Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpzettelijk triggeren?

Opzettelijk triggeren?

40 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Torchic zei:
Herkennen mensen dit?
Klik om te vergroten...
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.

Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dat snap je zelf ook wel.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.
Klik om te vergroten...
Klopt, ik vind het over het algemeen ook verschrikkelijk om foto’s terug te zien en schaam me als ik terugdenk aan die tijd maar af en toe kan ik het dus ook nog romantiseren…

OtherShore zei:
Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dan snap je zelf ook wel.
Klik om te vergroten...
Dat had ik zelf ook bedacht maar dat is niet altijd even makkelijk natuurlijk.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Torchic zei:
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?
Klik om te vergroten...
Yup.
Kamp al jaren met een eetstoornis (wat op sommige vlakken vrij goed te vergelijken valt met een drugsverslaving). Ik geef toe, soms kijk ik nog naar foto’s uit mijn ergste periode, luister ik muziek en loop ik op dezelfde plekken uit die tijd. Zo heerlijk kan dat zijn, maar het is niet realistisch.
Wat je zegt is juist super herkenbaar en lastig!
Torchic zei:
Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.
Klik om te vergroten...
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.


Thx voor het delen❤️
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Matineus zei:
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze lieve woorden! Waardeer ik heel erg!💛

Stiekem wist ik ook wel dat de foto’s verwijderen of ergens wegstoppen een goede stap zou zijn maar ergens vond ik het toch lastig om het daadwerkelijk te doen maar het is fijn dat je dit bevestigt en ik ga ermee aan de slag.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Teneerste, wat goed dat je erover nadenkt en met ons deelt.
Ik herken het wel. Blader ook nog wel eens regelmatig door vooral whatsapp. Maar dan vooral om terug te denken aan de leuke tijd, die ik toch wel heb gehad met middelen. Dat roept dan ook zucht op, maar kotdurend. Leuke gevoel overheerst dan vaak toch wel. Bv herinnering van een mooi feestje etc.

Ik doe het omdat ik nu wat in grijs moeras leef, met veel therapie en weinig leuks
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik volg mee doet het heel soms een beetje ook het soms alleen terugdenken aan de leuke dingen
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dit doe ik ook en hierbij specifiek ook vooral de laatste dagen weer. Ik kijk op de verkeerde websites (gokken), ik lees weer veel over nootropics, luister veel muziek die ik luisterde tijdens mijn gebruik, denk vaak aan de 'goede ouwe tijd' en verheerlijk het gebruik weer flink. Daarnaast hou ik me iets minder bezig met de dingen die goed voor me zijn.

De vorige keer dat ik dit zo deed (bijna een jaar geleden), heb ik erna ook daadwerkelijk een terugval gehad. Het crisis signaleringsplan staat dus absoluut op 'oranje'. Dat ik dit proces nu doorzie, zorgt ervoor dat ik deze keer geen terugval krijg. Ik probeer deze keer vooral te observeren wat er nu precies gebeurt en wat daar de oorzaak van is. De cravings zijn vrij sterk, maar ebben op zich ook snel weer weg, zodra ik weer 'normale' dingen ga doen. De oorzaak is dat ik op dit moment in een vrij stressvolle situatie zit, die binnen afzienbare tijd weer voorbij is.

Ik moet dit dus gewoon even uitzitten, alert blijven en mij zoveel mogelijk focussen op de dingen die goed voor me zijn. Dan waait deze fase vanzelf wel weer over.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ziet er uit als onbewuste voorbereidingen. Als je 12 stappen volgt, kaart het aan bij je sponser als je die hebt.Je zegt zelf al dat het drooggebruik is. 13 maanden clean is een hele prestatie, dat heeft mij heel wat jaren gekost om daar eenmaal te belanden toen ik in het programma zat en dit wel heel herkenbaar. Ik ging toch vooral de verkeerde mensen en plekken opzoeken , minder aan mijn herstel doen, wat uiteindelijk altijd leidde naar een terugval.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Torchic zei:
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓
Klik om te vergroten...
Gebeurt mij ook wel eens. Ga ik best wel eens in mee, maar uiteindelijk haal ik altijd mijn rock bottom terug om me zelf er aan te herinneren hoe klote het eigenlijk was. Mijn zieke hoofd maakt me wijs dat het fijn was, maar dat was het al jaren niet meer.

Bij mij gebeurt dat met name ‘s avonds. Ik weet dat het gebeurt en dat ik er niet op hoef te handelen. Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben
Klik om te vergroten...
Goed punt. En ergens logisch ook. Ik besefte mij dat ik zo goed als m’n halve leven al stevig dronk op de vrijdagen als uitlaatklep. Waarvan de laatste jaren veelal combi met stimulanten. Het is zo diep ingesleten door de tijd. Dat gaat misschien wel gewoon net zo veel tijd kosten om de boel te ontwarren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Wees gericht op mooie nieuwe momenten creëren/beleven en oude (dode, mind you) momenten hebben niet meer zo'n 'pull', zo'n aantrekkingskracht op je.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ken het wel hoor. Laatst nog. “Hmm zou ik het nummer van de dealer nog kennen?”. 06… effe denken ja het was iets met veel vieren. Zal ik t even intypen kijken of die profielfoto dan tevoorschijn komt op app? Ho stop. Wat denk je zelf *insert naam*. Dat je dan die profielfoto ziet en je dan niet intense cravings krijgt? Op tijd gestopt en niet meer over nagedacht. Not worth it.

Soms mis ik de drug en het gevoel wel maar het is het gewoon niet waard. Het kostte me bijna mijn relatie en dat is het niet waard :) Block de gedachtes op tijd want voor je het weet zit je weer in de 💩 Het kan heel snel gaan.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Damius zei:
Aan nostalgie kan een behoefte voor genegenheid, veiligheid en erkenning ten grondslag liggen. Gevoelens en kernwaarden die als kind voor de meesten vanzelfsprekend waren. Zie ook de voorbeelden die jij noemt. Drugs bootst dat na. Tot het uitwerkt.
Klik om te vergroten...
Nostalgie heeft ook veel met leeftijd te maken. Ik ben zelf bijvoorbeeld al in de 50 en je gaat vroeg of laat (ik in ieder geval) vanzelf terugdenken aan die "goeie ouwe tijd". Denk ook maar aan je eigen ouders en zeker grootouders die waarschijnlijk regelmatig aankomen met "vroeger was alles beter" praatjes. Ook zij hebben die behoeft aan genegenheid en veiligheid en dat ontbreekt nogal na 2020. Natuurlijk was vroeger niet alles beter, maar wel in hun herinneringen. Geldt ook voor mij. Ik heb regelmatig heimwee naar vooral de jaren 90 maar ook toen was lang niet alles perfect voor mij. Dat was het natuurlijk ook zeer zeker niet in de jaren 50 en 60 waar veel oudjes nogal nostalgisch over kunnen praten. Denk alleen maar aan de mentale gezondheidszorg van die tijd.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik lees vaak bij DF'ers dat de drugs zelf het doel wordt, niet een hulpmiddel om iets te bereiken/ervaren. Drugs die veel gravings geven hebben dat sterk..... Althans, zo lees ik het regelmatig.
Mijn perspectief kan ook wat vertekend zijn ten opzichte van gemiddeld hier omdat ik niet zo verslavingsgevoelig ben. Als een bepaalde drugs mij niet geeft waarvoor ik het neem dan kan ik het vrij makkelijk links laten liggen. Het gevoel van de drugs zelf ervaar ik zelden als bijzonder lekker, dat helpt mij misschien.
Om terug te komen bij het topic, opzettelijk triggeren kun je misschien ook proberen actief om te keren. Zodra je in de gaten hebt dat je jezelf weer aan het triggeren bent, plak er dan altijd een stukje rationele reflectie achter. Bijvoorbeeld, je merkt dat je in je telefoon kijkt naar tel.nr. van de dealer. Dan direct een stukje reflectie over jouw eerdere problemen en hou je eigen toekomstbeeld nog eventjes voor je.

(Let wel: ik ben geen professional in verslavingszorg. Neem mijn ideeën altijd met een korreltje zout 😀)
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Iedereen bedankt voor de lieve en helpende reacties!

Ik vind het fijn om te lezen dat dit normaal is tijdens herstel en dat ik niet de enige ben. De tip van @Damius om het er te laten zijn en er niet teveel aandacht aan schenken gaat mij denk ik helpen. Ik had altijd het idee dat het slecht was dat ik deze gedachten had en wilde dat het zo snel mogelijk weg zou gaan maar hoe meer ik ertegenin ga en hoe meer ik het veroordeel hoe meer het ook een ding word natuurlijk. Ik denk dat als ik er zo tegenin blijf gaan deze gedachten dan ook vaker en langer blijven rondspoken rondspoken in mijn hoofd.

Het is wel een punt om scherp op te blijven want er zijn wel leuke momenten geweest met drugs (voornamelijk in het begin van mijn verslaving) maar dat weegt niet op wat voor ellende het mij allemaal heeft gebracht. Ik ben blij dat ik dit zelf opmerk, er actief mee aan de slag ga en hulp vraag daar waar nodig want dan ben je al een heel eind na mijn inziens.

Ik vond het spannend om dit te delen want ik was bang dat er oordelen zouden ontstaan aangezien ik zwanger ben maar ook deze gedachten af en toe heb. Het zou me niets verbazen dat de hormonen mij ook wat wiebelig kunnen maken hierin en het is natuurlijk niet zo dat als je zwanger bent je struggles opeens als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ook vind ik het belangrijk dat als ze er straks is ik mezelf goed in de gaten hou wat betreft slaaptekort, stress en alle nieuwe uitdagingen die bij het ouderschap komen kijken.

Maar wat ik heel duidelijk heb als toekomstbeeld is dat ik voor mezelf, mijn vriend en baby Torchic nooit meer terug wil na deze ellendige tijd en dat zal ik ook altijd tegenover deze vervelende trigger gedachten blijven zetten.

Never back down✨
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Deadwing zei:
Zeer herkenbaar omdat ik de jaren 90 ook als de beste tijd van mijn leven beschouw. Na een vrij eenzame jeugd begon ik eind jaren 80 met twee goede vrienden uit te gaan en de hele wereld veranderde voor mij. Steeds meer 'vrienden' waar ik mee op stap ging, kreeg een flatje in het centrum van mijn stad en zat drie of vier keer in de week in de kroeg. Ik had ook nog een vaste baan erbij. Vakanties, stappen, concerten, het kon allemaal niet op. Zit al een week of vijf in de ziektewet en denk elke dag met veel weemoed aan die tijd. En ik ben ook op een dood spoor gelopen en zeer bang voor de nabije toekomst. Ik heb alleen geen drugs nodig om de herinneringen uit die tijd weer naar boven te halen. Alcohol ook niet.
Klik om te vergroten...

Super herkenbaar.
Toch proberen in het nu te leven.
In de toekomst kijken kunnen we niet.
En het kan je "gek drijven" dat doem denken.

Sterkte
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Super herkenbaar.
Toch proberen in het nu te leven.
In de toekomst kijken kunnen we niet.
En het kan je "gek drijven" dat doem denken.

Sterkte
Klik om te vergroten...
Ik ben er hard mee bezig oude gewoontes te veranderen maar dat valt niet mee. Zodra ik weer aan de slag kan en gestopt met roken zal het ongetwijfeld al een stuk beter gaan. Ook op zoek naar een goede therapeut maar de wachttijden zijn lang..

Bedankt. Ik wens jou ook veel sterkte. Je hebt veel meer op je dak gekregen dan ik..
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Purplext zei:
Leuke momenten kun je zeker nog beleven, ook zonder een drankje.
Klik om te vergroten...
Inderdaad zeker met je eens. Weet al niet meer waarom ik die link legde..

Purplext zei:
Dikgedrukt vindt je kneuserig?? Gezien je lach emoji interpreteer ik het maar als sarcasme, maar ik vind het niet echt grappig.
Klik om te vergroten...
Nee, totaal niet.. de eerste zin van de volgende alinea is niet relevant aan de opsomming. ik denk gewoon dat als ik nooit aan de drugs/alcohol was gegaan dat ik nog steeds die nerd/loser/kneus (hoe je t ook wil noemen) van vroeger was die nooit z'n zolderkamer afkwam en alleen maar zat te gamen of programmeren. door drugs en drank ben ik veel socialer geworden, ben ik naar feestjes gegaan en heb ik meer ontdekt in het leven ipv alleen maar achter de pc te zitten.

Purplext zei:
En als je nou eens je energie gaat steken in die activiteiten vinden en uitvoeren?
Klik om te vergroten...

Ja goed punt, het komt ook omdat ik op t moment al een half jaar werkloos ben, dan begint de verveling er toch wel flink in te hakken merk ik. ook met sporten/activiteiten en hobbies.. tijd om weer aan de bak te gaan over paar maanden. met zoveel vrije tijd, veel te veel tijd om slechte dingen zoals drugs te doen.

Purplext zei:
Je ziet, waar je naar kijkt. De wereld is hoe jij er naar kijkt. Richt je je aandacht op de mooie dingen die er wel degelijk zijn, als je dankbaar bent voor de dingen die je wel hebt, dan ziet je wereld er heel anders uit. Dat er slechte dingen in de wereld gebeuren zijn geen excuus om jouw eigen wereld ook maar slecht te maken. Maak de wereld nou maar een stukje mooier, door zelf je beste beentje voor te zetten.
Klik om te vergroten...

Inderdaad, over t algemeen doe ik dat ook wel. ben ook zeker dankbaar voor de dingen die ik heb. Mijn wereld ziet er over t algemeen prima uit, heb vrij weinig last van dingen. ik was weer lekker aan het spammen zoals gewoonlijk door de broma ontremming + stims + alcohol. Daardoor kwam dit naar boven en was ook beetje negatief. Maar goed laten we wel eerlijk zijn, de wereld hoe je die individueel interperteeerd kan drastisch verschillen van de daadwerkelijke situatie. t is maar net hoe je er in staat. ik laat mn leven er iig niet door leiden, alhoewel dat mss wel zo overkwam. maar je beste beentje voor zetten doet hooguit iets voor jouzelf, voor de rest van de wereld heeft het geen enkele impact.. mooie gedacht maar is gewoon niet waar. geen enkel individu kan de wereld mooier maken tenzij die er miljarden tot biljoenen uit liefdadigheid aan zou besteden, en wie doet dat nou.

Purplext zei:
Nogmaals; die verandering zit in jou, je houdt jezelf alleen maar klein en voor de gek met middelenmisbruik.
Klik om te vergroten...
Ik heb het zelf in de hand hoe oud ik ongeveer kan worden op basis van drugsgebruik inderdaad. maar geniet liever intens en word minder oud dan me altijd inhouden en minimaal genieten en veel ouder worden.

Mindless zei:
Met die mindset gaat jouw wereld er in ieder geval gegarandeerd op achteruit.
Klik om te vergroten...
"De wereld gaat er toch alleen maar op achteruit, met de dag word alles slechter," wat ik zei is idd wel erg negatief en ben ik t nu ook niet helemaal mee eens, het is dan idd mijn wereld (denkwijze), niet in het algemeen.

Maar de huidige staat van de wereld, kapitalisme, waar alles om geld en macht draait uiteindelijk. Wat niet zomaar zal veranderen + dat alles voor ons bepaald word wat zogenaamd goed is (waarvan vaak t tegeonvergestelde waar is), waar we geen enkele impact op hebben realistisch gezien. Democratie stort in, refendums betekenen ook niks. Zie ik het realistischer in dat de wereld er op achteruit gaat ipv op vooruit.

Afgezien van bedrijven die over lijken gaan, kennen wij als burgers gelukkig wel echte waarden zoals gezondheid, liefde en geluk!



Note to self: ik moet echt een stoppen in bepaalde staten op drugsforum te zitten... of ik ratel aan een stuk door en schrijf een betoog in 10 min, of ben 2 uur kwijt aan replies en dan nog klopt t waarschijnlijk niet als ik t volgende dag terug lees...
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Herkenbaar. Momenten in gebruik romantiseren leidt tot steeds meer trek en inderdaad een soort van “voorpret”, waarbij je brein al extra dopamine lijkt vrij te spelen / af te geven. Ik vind het dan telkens de kunst om dat gevoel niet weg te stoppen (dat lukt immers niet) maar ook vooral niet te veel aandacht aan te schenken. It’s a thin line.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."