Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - waar?

Tijd van bezinning - waar?

1591 antwoorden
142 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, van moe voelen, kun je misschien in de nabije toekomst last van blijven hebben. In de kliniek zullen ze je eerste dagen misschien zelfs extra laten slapen. Ik denk trouwens dat het vooral afbouwen wordt in de kliniek toch?
Sterkte en rust toegewenst.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dankjewel. Hij moet het overleggen (volgens mij was hij nieuw) en dan zou het ook bij vrijgevestigde psych kunnen.

Dan is het de vraag of dat handig is, of wachten tot Brijder.

Ik heb broer gevraagd wat telefoontjes over te nemen deze week. Ik ben op.

Alleen UWV moet ik zelf nog doen woensdag.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dankjewel!

Nog steeds moeilijk voor te stellen dat ik t volgende weekend daar zit. Misschien morgen nog maar ff een lekkere trui kopen.

Zit alweer te janken. Hoor zo vaak dat benzo’s afbouwen hel is.

Ga liever een paar weken naar de tandarts dan dit.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sterkte met de zwaardere tijden die je uiteindelijk moeten verlossen van de benzodiazepines. Het gaat je vast lukken.

Wees niet te streng voor jezelf, want er komt een hoop op je af op emotioneel vlak.

ā¤ļø
M
Mevrouw PlĆøpLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga morgen even wat info uit mijn slaaptherapie (bij de reguliere ggz hier) samenvatten, 8u slapen is dus echt helemaal nier per se nodig! En je daar druk over maken nog erger niet
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even aan t kijken naar meetings in andere steden in de provincie. Er is gelukkig heel veel aanbod. En altijd de mogelijkheid op een ā€˜slechte’ dag naar een grote stad te reizen. OV is goed.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vanaf mijn 19e.,
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je. Vanaf het moment dat ik toegaf dat ik een verslaving heb, heb ik er nog niet of nauwelijks over kunnen praten.

Ik heb gevaarlijke dingen gedaan, zie ik nu. De hoeveelheid benzo’s, het gekloot met mijn andere medicatie (ook teveel), de combinatie met drank….
De dagbestedingsgroep is er niet voor bedoeld om deze dingen van mij af te praten. Er komt sinds mei iedere dinsdag iemand van WMO bij mij en met hem kan ik er wel over praten.
De SPV wil hem nu spreken want hij is niet voor gesprekken maar voor praktische zaken. Ik zal wel aangeven dat er voor mij wel een gat was, waarin er nog niets aan/met de verslaving gedaan kon worden.

Hoe lang heb jij benzo’s gebruikt?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Verder heb ik gedroomd van degene met wie ik voor het eerst ging drinken om het drinken.

Hij stond algemeen bekend om zijn vele gezuip. Het was een beetje zijn image. We studeerden en hij presenteerde zich bijna als een typetje, een karikatuur. Altijd grappen over bier.
Het bleek zo’n man te zijn die ā€˜alles begreep’ en ik was juist wat zoekende. Toen kwamen de avonden dat we samen op de bank zaten met heel veel bier. Geen feestje, niks te vieren, ook niet echt gezellig, gewoon in zo kort mogelijke tijd die flesjes er doorheen. Volgens mij was zijn relatie ook net uit.

Toen was ik 21. Een jaar later ontwikkelde ik de gewoonte om ook zonder hem - en alleen - die verdoving op te zoeken.
Het is soms ook maanden of jaren goed gegaan. Maar de laatste tijd dat gekloot met al die pillen en de alcohol dat ging niet meer. En dat isolement.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Dank je. Vanaf het moment dat ik toegaf dat ik een verslaving heb, heb ik er nog niet of nauwelijks over kunnen praten.
Klik om te vergroten...
Daar is NA bij uitstek geschikt voor. Herkenning zonder oordeel šŸ‘ en misschien krijg je nog tips.
Alinde zei:
Ik heb gevaarlijke dingen gedaan, zie ik nu. De hoeveelheid benzo’s, het gekloot met mijn andere medicatie (ook teveel), de combinatie met drank….
Klik om te vergroten...
Ook dat zullen veel verslaafden wel herkennen. Zie het als les. Doe het vanaf nu anders, dat is het enige dat je nu voor jezelf kunt doen.
Alinde zei:
De dagbestedingsgroep is er niet voor bedoeld om deze dingen van mij af te praten. Er komt sinds mei iedere dinsdag iemand van WMO bij mij en met hem kan ik er wel over praten.
De SPV wil hem nu spreken want hij is niet voor gesprekken maar voor praktische zaken. Ik zal wel aangeven dat er voor mij wel een gat was, waarin er nog niets aan/met de verslaving gedaan kon worden.
Klik om te vergroten...
Gebruik de telnrs van NA vooral om je hart te luchten. En hulp vragen is juist goed šŸ‘
Alinde zei:
Hoe lang heb jij benzo’s gebruikt?
Klik om te vergroten...
Jarenlang onregelmatig om de conedowns van mijn coke binges op te vangen. Werd door de jaren heen wel steeds regelmatiger natuurlijk.

Na een psychose heb ik 6 maanden op 3mg Lorazepam per dag gezeten. Er af komen vond ik ern hel die ik niemand toewens. Later nog 2 maanden Temazepam elke dag enndie afbouw ging een stuk beter. Nog steeds niet leuk en ik hoef nooit meer een Benzo tenzij ik onder het mes moet.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dank je voor je reactie.

6 maanden 3 mg is best veel idd. Ik hoor van meer dat de afbouw een hel is. Daarom snap ik ook iets beter dat ik me in april zo slecht voelde. Ik was gestopt met zelf bestellen van benzo’s en kreeg vanuit ggz nog 2 mg. Achteraf gezien is dat een hele grote stap geweest en dat gaf weer enorme zucht naar alcohol.

Ja heel bijzonder zo’n NA meeting. Ook dat zo’n groep blijvend is. De mensen van mijn huidige GGZ-groep, daar moet ik ook weer afscheid van nemen, evenals de begeleiding. Die vleugel van het gebouw, waar we nu kind aan huis zijn, die is straks weer gesloten.
Ik had het idee bij de NA groep dat sommigen er al jaren in zitten.

Nog geen bericht van Brijder en ik vraag mij oprecht af waar we nu precies op wachten. Er moeten 2 agenda’s naast elkaar gelegd worden. Hoe moeilijk is dat?

De man van WMO was er. Ik had gevraagd of we konden wandelen want ik kon mij niet concentreren op administratie etc en er is nu niets dat haast heeft. Hij had een bericht van mijn SPV dat ze een gesprek met hem wil (met zijn drieƫn).
Ik heb gezegd dat dat maar ff moet wachten. Dat ik op dit moment alleen maar wil weten wanneer die afspraak met Brijder is. Als ik het goed onthouden heb is die vrouw morgen ook weer vrij. Daarnaast stamt mijn signaleringsplan van Ggz uit 2007 en is er vanuit de familie een vriendelijk doch dringend verzoek voor een update. Ze hebben laatst bijv getwijfeld of ze bij ernstige ongerustheid met mijn reservesleutel mijn huis in mogen. Nou hoop ik natuurlijk dat er nooit meer zo’n situatie komt maar t is goed om daar afspraken over te hebben.
Signaleringsplan maken heeft voor mij prioriteit boven het gesprek met WMO. Hoewel hij ook signaleringsplan kan maken maar dat zou spv moeten doen.

SPV is vaak heel scherp maar er zijn ook wel eens dingen blijven liggen ā€˜omdat de computer ff vast liep’. Soms zijn er van die vage dingen. Overigens moet er een signaleringsplan van 2017 geweest zijn. Ook niet bepaald up to date maar beter dan 2007.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nog geen datum voor het gesprek met de Brijder. De persoon werkt niet op woensdag (dat wist ik al) dus vandaag is er wederom geen duidelijkheid gekomen.

En wat ik al dacht, voor GGZ is de urgentie weg want ik drink niet meer en gebruik een acceptabele hoeveelheid benzo’s. Dus ik moet het gesprek met Brijder goed voorbereiden dat het probleem niet van tafel wordt geveegd.

Ik zag wel dat mijn SPV heel blij was dat ik er beter bij zat. Ze heeft vorig jaar wel moeite gedaan om een andere psychiater voor me te regelen. Dat is gelukt maar helaas raakte ik in crisis en daar heeft ze ook echt veel tijd in gestoken.

De vorige psychiater dacht erg in diagnoses en pillen dus er kwamen telkens pillen bij en hij hielp nauwelijks met afbouw. Verder steeds zoeken naar nog meer diagnoses en hij bleef als een kapotte grammofoonplaat doorgaan over dat autisme. Daar is veel tijd mee verloren gegaan want we kwamen in de consulten niet toe aan de relevante onderwerpen.

Overigens was er toen nog geen alcohol in het spel of slechts incidenteel.

Ik kwam de vorige psychiater wel tegen in de wachtkamer maar had me vooraf hier niet druk over gemaakt. Eerder wilde ik zelfs liever niet langs het gebouw van ggz rijden. Nu ben ik hele dagen in dat gebouw en ben ik er niet meer mee bezig dat die man daar ook is. Een soort exposure.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik weet niet of ik mijn vragen bij de Brijder kan bespreken. Door mijn SPV wordt het nu gereduceerd tot ā€˜omgaan met trek’.

Maar waarom ik zoveel ben gaan gebruiken heeft wel een reden. Het is gewoon een ontzettend leeg bestaan. Ik woon alleen in een flat.
In mijn familie heeft bijna iedereen kinderen. Je krijgt kinderen, bent altijd bezig met de kinderen, richt je leven in naar de kinderen, praat over de kinderen en als ze uit huis gaan val je in een gat. Totdat er kleinkinderen komen en dan draait je leven om het grootouderschap.

Ik heb mijzelf als een soort onvruchtbaar gezien omdat ik niet van de benzo’s en de seroquel af kon komen.
In datingsituaties was het ook lastig als het op het onderwerp kinderen kwam. Want wens: ja. Mogelijkheid: nee.
Maar je wilt dat ook niet meteen op tafel gooien.

Toen ik ging afbouwen leefde ik helemaal tussen hoop en vrees want ook inmiddels 40.

Ik ben onderuit gegaan toen een jeugdliefde contact zocht. Hij had zijn leven overdacht en achteraf gezien was ik de ware voor hem en hij wilde het weer proberen. En ik dacht, misschien met hem aan mijn zijde, voelt het minder leeg en lukt afbouw/afkick ook beter.
De jeugdliefde heeft het gelaten bij mooie woorden en het is nooit van daden gekomen.

En het gemis werd toen opeens enorm. Ik dacht een paar dagen mijzelf te verdoven en dan de draad weer op te pakken. Maar ik bleef hangen in gebruik van alcohol en lorazepam, 24/7.

En nu. Het zijn kleine doelen. Een legpuzzel maken. Week na week de dagbesteding volhouden. Iets maken met vouwblaadjes wat ik waarschijnlijk nooit ga ophangen.
Het is eigenlijk helemaal niks. Ik logeer nog bij familie maar als ik naar huis ga is er weer deze leegte.

Ik denk dat mensen die niet binnen GGZ vallen, ook met dit soort levensvragen kunnen lopen zoals ongewenste kinderloosheid. Mijn moeder heeft geen diagnose en geen GGZ en zij heeft in periodes wel psychologen bezocht als er een levensvraag was.

Ik wil wel met dat existentiƫle aan de slag. Ik vraag mij af of de Brijder zulke problemen herkent en of ze er iets mee kunnen. Of dat bij hun ook alles gericht is op gedragsverandering en omgaan met trek.

En als dit niet zo is kom ik weer bij de beginvraag om zelf aan de gang te gaan. Overigens heeft NA ook veel activiteiten, dat biedt ook perspectief.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nadat ik dit geplaatst had, besef ik dat het rouw is om verlies van gezondheid.

Terwijl de gezondheid misschien nog helemaal niet verloren is. Na afbouw van zware antipsychotica en nu ook afbouw van de benzo’s, komt er wel een nieuwe energie vrij.

Het is een gekke achtbaan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Ik weet niet of ik mijn vragen bij de Brijder kan bespreken. Door mijn SPV wordt het nu gereduceerd tot ā€˜omgaan met trek’.

Maar waarom ik zoveel ben gaan gebruiken heeft wel een reden. Het is gewoon een ontzettend leeg bestaan. Ik woon alleen in een flat.
In mijn familie heeft bijna iedereen kinderen. Je krijgt kinderen, bent altijd bezig met de kinderen, richt je leven in naar de kinderen, praat over de kinderen en als ze uit huis gaan val je in een gat. Totdat er kleinkinderen komen en dan draait je leven om het grootouderschap.

Ik heb mijzelf als een soort onvruchtbaar gezien omdat ik niet van de benzo’s en de seroquel af kon komen.
In datingsituaties was het ook lastig als het op het onderwerp kinderen kwam. Want wens: ja. Mogelijkheid: nee.
Maar je wilt dat ook niet meteen op tafel gooien.

Toen ik ging afbouwen leefde ik helemaal tussen hoop en vrees want ook inmiddels 40.

Ik ben onderuit gegaan toen een jeugdliefde contact zocht. Hij had zijn leven overdacht en achteraf gezien was ik de ware voor hem en hij wilde het weer proberen. En ik dacht, misschien met hem aan mijn zijde, voelt het minder leeg en lukt afbouw/afkick ook beter.
De jeugdliefde heeft het gelaten bij mooie woorden en het is nooit van daden gekomen.

En het gemis werd toen opeens enorm. Ik dacht een paar dagen mijzelf te verdoven en dan de draad weer op te pakken. Maar ik bleef hangen in gebruik van alcohol en lorazepam, 24/7.

En nu. Het zijn kleine doelen. Een legpuzzel maken. Week na week de dagbesteding volhouden. Iets maken met vouwblaadjes wat ik waarschijnlijk nooit ga ophangen.
Het is eigenlijk helemaal niks. Ik logeer nog bij familie maar als ik naar huis ga is er weer deze leegte.

Ik denk dat mensen die niet binnen GGZ vallen, ook met dit soort levensvragen kunnen lopen zoals ongewenste kinderloosheid. Mijn moeder heeft geen diagnose en geen GGZ en zij heeft in periodes wel psychologen bezocht als er een levensvraag was.

Ik wil wel met dat existentiƫle aan de slag. Ik vraag mij af of de Brijder zulke problemen herkent en of ze er iets mee kunnen. Of dat bij hun ook alles gericht is op gedragsverandering en omgaan met trek.

En als dit niet zo is kom ik weer bij de beginvraag om zelf aan de gang te gaan. Overigens heeft NA ook veel activiteiten, dat biedt ook perspectief.
Klik om te vergroten...

Ongeacht wat de gezondheidszorg je gaat bieden, ga maar met een sponsor aan de 12 stappen van NA werken. Dat heeft mij heel veel rust gebracht, en dat hoop ik ook voor jou. Als je eerlijk bent en alles vertelt zul je gaan merken dat je je tzt lichter gaat voelen.

šŸ™
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dank je.

De route via NA had ik voor deze week nog niet gezien.
Waar ik maandag was is een vrouwengroep overigens.

Normaal ben ik gewend dat het eerste wat ik krijg, de vraag is wat voor werk ik doe. Nu was het eerste een knuffel. Daarna sleutelhangers en applaus en een briefje met telefoonnummers en een boekje met de 12 stappen. Ik kan mij ook zomaar voorstellen dat ik die dames in mijn rommelige huis zou uitnodigen en dat dat niets uitmaakt.

Ik ben in de whatsapp groep opgenomen en er komen verschillende uitnodigingen langs voor activiteiten. Wel fijn te weten dat er ook alcoholvrije evenementen bestaan. Voor nu is dat wel t makkelijkst.

Meestal is niets drinken in gezelschap niet zo’n opgave. Maar nu, nu ik ook benzo’s afbouw, kan de zucht wel groter worden.
(ik was vooral een alleen-thuis drinker. In gezelschap viel het wel mee)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Op dit forum gelezen dat bij Brijder de benzo’s onder hetzelfde kopje vallen als morfine/heroĆÆne.
Dan zullen ze het toch wel serieus nemen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dank voor jullie steun.

Morgen ga ik met mijn jongste broer het gesprek voorbereiden en ik heb er wel vertrouwen in.
Hij werkt zelf als hulpverlener en kan goed redeneren/argumenteren.

Hij zegt, we hebben met zijn allen een veilige situatie gecreĆ«erd maar de verslaving is daar niet mee behandeld. Dat er toch een gat zit dat ik gevuld heb met drank en benzo’s.

Zelf ben ik ook wel benieuwd hoe vanuit Brijder nu naar benzo’s wordt gekeken.

Bij Ggz zijn ze nog steeds flink aan het voorschrijven. Ik heb het daar wel moeilijk mee, dacht ook eigenlijk dat de inzichten veranderd waren.

Maarja eigen problemen eerst.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
Dank voor jullie steun.

Morgen ga ik met mijn jongste broer het gesprek voorbereiden en ik heb er wel vertrouwen in.
Hij werkt zelf als hulpverlener en kan goed redeneren/argumenteren.

Hij zegt, we hebben met zijn allen een veilige situatie gecreĆ«erd maar de verslaving is daar niet mee behandeld. Dat er toch een gat zit dat ik gevuld heb met drank en benzo’s.
Klik om te vergroten...
Wijze woorden van jouw broer.
Alinde zei:
Zelf ben ik ook wel benieuwd hoe vanuit Brijder nu naar benzo’s wordt gekeken.

Bij Ggz zijn ze nog steeds flink aan het voorschrijven. Ik heb het daar wel moeilijk mee, dacht ook eigenlijk dat de inzichten veranderd waren.
Klik om te vergroten...
Als je met een psychiater praat, krijg je pillen. Je bent er wel zelf bij hoe ver je dat laat komen.
Alinde zei:
Maarja eigen problemen eerst.
Klik om te vergroten...
Helemaal dit. Zet jezelf maar op 1 de komende tijd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Er zijn misschien niet zoveel mensen verslaafd aan die kleine seroquelletjes. Dat ze dat daarom niet snappen.

Als ik een hele doos van die dingen zie… mjammie.

Ik heb t ook wel eens opgenomen. Hoe ik overal papegaaien zag met dat spul. Best leuk. (Zonder alcohol)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."