Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrends in type verslaving?

Trends in type verslaving?

50 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Hoeveel informatie hebben zij?

Dreigt heel Zeeuws-Vlaanderen een soort van plattelands-favela te worden, of lopen daar een paar probleem-gebruikers rond en zijn ze daar niks gewend?
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet over problematische consumptie, alleen over het feit dat veel meer mensen om mij heen de laatste tijd "Miauw" hebben geconsumeerd tijdens het feesten.
net zoals we vroeger MDMA gebruikten.
Er is ons niets ergs overkomen, en ik denk dat de jongeren nu grotendeels goed met ‘miauwen’ kunnen omgaan. Ik heb het zelf geprobeerd, niet mijn ding

Ik heb het niet over "Flakka" omdat ik er nog nooit van heb gehoord, ik heb er alleen maar over gelezen. Het lijkt gevaarlijk, maar ik weet niet of en hoe wijdverbreid het is. En ik heb geen zin om het uit te proberen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Felis zei:
Ik heb het niet over problematische consumptie, alleen over het feit dat veel meer mensen om mij heen de laatste tijd "Miauw" hebben geconsumeerd tijdens het feesten.
net zoals we vroeger MDMA gebruikten.
Er is ons niets ergs overkomen, en ik denk dat de jongeren nu grotendeels goed met ‘miauwen’ kunnen omgaan. Ik heb het zelf geprobeerd, niet mijn ding

Ik heb het niet over "Flakka" omdat ik er nog nooit van heb gehoord, ik heb er alleen maar over gelezen. Het lijkt gevaarlijk, maar ik weet niet of en hoe wijdverbreid het is. En ik heb geen zin om het uit te proberen.
Klik om te vergroten...

De term komt van buiten de Benelux.

Het zullen wel pyro's zijn of zoiets.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Perenijsje zei:
Ik ben 37, mijn vriend is 43. Vroeger was het vooral elke week op een feest pep en pillen en een beetje coke.
Tegenwoordig hoor je veel meer over 3/4 MMC, designerdrugs, benzo's, keta etc.
Maar op de hardcore feesten waar wij heen gaan wordt toch nog het meeste gewoon pep, pillen, alcohol en wiet gebruikt.
Thuis wordt er dan wel weer coke gebruikt samen of met vrienden/ in sociale geregenheden.
Klik om te vergroten...
Ik was altijd in de veronderstelling dat in de hardcore scene ook veel ghb werd gebruikt. Al dan niet in combinatie met pep. Of klopt m’n beeld niet?
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
De term komt van buiten de Benelux.

Het zullen wel pyro's zijn of zoiets.
Klik om te vergroten...

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Dat komt waarschijnlijk omdat ik wat ouder ben en zelden naar raves ga. Heeft iemand het geprobeerd? Hoe zijn de ervaringen?
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#5
Damius zei:
Ik was altijd in de veronderstelling dat in de hardcore scene ook veel ghb werd gebruikt. Al dan niet in combinatie met pep. Of klopt m’n beeld niet?
Klik om te vergroten...
Ik herken het niet. Zie nauwelijks mensen GHB gebruiken op hardcore feesten eigenlijk. Maar wie weet heb ik het fout en doen ze het heel stiekempjes
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
Felis zei:
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Dat komt waarschijnlijk omdat ik wat ouder ben en zelden naar raves ga. Heeft iemand het geprobeerd? Hoe zijn de ervaringen?
Klik om te vergroten...

Wat is flakka?​

Flakka is een term die vooral in de media gebruikt wordt. Het gaat hier om een NPS of designer drug uit de categorie van de cathinonen. Cathinonen zijn stimulerende middelen. Om welke stof het gaat is niet altijd bekend. Het was ooit α-PVP/alfa-PVP (ENG: alpha-PVP), maar wat er bedoeld wordt met de term flakka is over de tijd veranderd. Soms worden stoffen die uit dezelfde familie komen als a-PHP en a-PiHP, ook flakka genoemd. De werking en risico’s lijken erg op elkaar. De dosering kan wel verschillen.

In Nederland lijkt de groep gebruikers van het middel relatief klein te zijn, ondanks dat de media hier wel met enige regelmatig aandacht aan geeft. Dit komt waarschijnlijk omdat het middel meer vervelende effecten heeft dan fijne effecten.



Wat is flakka? | Jellinek

Flakka, ofwel alfa-PVP is een NPS of designer drug. Het is een stimulerende drug die in Nederland relatief weinig wordt gebruikt.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
Ik was altijd in de veronderstelling dat in de hardcore scene ook veel ghb werd gebruikt. Al dan niet in combinatie met pep. Of klopt m’n beeld niet?
Klik om te vergroten...

Dat is meer op psychedelische feestjes denk ik
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
RC benzos vallen niet onder het verbod.
Klik om te vergroten...

Oja klopt.
Nog niet denk ik.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
Felis zei:
@MR_CHIP
Hartelijk dank.

Maar dat heb ik al gelezen. Jellinek kent zelfs mijn moeder

Ik ben geïnteresseerd in reisverslagen van mensen die het zelf hebben geprobeerd

​

Klik om te vergroten...
dan roep ik @LucidLucy effe volgens mijn had hij flakka of een soort gelijk iets geprobeerd (zelfs op een ROA die mij nog steeds zowel angst/nieuwsschierig maakt) namelijk i.v
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
MR_CHIP zei:
dan roep ik @LucidLucy effe volgens mijn had hij flakka of een soort gelijk iets geprobeerd (zelfs op een ROA die mij nog steeds zowel angst/nieuwsschierig maakt) namelijk i.v
Klik om te vergroten...
Heb een chemsex trio gehad op a-PVP in Noord-Brabant toen ik bijna een jaar geleden uit België terugreis de naar Amsterdam (om te stemmen: was een mooie dag).
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casrus zei:
Heb een chemsex trio gehad op a-PVP in Noord-Brabant toen ik bijna een jaar geleden uit België terugreis de naar Amsterdam (om te stemmen: was een mooie dag).
Klik om te vergroten...
dank voor je ervaring
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.

Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).

Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.

Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
Klik om te vergroten...
Het ligt er denk ik heel erg aan in welk deel van Nederland je bent. In het oosten zitten de klinieken vol met 3-MMC (of beter gezegd designerdrugs want tegenwoordig heb je geen idee meer wat er allemaal in zit) verslaafden.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook de leeftijd verbonden, denk ik, en de lifestyle.
35-50 jarige van mijn omgeving zijn coke- xtc- speed en ghb gebruikers.
Maar niemand is ( zwaar) verslaafd voor zover ik weet.
GHB is ook zeer populair in de swingers scene
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Torchic zei:
Het ligt er denk ik heel erg aan in welk deel van Nederland je bent. In het oosten zitten de klinieken vol met 3-MMC (of beter gezegd designerdrugs want tegenwoordig heb je geen idee meer wat er allemaal in zit) verslaafden.
Klik om te vergroten...

True. Ik zit in de randstad.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alcohol, Coke en 3-MMC heb ik veel gezien. Af en toe eens combigebruik van stims met Benzo's. Sporadisch een keer Opiaten.

Ook wel eens eten, sex en gokken terug zien komen. Ik kan me wel vinden in de statement over media van @Neo-Shulginist - alleen besteden de media vrij weinig aandacht aan Alcohol terwijl dat m.i. wel echt de grootste groep is, met een vrij hoge fysieke schade, en een afkick die bestwel gevaarlijk kan zijn.

Naar mijn mening maakt het middel weinig uit. Wel lijkt een eetverslaving me echt lastig - geheelonthouding kan dan niet. Met sexverslaving ook wel. Ik heb gehoord van SLAA-fellows die masturberen als terugval zien (de bottom line bepalen ze zelf hoor). Dat is aan een ouwe rukker zoals ik echt niet besteed, maar het heeft bij mij ook nooit tot problemen geleid. Het was meer onderdeel van een samengesteld probleem (coke, porno, fappen) dat niet meer problematisch was zodra het drugsgebruik onder controle was. Porno kijk ik nauwelijks nog zonder de coke.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Ook wel eens eten, sex en gokken terug zien komen. Ik kan me wel vinden in de statement over media van @Neo-Shulginist - alleen besteden de media vrij weinig aandacht aan Alcohol terwijl dat m.i. wel echt de grootste groep is, met een vrij hoge fysieke schade, en een afkick die bestwel gevaarlijk kan zijn.
Klik om te vergroten...
Eens wat betreft alcohol en de schadelijkheid. Zo zie je ook wat een neveneffect is van het legaliseren van een drug; de lobby en het effectief bagatelliseren van maatschappelijke en persoonlijke risico’s van het middel.

Als we toch afwijken naar ander type verslaving: social media en het ‘doom’scrollen met alle kortstondige dopamineshots van dien gaat ongetwijfeld ook dominant worden de komende jaren.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Torchic zei:
Het ligt er denk ik heel erg aan in welk deel van Nederland je bent. In het oosten zitten de klinieken vol met 3-MMC (of beter gezegd designerdrugs want tegenwoordig heb je geen idee meer wat er allemaal in zit) verslaafden.
Klik om te vergroten...

Niet alleen in het oosten hoor haha
3-mmc wordt echt wel veel gebruikt en misbruikt. En inderdaad weten velen waarschijnlijk niet wat ze tot zich nemen. Maar het beeld dat er nauwelijks meer echte 3m te krijgen is, klopt volgens mij ook van geen kant.

Felis zei:
@MR_CHIP
Hartelijk dank.

Maar dat heb ik al gelezen. Jellinek kent zelfs mijn moeder

Ik ben geïnteresseerd in reisverslagen van mensen die het zelf hebben geprobeerd

​

Klik om te vergroten...

MR_CHIP zei:
dan roep ik @LucidLucy effe volgens mijn had hij flakka of een soort gelijk iets geprobeerd (zelfs op een ROA die mij nog steeds zowel angst/nieuwsschierig maakt) namelijk i.v
Klik om te vergroten...

Hebben we het hier nu over miauw of Flakka? Beiden heb ik op bijna elke mogelijke ROA gebruikt, maar het heeft voor mij geen meerwaarde meer om daar reports over te schrijven.

IV reports van miauw zijn ongetwijfeld gewoon te vinden.

Van a-php of a-pihp waarschijnlijk een stuk minder. Een deel komt natuurlijk voor in de verhalen die ik er twee jaar geleden over geschreven heb.

A-pihp IV geeft een hele korte intense rush waar je je geen voorstelling van kan maken als je het nooit gebruikt hebt. De eerste 2 á 3 minuten na het shotten was ik altijd bang dat m'n hart het deze keer zou begeven. Dat ik het niet zou overleven. Maar de rush die volgt is heel intens. Op hoge doseringen (die je enkel rectaal, IV of hotrailend voor elkaar kan krijgen) begin je te hallucineren. Of het nu psychedelisch is of het standaard gewoon een beetje psychose is die je meemaakt ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik gok het laatste.

Je ziet wat paars groene patroontjes op alle oppervlakken. Een beetje in de richting van 2-cb of LSD. Daarnaast kan je in levensechte hallucinaties terecht komen. Hallucinaties die je vast kan pakken bijvoorbeeld. Maar ze zijn vrijwel altijd eng en duister en gaan gepaard met zieke wanen.

En de aftakeling is echt hard. Vrijwel iedereen gaat in korte tijd hard achteruit. Toch zeker als je het IV shot.

TLDR: injecteer geen pyro's. Als je hallucinaties wilt, hou het lekker bij de veilige middelen als LSD.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Hebben we het hier nu over miauw of Flakka? Beiden heb ik op bijna elke mogelijke ROA gebruikt, maar het heeft voor mij geen meerwaarde meer om daar reports over te schrijven.
Klik om te vergroten...
Ik heb het over Flakka.
Ik ken Meow zelf.

Bedankt voor de info.
Ik ga Flakka in ieder geval niet proberen.
Sterke hallucinaties zijn niet mijn ding
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Felis zei:
Ik heb het over Flakka.
Ik ken Meow zelf.

Bedankt voor de info.
Ik ga Flakka in ieder geval niet proberen.
Sterke hallucinaties zijn niet mijn ding
Klik om te vergroten...
Miauw is toch ook een vorm van Flakka? Of bijna in ieder geval, als ik me niet vergis..
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
A-pihp IV geeft een hele korte intense rush waar je je geen voorstelling van kan maken als je het nooit gebruikt hebt. De eerste 2 á 3 minuten na het shotten was ik altijd bang dat m'n hart het deze keer zou begeven. Dat ik het niet zou overleven. Maar de rush die volgt is heel intens. Op hoge doseringen (die je enkel rectaal, IV of hotrailend voor elkaar kan krijgen) begin je te hallucineren. Of het nu psychedelisch is of het standaard gewoon een beetje psychose is die je meemaakt ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik gok het laatste.
Klik om te vergroten...

Dit lijkt me geen goed plan, maar...

Hoe lang duren de hallucinaties bij hotrailen en rectaal? Hoe hoog is die dosis?

Wat gebeurt er als het over is. Krijg je dan die Helse -IKHAATALLES-comedown?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."