Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

Afkicken van alcohol - hoe snel kan dat?

60 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
RnB_fan zei:
Mag ik vragen hoe jij de AA hebt ervaren? Het is toch wel een enigszins bijzondere plek, heb ik zelf mogen meemaken (niet negatief verder!). Ik ben gewoon benieuwd naar jouw kijk op het reilen en zeilen daar. En ga je nog wel eens naar bijeenkomsten toe?
Klik om te vergroten...
Natuurlijk mag je dit vragen!
Ik ben na mijn detox 2 jaar elke week een avond naar de AA gegaan.
De sfeer daar had iets speciaals.
Allemaal wisten we, waarvoor we daar kwamen en zo hadden we allemaal een gemeenschappelijk doel. We wilden stoppen en clean blijven van de drank.
Dat smeedt een band onderling.
We werkten met de 12 stappen en ik moet zeggen dat ik maar weinig teksten gelezen heb die zo ontzettend op mijn lijf geschreven waren als die teksten van de 12 stappen!
Als je het moeilijk hebt begrijpt iedereen dit als geen ander.
Het heeft mij geholpen om nuchter te blijven, en nu na vele jaren verder ga ik niet meer naar meetings toe.
Ik ben er helemaal klaar mee, met die drank.
Ik ken mijn zwakke momenten en weet wat ik wèl, en niet moet doen als ik cravings krijg wat overigens nog maar zelden voorkomt.
Ik vind het een prima hulpmiddel, de AA!
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Natuurlijk mag je dit vragen!
Ik ben na mijn detox 2 jaar elke week een avond naar de AA gegaan.
De sfeer daar had iets speciaals.
Allemaal wisten we, waarvoor we daar kwamen en zo hadden we allemaal een gemeenschappelijk doel. We wilden stoppen en clean blijven van de drank.
Dat smeedt een band onderling.
We werkten met de 12 stappen en ik moet zeggen dat ik maar weinig teksten gelezen heb die zo ontzettend op mijn lijf geschreven waren als die teksten van de 12 stappen!
Als je het moeilijk hebt begrijpt iedereen dit als geen ander.
Het heeft mij geholpen om nuchter te blijven, en nu na vele jaren verder ga ik niet meer naar meetings toe.
Ik ben er helemaal klaar mee, met die drank.
Ik ken mijn zwakke momenten en weet wat ik wèl, en niet moet doen als ik cravings krijg wat overigens nog maar zelden voorkomt.
Ik vind het een prima hulpmiddel, de AA!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je reactie!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het AA gebeuren helpt heel veel mensen. Maar niet iedereen....
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Het AA gebeuren helpt heel veel mensen. Maar niet iedereen....
Klik om te vergroten...

Ik heb jaren lang bij de NA gelopen. Ben inmiddels ruim 5 jaar clean van GHB en andere harddrugs. Maar uiteindelijk ging het mij hier en daar soms tegenstaan. Voor m'n gevoel deed ik het nooit goed, of als ik niet zo lekker in m'n vel zat kwam dat doordat ik niet genoeg deed aan het programma.

Alleen het lukte me door depressie en angst niet altijd goed om consistent te blijven werken aan het programma. Hierdoor werd ik heel streng naar mezelf, en werden deze gedachten ook versterkt door de dingen die ik hoorde en die er tegen me gezegd werden.

Ik heb er heel erg veel aan gehad, heeft me blik op verslaving voor altijd veranderd en m'n ogen geopend. Maar nu kan ik het gewoon niet meer verdragen om daar nog te zijn haha. Had niet verwacht ooit er zo in te staan maar goed. Heb zelfs een NA tatoeage laten zetten. Dus verder no offence. Het werkt als je er aan werkt, en goed ook. Alleen niet voor iedereen op de lange termijn.

Ik kan het iedereen aanraden. Omdat ik weet dat het werkt voor heel erg veel mensen. Ook voor mij heeft het gewerkt, en elke dag pas ik nog dingen toe om m'n verslaving nu onder "controle" te houden.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Beste allemaal, nogmaals dank voor alle reacties. Hier een update. Ik kan 13 september terecht een intake bij Jellinek, ik weet niet wanneer daarna de behandeling kan starten.

Heel onverstandig heb ik zelf inmiddels afgebouwd van 3 flessen wijn naar 1 fles wijn, die soms godzijdank ook niet helemaal op gaat. Ik ben er nog lang niet, maar dit geeft wel iets van moed. Het afbouwen was een hel. Ik ben (volgens mij) twee keer te snel gegaan, met alle ellende van dien. Ik heb twee keer 24 uur in totale paniek in een zeik- en zeiknat (sorry) bed gelegen (van het zweet) terwijl mijn vrouw niet bij mij weg kon, omdat ik anders in nog grotere panische angst schoot. Toen heb ik weer iets opgebouwd, wat telkens uiteindelijk hielp.

En daarna weer naar beneden.

Ik kom net bij de huisarts vandaan (ik heb nu een andere gekregen die werkt in dezelfde praktijk en zij begrijpt mij godzijdank wel), want de afkickverschijnselen zijn heftig: trillen, zweten en zo goed als niet slapen. Er wordt nu overlegd met Jellinek wat wijsheid is.

Ik weet dat dit niet de juiste weg is, maar ik heb een eigen bedrijf, ik probeer een opname te voorkomen. En inmiddels kijkt de huisarts sinds twee weken mee - vandaar dat ze ook overlegt met Jellinek.

Eten gaat steeds beter, ik slik de juiste vitaminen, ik ga nu met vrouw naar Yoga en een vriend leert me schaken. Het helpt allemaal, maar die afkickverschijnselen. Het wordt wel beter naarmate de dag vordert. En dan is het: hop een paar glazen drank er in, ik haat die drank, naar bed en wakker liggen. Als het erg te keer gaat, neem ik nog een glas. Er is standaard 1 fles wijn in huis. Ik haal elke dag 1 fles en als er in de andere nog over is van de dag ervoor, gooi ik dat weg. Zo weet ik exact wat ik drink op een dag. Buiten de deur drink ik niets meer, dat gaat goed. Ik drink Spa Rood als we uit eten gaan.

We houden moed! Ik ben blij als een kind als ik van de ellende af ben.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat een ontzettend hoopgevend bericht @DeFles!

Ik vind het zeer knap van je dat dit zo gediciplineerd lijkt aan te pakken. Stoppen of drastisch minderen met alcohol kan zeer heftig zijn, maar daar heb je inmiddels zelf ervaring mee.

Wat helemaal mooi is om te lezen, is de steun die je krijgt van je vrouw, je schakende vriend en de 'nieuwe' huisarts. Dat scheelt enorm.

Voor jou zou het inderdaad mooi zijn als je de detox zonder opname zou kunnen doen. Ik hoop van harte dat je deze genomen beslissing gaat volhouden en van deze ellendige verslaving afkomt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
DeFles zei:
Beste allemaal, nogmaals dank voor alle reacties. Hier een update. Ik kan 13 september terecht een intake bij Jellinek, ik weet niet wanneer daarna de behandeling kan starten.

Heel onverstandig heb ik zelf inmiddels afgebouwd van 3 flessen wijn naar 1 fles wijn, die soms godzijdank ook niet helemaal op gaat. Ik ben er nog lang niet, maar dit geeft wel iets van moed. Het afbouwen was een hel. Ik ben (volgens mij) twee keer te snel gegaan, met alle ellende van dien. Ik heb twee keer 24 uur in totale paniek in een zeik- en zeiknat (sorry) bed gelegen (van het zweet) terwijl mijn vrouw niet bij mij weg kon, omdat ik anders in nog grotere panische angst schoot. Toen heb ik weer iets opgebouwd, wat telkens uiteindelijk hielp.

En daarna weer naar beneden.

Ik kom net bij de huisarts vandaan (ik heb nu een andere gekregen die werkt in dezelfde praktijk en zij begrijpt mij godzijdank wel), want de afkickverschijnselen zijn heftig: trillen, zweten en zo goed als niet slapen. Er wordt nu overlegd met Jellinek wat wijsheid is.

Ik weet dat dit niet de juiste weg is, maar ik heb een eigen bedrijf, ik probeer een opname te voorkomen. En inmiddels kijkt de huisarts sinds twee weken mee - vandaar dat ze ook overlegt met Jellinek.

Eten gaat steeds beter, ik slik de juiste vitaminen, ik ga nu met vrouw naar Yoga en een vriend leert me schaken. Het helpt allemaal, maar die afkickverschijnselen. Het wordt wel beter naarmate de dag vordert. En dan is het: hop een paar glazen drank er in, ik haat die drank, naar bed en wakker liggen. Als het erg te keer gaat, neem ik nog een glas. Er is standaard 1 fles wijn in huis. Ik haal elke dag 1 fles en als er in de andere nog over is van de dag ervoor, gooi ik dat weg. Zo weet ik exact wat ik drink op een dag. Buiten de deur drink ik niets meer, dat gaat goed. Ik drink Spa Rood als we uit eten gaan.

We houden moed! Ik ben blij als een kind als ik van de ellende af ben.
Klik om te vergroten...
Poe, sterk van je hoor. Respect. Hopelijk gaat ‘t snel beter.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lekker bezig, hoor!

Ik lees hier een zeer gemotiveerde verslaafde, die vast en zeker gaat afkicken en gaat leren omgaan met zijn verslaving!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat een medicatieve ondersteuning wel op zijn plaats is.
Toen ik stopte met zuipen kreeg ik een week lang wat librium om de ergste ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en dat werkte heel goed!
Maar je bent goed op weg, je hebt al flink geminderd en dat verdient respect!
Probeer om niet terug te vallen in weer meer wijn, dat zou zooooo zonde zijn.
Even de tanden op elkaar houden en.....aan deze ellende komt een einde!
m
mindtravlerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik was ook een serieuze drinker, 4 liter desperados per dag of soms een fles rum.
Ik zou aanraden om via de dokter af te kicken met benzos (pas op deze zijn ook verslavend!!)

Ik heb gestopt van de ene moment op de andere omdat het zo niet verder kon.
Wel dronk ik heel veel in combinatie met benzos, de drank kon ik van de ene dag op de andere dag stoppen zonder problemen en moest ik gewoon wennen in sommige situaties wat ik nu moest drinken.
Bijvoorbeeld als ik iets ging gaan eten of gaan drinken met collega’s was het in begin raar een koffie te pakken in plek van een pint.
Maar het wende redelijk snel.

De benzos heb ik daarna nog maanden mee gesukkeld om volledig van af te geraken maar is toen ook gelukt.
Nu heb ik geen zin meer om te drinken en als er eens een gek moment komt dat ik er zin in zou krijgen dan kan ik deze gedachte heel makkelijk negeren.

Houd voor jezelf ook goed voor wat je motivatie is om te stoppen met drinken, wat nu het positieve en het negatieve is.
En op moeilijke momenten herinner jezelf hieraan (bijvoorbeeld dingen zeggen of gedaan hebben die je niet moest zeggen of doen, of het vieze gevoel dat je vergeten bent wat er de avond daarvoor gebeurde, de katers en het afkicken, de afhankelijkheid,…)

allesinds al heel goed dat je zelf wilt stoppen en dat je er over praat en je omgeving er over weet.

veel succes!!
R
RendeoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hier ook een hevige drinker, gemiddeld 15 a 20 biertjes van 33/50 cl gaan er elke dag makkelijk in, dit al voor 10 jaar..
Mijn werkdag begint om 06u dus ik begin al met drinken om 05u25.. Het geeft me heel veel energie en ik haal dan veel de beste targets..

Na de zoveelste black out tijdens het uitgaan was ik het beu en heeft mijn huisarts, op vraag van mij, me Antabuse voorgeschreven. Gelukkig zonder afkickverschijnselen kunnen stoppen maar dit helaas maar 6 weken kunnen volhouden..

Helaas vind ik 'de klik' in mijn hoofd niet meer om terug te kunnen stoppen...
Ik kan je helaas geen afbouw advies geven maar ik wens je alvast veel succes, met de juiste motivatie die er bij jou is, kom je er wel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Antrabus is anders een enorme stok achter de deur, nee zeg maar gerust een Niels, om niet te ( kunnen) drinken mocht je tijdens gebruik van deze stof toch nog in de verleiding zijn om er toch nog eentje te willen pakken.....want je wordt echt doodziek mocht je alcohol binnen krijgen!
Waarom ben je gestopt met die antrabus?
Stop toch met die drank nu het nog kan zonder al te grote schade aan je lijf en geest is mijn advies!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Werk je thuis dat je voor werktijd al kunt drinken?

Ik zou denken dat er ook iets van behandeling nodig is. Er komt ws allerlei gevoel naar boven als je 10 jaar verdoofd bent geweest. Heeft je huisarts het daar verder niet over gehad?

Je zou ook eens maar een meeting van AA kunnen gaan.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beste Forumleden,

Excuus dat ik dit topic naar boven schop.

Ik zal binnenkort vertellen wat ik heb beleefd tijdens mijn afkickproces van alcohol. Het gaat nu goed, ik sta droog, mede dankzij Refusal. Ik ben wel verbaasd over het niveau van de verslavingszorg in Nederland. Alleen de Crisisdienst weet / wist me telkens te helpen, maar dat team behandelt in principe niet.

Dat terzijde.

Ik heb een dispuut met mijn verslavingsarts. Vorige week gooide hij me vol met diazepam, 35mg per dag. Ik heb dat zelf inmiddels al afgebouwd naar 10 mg per dag. 5mg in de ochted en 5 mg een uur voordat ik wil gaan slapen. Vandaag wilde hij ineens echter niets meer geven. Van 35mg naar 10mg in 6 dagen is volgens mij al link, maar van 10mg naar nul? Ik heb het middel nodig om de ergste afkickverschijnselen maar weer eens te doorstaan (voordat ik Refusal kreeg. had ik een terugval van 2 dagen die mij tevens 2 dagen cel op heeft geleverd) en om te kunnen slapen. Ik stond vanmorgen sowieso al paf, want de arts leek niet meer te weten wie ik was (?) terwijl ik hem vorige week drie kwartier heb gesproken... En dat is dan een arts die werkt bij een van de grootste en bekendste klinieken van Amsterdam...

Wat is jullie mening? Ik heb nu nog 6 pillen (Diazepam dus) van 5mg. Woensdag zit ik bij mijn huisarts. Moet ik anders dan toch maar weer de crisisdienst bellen? Ik wil geen benzoverslaving, maar ik gebruik dus nog maar sinds 7 dagen en ben sindsdien enorm opgeknapt. Vrolijk, ik eet, ik sta op tijd op, ik werk, ik verzaak niet, ik heb plezier en los de schade op van de terugval.

Ik hoop dat er iemand die ervaring heeft met benzo's tijd en zin heeft om te reageren: kan ik van 10mg naar 0mg, in pak 'm beet 2 of 3 dagen?

Groeten vanuit Amsterdam!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
DeFles zei:
Beste Forumleden,

Excuus dat ik dit topic naar boven schop.

Ik zal binnenkort vertellen wat ik heb beleefd tijdens mijn afkickproces van alcohol. Het gaat nu goed, ik sta droog, mede dankzij Refusal. Ik ben wel verbaasd over het niveau van de verslavingszorg in Nederland. Alleen de Crisisdienst weet / wist me telkens te helpen, maar dat team behandelt in principe niet.

Dat terzijde.

Ik heb een dispuut met mijn verslavingsarts. Vorige week gooide hij me vol met diazepam, 35mg per dag. Ik heb dat zelf inmiddels al afgebouwd naar 10 mg per dag. 5mg in de ochted en 5 mg een uur voordat ik wil gaan slapen. Vandaag wilde hij ineens echter niets meer geven. Van 35mg naar 10mg in 6 dagen is volgens mij al link, maar van 10mg naar nul? Ik heb het middel nodig om de ergste afkickverschijnselen maar weer eens te doorstaan (voordat ik Refusal kreeg. had ik een terugval van 2 dagen die mij tevens 2 dagen cel op heeft geleverd) en om te kunnen slapen. Ik stond vanmorgen sowieso al paf, want de arts leek niet meer te weten wie ik was (?) terwijl ik hem vorige week drie kwartier heb gesproken... En dat is dan een arts die werkt bij een van de grootste en bekendste klinieken van Amsterdam...

Wat is jullie mening? Ik heb nu nog 6 pillen (Diazepam dus) van 5mg. Woensdag zit ik bij mijn huisarts. Moet ik anders dan toch maar weer de crisisdienst bellen? Ik wil geen benzoverslaving, maar ik gebruik dus nog maar sinds 7 dagen en ben sindsdien enorm opgeknapt. Vrolijk, ik eet, ik sta op tijd op, ik werk, ik verzaak niet, ik heb plezier en los de schade op van de terugval.

Ik hoop dat er iemand die ervaring heeft met benzo's tijd en zin heeft om te reageren: kan ik van 10mg naar 0mg, in pak 'm beet 2 of 3 dagen?

Groeten vanuit Amsterdam!
Klik om te vergroten...
Hoe lang heb je Diazepam genomen? Bij Alcoholontwenning wordt het meestal korter dan een week gegeven en dan hoeft afbouwen niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
DeFles zei:
Oké! Euh zes dagen nu geloof ik. Mooi, goed om te weten, dank, dank, dan maak ik op wat ik heb. De ergste afkick is ook voorbij (zweten, trillen, paniek, tot niets in staat, huilen, nog meer zweten, kotsen).
Klik om te vergroten...
Probeer een snelle afbouw te maken met wat je nog hebt. je hebt 6 pillen dus iets van 3-2-1 ben je met drie dagen op 0 zonder gevaar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Probeer een snelle afbouw te maken met wat je nog hebt. je hebt 6 pillen dus iets van 3-2-1 ben je met drie dagen op 0 zonder gevaar.
Klik om te vergroten...

Hij zit al op 10mg

Zijn het tabletten van 5mg?

Dan zou je nog kunnen overwegen om 2; 1,5; 1; 0,5 te doen.
Dan houd je nog 1 tablet over zelfs als ik goed reken.

Of gewoon 2-1-0 om het simpel te houden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Hij zit al op 10mg

Zijn het tabletten van 5mg?

Dan zou je nog kunnen overwegen om 2; 1,5; 1; 0,5 te doen.
Dan houd je nog 1 tablet over zelfs als ik goed reken.

Of gewoon 2-1-0 om het simpel te houden.
Klik om te vergroten...
Scherp!
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oké, bedankt allemaal! Dank! Ik bouw het zsm af met de pillen die er nog zijn! En dan: basta. Dank!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
DeFles zei:
Oké! Euh zes dagen nu geloof ik. Mooi, goed om te weten, dank, dank, dan maak ik op wat ik heb. De ergste afkick is ook voorbij (zweten, trillen, paniek, tot niets in staat, huilen, nog meer zweten, kotsen).
Klik om te vergroten...
Die zes dagen is precies de reden dat de verslavingsarts je van de diazepam wil krijgen. Lichamelijke afhankelijkheid begint voornamelijk na 14 dagen vorm aan te nemen. Dus nu kan je nog snel stoppen.

Stoppen met diazepam is relatief milder dan met sommige andere GABA-agonisten. Diazepam heeft namelijk een lange werkingsduur, waardoor je heel langzaam kunt ontwennen.

Het lijkt me sowieso niet aan te raden om langdurig diazepam te gaan slikken. Want de werkzaamheid van zulke benzo's neemt snel weer af. Dus het heeft helemaal niet zoveel zin om ze langer te gaan gebruiken. Want na een tijdje neem je de pillen alleen nog omdat je er anders ziek van wordt.

Misselijkheid en braken kunnen trouwens ook veroorzaakt worden door Refusal. Dat zijn bijwerkingen die in de bijsluiter worden vermeld.

Diazepam helpt om van de alcohol af te komen, doordat het een vergelijkbaar (maar meer gecontroleerd) effect heeft, waardoor het je een lichte landing geeft. Dat is nodig, want soms kunnen mensen een delier krijgen als ze veel alcohol drinken en dan ineens stoppen. Maar de verslavingsarts wil je niet met een nieuwe verslaving opzadelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."