Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - waar?

Tijd van bezinning - waar?

1591 antwoorden
212 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Die meerwaarde is er en misschien is een intensieve behandeling uiteindelijk beter voor iedereen die kampt met verslaving.
Klik om te vergroten...

Denk dat dat zeker klopt.
Wat je gaat gebruiken door een onderliggend probleem.

OtherShore zei:
Er is een beperkt aantal plekken.
Klik om te vergroten...

En ook geld is hier een groot probleem.
Sowieso in de zorg.

OtherShore zei:
Als het niet nodig is, is het niet nodig, toch?
Klik om te vergroten...

Je moet er mijn inziens als overheid en instelling ook voor gaan zorgen dat je clienten niet gaat pamperen.
Afkicken en daarna thuis fatsoenlijke ambulante hulp vind ik geen verkeerd traject voor veel mensen.
Ga je die mensen maandenlang in een kliniek zetten dan vind ik dat een vorm van pamperen.
Tuurlijk hebben mensen dit wel nodig, en dat is ook helemaal niet erg (en is het ook geen pamperen).
Maar lang niet iedereen moet langdurig opgenomen willen worden.
Wel goede ambulante hulp.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
En ook geld is hier een groot probleem.
Sowieso in de zorg.
Klik om te vergroten...

Ik spreek nu even niet over de rest van de zorg, maar in de verslavingszorg heb ik hier mijn twijfels over.

Jan Willem Poot van Yes We Can Clinics haalde dit laatste ook aan in de docu van Ewout in de jeugdkliniek. Screencam werkt niet met beeld, maar de audio doet het wel:


Als ik hier in de buurt kijk, herken ik dit beeld wel. Er wordt hier zo verschrikkelijk veel slechte verslavingszorg geleverd. De twee grootste instanties hier waar iedereen by default eigenlijk naar verwezen worden, leveren echt bagger slechte zorg.

Vaak lijkt het wel alsof ze erop uit zijn dat je telkens terug blijft komen. De provincie verderop is het niet anders. Daar is eigenlijk maar één bekende aanbieder van verslavingszorg, dus die ervaren niet eens concurrentie denk ik.

Of die instanties dan ook telkens geld tekort komen zoals Jan Willem beweert, durf ik niet te zeggen. Maar ik zou het schandalig vinden als er überhaupt maar een euro de kant op gaat van instanties die erom bekend staan zulke slechte zorg te leveren. Dat moeten we niet in stand houden.

Zéker als cliënten op een gegeven moment geen vertrouwen meer hebben in psychologische zorg vanwege hun eerdere ervaringen met zulke belabberde instanties. Terwijl er wel degelijk ook hele goede kwaliteit zorg geleverd kan worden bij andere instellingen.

Je ontneemt die cliënten dan eigenlijk gewoon een èchte kans op herstel. Een èchte kans op een beter leven. Met als gevolg meer behandelingen, langere wachtlijsten, etc.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Je moet er mijn inziens als overheid en instelling ook voor gaan zorgen dat je clienten niet gaat pamperen.
Afkicken en daarna thuis fatsoenlijke ambulante hulp vind ik geen verkeerd traject voor veel mensen.
Ga je die mensen maandenlang in een kliniek zetten dan vind ik dat een vorm van pamperen.
Tuurlijk hebben mensen dit wel nodig, en dat is ook helemaal niet erg (en is het ook geen pamperen).
Maar lang niet iedereen moet langdurig opgenomen willen worden.
Wel goede ambulante hulp.
Klik om te vergroten...

Overigens tekenend voor die slechte instanties is dat hier vaak trajecten van meer dan een jaar worden gedaan ambulant. Soms wel twee of drie jaar.

Kan je dan niet beter iemand 6-8 weken klinisch opnemen gevolgd door 12 weken ambulant (2 volle dagen per week)?

Dit is wat ik zelf ongeveer gedaan heb in mijn tweede behandeling. 1 week detox, 6 weken klinisch, 12 weken ambulant en 10 weken nazorg (halve dag per week).

Langer lijkt me zeker niet nodig. En dat ambulante traject was ook een losse keuze. Was niet standaard onderdeel van de behandeling. Maar zo bouw je wel je vrijheden en verantwoordelijkheden uit. Van de veilige muren van een klinische opname naar de vrije buitenwereld terwijl je toch nog intensieve behandeling hebt, naar enkel nog de nazorg.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.
Klik om te vergroten...
En hoe is het nu?

Hoe viel de drank icm de Antabus?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.
Klik om te vergroten...

Wat erg dat je bent terug gevallen.
Erge terugval? En wat is het plan nu?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja ik was zo onrustig toen ben ik zondag gaan drinken. Het is een heftige. Dan was ik 30 dagen ongeveer clean geweest.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
wat deed de antabus?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb misschien spierpijn van de Antabus ik weet niet of dat er bij hoort. Voel mij ook verward, ik had de pillen niet opgehaald. De gewone pillen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oh @Alinde :( Zorg dat je de kliniek in kunt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Ik was al in de war en zondag terug gevallen. Jullie hebben gezien dat ik in de war raakte.

Dat was er eerst en toen pas de drank.
Klik om te vergroten...
De indruk die ik heb is dat je een tijdje tegen het hypomanische aanzat. Je bruiste van energie en maakte wilde plannen. Je zou zelfs weer gaan studeren. En toen is het vrij plotseling omgeslagen. Je was moe en je had moeite met het lezen van berichten. Uiteindelijk ben je zelfs weer in de war geraakt. Dat heb ik hier niet zo meegekregen, vaak verdwijn je een beetje van het forum als het slecht gaat, maar het past in het plaatje.

Ik kan me voorstellen dat je gebruik toch een manier is om bepaalde negatieve aspecten van je diagnoses te onderdrukken. Als er sprake is van een samenspel tussen complexe psychiatrische problematiek en verslaving dan kan het vinden van de juiste behandeling een uitdaging zijn, maar ze zullen nu toch wel snappen dat het tijd is om het probleem serieus aan te pakken. Dus ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt. Sterkte!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
De indruk die ik heb is dat je een tijdje tegen het hypomanische aanzat. Je bruiste van energie en maakte wilde plannen. Je zou zelfs weer gaan studeren. En toen is het vrij plotseling omgeslagen. Je was moe en je had moeite met het lezen van berichten. Uiteindelijk ben je zelfs weer in de war geraakt. Dat heb ik hier niet zo meegekregen, vaak verdwijn je een beetje van het forum als het slecht gaat, maar het past in het plaatje.
Klik om te vergroten...
Lijkt mij een goede observatie. Door hypomanie of optimisme te veel doen en willen, en dat niet meer aan kunnen zodra het richting depressie gaat :( Ik herken dat wel die cyclus. Ging ik me ook altijd verstoppen… Klotezooi!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Vervelend dat je bent teruggevallen @Alinde.

Hoe voel je je eronder? Dat je bent teruggevallen?

Ben je nog steeds in gebruik of probeer je er weer uit te krabbelen?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dank jullie wel. Ik had reactie getypt maar ben nu ook niet nuchter, later nog maar ns naar kijken,

Het slapen ging zo slecht… en met drank heb ik goed kunnen bijslapen maarja. Alleen de eerste nachten maar daar knap je al van op.

vind het ellende. Was ook wat verward. Heb ook week in dezelfde kleding geleefd dag en nacht. Maar ik typ niet zo lekker.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
oei
jammer dat het mis is gegaan
maar niet nuchter ? wil zeggen nog een terugval ? ondanks de antabus (sorry als dit wat vreemd klink , geen idee hoe dat spul werkt .... )
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik wil morgen weer stoppen, werd ook al mee gevraagd naar een meeting.

Het heeft ook fiets dwangmatigs bij mij , ff glas leeg, ff fles leeg. En zo’n lege fles vind ik dan ook iets moois, wat ik met de pindakaas pot helemaal niet heb. Juist omdat het niet meer mag denk ik. Eerder had ik dat niet met die flessen.

vandaag iets beter maar het ging niet best.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Dank jullie wel. Ik had reactie getypt maar ben nu ook niet nuchter, later nog maar ns naar kijken,

Het slapen ging zo slecht… en met drank heb ik goed kunnen bijslapen maarja. Alleen de eerste nachten maar daar knap je al van op.

vind het ellende. Was ook wat verward. Heb ook week in dezelfde kleding geleefd dag en nacht. Maar ik typ niet zo lekker.
Klik om te vergroten...

Hoe gaat het nu met je Alinde?
Hopelijk weer een beetje in stijgende lijn met beter voelen en minder wijn?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Ik wil morgen weer stoppen, werd ook al mee gevraagd naar een meeting.

Het heeft ook fiets dwangmatigs bij mij , ff glas leeg, ff fles leeg. En zo’n lege fles vind ik dan ook iets moois, wat ik met de pindakaas pot helemaal niet heb. Juist omdat het niet meer mag denk ik. Eerder had ik dat niet met die flessen.

vandaag iets beter maar het ging niet best.
Klik om te vergroten...
Ben je gewoon gestopt met de Antabus?
Sterkte, want morgen zul je zeker weer zeggen dat je nog één dagje wilt zuipen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kans is vooral groot dat ik ook weer begin.

Bestaat er niet iets waar je goed mee kan ontspannen wat geen alcohol is en geen benzo?

Een of andere vage paddenstoel oid. Wat niet op de gaba werkt. Het hoeft niet eens dagelijks maar dan loopt de stress op loopt mijn hoofd over.

Overigens zou ik vrijdag even bij de dagbesteding moeten kijken. Ik besef dat ik nog niet er aan toe ben allemaal hogere wiskunde te doen. Dat kun je ook doen met zonder slaap. De meetings kosten me ook nog veel energie met al die mensen al die verhalen. Het zijn heel wisselende groepen en altijd wel nieuwkomers. Soms laat ik verhalen ook wat langs me heen gaan.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Bestaat er niet iets waar je goed mee kan ontspannen wat geen alcohol is en geen benzo?
Klik om te vergroten...
Die zijn er genoeg ja, en ook allemaal (zeer) verslavend. Daarom ga ik ze ook niet opnoemen hier. Enige niet fysiek verslavende middel wat eventueel in de buurt komt is kava

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3435363738...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."