Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGraag hulp

Graag hulp

50 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste lezers,


Ik lees al jaren af en toe op DrugsForum maar ik heb vandaag toch maar zelf een account aangemaakt. Dit komt helaas voort uit stress die ik heb om mijn GHB terugval.

Ik ben een vrouw van 27, ik ben nu 2 jaar ambulant in behandeling en ben sinds donderdagavond (23-11) teruggevallen in ghb-gebruik na 1,5 jaar clean te zijn. Afgelopen 1,5 jaar ben ik wel een aantal keer teruggevallen in alcohol- en cocaĂŻnegebruik (mijn DOC). Maar over het algemeen leef ik dus clean/sober.

Deze terugval gaat gepaard met veel verdriet. En ook met veel angst om nu te stoppen. Ik merk dat ik me echt slecht voel en heel snel fysiek en mentaal ben afgetakeld sinds donderdag. Ik heb afgelopen dagen (nu dus op dag 3) bijna 24/7 3,5 ml gebruikt per 2 uur. Vandaag ben ik afgebouwd naar 3ml en wil dit vandaag volhouden. Ik wil heel graag stoppen en dit achter me laten. Maar het lukt me niet om nu helemaal te stoppen met de ghb want ik krijg zo veel paniek als het uitwerkt.. echt om te huilen, heel beangstigend. Verder ook last van slapeloosheid; kan totaal geen slaap vatten, rillerig en paniek/onrust wanneer de ghb uitwerkt.

Mijn vorige terugval was dus 1,5 jaar geleden, die duurde een week (24/7 4ml elke 2 uur) en daar ben ik toen uit gekomen met baclofen en gabapentine. Ik heb beide nu alleen niet voorhanden. Ik ga morgen bellen met mijn verslavingsarts, die heb ik afgelopen vrijdag (24-11) al gesproken omdat ik me zorgen maakte en zij adviseerde me om te stoppen en de ghb weg te gooien. Ik had al last van ontwenning en vond het te pittig, omdat ik ook verplichtingen had. Nu is de ontwenning stukken erger (logisch) maar ik wil zo graag hier uit komen. Ik ben ontzettend angstig en vol verdriet dat ik mezelf dit toch weer aan heb gedaan.

Alleen al mijn verhaal hier delen lucht me al iets op. Niemand in mijn omgeving weet dat ik hier in zit, en ik voel me ontzettend alleen wat niet goed is voor mijn paniek. Als iemand me advies kan geven wat ik nu het beste kan doen, ik wil heel graag stoppen en zo snel mogelijk. Ik wil geen klinische opname en mijn ghb is morgenmiddag op.

Ben ook bereid om me dagen onprettig te voelen maar als de ghb nu uitwerkt voelt het mis. En niet alleen onprettig. Ik wil het zo goed als het kan veilig thuis doen.

Alle hulp is welkom, alvast ontzettend bedankt!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vervelend joh, maar je hebt een goede stap gezet door hier te delen. De ontwenning zal bij elke terugval erger worden. Neem asap contact op met je verslavingsarts of zijn/haar vervanger. Mocht dat niet lukken en je GHB raakt op, ga dan naar de Eerste Hulp van een ziekenhuis.

Ik heb ook jarenlang weerstand gehad tegen de kliniek, maar uiteindelijk kwam ik op het punt dat het niet langer ging en ik het toch maar heb gedaan omdat ik het alleen niet zou redden en doorgebruiken mijn dood ging worden. Achteraf gezien was het mijn verslaving die die weerstand gebruikte om mij verslaafd te houden. Ik zou willen dat ik eerder de kliniek in wss gegaan en mijn herstel met volle overgave was gaan doen. Helaas ging dat niet en moest ik rock bottom bereiken om bereidwillig te worden en me over te geven. Mijn leven is er fijner dan ooit door geworden.

Mijn advies is: ga de kliniek in en ga met overgave je herstel verbeteren. Bijkbaar is er nog iets blijven liggen waardoor je toch weer naar de middelen bent gaan verlangen.

Iriszorg ben ik sowieso geen fan van. Ga je naar meetings?
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dankje voor je reactie. En wat fijn dat het uiteindelijk zo goed heeft uitgepakt voor je. Sterk van je. Ik heb afgelopen augustus in de kliniek gezeten, na terugvallen in alcohol en cokegebruik. Ik dacht uberhaupt niet meer aan GHB, dus daar toen geen focus op gelegd. Maar dat ik nu al terugval zegt inderdaad dat het nog niet goed met me gaat, jammer genoeg. Niemand in mijn omgeving weet van mijn ghb-gebruik dus de drempel is ontzettend hoog om dit iemand te vertellen, laat staan naar de kliniek hiervoor. En omdat het me vorig jaar is gelukt thuis, hoop ik echt dat het me nu met medicatie weer kan lukken. Schaamte speelt (altijd al) een grote rol.
Sorry als ik kortaf of dood reageer, ghb zuigt echt het leven uit je

Nee, geen fan? Ik heb wel altijd fijne en goede zorg gehad, het ligt meer aan mezelf dat het niet lukt. Ben benieuwd naar jouw ervaring. En nee, ik ga nog niet naar meetings, wel van plan als ik hieruit kom.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
User7824 zei:
Dankje voor je reactie. En wat fijn dat het uiteindelijk zo goed heeft uitgepakt voor je. Sterk van je. Ik heb afgelopen augustus in de kliniek gezeten, na terugvallen in alcohol en cokegebruik. Ik dacht uberhaupt niet meer aan GHB, dus daar toen geen focus op gelegd. Maar dat ik nu al terugval zegt inderdaad dat het nog niet goed met me gaat, jammer genoeg. Niemand in mijn omgeving weet van mijn ghb-gebruik dus de drempel is ontzettend hoog om dit iemand te vertellen, laat staan naar de kliniek hiervoor. En omdat het me vorig jaar is gelukt thuis, hoop ik echt dat het me nu met medicatie weer kan lukken. Schaamte speelt (altijd al) een grote rol.
Sorry als ik kortaf of dood reageer, ghb zuigt echt het leven uit je
Klik om te vergroten...

Het is belangrijk dat je hulp zoekt. Cold turkey van de GHB gaan kan heel vervelend worden en zelfs gevaarlijk.

Verslaving is niet middel-specifiek. Ga hulp vragen, regel afbouw en pak je herstel grondiger aan. Je kunt die nare ziekte eronder krijgen maar dat vereist actie en langdurig onderhoud (misschien wel voor de rest van je leven).
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#5
User7824 zei:
Dankje voor je reactie. En wat fijn dat het uiteindelijk zo goed heeft uitgepakt voor je. Sterk van je. Ik heb afgelopen augustus in de kliniek gezeten, na terugvallen in alcohol en cokegebruik. Ik dacht uberhaupt niet meer aan GHB, dus daar toen geen focus op gelegd. Maar dat ik nu al terugval zegt inderdaad dat het nog niet goed met me gaat, jammer genoeg. Niemand in mijn omgeving weet van mijn ghb-gebruik dus de drempel is ontzettend hoog om dit iemand te vertellen, laat staan naar de kliniek hiervoor. En omdat het me vorig jaar is gelukt thuis, hoop ik echt dat het me nu met medicatie weer kan lukken. Schaamte speelt (altijd al) een grote rol.
Sorry als ik kortaf of dood reageer, ghb zuigt echt het leven uit je

Nee, geen fan? Ik heb wel altijd fijne en goede zorg gehad, het ligt meer aan mezelf dat het niet lukt. Ben benieuwd naar jouw ervaring. En nee, ik ga nog niet naar meetings, wel van plan als ik hieruit kom.
Klik om te vergroten...
Hoe vervelend het ook is, mensen in je omgeving vinden waarmee je hierover kan praten lucht écht op. En kan je wellicht beter op weg helpen.
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Stel ik spreek straks een arts die niet zo veel ervaring heeft met thuis ghb afbouwen met medicatie. Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen ter ondersteuning bij de afbouw? Hij kan daar dan wel van inschatten met een afbouwschema of dat veilig is. Ik zit zelf te denken aan 1 strip baclofen en diazepam en de ghb alleen vandaag nog te nemen zo nodig (terwijl ik die medicatie al slik). Jullie ideeën?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
User7824 zei:
Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen
Klik om te vergroten...
Hier zijn artsen voor, ga niet zelf kloten met medicatie.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#8
User7824 zei:
Stel ik spreek straks een arts die niet zo veel ervaring heeft met thuis ghb afbouwen met medicatie. Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen ter ondersteuning bij de afbouw? Hij kan daar dan wel van inschatten met een afbouwschema of dat veilig is. Ik zit zelf te denken aan 1 strip baclofen en diazepam en de ghb alleen vandaag nog te nemen zo nodig (terwijl ik die medicatie al slik). Jullie ideeën?
Klik om te vergroten...
Zou kunnen. Maar alles in overleg hoor . Ook als hij niet zoveel ervaring met ghb heeft ,vraag of hij met een andere die het wel heeft wilt overleggen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
Javelin zei:
Zou kunnen. Maar alles in overleg hoor . Ook als hij niet zoveel ervaring met ghb heeft ,vraag of hij met een andere die het wel heeft wilt overleggen.
Klik om te vergroten...
lijkt me logisch dat ze dan overleggen toch
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Hier zijn artsen voor, ga niet zelf kloten met medicatie.
Klik om te vergroten...
1 Ze heeft al ervaring met stoppen
2 ze gaat erover praten met de arts . Ze is niet van plan om helemaal zelfstandig te doen.
3 Op zich is zij nog in fase wanneer het zelfstandig mogelijk is met een goede schema.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Javelin zei:
1 Ze heeft al ervaring met stoppen
2 ze gaat erover met de arts praten. Ze is niet van plan om helemaal zelfstandig te doen.
3 Op zich is zij nog in fase wanneer het zelfstandig mogelijk is met een goede schema.
Klik om te vergroten...
Ze gaat toch overleggen met een arts?
Ze doet eerst al een veronderstelling, namelijk "stel dat de arts geen ervaring heeft met thuis afbouw ghb".
Mijn advies is alleen om eerst met de arts te overleggen en niet zelf allemaal dingen te gaan bedenken of hier op het forum voor te leggen met zoveel meningen.

Het lijkt mij dat een arts prima weet wat eventueel nodig is bij de afbouw van ghb. Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige op ghb afbouw gebied.
Geen probleem als we hierover van mening verschillen.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeehond zei:
Ze gaat toch overleggen met een arts?
Ze doet eerst al een veronderstelling, namelijk "stel dat de arts geen ervaring heeft met thuis afbouw ghb".
Mijn advies is alleen om eerst met de arts te overleggen en niet zelf allemaal dingen te gaan bedenken of hier op het forum voor te leggen met zoveel meningen.

Het lijkt mij dat een arts prima weet wat eventueel nodig is bij de afbouw van ghb. Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige op ghb afbouw gebied.
Geen probleem als we hierover van mening verschillen.
Klik om te vergroten...
Je advies is niet zelf kloten terwijl ze het sws niet van plan was.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
User7824 zei:
Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen ter ondersteuning bij de afbouw?
Klik om te vergroten...
@Javelin dit is wat ze schrijft en heb ik opgevat als 'zelf kloten'.
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeehond zei:
Ze gaat toch overleggen met een arts?
Ze doet eerst al een veronderstelling, namelijk "stel dat de arts geen ervaring heeft met thuis afbouw ghb".
Mijn advies is alleen om eerst met de arts te overleggen en niet zelf allemaal dingen te gaan bedenken of hier op het forum voor te leggen met zoveel meningen.

Het lijkt mij dat een arts prima weet wat eventueel nodig is bij de afbouw van ghb. Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige op ghb afbouw gebied.
Geen probleem als we hierover van mening verschillen.
Klik om te vergroten...
Ik zeg dit eigenlijk omdat in mijn vorige terugval mijn arts van toen weinig ervaring had en ik toen zelf met een idee ben gekomen (van baclofen en gabapentine met een klein beetje diazepam) na veel onderzoek online te hebben gedaan. Zij was akkoord met dat voorstel, ook gezien ik toen pas 5 dagen aan het gebruiken was en zelf thuis al had afgebouwd naar 3 of 2. Ik heb toen wel elke dag telefonisch contact met haar gehad om te checken of alles goed ging. Maar nu is het toch weer een andere situatie (elke terugval wordt het erger, maar ben ik iets minder ver in dagen). Maar als degene nu gewoon een plan voor me heeft dan neem ik dat natuurlijk ter harte.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
User7824 zei:
Maar als degene nu gewoon een plan voor me heeft dan neem ik dat natuurlijk aan.
Klik om te vergroten...
Top, laat je ons weten wat de arts voorstelt en hoe het verder gaat?
Succes!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je kan het als twee dingen zien @Zeehond
Zoals jij het interpreteert is niet vreemd. Ik zie het meer als voorbereidend naar een arts gaan.
Want mijn ervaring is wel dat dat heel belangrijk is, maar dat is puur op basis van eigen ervaring met de medische molen.

Edit: dit gepost toen TS al gereageerd had
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#17
User7824 zei:
Ik zeg dit eigenlijk omdat in mijn vorige terugval mijn arts van toen weinig ervaring had en ik toen zelf met een idee ben gekomen (van baclofen en gabapentine met een klein beetje diazepam) na veel onderzoek online te hebben gedaan. Zij was akkoord met dat voorstel, ook gezien ik toen pas 5 dagen aan het gebruiken was en zelf thuis al had afgebouwd naar 3 of 2. Ik heb toen wel elke dag telefonisch contact met haar gehad om te checken of alles goed ging. Maar nu is het toch weer een andere situatie (elke terugval wordt het erger, maar ben ik iets minder ver in dagen). Maar als degene nu gewoon een plan voor me heeft dan neem ik dat natuurlijk ter harte.
Klik om te vergroten...
Volgens mij weet je heel goed wat je moet doen en ik hoop dat vandaag je alle benodigde middelen en een goede supervisie krijgt om te stoppen met ghb. Heel veel succes! ❤️
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb net gebeld. Ze schrijven me voor vandaag 1 lorazepam voor, tegen de paniek en slapeloosheid. Ik ga mijn moeder vragen om dat voor me op te halen en te brengen want ik kan niet m’n huis uit. Verder moet ik het gesprek met de verslavingsarts morgen afwachten zeiden ze. Ze kon ook geen antwoord geven op m’n vraag of ik met de lorazepam de ghb hetzelfde moet blijven doseren. Zou ik het gewoon aankijken hoe het voelt met die lorazepam, en echt pas weer een dosis op gevoel nemen als ik toch ontwenning merk? Ik ben wel echt blij dat ik straks wat rustiger ga worden en hopelijk ook wat kan slapen. Ze drukte me wel op het hart dat ik d’r meteen moest bellen als het toch niet gaat
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Javelin zei:
3 dagen is niet echt veel. Bel verslavingsarts en je HA en leg hun duidelijk uit dat je NU hulp nodig hebt, omdat jij maar 4 dagen aan ghb zit en hoe sneller je hulp krijgt hoe makkelijker het voor iedereen zal worden.
Phenibut zou je ook kunnen helpen net als baclofen . Phenibut is mogelijk online kopen. Maar je moet phenibut niet als vervanger van ghb beginnen te gebruiken maar als een middel die je terugval kan smooth beëindigen.
Klik om te vergroten...
Dank voor je bericht! Ga ik morgen zeker benoemen. Ik hoop alleen niet dat ze het niet aandurven met mijn situatie en ik te horen krijg dat ik klinisch moet gaan afkicken. Dat gaat nog weken, dan wel maanden duren. Al ben ik 1,5 jaar geleden wel goed geholpen op afstand met medicatie. Ik hoop nu ook
U
User7824Lid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Ik zou je toch willen aanraden om niet op eigen houtje over te stappen op een vervangend middel. Dan ben je namelijk zo weer verslaafd aan een ander middel.

En ik ben geen arts maar het zou me niets verbazen als je (tijdelijk) medicatie nodig hebt voor slaap en tegen onrust en paniek. Een arts kan die medicatie desnoods telefonisch voorschrijven en je kunt het dan meestal direct ophalen. Dus als je morgenochtend vroeg belt komt het waarschijnlijk wel goed.

Het is ook een optie om vandaag al de huisartsenpost te bellen. Sterkte alvast!
Klik om te vergroten...
Wederom dank. Ik heb gebeld en dat voelt toch fijn. Ik ben soms zo ongefocust van de moeheid en paniek dat ik de logische stappen niet eens meer zie

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."