Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpzettelijk triggeren?

Opzettelijk triggeren?

40 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Torchic zei:
Herkennen mensen dit?
Klik om te vergroten...
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.

Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dat snap je zelf ook wel.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.
Klik om te vergroten...
Klopt, ik vind het over het algemeen ook verschrikkelijk om foto’s terug te zien en schaam me als ik terugdenk aan die tijd maar af en toe kan ik het dus ook nog romantiseren…

OtherShore zei:
Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dan snap je zelf ook wel.
Klik om te vergroten...
Dat had ik zelf ook bedacht maar dat is niet altijd even makkelijk natuurlijk.
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Torchic zei:
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?
Klik om te vergroten...
Yup.
Kamp al jaren met een eetstoornis (wat op sommige vlakken vrij goed te vergelijken valt met een drugsverslaving). Ik geef toe, soms kijk ik nog naar foto’s uit mijn ergste periode, luister ik muziek en loop ik op dezelfde plekken uit die tijd. Zo heerlijk kan dat zijn, maar het is niet realistisch.
Wat je zegt is juist super herkenbaar en lastig!
Torchic zei:
Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.
Klik om te vergroten...
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.


Thx voor het delen❤️
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Matineus zei:
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze lieve woorden! Waardeer ik heel erg!💛

Stiekem wist ik ook wel dat de foto’s verwijderen of ergens wegstoppen een goede stap zou zijn maar ergens vond ik het toch lastig om het daadwerkelijk te doen maar het is fijn dat je dit bevestigt en ik ga ermee aan de slag.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Teneerste, wat goed dat je erover nadenkt en met ons deelt.
Ik herken het wel. Blader ook nog wel eens regelmatig door vooral whatsapp. Maar dan vooral om terug te denken aan de leuke tijd, die ik toch wel heb gehad met middelen. Dat roept dan ook zucht op, maar kotdurend. Leuke gevoel overheerst dan vaak toch wel. Bv herinnering van een mooi feestje etc.

Ik doe het omdat ik nu wat in grijs moeras leef, met veel therapie en weinig leuks
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik volg mee doet het heel soms een beetje ook het soms alleen terugdenken aan de leuke dingen
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dit doe ik ook en hierbij specifiek ook vooral de laatste dagen weer. Ik kijk op de verkeerde websites (gokken), ik lees weer veel over nootropics, luister veel muziek die ik luisterde tijdens mijn gebruik, denk vaak aan de 'goede ouwe tijd' en verheerlijk het gebruik weer flink. Daarnaast hou ik me iets minder bezig met de dingen die goed voor me zijn.

De vorige keer dat ik dit zo deed (bijna een jaar geleden), heb ik erna ook daadwerkelijk een terugval gehad. Het crisis signaleringsplan staat dus absoluut op 'oranje'. Dat ik dit proces nu doorzie, zorgt ervoor dat ik deze keer geen terugval krijg. Ik probeer deze keer vooral te observeren wat er nu precies gebeurt en wat daar de oorzaak van is. De cravings zijn vrij sterk, maar ebben op zich ook snel weer weg, zodra ik weer 'normale' dingen ga doen. De oorzaak is dat ik op dit moment in een vrij stressvolle situatie zit, die binnen afzienbare tijd weer voorbij is.

Ik moet dit dus gewoon even uitzitten, alert blijven en mij zoveel mogelijk focussen op de dingen die goed voor me zijn. Dan waait deze fase vanzelf wel weer over.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ziet er uit als onbewuste voorbereidingen. Als je 12 stappen volgt, kaart het aan bij je sponser als je die hebt.Je zegt zelf al dat het drooggebruik is. 13 maanden clean is een hele prestatie, dat heeft mij heel wat jaren gekost om daar eenmaal te belanden toen ik in het programma zat en dit wel heel herkenbaar. Ik ging toch vooral de verkeerde mensen en plekken opzoeken , minder aan mijn herstel doen, wat uiteindelijk altijd leidde naar een terugval.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Torchic zei:
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓
Klik om te vergroten...
Gebeurt mij ook wel eens. Ga ik best wel eens in mee, maar uiteindelijk haal ik altijd mijn rock bottom terug om me zelf er aan te herinneren hoe klote het eigenlijk was. Mijn zieke hoofd maakt me wijs dat het fijn was, maar dat was het al jaren niet meer.

Bij mij gebeurt dat met name ‘s avonds. Ik weet dat het gebeurt en dat ik er niet op hoef te handelen. Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben
Klik om te vergroten...
Goed punt. En ergens logisch ook. Ik besefte mij dat ik zo goed als m’n halve leven al stevig dronk op de vrijdagen als uitlaatklep. Waarvan de laatste jaren veelal combi met stimulanten. Het is zo diep ingesleten door de tijd. Dat gaat misschien wel gewoon net zo veel tijd kosten om de boel te ontwarren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Goed punt. En ergens logisch ook. Ik besefte mij dat ik zo goed als m’n halve leven al stevig dronk op de vrijdagen als uitlaatklep. Waarvan de laatste jaren veelal combi met stimulanten. Het is zo diep ingesleten door de tijd. Dat gaat misschien wel gewoon net zo veel tijd kosten om de boel te ontwarren.
Klik om te vergroten...
Bij mij was het ook jaren van conditionering met weekend en allerlei ongewenste emoties. En de enorme Dopamine-pieken van gebruik laten het brein denken dat gebruik zeer belangrijk is voor mijn voortbestaan. En dat is niet zomaar vergeten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
ILoveRCs zei:
Weet je wat mij pas echt gelukkig maakt, denken aan de jaren 90 als jonge koter, toen 't leven nog echt leuk was.
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar omdat ik de jaren 90 ook als de beste tijd van mijn leven beschouw. Na een vrij eenzame jeugd begon ik eind jaren 80 met twee goede vrienden uit te gaan en de hele wereld veranderde voor mij. Steeds meer 'vrienden' waar ik mee op stap ging, kreeg een flatje in het centrum van mijn stad en zat drie of vier keer in de week in de kroeg. Ik had ook nog een vaste baan erbij. Vakanties, stappen, concerten, het kon allemaal niet op. Zit al een week of vijf in de ziektewet en denk elke dag met veel weemoed aan die tijd. En ik ben ook op een dood spoor gelopen en zeer bang voor de nabije toekomst. Ik heb alleen geen drugs nodig om de herinneringen uit die tijd weer naar boven te halen. Alcohol ook niet.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor mij is het vooral als het weekend aanbreekt. Bepaalde muziek luisteren doet me ook terugdenken aan de leuke momenten. Ik voel ook nog steeds wel de behoefte om dan ff los te gaan op de vrijdag als de werkweek erop zit.

Fotos terugkijken doe ik eigenlijk niet. Zie mezelf dan terug in een tijd die echt niet meer bij me past. Oude WhatsApp gesprekken onder invloed kon ik altijd zo van balen haha. Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Koffieb00n zei:
Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar. En zo ontzettend opzichtig ook. Elke keer radiostilte gedurende de week en op de vrijdagavond ineens alle aandacht, te opgewekt en amicaal. Schaamte overheerst wanneer ik er al aan terugdenk. Dat soort berichten lees ik liever ook niet terug.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een vriend van me praat zo nu en dan met nostalgie terug over onze avondjes met vrienden en drank vroeger. Ik voel dat helemaal niet zo. Het was verschrikkelijk, onszelf zo naar de kloten zuipen en nog veel erger: de katers.

Bepaalde drugs(-ervaringen) kijk ik wel positiever op terug, maar ook dat: laat maar lekker in het verleden. Wel dikke lol ermee gehad, daar niet van.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Een vriend van me praat zo nu en dan met nostalgie terug over onze avondjes met vrienden en drank vroeger. Ik voel dat helemaal niet zo
Klik om te vergroten...
Haha, ook herkenbaar. Voor mij geldt dat er wel enkele memorabele verhalen tussen zitten. Maar het romantiseren daarvan kent een risico, namelijk dat het overhaastig wordt gegeneraliseerd. Laten we zeggen dat 1 op de 100 van dat soort avonden echt memorabel was. Het verheerlijken daarvan is niet fair.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Damius zei:
Haha, ook herkenbaar. Voor mij geldt dat er wel enkele memorabele verhalen tussen zitten. Maar het romantiseren daarvan kent een risico, namelijk dat het overhaastig wordt gegeneraliseerd. Laten we zeggen dat 1 op de 100 van dat soort avonden echt memorabel was. Het verheerlijken daarvan is niet fair.
Klik om te vergroten...
Er zitten zeker memorabele momenten tussen ja! Maar ik ben zo blij dat die tijd achter me is.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Koffieb00n zei:
Fotos terugkijken doe ik eigenlijk niet. Zie mezelf dan terug in een tijd die echt niet meer bij me past. Oude WhatsApp gesprekken onder invloed kon ik altijd zo van balen haha. Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he.
Klik om te vergroten...
Oohhhh zó herkenbaar!!! 🙈🙈🙈
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jep, zeker herkenbaar. En helemaal het gevoel dat erbij komt. Als dat positief is, is het toch een vorm van drooggebruik. Voor mij vaak 'leuker' dan het gebruiken zelf. Alleen dat vergeet m'n hoofd nog weleens.

Het is voor mij altijd in de aanloop geweest naar een terugval. Al kon ik er ook weleens uit raken. Inmiddels kan ik die signalen wel beter herkennen en er iets mee doen.

Twee jaar geleden scrollde ik nog 'voor de lol' door RC websites om 'alleen even te kijken'. Gewoon een keertje, de week daarop weer, dan tweemaal per week en voor het het weet ben je je mandje aan het vullen en legen.
Een keer barst dan de bom en druk ik wel op betalen.

Als je daar nuchter naar kijkt, denk je: goh, gek hè? 😂

Dit is een voorbeeld, maar ik ken ook nog wel andere vormen bij mezelf.

Soms zie ik het ook weleens bij anderen en dan is het vaak wel lompig om aan te zien. Drugs voor anderen kopen, toch even aan het zakje ruiken, etc. Als je er van een afstand naar kijkt is het toch wel een beetje waanzin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."