Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

Afkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

60 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste allemaal. Ik heb een drankprobleem. Ik ben 44 jaar en ik drink momenteel ongeveer 3 flessen wijn per dag.

Ik drink al vrij veel vanaf mijn zeventiende jaar.

Ik wil heel erg graag van de alcohol af. Niemand die mij dwingt, het is mijn eigen keuze. Mijn omgeving kent mijn probleem en ik word enorm gesteund. Dat is fantastisch. Alleen, niemand in mijn omgeving heeft ervaringen met afkicken van alcohol. Ik heb één goede vriend die wel eens wat dronk en nu al geruime tijd niets. Dat vind ik knap. Hij is van de ene op de andere dag gestopt.

Ik heb dat eerder in juli ook geprobeerd. Dat is een paar dagen goed gegaan, toen kwam ik in een soort alcoholdelier terecht. Tot twee keer toe. Huilend en hevig zwetend trillend in bed, totaal in paniek, ik kon bijna niet staan of lopen. Gelukkig was mijn vrouw bij me. Maar wil dat liever niet nog eens meemaken.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan, een beentje pinnige vrouw, die mij heeft aangemeld bij Jellinek. Ik moet negen weken wachten voordat ik daar terecht kan. Dat vind ik te lang.

Ik heb de Jellinek gemaild met de vraag, hoe snel kan ik mijn verslaving aan alcohol (wel) verstandig afbouwen, want ik wil er zo snel mogelijk vanaf en niet pas over 9 weken. Jellinek kon mij niet helpen, omdat ze onder andere mijn medische gegevens niet hebben.

Ik werd door Jellinek terugverwezen naar mijn huisarts, voor een afbouwschema qua drank, maar dat kan mijn huisarts niet geven, zegt ze, want ze heeft er geen verstand van.

Daarom mijn vraag hier: zijn er alcoholisten die van de drank af zijn, die mij misschien kunnen vertellen hoe snel ik kan afbouwen, zonder in de stress te schieten. Ik drink ongeveer 3 flessen wijn per dag. Soms minder. Zeven dagen per week. Er zal wel iets achter mijn drankgebruik schuilen, maar dat zien we later wel. Nu even praktisch: hoe bouw ik alcohol verstandig af. Een glas per dag eraf? Kan dat wel?

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen. Alvast heel erg bedankt!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
DeFles zei:
Beste allemaal. Ik heb een drankprobleem. Ik ben 44 jaar en ik drink momenteel ongeveer 3 flessen wijn per dag.

Ik drink al vrij veel vanaf mijn zeventiende jaar.

Ik wil heel erg graag van de alcohol af. Niemand die mij dwingt, het is mijn eigen keuze. Mijn omgeving kent mijn probleem en ik word enorm gesteund. Dat is fantastisch. Alleen, niemand in mijn omgeving heeft ervaringen met afkicken van alcohol. Ik heb één goede vriend die wel eens wat dronk en nu al geruime tijd niets. Dat vind ik knap. Hij is van de ene op de andere dag gestopt.

Ik heb dat eerder in juli ook geprobeerd. Dat is een paar dagen goed gegaan, toen kwam ik in een soort alcoholdelier terecht. Tot twee keer toe. Huilend en hevig zwetend trillend in bed, totaal in paniek, ik kon bijna niet staan of lopen. Gelukkig was mijn vrouw bij me. Maar wil dat liever niet nog eens meemaken.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan, een beentje pinnige vrouw, die mij heeft aangemeld bij Jellinek. Ik moet negen weken wachten voordat ik daar terecht kan. Dat vind ik te lang.

Ik heb de Jellinek gemaild met de vraag, hoe snel kan ik mijn verslaving aan alcohol (wel) verstandig afbouwen, want ik wil er zo snel mogelijk vanaf en niet pas over 9 weken. Jellinek kon mij niet helpen, omdat ze onder andere mijn medische gegevens niet hebben.

Ik werd door Jellinek terugverwezen naar mijn huisarts, voor een afbouwschema qua drank, maar dat kan mijn huisarts niet geven, zegt ze, want ze heeft er geen verstand van.

Daarom mijn vraag hier: zijn er alcoholisten die van de drank af zijn, die mij misschien kunnen vertellen hoe snel ik kan afbouwen, zonder in de stress te schieten. Ik drink ongeveer 3 flessen wijn per dag. Soms minder. Zeven dagen per week. Er zal wel iets achter mijn drankgebruik schuilen, maar dat zien we later wel. Nu even praktisch: hoe bouw ik alcohol verstandig af. Een glas per dag eraf? Kan dat wel?

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen. Alvast heel erg bedankt!
Klik om te vergroten...
Goed dat je deze stap wilt zetten. Huisarts is een eerste goede stap, maar die wachttijd is bizar, zeker als je net gemotiveerd bent om te gaan stoppen. Je kunt zeker van de alcohol afkomen. Er zitten alleen wel wat haken en ogen aan.

Cold turkey van de alcohol af gaan is link. Zeker als je 3 flessen wijn per dag wegwerkt. Detoxen moet je wel echt onder begeleiding doen. Volgens mij word je dan in een week (of twee) met behulp van Diazepam clean gemaakt. Dit gebeurt vrijwel altijd in een (semi-) gesloten setting. Met andere woorden: je wordt twee weken opgenomen en je mag de kliniek niet of slechts heel beperkt uit.

Je bericht focust erg op het clean worden, en dat is een goede eerste stap, alleen is het nog belangrijker om de onderliggende problemen aan te pakken - dus waarom je je toevlucht bent gaan zoeken in de alcohol. Daar zul je hard aan moeten werken. Daarvoor zul je een kliniek in moeten, of een dagbehandeling moeten volgen. Een kliniek lijkt me de beste keuze, alcohol is zo eenvoudig ter verkrijgen dat je jezelf het beste een paar weken laat opsluiten. Ik proef ook enige haast in je post. Probeer los te laten dat je er snel vanaf zou moeten. Beter goed aangepakt dan half werk en aanmodderen. Ga die kliniek in en pak jezelf aan. Bel eens een rondje klinieken om te vragen of je er op korte termijn terecht kunt. Er is een sticky post in dit subforum met een lijst van klinieken.

Afbouwen met alcohol zelf kan, maar vraag je eens af of je jezelf die beperking op kunt leggen. Als je minder kon drinken dan werkte je vast geen 3 flessen weg, toch? En als het je thuis al zou lukken dan ontbreekt het toch nog aan begeleiding en expertise, en is de kans op een terugval heel groot. Ik zou het je echt afraden om dit zelf proberen op te lossen.

Je huisarts kan nog wel degelijk wat voor je doen - laat je bloedwaardes eens bepalen. Alcoholisten hebben vaak wat tekorten aan vitaminen enzo, die met een goed preparaat van de apotheek eenvoudig aangepakt kunnen worden, en waardoor je je waarschijnlijk ook wel beter gaat voelen (bijv. bij Vitamine B tekorten kun je depressief worden).

Voor je eigen veiligheid, blijf maar doordrinken op je huidige tempo totdat je bij de verslavingszorg terecht kunt. Vraag je huisarts om je bloedwaarden te laten checken en bij tekorten daar iets voor voor te schrijven. Als je een AA/NA/CA meeting in de buurt hebt waar je op een veilig manier kunt komen, ga daar dan eens kijken. En ga rondbellen naar klinieken of je op korte termijn terecht kunt.

Je kunt hier echt af komen. Het zal niet makkelijk zijn, maar als je het goed aanpakt heb je geen drank nodig om je normaal te kunnen voelen. Stuur gerust een privébericht als je dat fijn vindt, m'n inbox staat voor je open.

Cocaine Anonymous® Holland

Cocaine Anonymous® Holland is een groep van, door en voor verslaafden die bij elkaar komen om te herstellen van hun verslaving.
ca-holland.nl ca-holland.nl
www.na-holland.nl

Narcotics Anonymous Nederland

Ontdek Narcotics Anonymous Nederland, een wereldwijde gemeenschap van herstellende verslaafden. Met 400 wekelijkse bijeenkomsten in Nederland biedt NA een veilige, anonieme plek voor herstel en steun. Gratis en open voor iedereen die worstelt met verslaving.
www.na-holland.nl www.na-holland.nl

AA Netherlands

aa-netherlands.org aa-netherlands.org
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is in ieder geval een heel goed begin dat je echt op eigen initiatief wilt stoppen! Dat is echt het enige goede uitgangspunt. Uiteindelijk wordt iedereen de verslaving écht zat. Maar helaas onderneemt dan niet iedereen (de goede) actie..

En zomaar stoppen met zoveel drinken gaat niet. In een ontwenningskliniek geven ze je lorazepam, om de tremoren te stoppen en je dus niet in een (levensgevaarlijk) delier terecht te laten komen.

Maar je kunt wel alvast afbouwen. Ik denk dat je wel een halve fles wijn per week kunt afbouwen. Dan zou je over 6 weken nuchter kunnen worden. En oh ja.. Begin alvast met vitamine B(1) bij te slikken! Gewoon te koop bij de drogist. Voorkomt Korsakov.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ontzettend goede reactie @dupont .

Ik ben niet zo thuis in het zelfstandig drank afbouwen, daar kan ik je dus ook geen advies in geven. Maar als ik kijk maar mijn eigen dagelijkse verslaving (wiet) werkte minderen nooit zo voor me. Het werd eigenlijk altijd na verloop van tijd alleen maar erger, een soort van schade inhalen als ik een tijdje ging minderen.
A
Amber.cherryLid
01-01-2024, 00:00
#5
DeFles zei:
Beste allemaal. Ik heb een drankprobleem. Ik ben 44 jaar en ik drink momenteel ongeveer 3 flessen wijn per dag.

Ik drink al vrij veel vanaf mijn zeventiende jaar.

Ik wil heel erg graag van de alcohol af. Niemand die mij dwingt, het is mijn eigen keuze. Mijn omgeving kent mijn probleem en ik word enorm gesteund. Dat is fantastisch. Alleen, niemand in mijn omgeving heeft ervaringen met afkicken van alcohol. Ik heb één goede vriend die wel eens wat dronk en nu al geruime tijd niets. Dat vind ik knap. Hij is van de ene op de andere dag gestopt.

Ik heb dat eerder in juli ook geprobeerd. Dat is een paar dagen goed gegaan, toen kwam ik in een soort alcoholdelier terecht. Tot twee keer toe. Huilend en hevig zwetend trillend in bed, totaal in paniek, ik kon bijna niet staan of lopen. Gelukkig was mijn vrouw bij me. Maar wil dat liever niet nog eens meemaken.

Ik ben naar mijn huisarts gegaan, een beentje pinnige vrouw, die mij heeft aangemeld bij Jellinek. Ik moet negen weken wachten voordat ik daar terecht kan. Dat vind ik te lang.

Ik heb de Jellinek gemaild met de vraag, hoe snel kan ik mijn verslaving aan alcohol (wel) verstandig afbouwen, want ik wil er zo snel mogelijk vanaf en niet pas over 9 weken. Jellinek kon mij niet helpen, omdat ze onder andere mijn medische gegevens niet hebben.

Ik werd door Jellinek terugverwezen naar mijn huisarts, voor een afbouwschema qua drank, maar dat kan mijn huisarts niet geven, zegt ze, want ze heeft er geen verstand van.

Daarom mijn vraag hier: zijn er alcoholisten die van de drank af zijn, die mij misschien kunnen vertellen hoe snel ik kan afbouwen, zonder in de stress te schieten. Ik drink ongeveer 3 flessen wijn per dag. Soms minder. Zeven dagen per week. Er zal wel iets achter mijn drankgebruik schuilen, maar dat zien we later wel. Nu even praktisch: hoe bouw ik alcohol verstandig af. Een glas per dag eraf? Kan dat wel?

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen. Alvast heel erg bedankt!
Klik om te vergroten...
Huisarts hulp vragen , baclofen is een goed middel om te stoppen. Lees maar eens op mijnmedicijn ervaringen en baclofen opzoeken. Samen met misschien diazepam voor een paar weken. Niet te lang, baclofen mag je langer gebruiken. Dit is mijn mening en ervaring met baclofen voor ander middel ,ben geen arts. Enkel een tip maar je huisarts kan je er meer over vertellen of je op een andere manier steunen. Goed voorbereiden, boodschappen in huis. Je wil en mindset moet ook 100% zijn.en praten blijven, zal pittig zijn maar de moeite waard als je weer normaal wil leven. Succes en geloof in jezelf, wees lief voor jezelf.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
De geestelijke ontwenning van alcohol duurt erg lang, itt de lichamelijke ontwenning.
De geestelijke ontwenning duurde bij mij bijna twee (!) jaar.....
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
De geestelijke ontwenning duurde bij mij bijna twee (!) jaar
Klik om te vergroten...

Wow dat is lang.
Wat zal dat heftig voor je zijn geweest.

Zelf heb ik ook een periode veel gedronken. Zeker in mijn slechte tijd van defensie en de periode daarna.
Maar gek genoeg kon ik sommige dagen veel drinken en daarna gewoon stoppen. Had dan nergens last van.
Geluk? Of misschien het voordeel dat ik niet iedere dag dronk maar destijds paar keer per week (binge drink)?
Kan nu ook gewoon weer een pilsje pakken en dan heb ik niet zin in meer.
Niet dat de krat op moet of de fles leeg.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gedurende die twee jaar had ik regelmatig in het begin dat ik nachtmerries kreeg, waarin ik droomde dat ik toch weer gedronken had terwijl dat niet zo was.
Badend in het zweet wakker worden, en er zeker een minuut of tien nodig hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat dit idd maar een droom was geweest . ...heftig was dat. Dit werd langzamerhand minder met het verstrijken van de tijd.
Wat een tijd was dat toch. Het wel, en niet meer drinken!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Gedurende die twee jaar had ik regelmatig in het begin dat ik nachtmerries kreeg, waarin ik droomde dat ik toch weer gedronken had terwijl dat niet zo was.
Badend in het zweet wakker worden, en er zeker een minuut of tien nodig hebben om tot de conclusie te kunnen komen dat dit idd maar een droom was geweest . ...heftig was dat. Dit werd langzamerhand minder met het verstrijken van de tijd.
Wat een tijd was dat toch. Het wel, en niet meer drinken!
Klik om te vergroten...
Dat is heel normaal en geeft aan dat het nachtmerries zijn, dat alleen al geeft aan dat het je afschrikt. Ik droom af en toe dat ik weer rook, en dan die opluchting even later na ik wakker ben: I don’t need it, I never did, and I won’t ever need it again.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
I don’t need it, I never did, and I won’t ever need it again.
Klik om te vergroten...

I never did. Kan ik helaas niet zeggen en ik word nog vaak aan de verslaving periode herinnerd....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
De geestelijke ontwenning van alcohol duurt erg lang, itt de lichamelijke ontwenning.
De geestelijke ontwenning duurde bij mij bijna twee (!) jaar.....
Klik om te vergroten...
Lijkt me sowieso best lastig in een cultuur waarin je dikwijls moet uitleggen waarom je niet drinkt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
I never did. Kan ik helaas niet zeggen en ik word nog vaak aan de verslaving periode herinnerd....
Klik om te vergroten...
Wat dat betreft vraag ik me nog af..
Heb je ook wel eens dat iemand eerst vraagt: 'wil je ook een drankje? Dat je dan zegt van: 'nee sorry ik ben alcoholist', en dat die persoon zegt: 'oh, nou, goed dat je bent gestopt dan! Zal ik anders een theetje met je meedoen?'
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Wat dat betreft vraag ik me nog af..
Heb je ook wel eens dat iemand eerst vraagt: 'wil je ook een drankje? Dat je dan zegt van: 'nee sorry ik ben alcoholist', en dat die persoon zegt: 'oh, nou, goed dat je bent gestopt dan! Zal ik anders een theetje met je meedoen?'
Klik om te vergroten...
Nee. Ik zeg nooit dat ik alcoholist ben.
Toen ik dat nog wel deed, kreeg ik een spervuur aan vragen op me afgevuurd en daar kreeg ik tegenzin in.
Domme reacties ook.
Nee. Ik zeg in die gevallen gewoon dat ik niet drink.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Nee. Ik zeg in die gevallen gewoon dat ik niet drink.
Klik om te vergroten...
Quote van Allen Carr: "One day, I just decided to stop drinking. That's the sort of guy I am.".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Nee. Ik zeg nooit dat ik alcoholist ben.
Toen ik dat nog wel deed, kreeg ik een spervuur aan vragen op me afgevuurd en daar kreeg ik tegenzin in.
Domme reacties ook.
Nee. Ik zeg in die gevallen gewoon dat ik niet drink.
Klik om te vergroten...
Jammer.
Maar inderdaad begrijpelijk. Mensen snappen het niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Jammer.
Maar inderdaad begrijpelijk. Mensen snappen het niet.
Klik om te vergroten...
Nee dat klopt!
Maar ik heb geen zin om dat hele verhaal steeds opnieuw uit te moeten gaan leggen.....hetgeen ik in het begin wel deed overigens....
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Jammer.
Maar inderdaad begrijpelijk. Mensen snappen het niet.
Klik om te vergroten...
Het begint wel te veranderen hoor. Ik krijg toch meestal wel begrip. Toen ik 18 maanden clean was heb ik op mijn vrijwilligerswerk getrakteerd bijvoorbeeld en daar was iedereen toch wel trots op. En ik kreeg ook wat goeie vragen.

Dat ik een coke junk ben en dat ik daardoor ook niet kan drinken heeft soms wat uitleg nodig. Maar de meesten snappen het wel als ik uitleg dat goede voornemens de deur uit gaan na een paar glazen. Vaak wordt dat wel (h)erkend. Dat ze aangeschoten zijn en toch gaan roken of snacken terwijl ze zich voorgenomen hadden 't niet te doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Nee dat klopt!
Maar ik heb geen zin om dat hele verhaal steeds opnieuw uit te moeten gaan leggen.....hetgeen ik in het begin wel deed overigens....
Klik om te vergroten...
Nee dat ben je ook niet verplicht natuurlijk. Het is wel belangrijk dat je met jezelf in het reine bent, maar daarvoor heb je niet de goedkeuring van anderen nodig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is zoals je al gezegd hebt, heel veel mensen begrijpen het niet of ze hebben een totaal verkeerd beeld bij iemand die zegt alcoholist te zijn.
Die denken meteen aan dakloze en mensen gekleed in lompen, stinkend naar de drank.
En om te gaan uitleggen wat alcoholisme inhoudt, ik ben er wel klaar mee.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Beste allemaal, even redelijk kort weer, met jullie welnemen. Binnenkort - voor wie er zin in heeft- mijn wat langere verhaal over mijn afkick van alcohol. Mede dankzij Refusal sta ik nu 2,5 week droog. Goddank. Ik heb geen zin in drank en ik wil niet drinken. Dankzij jullie advies (bedankt!) heb ik de valium inmiddels afgebouwd naar 0, terwijl ik nog twee 5mg pillen Valium heb, mijn vrouw bewaart het. Ik slaap goed Ik ga rond 21.00 uur naar bed, lees dan een uurtje en sta rond 7.00 uur op), ik ben niet nerveus, ik eet goed, ik ben niet depressief en volgens mij ook niet manisch. Ik werk (weer) met plezier. Mijn leverwaarden zijn nog wel steeds wat zorgelijk, ik drink veel water, thee en eet veel groenten en fruit. Het idee dat alcoholisten rare of slechte of domme of slappe mensen zijn, kom ik heel soms ook tegen. In mijn omgeving weet bijna iedereen van mijn probleem, soms reageert iemand in mijn ogen een beetje apart. Zo wil 1 opdrachtgever (ik ben ZZP'er) mij voorlopig geen opdrachten geven, 'omdat ik last heb van jouw problemen'. Sja. Ook heb ik sommige artsen / hulpverleners naar mijn idee moeten overtuigen van het feit dat ik een 100% alcoholist ben. Ze zien een net geklede man en denken soms: 'het zal zo'n vaart niet lopen'. Maar dat deed & doet het zéér zeker wel. Daarbij lijken zo'n beetje alle psychiaters in Amsterdam vol te zitten. Ik zit nu weer bij de Jellinek. Ik heb nooit vermoed dat alcohol mij zo zou slopen en mij zo in de problemen zou brengen. Gelukkig heb ik een hele sterke vrouw die mij helpt en een fijne schoonfamilie die dat ook doet. Bedankt weer voor jullie steun en advies. Ik waardeer dat enorm en het helpt me écht. Tot snel! De Fles.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."