Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrends in type verslaving?

Trends in type verslaving?

50 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Manu76 zei:
Miauw is toch ook een vorm van Flakka? Of bijna in ieder geval, als ik me niet vergis..
Klik om te vergroten...

Nee zeker niet. Flakka is een beetje de paraplu term voor pyrovalerones: a-pvp, a-php, a-pihp, MDPV, MDPHP en aanverwanten. Ze kenmerken zich door de pyrolidine ring (is het een ring? @Dirkjan @Neo-Shulginist ?) in de molecuul structuur. Daarom de term: pyro's.

Pyro's vallen onder de stofgroep cathinonen. 3-mmc is 3-methylmethcathinon. Ook een cathinone dus. Maar heeft niet die pyrolidine ring. 3-mmc (miauw dus) is dus een cathinone, net als pyro's, maar niet alle cathinonen zijn pyro's.

3-mmc is ook behoorlijk verslavend en staat bekend om de cravings. Maar is meer vergelijkbaar met coke. Pyro's zijn daarin nog wat erger.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casrus zei:
Dit lijkt me geen goed plan, maar...

Hoe lang duren de hallucinaties bij hotrailen en rectaal? Hoe hoog is die dosis?
Klik om te vergroten...
Hangt af van je tolerantie. Ik zou zeggen een halfuurtje. Behalve de psychotische hallucinaties. Die houden gerust nog een paar dagen aan.

Hoogte van die dosis ga ik geen uitspraak over doen omdat de dosis om dit te bereiken per definitie heel dichtbij een dodelijke dosis ligt. Dit willen bereiken is dus simpelweg gewoon een vorm van suïcidaliteit.

Casrus zei:
Wat gebeurt er als het over is. Krijg je dan die Helse -IKHAATALLES-comedown?
Klik om te vergroten...
Het is niet voor niets dat je bij en pyro verslaving een benzo verslaving cadeau krijgt 🤷‍♂️

Maar zoals jij die comedown altijd omschrijft, heb ik het nooit ervaren hoor. Tuurlijk, ik ben niet op m'n best na een pro binge. Maar vooral heel down en verdrietig. En niets is goed. Maar ik noem het geen haat.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Hangt af van je tolerantie. Ik zou zeggen een halfuurtje. Behalve de psychotische hallucinaties. Die houden gerust nog een paar dagen aan.
Klik om te vergroten...

Klinkt niet goed, maar mijn bijna meth hallucinaties waren heel interessant.

LucidLucy zei:
Hoogte van die dosis ga ik geen uitspraak over doen omdat de dosis om dit te bereiken per definitie heel dichtbij een dodelijke dosis ligt. Dit willen bereiken is dus simpelweg gewoon een vorm van suïcidaliteit.
Klik om te vergroten...

Wil zelf graag een keer iets hotrailen (maar wil zelf geen dealer regelen voor meth en ben er min-of-meer tegen, heb je nog? ). Dacht aan NEP of O-PCE, maar toen ik las dat jij a-PiHP hotrailde raakte ik geïnteresseerd.

LucidLucy zei:
Het is niet voor niets dat je bij en pyro verslaving een benzo verslaving cadeau krijgt 🤷‍♂️

Maar zoals jij die comedown altijd omschrijft, heb ik het nooit ervaren hoor. Tuurlijk, ik ben niet op m'n best na een pro binge. Maar vooral heel down en verdrietig. En niets is goed. Maar ik noem het geen haat.
Klik om te vergroten...

Ik vervloek alles. Entactogenen maken me soms in de comedown sjacherijnig en bloedlink.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
MR_CHIP zei:
dank voor je ervaring
Klik om te vergroten...

Noord-Brabant is het enige wat ik in Nederland over 'Flakka' gehoord heb.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Hetzelfde speelt nu bij 3-MMC en 'flakka'. Nieuwsmedia maken daar een enorme hype van, geleid door de politie die constant nieuwsbericht pusht over hoe erg het allemaal wel niet is.
Klik om te vergroten...
Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.

Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
In al die tijd was het aantal opnames voor cocaïneverslaving veel groter..

Je beeld wordt voor een groot deel bepaald door publicaties in de media. De hoeveelheid media-aandacht komt niet overeen met de grootte van het probleem. Nieuwsmedia gebruiken hun eigen medialogica, en hebben de neiging om mediahypes te creëren die 'actueel' zijn.

Dus ik deel je analyse over trends in de media. Maar het is niet zo dat 10 jaar geleden er meer GHB- dan cocaïneverslaafden waren. Ook verslaving aan cannabis, alcohol, speed en gokken kwamen veel vaker voor.

Hetzelfde speelt nu bij 3-MMC en 'flakka'. Nieuwsmedia maken daar een enorme hype van, geleid door de politie die constant nieuwsbericht pusht over hoe erg het allemaal wel niet is.

Zie ook deze artikelen:
www.vice.com

3-MMC is populair aan het worden omdat media er zo over roeptoeteren

Jongeren zijn pas met de drug gaan experimenteren nadat er verhalen over verschenen in het nieuws. We spraken de uitvinder van 3-MMC en experts over de gevolgen van die aandacht.
www.vice.com www.vice.com

www.vice.com

4-FA is legaal en de risico's zijn onbekend, ondanks het geroeptoeter van veel media

Opeens kwam het populaire 4-FA begin deze maand op de radar van de mainstream media. Dat was lastig, aangezien er niet zo heel veel negatiefs over te zeggen valt.
www.vice.com www.vice.com

www.vice.com

Hoe de politie jouw gedachten over drugs probeert te beïnvloeden

Politieagenten zitten bijna allemaal op Facebook en Twitter, en posten geregeld spookverhalen over drugs.
www.vice.com www.vice.com
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#8
In mijn omgeving zijn de koplopers alcohol en coke. Maar naast coke werd er ook vaak miauw gebruikt. Of het nu 4mmc, 3mmc was, of wat anders geen idee, niemand testte het. Speed lijkt een beetje verdwenen, kende nog maar weinig mensen die het gebruikten en als iemand het gebruikte was ik het zelf haha.

Om nu te zeggen het problematisch is blijft lastig. Ik vind van wel. Als er ieder weekend gebruikt wordt. Ik had er door de weeks altijd nog last van. Ik kon ook niet meer chillen of uitgaan zonder het tegen te komen, dus ook al wilde ik stoppen, de verleiding was er altijd en dat ging vaak genoeg mis.

Ghb werd in mijn kringen niet gebruikt en werd ook wel gezien als not done. Ketamine en xtc werd af en toe gebruikt. En ja blowen dat hoort er standaard bij toch 😅.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
XMR zei:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.

Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Oh, ja maar dat ontkent ik ook niet he. Ik baseer me op landelijke data vanuit de verslavingszorg en wetenschappelijk onderzoek. Maar die data kunnen natuurlijk verschillen van specifieke lokale contexten.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#10
XMR zei:
Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Is ook mijn ervaring. Meeste jongeren die ik sprak tijdens huisfeestjes of die meegingen naar festivals gebruikten miauw.

In mijn studententijd koos ik toch vaker voor speed. Miauw was toen nog niet zo populair en ook wat duurder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Waar je rekening mee moet houden is dat cokeverslaving vaak nog een stuk onzichtbaarder is, omdat het problematisch gebruik verholen plaatsvindt en er veel schaamte heerst over financiële problemen die daarvan het gevolg zijn. Zoiets kan dus ook je beeld van de sociale context vertekenen.

Bovendien zijn mensen die middelen zoals 3-MMC gebruiken vaak wat jonger. Afhankelijk van je eigen sociale kring kan dat ook impact hebben op welke problemen je wel/niet ziet.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
Klopt, 3mmc en Co zijn drugs, die niet eens bestonden in mijn studenten periode en GHB heb ik ook nooit gezien.
Wiet, alcohol en tabak heb ik veel gezien en gebruikt. Paracetamol tegen de kater.

Nu zie ik volgens mij ook een trend in het gebruik van benzodiazepinen sinds een jaar of tien en tevens de energie-drankjes.

Vooral het gebruik van de 2/3/4/X MMC in combinatie met Benzodiazepines lijkt me een problematische ontwikkeling.

In Spanje, na de wiet/hash- alcohol en tabak/koffie, blijft cocaïne volgens mij de meest gebruikte, maar de RC's doen het steeds beter qua verkopen neem ik aan.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben 37, mijn vriend is 43. Vroeger was het vooral elke week op een feest pep en pillen en een beetje coke.
Tegenwoordig hoor je veel meer over 3/4 MMC, designerdrugs, benzo's, keta etc.
Maar op de hardcore feesten waar wij heen gaan wordt toch nog het meeste gewoon pep, pillen, alcohol en wiet gebruikt.
Thuis wordt er dan wel weer coke gebruikt samen of met vrienden/ in sociale geregenheden.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.

Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).

Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.

Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.

Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).

Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.

Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
Klik om te vergroten...

Lang niet iedere gebruiker/verslaafde is er zo open over als wij anoniem op drugs forum.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#16
De laatste tijd hoor ik alleen maar “miauw!”

Ik heb alleen over Flakka gelezen, maar heb er nog nooit persoonlijk van gehoord

Gebeurt dit ergens zo vaak? Zou niet goed zijn

In Finland, waar ik een tijdje heb gewoond, is er sprake van een regionale bijzonderheid: daar injecteren veel mensen Subutex. En sommigen sterven vervolgens aan een overdosis.
Ook al was het 2018, het zou nu anders kunnen zijn
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Felis zei:
De laatste tijd hoor ik alleen maar “miauw!”

Ik heb alleen over Flakka gelezen, maar heb er nog nooit persoonlijk van gehoord

Gebeurt dit ergens zo vaak? Zou niet goed zijn

In Finland, waar ik een tijdje heb gewoond, is er sprake van een regionale bijzonderheid: daar injecteren veel mensen Subutex. En sommigen sterven vervolgens aan een overdosis.
Ook al was het 2018, het zou nu anders kunnen zijn
Klik om te vergroten...

Hoeveel informatie hebben zij?

Dreigt heel Zeeuws-Vlaanderen een soort van plattelands-favela te worden, of lopen daar een paar probleem-gebruikers rond en zijn ze daar niks gewend?
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#18
@MR_CHIP
Hartelijk dank.

Maar dat heb ik al gelezen. Jellinek kent zelfs mijn moeder

Ik ben geïnteresseerd in reisverslagen van mensen die het zelf hebben geprobeerd

​

P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja ik heb dit idee ook. hoor overal ineens 3mmc, inclusief bij mezelf, en lees hier op het forum ook de problemen hiermee. Een jaar of 10 en langer geleden was het overal coke naar mijn idee, ook wel soms in problematische vormen in mijn omgeving. 3mmc is goedkoper, werkt meer op serotonine (vlgs mij) en ik hoor dat mensen er minder een kater van hebben (ik hoor daar trouwens niet bij), dat maakt misschien dat het nu zo populair is.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
enige pyro die ik heb gedaan was mdphp pellets daar me eerste stim.psychose op gehad na stevige doseringen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."