Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn verhaal: poging tot gecontroleerd gebruik na meer dan een jaar algehele abstinentie

Mijn verhaal: poging tot gecontroleerd gebruik na meer dan een jaar algehele abstinentie

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
voor mij is het vooral accepteren dat ik een mens ben en dat alle emoties die je hoort te voelen bij het mens zijn horen, en dat die leuk en minder leuk kunnen zijn maar dat het hebben van die emoties normaal is en ik ze aan moet leren gaan ipv wegdrukken door drugs (of het in schijn alleen hebben van gelukkige momenten door drugs , wat deels onzin is diep van binnen weet ik dat ik dan niet gelukkig ben )
Klik om te vergroten...

Mooi omschreven. Ik druk mijn emoties niet weg met drugs of alcohol maar op andere manieren zoals roken, social media,enz., enz..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
hoe gaat ie zo nu ?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
hoe gaat ie zo nu ?
Klik om te vergroten...
Ik neem aan dat je dit aan mij vraagt..?

Het gaat vrij goed met me de laatste tijd. Vorige week weer begonnen met werken na ruim vijf weken thuiszitten. Dat was al een groot pluspunt. Veel roken en veel te veel tijd op social media doorbrengen doe ik helaas nog steeds. Maar daar ga ik mee aan de slag. Ik neem morgen ook contact op met een therapeute bij mij in de buurt voor een afspraak. Gelukkig geen wachttijden bij haar als ik zo op haar website kijk. Maar wel hoge kosten voor een sessie die niet worden vergoed, ik heb geen aanvullende CZ verzekering.. En ik zit een beetje op zwart zaad de laatste tijd. Toch wil ik een afspraak maken.

Oh, ik drink ook teveel koffie. Dus het streven is minder koffie drinken en helemaal stoppen met roken. Van teveel koffie kan je ook hyper worden.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik bedoelde meer TS @Damius maar dank voor het delen van de update 🥰
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
MR_CHIP zei:
Ik bedoelde meer TS @Damius maar dank voor het delen van de update 🥰
Klik om te vergroten...
Oh....my bad...sorry. Maar de laatste post was van mij dus ik dacht..je bent in ieder geval weer op de hoogte van het reilen en zeilen van Deadwing :grin:
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geweldig geschreven, heel herkenbaar! Dankjewel 👍🏻
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lieve forumleden,

Afgelopen jaar heb ik op verschillende topics gereageerd, voornamelijk in de verslavingshoek. Verhalen van anderen hebben mij geïnspireerd en geholpen in mijn eigen herstelproces. En hopelijk ook vice versa. Ik heb mijn verhaal hier nooit expliciet gedeeld. Daar vind ik het nu wel de tijd voor. Met name na mijn recentelijke ervaring.

Het doel van mijn topic is meerledig:
  1. Mijn eigen gedachten voor nu te structureren en ook mijn gevoel een plek te geven door dit nu van mij af te schrijven.
  2. Om op latere momenten terug te lezen, als reminder. Ervaring leert dat het brein herinneringen in loop der tijd verdraait naar gelang behoefte. Dat kan soms tegen je werken.
  3. Anderen aan te zetten om na te denken over hun eigen herstelproces en hopelijk ook te inspireren naar aanleiding van mijn ervaring.
In het kader van anonimiteit ga ik niet te veel de diepte in over mijn achtergrond. Relevant is dat ik in het afgelopen decennium langzaam toe aan het werken was naar een problematische verhouding tot middelengebruik.

Het voor mij onderliggende systeem is dat ik altijd veel ambitie heb gehad. Ambitie op gebied van sport, prestaties op werk en in z’n algemeenheid. Ambitie op zichzelf is tot op zekere hoogte uitstekend. Zo lang het zich beperkt tot het geven van voldoening en zingeving ten opzichte van wat wordt bereikt en de daaruit volgende zelfcompassie. Voor mij werd het echter een riskante drijfveer nadat ik ook succesvol begon te zijn op verschillende fronten. Dat klinkt wat paradoxaal, maar dat zit ‘m in het volgende: succes leidde tot positieve feedback uit mijn omgeving. Langzaam veranderende ambitie voor mij in eerzucht. Dat vind ik een toepasselijke term, omdat eerzucht zich meer richt tot dat wat je niet hebt, in plaats van wat wél. Mijn intrinsieke motivatie transformeerde tot hunkering naar externe validatie. En daar zit de crux. Succes leidt tot positieve feedback uit de omgeving, dat voelt aan als beloning en dat leidt tot de behoefte naar meer succes. Voila, de cirkel is rond. Ik noem het maar even mijn kort-cyclische feedback systeem. Ik had er steeds meer van nodig. Wat ik had bereikt was eigenlijk nooit genoeg. Work hard, play hard. En daar kwam dan de verdoving van middelen bovenop. Niet dagelijks, maar steeds structureler en steeds frequenter. De factor tijd speelt hierbij een belangrijke rol. Ik gleed langzaam verder af in de neerwaardse spiraal, zonder dat mijn omgeving het door had. Chasing the dopamine dragon. Elke keer na een drukke week ontladen, in plaats van opladen. Mijn harde werken en mijzelf willen belonen. De realiteit is dat ik mijzelf continu afwees door te grijpen naar middelen. En dan de week weer starten met paniek, leegte, schaamte en schuldgevoel.

Eind 2022 moest en zou het roer om gaan. Ik had mij aangemeld bij een ambulante verslavingszorg en vanaf dag 1 gestopt met alcohol, roken en drugs. Eén van de beste beslissingen in mijn leven. Algehele abstinentie. Momenteel zit ik nog steeds in therapie. Het afgelopen jaar heb ik mij meermaals afgevraagd of gereguleerd gebruik voor mij mogelijk zou zijn. Dat was dan ook mijn hoofdvraag. Volgens Jellinek (bron: website) zijn er op dit moment 54.865 mensen in behandeling voor verslaving in Nederland. Dat betekent dat er tientallen duizenden landgenoten ongetwijfeld met dezelfde vraag zitten. Ook heb ik mij meermaals de vraag gesteld of ik nou een pilot voor gecontroleerd gebruik aan het organiseren was, of gewoon een geplande terugval. Daar kom je eigenlijk maar op 1 manier achter: door het te doen.

Ik ben er het afgelopen jaar achter gekomen dat alcohol en dopamine gerelateerde drugs voor mij een no-go zijn geworden. Die opties vielen af. MDMA bleef over. Dat wilde ik, na een jaar geheelonthouding, weer proberen. Gepland, in een goede setting en op een leuk feest. Als vanouds.

Naar de avond toe levend voelde ik al meerdere dagen een unheimliche adrenaline rush opzetten. Eigenlijk allesbehalve prettig. De avond zelf ben ik, ondanks dat het voor mij in zicht werd gebruikt, van de cocaine en alcohol afgebleven. Daar ben ik trots op. Ik heb de XTC ingenomen. Het gevoel was goed, maar zeker niet zoals de eerste keren. Op het feest heb ik niet eens zoveel gebruikt, maar waar het mis ging is bij thuiskomst. Toen mijn partner naar bed ging ben ik blijven gebruiken, in mijn eentje. Triest en eenzaam. Conclusie is dat gereguleerd gebruik dus niet voor mij is weggelegd.

Ik besef mij nu een aantal dagen later dat ik mij al die tijd de verkeerde vraag heb gesteld. Ik had mij niet moeten vragen of ik gecontroleerd zou kunnen gebruiken, maar waarom zou ik überhaupt nog gecontroleerd willen gebruiken?

De schaamte, de leegte en bovenal het niet in contact zijn met mijzelf (en omgeving) tijdens gebruik en na het gebruik, is precies wat ik het afgelopen jaar niet heb gemist. Ik heb gewerkt aan mijzelf en een sterk fundament neer gezet. Mijzelf opnieuw geïdentificeerd. Dat voelt nu gedeeltelijk als afgebrokkeld en dat is confronterend. Tegelijkertijd voel ik mij bevrijd. Dit hoofdstuk kan worden afgesloten. Het was een illusie om te denken dat ik bij de 0,5% zou behoren die gecontroleerd zou kunnen gebruiken na een verslaving. Maar veel belangrijker: ik ben erachter gekomen dat ik helemaal niet bij die 0,5% wil horen. Geef mij maar stabiliteit, echte verbinding met mijzelf en mijn omgeving. Een nuchter bestaan is fantastisch en bovenal: het is écht. Ondanks dat ik nu misselijk ben door de kater, weet ik dat ik het kan. Het is nu even op de blaren zitten en dan weer met frisse energie een nieuw hoofdstuk in. Dank jullie wel voor het lezen. En @Koffieb00n dank voor de fijne reactie via de pm. Dat deed mij goed.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Damius zei:
Lieve forumleden,

Afgelopen jaar heb ik op verschillende topics gereageerd, voornamelijk in de verslavingshoek. Verhalen van anderen hebben mij geïnspireerd en geholpen in mijn eigen herstelproces. En hopelijk ook vice versa. Ik heb mijn verhaal hier nooit expliciet gedeeld. Daar vind ik het nu wel de tijd voor. Met name na mijn recentelijke ervaring.

Het doel van mijn topic is meerledig:
  1. Mijn eigen gedachten voor nu te structureren en ook mijn gevoel een plek te geven door dit nu van mij af te schrijven.
  2. Om op latere momenten terug te lezen, als reminder. Ervaring leert dat het brein herinneringen in loop der tijd verdraait naar gelang behoefte. Dat kan soms tegen je werken.
  3. Anderen aan te zetten om na te denken over hun eigen herstelproces en hopelijk ook te inspireren naar aanleiding van mijn ervaring.
In het kader van anonimiteit ga ik niet te veel de diepte in over mijn achtergrond. Relevant is dat ik in het afgelopen decennium langzaam toe aan het werken was naar een problematische verhouding tot middelengebruik.

Het voor mij onderliggende systeem is dat ik altijd veel ambitie heb gehad. Ambitie op gebied van sport, prestaties op werk en in z’n algemeenheid. Ambitie op zichzelf is tot op zekere hoogte uitstekend. Zo lang het zich beperkt tot het geven van voldoening en zingeving ten opzichte van wat wordt bereikt en de daaruit volgende zelfcompassie. Voor mij werd het echter een riskante drijfveer nadat ik ook succesvol begon te zijn op verschillende fronten. Dat klinkt wat paradoxaal, maar dat zit ‘m in het volgende: succes leidde tot positieve feedback uit mijn omgeving. Langzaam veranderende ambitie voor mij in eerzucht. Dat vind ik een toepasselijke term, omdat eerzucht zich meer richt tot dat wat je niet hebt, in plaats van wat wél. Mijn intrinsieke motivatie transformeerde tot hunkering naar externe validatie. En daar zit de crux. Succes leidt tot positieve feedback uit de omgeving, dat voelt aan als beloning en dat leidt tot de behoefte naar meer succes. Voila, de cirkel is rond. Ik noem het maar even mijn kort-cyclische feedback systeem. Ik had er steeds meer van nodig. Wat ik had bereikt was eigenlijk nooit genoeg. Work hard, play hard. En daar kwam dan de verdoving van middelen bovenop. Niet dagelijks, maar steeds structureler en steeds frequenter. De factor tijd speelt hierbij een belangrijke rol. Ik gleed langzaam verder af in de neerwaardse spiraal, zonder dat mijn omgeving het door had. Chasing the dopamine dragon. Elke keer na een drukke week ontladen, in plaats van opladen. Mijn harde werken en mijzelf willen belonen. De realiteit is dat ik mijzelf continu afwees door te grijpen naar middelen. En dan de week weer starten met paniek, leegte, schaamte en schuldgevoel.

Eind 2022 moest en zou het roer om gaan. Ik had mij aangemeld bij een ambulante verslavingszorg en vanaf dag 1 gestopt met alcohol, roken en drugs. Eén van de beste beslissingen in mijn leven. Algehele abstinentie. Momenteel zit ik nog steeds in therapie. Het afgelopen jaar heb ik mij meermaals afgevraagd of gereguleerd gebruik voor mij mogelijk zou zijn. Dat was dan ook mijn hoofdvraag. Volgens Jellinek (bron: website) zijn er op dit moment 54.865 mensen in behandeling voor verslaving in Nederland. Dat betekent dat er tientallen duizenden landgenoten ongetwijfeld met dezelfde vraag zitten. Ook heb ik mij meermaals de vraag gesteld of ik nou een pilot voor gecontroleerd gebruik aan het organiseren was, of gewoon een geplande terugval. Daar kom je eigenlijk maar op 1 manier achter: door het te doen.

Ik ben er het afgelopen jaar achter gekomen dat alcohol en dopamine gerelateerde drugs voor mij een no-go zijn geworden. Die opties vielen af. MDMA bleef over. Dat wilde ik, na een jaar geheelonthouding, weer proberen. Gepland, in een goede setting en op een leuk feest. Als vanouds.

Naar de avond toe levend voelde ik al meerdere dagen een unheimliche adrenaline rush opzetten. Eigenlijk allesbehalve prettig. De avond zelf ben ik, ondanks dat het voor mij in zicht werd gebruikt, van de cocaine en alcohol afgebleven. Daar ben ik trots op. Ik heb de XTC ingenomen. Het gevoel was goed, maar zeker niet zoals de eerste keren. Op het feest heb ik niet eens zoveel gebruikt, maar waar het mis ging is bij thuiskomst. Toen mijn partner naar bed ging ben ik blijven gebruiken, in mijn eentje. Triest en eenzaam. Conclusie is dat gereguleerd gebruik dus niet voor mij is weggelegd.

Ik besef mij nu een aantal dagen later dat ik mij al die tijd de verkeerde vraag heb gesteld. Ik had mij niet moeten vragen of ik gecontroleerd zou kunnen gebruiken, maar waarom zou ik überhaupt nog gecontroleerd willen gebruiken?

De schaamte, de leegte en bovenal het niet in contact zijn met mijzelf (en omgeving) tijdens gebruik en na het gebruik, is precies wat ik het afgelopen jaar niet heb gemist. Ik heb gewerkt aan mijzelf en een sterk fundament neer gezet. Mijzelf opnieuw geïdentificeerd. Dat voelt nu gedeeltelijk als afgebrokkeld en dat is confronterend. Tegelijkertijd voel ik mij bevrijd. Dit hoofdstuk kan worden afgesloten. Het was een illusie om te denken dat ik bij de 0,5% zou behoren die gecontroleerd zou kunnen gebruiken na een verslaving. Maar veel belangrijker: ik ben erachter gekomen dat ik helemaal niet bij die 0,5% wil horen. Geef mij maar stabiliteit, echte verbinding met mijzelf en mijn omgeving. Een nuchter bestaan is fantastisch en bovenal: het is écht. Ondanks dat ik nu misselijk ben door de kater, weet ik dat ik het kan. Het is nu even op de blaren zitten en dan weer met frisse energie een nieuw hoofdstuk in. Dank jullie wel voor het lezen. En @Koffieb00n dank voor de fijne reactie via de pm. Dat deed mij goed.
Klik om te vergroten...
Mooi geschreven en wat een zelfinzicht!

De verleiding van het eigen hoofd ken ik ook wel. Dat het nu wél ècht weer fijn zou worden om te gebruiken na tientallen keren van paranoia en wanhoop. Dat gebeurt gewoon echt niet meer.

Je komt er wel weer bovenop. Nuchter leven is inderdaad veel fijner dan al die middelen waarvan je de high dubbel en dwars terugbetaalt met een low.

Dank voor het experiment en de reminder.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je hebt dit op een mooie manier opgeschreven met veel reflectie.
Je beschrijft je reis en de plek waar je nu staat en hoe je daar bent gekomen. Nog een weg te gaan, maar stilstaan en (soms) zelfkritisch terugkijken is onderdeel van jouw proces.
Dank je wel voor het delen en het tonen van je kwetsbaarheid.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
Lieve forumleden,

Afgelopen jaar heb ik op verschillende topics gereageerd, voornamelijk in de verslavingshoek. Verhalen van anderen hebben mij geïnspireerd en geholpen in mijn eigen herstelproces. En hopelijk ook vice versa. Ik heb mijn verhaal hier nooit expliciet gedeeld. Daar vind ik het nu wel de tijd voor. Met name na mijn recentelijke ervaring.

Het doel van mijn topic is meerledig:
  1. Mijn eigen gedachten voor nu te structureren en ook mijn gevoel een plek te geven door dit nu van mij af te schrijven.
  2. Om op latere momenten terug te lezen, als reminder. Ervaring leert dat het brein herinneringen in loop der tijd verdraait naar gelang behoefte. Dat kan soms tegen je werken.
  3. Anderen aan te zetten om na te denken over hun eigen herstelproces en hopelijk ook te inspireren naar aanleiding van mijn ervaring.
In het kader van anonimiteit ga ik niet te veel de diepte in over mijn achtergrond. Relevant is dat ik in het afgelopen decennium langzaam toe aan het werken was naar een problematische verhouding tot middelengebruik.

Het voor mij onderliggende systeem is dat ik altijd veel ambitie heb gehad. Ambitie op gebied van sport, prestaties op werk en in z’n algemeenheid. Ambitie op zichzelf is tot op zekere hoogte uitstekend. Zo lang het zich beperkt tot het geven van voldoening en zingeving ten opzichte van wat wordt bereikt en de daaruit volgende zelfcompassie. Voor mij werd het echter een riskante drijfveer nadat ik ook succesvol begon te zijn op verschillende fronten. Dat klinkt wat paradoxaal, maar dat zit ‘m in het volgende: succes leidde tot positieve feedback uit mijn omgeving. Langzaam veranderende ambitie voor mij in eerzucht. Dat vind ik een toepasselijke term, omdat eerzucht zich meer richt tot dat wat je niet hebt, in plaats van wat wél. Mijn intrinsieke motivatie transformeerde tot hunkering naar externe validatie. En daar zit de crux. Succes leidt tot positieve feedback uit de omgeving, dat voelt aan als beloning en dat leidt tot de behoefte naar meer succes. Voila, de cirkel is rond. Ik noem het maar even mijn kort-cyclische feedback systeem. Ik had er steeds meer van nodig. Wat ik had bereikt was eigenlijk nooit genoeg. Work hard, play hard. En daar kwam dan de verdoving van middelen bovenop. Niet dagelijks, maar steeds structureler en steeds frequenter. De factor tijd speelt hierbij een belangrijke rol. Ik gleed langzaam verder af in de neerwaardse spiraal, zonder dat mijn omgeving het door had. Chasing the dopamine dragon. Elke keer na een drukke week ontladen, in plaats van opladen. Mijn harde werken en mijzelf willen belonen. De realiteit is dat ik mijzelf continu afwees door te grijpen naar middelen. En dan de week weer starten met paniek, leegte, schaamte en schuldgevoel.

Eind 2022 moest en zou het roer om gaan. Ik had mij aangemeld bij een ambulante verslavingszorg en vanaf dag 1 gestopt met alcohol, roken en drugs. Eén van de beste beslissingen in mijn leven. Algehele abstinentie. Momenteel zit ik nog steeds in therapie. Het afgelopen jaar heb ik mij meermaals afgevraagd of gereguleerd gebruik voor mij mogelijk zou zijn. Dat was dan ook mijn hoofdvraag. Volgens Jellinek (bron: website) zijn er op dit moment 54.865 mensen in behandeling voor verslaving in Nederland. Dat betekent dat er tientallen duizenden landgenoten ongetwijfeld met dezelfde vraag zitten. Ook heb ik mij meermaals de vraag gesteld of ik nou een pilot voor gecontroleerd gebruik aan het organiseren was, of gewoon een geplande terugval. Daar kom je eigenlijk maar op 1 manier achter: door het te doen.

Ik ben er het afgelopen jaar achter gekomen dat alcohol en dopamine gerelateerde drugs voor mij een no-go zijn geworden. Die opties vielen af. MDMA bleef over. Dat wilde ik, na een jaar geheelonthouding, weer proberen. Gepland, in een goede setting en op een leuk feest. Als vanouds.

Naar de avond toe levend voelde ik al meerdere dagen een unheimliche adrenaline rush opzetten. Eigenlijk allesbehalve prettig. De avond zelf ben ik, ondanks dat het voor mij in zicht werd gebruikt, van de cocaine en alcohol afgebleven. Daar ben ik trots op. Ik heb de XTC ingenomen. Het gevoel was goed, maar zeker niet zoals de eerste keren. Op het feest heb ik niet eens zoveel gebruikt, maar waar het mis ging is bij thuiskomst. Toen mijn partner naar bed ging ben ik blijven gebruiken, in mijn eentje. Triest en eenzaam. Conclusie is dat gereguleerd gebruik dus niet voor mij is weggelegd.

Ik besef mij nu een aantal dagen later dat ik mij al die tijd de verkeerde vraag heb gesteld. Ik had mij niet moeten vragen of ik gecontroleerd zou kunnen gebruiken, maar waarom zou ik überhaupt nog gecontroleerd willen gebruiken?

De schaamte, de leegte en bovenal het niet in contact zijn met mijzelf (en omgeving) tijdens gebruik en na het gebruik, is precies wat ik het afgelopen jaar niet heb gemist. Ik heb gewerkt aan mijzelf en een sterk fundament neer gezet. Mijzelf opnieuw geïdentificeerd. Dat voelt nu gedeeltelijk als afgebrokkeld en dat is confronterend. Tegelijkertijd voel ik mij bevrijd. Dit hoofdstuk kan worden afgesloten. Het was een illusie om te denken dat ik bij de 0,5% zou behoren die gecontroleerd zou kunnen gebruiken na een verslaving. Maar veel belangrijker: ik ben erachter gekomen dat ik helemaal niet bij die 0,5% wil horen. Geef mij maar stabiliteit, echte verbinding met mijzelf en mijn omgeving. Een nuchter bestaan is fantastisch en bovenal: het is écht. Ondanks dat ik nu misselijk ben door de kater, weet ik dat ik het kan. Het is nu even op de blaren zitten en dan weer met frisse energie een nieuw hoofdstuk in. Dank jullie wel voor het lezen. En @Koffieb00n dank voor de fijne reactie via de pm. Dat deed mij goed.
Klik om te vergroten...
Wat een helder en inzichtelijk geschreven stuk! Knap van je, deze hele reis, en wat een mooi en waardevol inzicht. ♥️
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
wat goed beschreven
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mooi geschreven! Dit had ik even nodig..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Thanks voor je openhartige verhaal! Dit soort dingen heb ik af en toe even nodig. Ik kom het nu weer tegen wanneer ik opnieuw stap 1 doe. Toch bepaalde voorbehoud voor bepaalde middelen. Inderdaad MDMA of LSD. Want, 'daar had ik toch nooit een probleem mee?'.

Jouw verhaal bevestigd wat ik eigenlijk van binnen ook al wel weet. Het loopt waarschijnlijk toch weer uit de hand. En moet ik dat dan willen?

Clean leven is eigenlijk al heel erg leuk. De gevolgen van die drugs uitstapjes nemen dat vaak alleen maar weg door mijn gevoel en connectie te verhullen in een waas (is mijn ervaring).

Bedankt dat je dit zo deelt!

Veel herkenning in het eerste stuk ook trouwens.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat mooi en open geschreven!
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank jullie wel voor alle lieve reacties.

Een kleine week later voel ik de behoefte om nog een aantal zaken van mij af te schrijven. Puur als reminder voor later. En wellicht helpt het anderen ook, die met dezelfde vragen als ik rondlopen.

Hoe gaat het nu?
Ik zit nog steeds niet 'normaal in mijn vel'. Heb dan ook flink over-gedoseerd qua gebruik MDMA. Dat leidt ook tot ranzige mentale (en fysieke) katers - bij iedereen bekend.

Wel vallen mij een aantal zaken op. In tegenstelling tot van voor mijn algehele abstinentie, heb ik geen enkele paniekaanval gekregen gedurende de (verschrikkelijke) kater deze week. Het kostte mij alle moeite om op werk te functioneren, maar ik functioneer gelukkig de hele week al naar gelang. Dat is een groot verschil met eerdere katers. Dat is denk ik te wijten aan twee zaken: 1) in tegenstelling tot vroeger durf ik hardop te zeggen dat dit mijn laatste kater is geweest. Dat an sich werkt al ontzettend bevrijdend. Ik geef mijzelf daarmee perspectief. Daarnaast weet ik dat ik het kan. Want het is mij al een jaar lang gelukt. En de teller van geen alcohol tikt gewoon door! 2) ik heb aan mijn mentale stabiliteit gewerkt. Die psychologische training loont nu. Moraal: therapie werkt wel degelijk. En een periode van abstinentie leidt ongetwijfeld ook tot extra veerkracht.

De term 'lekker in je vel zitten' spreekt voor mij weer boekdelen. Ik was het afgelopen jaar in z'n geheel vergeten hoe het ook alweer was om telkens bezig te moeten zijn met mijn mentale en fysieke gemoedstoestand na gebruik enerzijds en het aangaan van je dagelijkse verplichtingen anderzijds. Ik ben dagenlang flink misselijk geweest. Dat ebt nu gelukkig weg. Kennen jullie het gevoel van derealisatie / depersonalisatie? Namelijk: op een soort van automatische piloot proberen de dag door te komen en bij de les te blijven - en je er tegelijkertijd bewust van zijn. Dat is echt verschrikkelijk. Het afgelopen jaar was ik tijdens mijn algehele abstinentie gewoon altijd in het hier in nu. Altijd in touch met mijzelf en mijn omgeving. Dat gevoel komt wel weer terug gelukkig.

Hoe dan ook: het is alweer bijna weekend. Vroeger zou er dan weer nieuwe verdoving in gaan. Of sterker nog: dan had ik al lang ergens deze week weer een alcoholische versnapering gedronken (ook verdoving!). Ongelooflijk als ik er nu zo bij stil sta! Ik vind het echt shocking om te beseffen hoe ontzettend korte termijn ik telkens handelde. 5 dagen herstellen, 2 dagen gebruik. Mijn schrikbarende conclusie: eigenlijk zat ik dus nooit lekker en/normaal in mijn vel. Want ofwel: ik was herstellende, ofwel ik was onder invloed. Ergens op dat spectrum. En ik zou er nu bijna een moord voor doen om geen van beiden te zijn, maar dus gewoon mijzelf. Nuchter. Zonder derealisatie, licht in m'n hoofd, etc. Ik moet er zelfs niet eens aan denken om aangeschoten te zijn door drank. Het staat mij tegen.

De knop is bij mij om. Dit was geen terugval, maar daadwerkelijk een pilot voor gecontroleerd gebruik, concludeer ik nu. Uitkomst: niet gelukt. Verder: ik heb geen moment de craving gehad om weer te gaan gebruiken. Dat geeft mij gelukkig veel vertrouwen in de toekomst. Tot slot: ik dacht de positieve effecten van gebruik niet te veel te hebben geromantiseerd. Maar nu achteraf gezien concludeer ik dat ik dat wel heb gedaan. Door in ieder geval de kater te onderschatten. It's for real.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is hier op DF wel vaker gezegd maar ik zeg het nog een keer:
Gecontroleerd gebruik is voor een verslaafde haast ondoenlijk. Zgn sociaal drinken bijvoorbeeld leidt vrijwel altijd tot een terugval. Probeer dit dus maar niet, voordat je het weet, lig je weer in de maalstroom van een verslaving te spartelen.
Ikzelf heb veel mensen die dachten dat het wel weer een keertje kon, terug zien donderen de afgrond in.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb nog steeds de hoop dat het kan. Ook omdat ik jaren en jaren gecontroleerd heb gebruikt en het alleen met de benzo's de mist in ging, en dan nog, nooit idiote hoeveelheden van middelen gaan nemen. I know, iedereen zegt dat het onmogelijk is. Misschien kom ik daar tzt zelf inderdaad achter. Deze zomer ga ik helemaal abstinent en ik zal wel merken of ik na mijn benzo-afbouw weer opnieuw de behoefte voel om weer een drankje te nemen of een keer drugs, maar ik hoop dat het zo kan zijn als nu. Niet thuis drinken, maar heel af en toe met gelegenheden en hetzelfde voor drugs. De gulden regel: nooit thuis, is wel een belangrijke dan.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Ik kan je aanraden om na jouw Benzo afbouw langere tijd helemaal niets te drinken. 6 maanden tot een jaar. Dit omdat Alcohol en Benzo's op dezelfde receptoren werken. Verder zou ik het knap vinden als het je lukt om gecontroleerd te gebruiken. Ik weet wel dat mijn regels altijd flexibel waren, of in ieder geval dat werden, zeker met drank in het spel :wink:
Klik om te vergroten...
Ik geloof het direct hoor, en ik waak er ook zeker voor. Alcohol is gelukkig al héél lang niet meer mijn poison of choice. Ik drink al anderhalf jaar niet meer thuis, zonder enig probleem. Maar dank. 🙏 Ik weet dat ze op dezelfde receptoren werken en heb alcohol vroeger om die reden ook misbruikt. Dus ik ga zéker niet direct na de afbouw weer 'aan de zuip' (al ga ik tegenwoordig dus sowieso nooit meer 'aan de zuip'). Ik ga daar enorm mee uitkijken. En wie weet bevalt het wel zo goed dat ik het voorgoed laat staan.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mijn partner kan het dus óók. Hij doet het gewoon. Heel bewonderenswaardig, en ook bemoedigend. Want zoiets samen doen is een stuk makkelijker dan alleen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Ik heb nog steeds de hoop dat het kan. Ook omdat ik jaren en jaren gecontroleerd heb gebruikt en het alleen met de benzo's de mist in ging, en dan nog, nooit idiote hoeveelheden van middelen gaan nemen. I know, iedereen zegt dat het onmogelijk is. Misschien kom ik daar tzt zelf inderdaad achter. Deze zomer ga ik helemaal abstinent en ik zal wel merken of ik na mijn benzo-afbouw weer opnieuw de behoefte voel om weer een drankje te nemen of een keer drugs, maar ik hoop dat het zo kan zijn als nu. Niet thuis drinken, maar heel af en toe met gelegenheden en hetzelfde voor drugs. De gulden regel: nooit thuis, is wel een belangrijke dan.
Klik om te vergroten...
Ik kan je aanraden om na jouw Benzo afbouw langere tijd helemaal niets te drinken. 6 maanden tot een jaar. Dit omdat Alcohol en Benzo's op dezelfde receptoren werken. Ga je toch drinken dan kun je terug in de ontwenning terecht komen.

Verder zou ik het knap vinden als het je lukt om gecontroleerd te gebruiken. Ik weet wel dat mijn regels altijd flexibel waren, of in ieder geval dat werden, zeker met drank in het spel :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."