Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsToch weer gestimfapt na twee weken gestopt te zijn met porno

Toch weer gestimfapt na twee weken gestopt te zijn met porno

146 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,
Ik ben Walterego en ik ben verslaafd aan speed/coke en porno. Daar praat ik eigenlijk nooit met iemand over. Daarom heb ik dit account aangemaakt. Ik wil graag anoniem vertellen waarom ik verslaafd ben aan porno in combinatie met speed/coke en hoe die verslaving is ontstaan.

Twee weken geleden had ik vrij resoluut besloten dat ik nu echt wil stoppen met porno kijken, ook als ik nuchter ben. Porno is namelijk een trigger voor mij om in mijn eentje nachten door te halen met stimulerende drugs (vaak speed of coke) en daarbij non-stop porno te kijken. Maar gisteren heb ik toch weer de hele nacht en dag achter de computer zitten stimfappen.

Op de dag dat ik besloot om te stoppen was ik alleen thuis aan het trippen. Het was eigenlijk niet zo slim van me, om op dat moment 2C-B te nemen. Want ik nam de pil uit verveling terwijl ik nog een kater had van de speed die ik een paar dagen daarvoor had genomen. Toch leidde het tot een positieve doorbraak. Er borrelde ineens een heel heldere vraag op: "wat wil je nou liever? Jezelf de vernieling in helpen met drugs en masturberen, of voor jezelf zorgen zodat je tijd, geld, aandacht en passie hebt voor de dingen die je graag met je leven wil doen?"

Qua carrière gaat het namelijk best wel goed. Een tijdje terug ben ik aangenomen als promovendus bij een universiteit. Ik heb afgelopen zomer met afgerond een 9 gemiddeld mijn universitaire master afgerond en mijn scriptie had het hoogste cijfer van ons leerjaar gekregen.

Maar het probleem is dat ik moeite heb met het aangaan van liefdesrelaties, vanwege trauma's uit mijn jeugd en een verstoorde seksuele ontwikkeling die daarvan het gevolg is.

Mijn oudere zus is verkracht toen ik ongeveer 12 jaar oud was. Maar dat heeft 10 jaar lang niemand aan me verteld. Ik kom niet echt uit een gezin van praters zeg maar. Mijn ouders en zus gingen ervanuit dat iemand anders wel zou zeggen wat er was gebeurd. Maar dat dacht dus iedereen, waardoor niemand wat had gezegd.

Dus precies toen ik de leeftijd had dat je seksuele gevoelens en verliefdheid begint te ontdekken, hoorde ik elke dag aan de eettafel mijn zus paniekerige opmerkingen maken over 'vieze' en 'enge' mannen die weer eens op seks belust bleken te zijn. Omdat ik de achtergrond van zulke opmerkingen niet kende, begon ik door de jaren heen het idee te ontwikkelen dat vrouwen gewoon zo denken. Dat mannen gore viespeuken zijn die alleen maar in je broek willen. In reactie op die overtuiging heb ik dus geleerd om nooit vrouwen 'lastig te vallen' met gedrag waaruit seksuele aantrekkingskracht afgeleid kan worden. Want ik hoorde de angst en walging in de stem van mijn zus. Dat wilde ik niemand aandoen.

Tegelijkertijd heb ik als jongen altijd wel een sterke sociale druk gevoeld om je mannelijkheid te bewijzen. Ik werd door leeftijdsgenoten op de middelbare school vaak spotterig 'homo' genoemd omdat ik nooit interesse in vrouwen toonde. In de films die populair waren toen ik opgroeide, zoals American Pie, werd het als doodnormaal voorgespiegeld dat mannen gewoon alleen seks willen, maar dat mannen seks moeten verkrijgen door vrouwen te overtuigen om, met tegenzin, jou maar te geven wat je nou eenmaal wil als man. Maar ik mocht van mezelf niet openlijk erkennen dat ik iemand aantrekkelijk vond, want ik wilde geen vieze man zijn die vrouwen lastig valt.

Tegelijkertijd begon het in die tijd net mogelijk te worden om gratis en anoniem, zonder dat iemand het doorhad of er last van kon hebben, seksuele opwinding te ervaren en bevredigen via online porno.

Mijn masculiene omgeving ondersteunde ook de gedachte dat het voor jongens doodnormaal is om elke dag porno te kijken. Jongens en mannen zijn nou eenmaal biologisch aangelegd om constant seksuele bevrediging na te streven, toch?

Hoewel ik wel elke dag porno keek, ervaarde ik daar de eerste tien jaar eigenlijk geen problemen mee. De problemen begonnen pas te ontstaan toen ik verliefd werd op de vriendin van mijn beste vriend en ik daardoor alles verloor: mijn eigen relatie, mijn huis waarin ik samenwoonde, en een groot deel van mijn vriendengroep.
Met mijn ex had ik in de loop der jaren een heel goed seksleven ontwikkeld, waar ik ook echt trots op was (want als man moet je je mannelijkheid bewijzen door vaak vrouwen te overtuigen dat ze seks met je moeten hebben, toch?).

Nou, je kunt dus wel zeggen dat ik in een diep dal belandde toen dat allemaal ineens wegviel. Zeker omdat ik eigenlijk totaal geen kans maakte bij degene op wie ik zo verliefd was geworden.

Het was in die tijd dat ik voor het eerst speed gebruikte. Dat was op een feestje waar mijn ex-vriendin ook voor het eerst aan de speed zat. We werden daarvan allebei zo botergeil dat we onze relatiebreuk even op pauze hadden gezet om toen letterlijk de hele dag seks te hebben.

Toen ik eenmaal had ontdekt hoe geil ik werd van speed, ging ik dat ook doen om toch nog iets van seksuele bevrediging te ervaren zonder vriendin, en met de angst dat andere vrouwen erachter zouden komen dat ik ze mogelijk aantrekkelijk vond.

Die periode is nu bijna tien jaar geleden. In de tussentijd gebruikte ik ongeveer een keer per maand porno en speed (of andere stimulerende middelen) als een uitlaatklep voor seksuele gevoelens die ik van mezelf aan niemand anders mocht laten merken. Door met een strakke planning momenten uit te kiezen waarop ik speed en porno kon kijken, kon ik zo toch een beetje verlangens bevredigen die ik van mezelf moest wegstoppen. Maar ik raakte er ook steeds meer geïsoleerd door. En het heeft een sterke invloed op mijn mentale gesteldheid en mijn concentratievermogen, waardoor ik veel minder goed voor mezelf zorg dan ik eigenlijk zou moeten doen.

Door angstvallig seksueel contact te vermijden heb ik in die tien jaar verder heel weinig intimiteit ervaren. Ik heb nog een half jaartje een vriendin gehad, maar dat is inmiddels ook weer 2,5 jaar geleden.

Vooral die intimiteit mis ik wel. Ik kan daar soms best gefrustreerd over raken omdat ik die verlangens wel heb, maar dat ik geleerd heb om die gevoelens te verbergen, plus dat ik een sterke angst ervaar om ongewenste avances te maken en dat ik dan misschien gezien zal worden als vieze man. Wat ik daar vooral lastig aan vind is dat we in een cultuur leven waarin eigenlijk van mannen verwacht wordt dat ze de eerste stap zetten, en het liefst ook vol zelfvertrouwen. Want ik vind mezelf relatie-waardig, daar ben ik niet onzeker over. Maar dat begin van iemand leren kennen en een vertrouwensband op een romantische manier opbouwen, dat vind ik gewoon lastig omdat ik dan allerlei interne conflicten ervaar. Dus dat gaat niet vanzelf bij mij, nee.

Het probleem is vooral dat ik de laatste tijd vaker ben gaan stimfappen. Ik kan me daardoor ook regelmatig niet concentreren op mijn werk. Ik ben zelfs bang dat mijn contract straks niet verlengd gaat worden omdat ik eigenlijk maar functioneer op 50% van wat ik kan.

Dus het was wel echt duidelijk: ik wil dit anders doen.

Met dat plan was ik ook zeker aan de slag gegaan. Ik heb twee weken geen porno gekeken, hoewel ik dat vanaf mijn vroege tienerjaren eigenlijk elke avond doe om daarna makkelijk in slaap te kunnen vallen. Dat was dan ook gelijk de grootste uitdaging van stoppen met porno: hoe kan ik dan op tijd in slaap komen?
Ik had besloten dat ik wel gewoon mag masturberen, want in principe past dat ook gewoon prima in een mentaal gezond leven. Het is in het begin wel nogal onwennig om mezelf op te winden met gedachtes en fantasieën, maar dat kun je wel leren over tijd. Wat het lastiger maakt is dat als ik nog niet zo lang daarvoor een volle dag heb gestimfapt, dat het dan best lastig is om een erectie te krijgen. En een erectie is wel handig als je wil klaarkomen om daarna als een blok in slaap te vallen.

Zo ben ik uiteindelijk toch weer terug gevallen. Ik kon niet slapen, en een orgasme bereiken lukte ook niet. Toen ben ik op mijn telefoon porno gaan kijken.

Dat was natuurlijk een sterke trigger. Dus toen ik vlak daarna een paar dagen vrij had na de Kerstdagen, heb ik meteen die kans benut en heb ik weer bijna 24 uur speed gesnoven, porno gekeken, en gemasturbeerd.

Dusja, de kater is wel weer lekker zwaar vandaag. Ik was daarnet een paar online artikelen aan het lezen over tips met daten, en een gids van VICE, geschreven door vrouwen, hoe je als man op sociaal acceptabele manieren een vrouw kunt versieren. Bij die tips wordt altijd genoemd dat het (voor vrouwen) 'ongeforceerd' moet voelen, alsof het allemaal vanzelf gaat omdat jullie twee nou eenmaal voor elkaar bestemd zijn. Toen moest ik wel even huilen, want juist dat ongeforceerde gevoel kan ik niet ervaren als ik iemand net leer kennen en ik dus niet weet of de interesse wederzijds is.

Ik ben al eerder in therapie geweest voor deze problemen, en dat heeft ook wel geholpen hoor. Dankzij confrontatie-therapie en met veel tegenzin oefenen heb ik nu één move die voor mij nog net een beetje comfortabel voelt. Ik kijk gewoon naar de energie die ik van iemand terug krijg. Als die positief is, dan stuur ik erop in door meer interesse te tonen. Gaat dat een avondje/middag/tijdje goed, dan vraag ik of ze het leuk vindt om misschien een keertje af te spreken. En als dat afspraakje soepel verloopt dan kan ik misschien al mijn moed bij elkaar schrapen en aan het einde van de date vragen of ik haar een kus mag geven.

Het afgelopen jaar heb ik dat nu vier keer gedaan, waarvan een keer met 'succes'. Dat is echt enorme progressie voor mij. Wel zet ik succes tussen aanhalingstekens, want ik ben eigenlijk op zoek naar een relatie. Maar meer dan een scharrel is ze helaas niet geworden. Of het toeval is of niet, dat weet ik niet. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze merken dat er bij mij veel druk achter zit en daardoor interesse verliezen. Maar het heeft niet zoveel zin om daarover te piekeren. De uitdaging is om me te concentreren op de dingen die goed gaan.

Ik weet ook dat ik gewoon weer verder kan gaan met stoppen. Maar het is wel balen dat die diepe overtuiging die ik tijdens de 2C-B ervaarde niet zo duurzaam bleek te zijn. En de kater van speed is ook behoorlijk onprettig.

In ieder geval bedankt voor het lezen, als je nog niet bent afgehaakt :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heftig man...

Ik kan me ook wel vinden in veel dingen die je zegt. Ook ik heb een porno verslaving gehad, al was dat dan zonder stimulanten.

De rush die je alleen al krijgt van porno (en daarop masturberen) is al een soort drug te noemen. Je dopamine/beloningscentrum wordt overmatig gestimuleerd, waardoor je daarna heel erg moeilijk voldoening kunt putten uit momenten waarop je niet zo heftig gestimuleerd wordt. Met stimulanten in de mix is dit allemaal nog een stuk heftiger.

Ik kan je alleen meegeven: terugvallen is onvermijdelijk bij het stoppen van een (porno) verslaving. Wees ook niet té hard voor jezelf wanneer het gebeurd. Want zelfs dat kan ervoor zorgen dat je in de mindset komt van: het gaat me allemaal toch niet lukken, dus kan ik er net zo goed mee doorgaan. Wees op de momenten van terugval juist begripvol tegenover jezelf, maar wees er daarnaast ook streng op dat je wel weer op het goede pad komt. Uiteindelijk is de grip die porno op mij had op die manier verdwenen.

Bij jou speelt echter ook verslaving aan stimulanten mee. Wellicht is externe professionele hulp hierbij aan te raden(?)

Daarnaast nog:

Ik herken de frustratie die er kan zijn als je niet makkelijk zo even "toegang" hebt tot intimiteit met een vrouw. En daarnaast herken ik ook het idee dat je hebt dat anderen je misschien zullen zien als een "viezerik". Dat is wat porno onder andere met je doet: Je leert vrouwen te objectificeren en zo wordt het moeilijker om ze gewoon te zien als net als jou: mensen. Om echt contact met vrouwen te maken, zul je (imo) die porno verslaving moeten overwinnen. Stoppen met je brein aanleren vrouwen als (lust-)objecten te zien, maar gewoon als mensen. Maar ik begrijp hoe moeilijk het kan lijken om van porno af te komen. Het is gratis en overal te krijgen. Je zult hierin door moeten zetten op je weg uit deze verslaving. En dus eventueel externe hulp zoeken, mocht dat nodig zijn(?)
A
AlwaysTryingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Walterego zei:
Hoi,
Ik ben Walterego en ik ben verslaafd aan speed/coke en porno. Daar praat ik eigenlijk nooit met iemand over. Daarom heb ik dit account aangemaakt. Ik wil graag anoniem vertellen waarom ik verslaafd ben aan porno in combinatie met speed/coke en hoe die verslaving is ontstaan.

Twee weken geleden had ik vrij resoluut besloten dat ik nu echt wil stoppen met porno kijken, ook als ik nuchter ben. Porno is namelijk een trigger voor mij om in mijn eentje nachten door te halen met stimulerende drugs (vaak speed of coke) en daarbij non-stop porno te kijken. Maar gisteren heb ik toch weer de hele nacht en dag achter de computer zitten stimfappen.

Op de dag dat ik besloot om te stoppen was ik alleen thuis aan het trippen. Het was eigenlijk niet zo slim van me, om op dat moment 2C-B te nemen. Want ik nam de pil uit verveling terwijl ik nog een kater had van de speed die ik een paar dagen daarvoor had genomen. Toch leidde het tot een positieve doorbraak. Er borrelde ineens een heel heldere vraag op: "wat wil je nou liever? Jezelf de vernieling in helpen met drugs en masturberen, of voor jezelf zorgen zodat je tijd, geld, aandacht en passie hebt voor de dingen die je graag met je leven wil doen?"

Qua carrière gaat het namelijk best wel goed. Een tijdje terug ben ik aangenomen als promovendus bij een universiteit. Ik heb afgelopen zomer met afgerond een 9 gemiddeld mijn universitaire master afgerond en mijn scriptie had het hoogste cijfer van ons leerjaar gekregen.

Maar het probleem is dat ik moeite heb met het aangaan van liefdesrelaties, vanwege trauma's uit mijn jeugd en een verstoorde seksuele ontwikkeling die daarvan het gevolg is.

Mijn oudere zus is verkracht toen ik ongeveer 12 jaar oud was. Maar dat heeft 10 jaar lang niemand aan me verteld. Ik kom niet echt uit een gezin van praters zeg maar. Mijn ouders en zus gingen ervanuit dat iemand anders wel zou zeggen wat er was gebeurd. Maar dat dacht dus iedereen, waardoor niemand wat had gezegd.

Dus precies toen ik de leeftijd had dat je seksuele gevoelens en verliefdheid begint te ontdekken, hoorde ik elke dag aan de eettafel mijn zus paniekerige opmerkingen maken over 'vieze' en 'enge' mannen die weer eens op seks belust bleken te zijn. Omdat ik de achtergrond van zulke opmerkingen niet kende, begon ik door de jaren heen het idee te ontwikkelen dat vrouwen gewoon zo denken. Dat mannen gore viespeuken zijn die alleen maar in je broek willen. In reactie op die overtuiging heb ik dus geleerd om nooit vrouwen 'lastig te vallen' met gedrag waaruit seksuele aantrekkingskracht afgeleid kan worden. Want ik hoorde de angst en walging in de stem van mijn zus. Dat wilde ik niemand aandoen.

Tegelijkertijd heb ik als jongen altijd wel een sterke sociale druk gevoeld om je mannelijkheid te bewijzen. Ik werd door leeftijdsgenoten op de middelbare school vaak spotterig 'homo' genoemd omdat ik nooit interesse in vrouwen toonde. In de films die populair waren toen ik opgroeide, zoals American Pie, werd het als doodnormaal voorgespiegeld dat mannen gewoon alleen seks willen, maar dat mannen seks moeten verkrijgen door vrouwen te overtuigen om, met tegenzin, jou maar te geven wat je nou eenmaal wil als man. Maar ik mocht van mezelf niet openlijk erkennen dat ik iemand aantrekkelijk vond, want ik wilde geen vieze man zijn die vrouwen lastig valt.

Tegelijkertijd begon het in die tijd net mogelijk te worden om gratis en anoniem, zonder dat iemand het doorhad of er last van kon hebben, seksuele opwinding te ervaren en bevredigen via online porno.

Mijn masculiene omgeving ondersteunde ook de gedachte dat het voor jongens doodnormaal is om elke dag porno te kijken. Jongens en mannen zijn nou eenmaal biologisch aangelegd om constant seksuele bevrediging na te streven, toch?

Hoewel ik wel elke dag porno keek, ervaarde ik daar de eerste tien jaar eigenlijk geen problemen mee. De problemen begonnen pas te ontstaan toen ik verliefd werd op de vriendin van mijn beste vriend en ik daardoor alles verloor: mijn eigen relatie, mijn huis waarin ik samenwoonde, en een groot deel van mijn vriendengroep.
Met mijn ex had ik in de loop der jaren een heel goed seksleven ontwikkeld, waar ik ook echt trots op was (want als man moet je je mannelijkheid bewijzen door vaak vrouwen te overtuigen dat ze seks met je moeten hebben, toch?).

Nou, je kunt dus wel zeggen dat ik in een diep dal belandde toen dat allemaal ineens wegviel. Zeker omdat ik eigenlijk totaal geen kans maakte bij degene op wie ik zo verliefd was geworden.

Het was in die tijd dat ik voor het eerst speed gebruikte. Dat was op een feestje waar mijn ex-vriendin ook voor het eerst aan de speed zat. We werden daarvan allebei zo botergeil dat we onze relatiebreuk even op pauze hadden gezet om toen letterlijk de hele dag seks te hebben.

Toen ik eenmaal had ontdekt hoe geil ik werd van speed, ging ik dat ook doen om toch nog iets van seksuele bevrediging te ervaren zonder vriendin, en met de angst dat andere vrouwen erachter zouden komen dat ik ze mogelijk aantrekkelijk vond.

Die periode is nu bijna tien jaar geleden. In de tussentijd gebruikte ik ongeveer een keer per maand porno en speed (of andere stimulerende middelen) als een uitlaatklep voor seksuele gevoelens die ik van mezelf aan niemand anders mocht laten merken. Door met een strakke planning momenten uit te kiezen waarop ik speed en porno kon kijken, kon ik zo toch een beetje verlangens bevredigen die ik van mezelf moest wegstoppen. Maar ik raakte er ook steeds meer geïsoleerd door. En het heeft een sterke invloed op mijn mentale gesteldheid en mijn concentratievermogen, waardoor ik veel minder goed voor mezelf zorg dan ik eigenlijk zou moeten doen.

Door angstvallig seksueel contact te vermijden heb ik in die tien jaar verder heel weinig intimiteit ervaren. Ik heb nog een half jaartje een vriendin gehad, maar dat is inmiddels ook weer 2,5 jaar geleden.

Vooral die intimiteit mis ik wel. Ik kan daar soms best gefrustreerd over raken omdat ik die verlangens wel heb, maar dat ik geleerd heb om die gevoelens te verbergen, plus dat ik een sterke angst ervaar om ongewenste avances te maken en dat ik dan misschien gezien zal worden als vieze man. Wat ik daar vooral lastig aan vind is dat we in een cultuur leven waarin eigenlijk van mannen verwacht wordt dat ze de eerste stap zetten, en het liefst ook vol zelfvertrouwen. Want ik vind mezelf relatie-waardig, daar ben ik niet onzeker over. Maar dat begin van iemand leren kennen en een vertrouwensband op een romantische manier opbouwen, dat vind ik gewoon lastig omdat ik dan allerlei interne conflicten ervaar. Dus dat gaat niet vanzelf bij mij, nee.

Het probleem is vooral dat ik de laatste tijd vaker ben gaan stimfappen. Ik kan me daardoor ook regelmatig niet concentreren op mijn werk. Ik ben zelfs bang dat mijn contract straks niet verlengd gaat worden omdat ik eigenlijk maar functioneer op 50% van wat ik kan.

Dus het was wel echt duidelijk: ik wil dit anders doen.

Met dat plan was ik ook zeker aan de slag gegaan. Ik heb twee weken geen porno gekeken, hoewel ik dat vanaf mijn vroege tienerjaren eigenlijk elke avond doe om daarna makkelijk in slaap te kunnen vallen. Dat was dan ook gelijk de grootste uitdaging van stoppen met porno: hoe kan ik dan op tijd in slaap komen?
Ik had besloten dat ik wel gewoon mag masturberen, want in principe past dat ook gewoon prima in een mentaal gezond leven. Het is in het begin wel nogal onwennig om mezelf op te winden met gedachtes en fantasieën, maar dat kun je wel leren over tijd. Wat het lastiger maakt is dat als ik nog niet zo lang daarvoor een volle dag heb gestimfapt, dat het dan best lastig is om een erectie te krijgen. En een erectie is wel handig als je wil klaarkomen om daarna als een blok in slaap te vallen.

Zo ben ik uiteindelijk toch weer terug gevallen. Ik kon niet slapen, en een orgasme bereiken lukte ook niet. Toen ben ik op mijn telefoon porno gaan kijken.

Dat was natuurlijk een sterke trigger. Dus toen ik vlak daarna een paar dagen vrij had na de Kerstdagen, heb ik meteen die kans benut en heb ik weer bijna 24 uur speed gesnoven, porno gekeken, en gemasturbeerd.

Dusja, de kater is wel weer lekker zwaar vandaag. Ik was daarnet een paar online artikelen aan het lezen over tips met daten, en een gids van VICE, geschreven door vrouwen, hoe je als man op sociaal acceptabele manieren een vrouw kunt versieren. Bij die tips wordt altijd genoemd dat het (voor vrouwen) 'ongeforceerd' moet voelen, alsof het allemaal vanzelf gaat omdat jullie twee nou eenmaal voor elkaar bestemd zijn. Toen moest ik wel even huilen, want juist dat ongeforceerde gevoel kan ik niet ervaren als ik iemand net leer kennen en dus niet weet of de interesse wederzijds is.

Ik ben al eerder in therapie geweest voor deze problemen, en dat heeft ook wel geholpen hoor. Dankzij confrontatie-therapie en met veel tegenzin oefenen heb ik nu één move die voor mij nog net een beetje comfortabel voelt. Ik kijk gewoon naar de energie die ik van iemand terug krijg. Als die positief is, dan stuur ik erop in door meer interesse te tonen. Gaat dat een avondje/middag/tijdje goed, dan vraag ik of ze het leuk vindt om misschien een keertje af te spreken. En als dat afspraakje soepel verloopt dan kan ik misschien al mijn moed bij elkaar schrapen en aan het einde van de date vragen of ik haar een kus mag geven.

Het afgelopen jaar heb ik dat nu vier keer gedaan, waarvan een keer met 'succes'. Dat is echt enorme progressie voor mij. Wel zet ik succes tussen aanhalingstekens, want ik ben eigenlijk op zoek naar een relatie. Maar meer dan een scharrel is ze helaas niet geworden. Of het toeval is of niet, dat weet ik niet. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze merken dat er bij mij veel druk achter zit en daardoor interesse verliezen. Maar het heeft niet zoveel zin om daarover te piekeren. De uitdaging is om me te concentreren op de dingen die goed gaan.

Ik weet ook dat ik gewoon weer verder kan gaan met stoppen. Maar het is wel balen dat die diepe overtuiging die ik tijdens de 2C-B ervaarde niet zo duurzaam bleek te zijn. En de kater van speed is ook behoorlijk onprettig.

In ieder geval bedankt voor het lezen, als je nog niet bent afgehaakt :wink:
Klik om te vergroten...
Hay! 🙂
Zeker niet afgehaakt, je hebt dit echt ontzettend goed beschreven.
Heel erg moedig van je.
Ik hoop dat het je in eerste instantie oplucht dat je dit van je af geschreven hebt.
Ik kom misschien later op je bericht terug, maar wilde sowieso even reageren, want het is natuurlijk super spannend als je eenmaal op "plaatsen" hebt geklikt en je verhaal staat er ineens. 🙂

Dus voor nu wens ik je in ieder geval alle kracht die je nodig zult hebben en die zal je ook nodig hebben.
Maar zo te zien bezit je die, anders had je verhaal hier nu niet gestaan, dus een sterke wil naar verandering is er ook. 🙂

Je zult merken hier, dat je hier niet alleen in bent, dus ik hoop dat je ook hier tips/steun en het begrip kunt vinden die je nodig hebt in deze sterke, maar ook interessante reis met jezelf aan te gaan.
Wat ik in ieder geval nog wel even wil zeggen is.. Blijf nieuwsgierig naar hoe het kan worden, zoals je graag zou willen.
Het is waarschijnlijk niet makkelijk, maar..zeker niet onmogelijk! 🙂

Ik geloof nu al dat dit je gaat lukken. 🙂🍀
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ga op zoek naar hulp. Stimfappen is een hardnekkige verslaving. Ik heb er ook lang mee gezeten (zie https://drugsforum.nl/threads/tips-voor-3mmc-binge.73491/#post-1809646). Als je open en eerlijk een goede behandeling aangaat, en alles vertelt dan kun je er echt prima mee leren omgaan. Wij lijken erg op elkaar, en ik heb van mijn behandelingen en de 12 stappen geleerd dat ik mijzelf nooit de moeite waard vond. Heeft wel rond de 7 tot 8 behandelingen geduurd tot ik dat inzicht kreeg en er serieus mee aan de slag ging. Als je alles op alles zet kun je jezelf bevrijden van de lasten die je meedraagt. Hard werken maar oh zo de moeite waard. Het is waarschijnlijk het handigst als je jezelf ziek meldt voor een jaar en alleen met herstel bezig gaat. Ja, dit roept direct weerstand op en je denkt dat het onmogelijk is, maar dat is het niet. Als je er echt van overtuigd bent om te willen stoppen dan kan dit. Denk er tijdens de feestdagen maar eens goed over na, en gooi een voorzichtig balletje op bij jouw leidinggevende. Ik durf te wedden dat je begrip zult krijgen. Als je door blijft gebruiken wordt promoveren ook niets.

Je bent zeker niet alleen, stimfappers zat hier op het forum.
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Heftig man...

Ik kan me ook wel vinden in veel dingen die je zegt. Ook ik heb een porno verslaving gehad, al was dat dan zonder stimulanten.

De rush die je alleen al krijgt van porno (en daarop masturberen) is al een soort drug te noemen. Je dopamine/beloningscentrum wordt overmatig gestimuleerd, waardoor je daarna heel erg moeilijk voldoening kunt putten uit momenten waarop je niet zo heftig gestimuleerd wordt. Met stimulanten in de mix is dit allemaal nog een stuk heftiger.

Ik kan je alleen meegeven: terugvallen is onvermijdelijk bij het stoppen van een (porno) verslaving. Wees ook niet té hard voor jezelf wanneer het gebeurd. Want zelfs dat kan ervoor zorgen dat je in de mindset komt van: het gaat me allemaal toch niet lukken. Wees op de momenten van terugval juist begripvol tegenover jezelf, maar wees er daarnaast ook streng op dat je wel weer op het goede pad komt. Uiteindelijk is de grip die porno op mij had op die manier verdwenen.

Bij jou speelt echter ook verslaving aan stimulanten mee. Wellicht is externe professionele hulp hierbij aan te raden(?)

Daarnaast nog:

Ik herken de frustratie die er kan zijn als je niet makkelijk zo even "toegang" hebt tot intimiteit met een vrouw. En daarnaast herken ik ook het idee dat je hebt dat anderen je misschien zullen zien als een "viezerik". Dat is wat porno onder andere met je doet: Je leert vrouwen te objectificeren en zo wordt het moeilijker om ze gewoon te zien als net als jou: mensen. Om echt contact met vrouwen te maken, zul je (imo) die porno verslaving moeten overwinnen. Stoppen met je brein aanleren vrouwen als (lust-)objecten te zien, maar gewoon als mensen. Maar ik begrijp hoe moeilijk het kan lijken om van porno af te komen. Het is gratis en overal te krijgen. Je zult hierin door moeten zetten op je weg uit deze verslaving. En dus eventueel externe hulp zoeken, mocht dat nodig zijn(?)
Klik om te vergroten...

Thanks, goeie tips =)

Ik denk alleen niet dat ik vrouwen objectificeer als lustobject, integendeel zelfs. Mijn angst draait juist volledig om hen onprettige ervaringen te bezorgen. Maar ik kan geen gedachten lezen. Dus vermijd ik angstvallig elk gedrag wat een vrouw mogelijk als onprettig zou kunnen ervaren.

In de post hierboven heb ik het ook over dat ik juist intimiteit mis. Ik bedoel, seks in een relatie is natuurlijk super en vind ik tot op zekere hoogte wel belangrijk. Maar dat is niet waar het om draait. Wat ik graag zou willen is gewoon fysiek contact en een emotionele band met een leuk iemand die om dezelfde reden ook tijd met mij wil doorbrengen.

Een belangrijke extra reden voor mij om te stoppen met porno is ook omdat ik vind dat het een industrie is die draait op uitbuiting, en dat wil ik niet steunen. Maar het probleem is dat ik geen goede andere copingmechanismen heb voor de gevoelens die ik heb, juist omdat ik zo streng ben voor mezelf om vrouwen respectvol te behandelen. Dat leidt er dan toe dat ik grijp naar porno; waarmee ik mezelf kan distanciëren van eventuele verantwoordelijkheid voor seksuele gedragingen.
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Ga op zoek naar hulp. Stimfappen is een hardnekkige verslaving. Ik heb er ook lang mee gezeten (zie https://drugsforum.nl/threads/tips-voor-3mmc-binge.73491/#post-1809646). Als je open en eerlijk een goede behandeling aangaat, en alles vertelt dan kun je er echt prima mee leren omgaan. Wij lijken erg op elkaar, en ik heb van mijn behandelingen en de 12 stappen geleerd dat ik mijzelf nooit de moeite waard vond. Heeft wel rond de 7 tot 8 behandelingen geduurd tot ik dat inzicht kreeg en er serieus mee aan de slag ging. Als je alles op alles zet kun je jezelf bevrijden van de lasten die je meedraagt. Hard werken maar oh zo de moeite waard. Het is waarschijnlijk het handigst als je jezelf ziek meldt voor een jaar en alleen met herstel bezig gaat. Ja, dit roept direct weerstand op en je denkt dat het onmogelijk is, maar dat is het niet. Als je er echt van overtuigd bent om te willen stoppen dan kan dit. Denk er tijdens de feestdagen maar eens goed over na, en gooi een voorzichtig balletje op bij jouw leidinggevende. Ik durf te wedden dat je begrip zult krijgen. Als je door blijft gebruiken wordt promoveren ook niets.

Je bent zeker niet alleen, stimfappers zat hier op het forum.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tips =)

Ik ben al een keer eerder in behandeling geweest bij een verslavingszorginstelling voor deze problemen. Dat heeft dus ook wel vooruitgang gebracht, maar (nog) geen ultieme oplossing geboden.

Die behandeling deed ik tijdens het begin van mijn studie en kon ik gewoon ernaast doen. Een jaar stoppen met alles lijkt me juist niet zo gezond. Ik bedoel; ik ben nu bezig om een dokterstitel te halen in een vakgebied wat ik interessant vind, waardoor ik misschien als professor/onderzoeker op een universiteit kan gaan werken, wat me heel vet lijkt. Dat is wel even vier jaar je best doen, maar dat is altijd voor dingen die het leven waard maken.

Stress is natuurlijk een risicofactor, dat ben ik met je eens. Maar verveling is voor mij een nog veel grotere valkuil. Want als ik niks te doen heb dan maakt het toch niet zoveel uit als ik een week lang een kater heb van de speed. Mezelf vind ik wat dat betreft inderdaad niet zo belangrijk dat ik het onacceptabel vind om mezelf bewust een week lang een kutgevoel te bezorgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Prima kerel, misschien dat een ambulante behandeling voldoende voor jou is, dat kan. Het is ook een grote stap om naar een kliniek te gaan, maar dat was voor mij nog de enige optie nadat ik mijn werk was verloren door gebruik. Wat je ook doet, zet je goed in en houd niets achter.
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Prima kerel, misschien dat een ambulante behandeling voldoende voor jou is, dat kan. Het is ook een grote stap om naar een kliniek te gaan, maar dat was voor mij nog de enige optie nadat ik mijn werk was verloren door gebruik. Wat je ook doet, zet je goed in en houd niets achter.
Klik om te vergroten...
Ja dat wil ik wel echt voorkomen dat ik mijn baan verlies vanwege stimfappen. Goeie motivatie om naar oplossingen te zoeken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
In dat geval op tijd aan de bel trekken als het onverhoopt toch fout blijft gaan. Er kan vaak veel meer dan je zou denken.
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#10
HuisbaasBob zei:
Ik ben hier alleen maar hardop aan het denken,
Maar is dit niet alsnog een (minder problematische) manier van vrouwen objectificeren?

Het komt wel vanuit een goede plek, maar je ziet vrouwen en de verhouding tov mannen vanuit een rigide beeld wat je er zelf van hebt.

De ene vrouw wilt wellicht graag dat je de deur open houdt, de rekening betaalt en haar ophaalt en brengt, terwijl de ander daar totaal niet op zit te wachten en zich juist in een bepaalde rol geduwd voelt. Ik denk dat je de persoon een beetje uit het oog verliest door dat allemaal vooraf in te vullen voor jezelf.

Maar goed dat weet je misschien zelf ook wel, je komt erg bewust over van je handelen en redenaties.
Ik ben dan ook geen psycholoog of bijzonder wijs maar ik merk op uit je tekst dat je met een stuk emotionele problematiek loopt in het kader van liefdesrelaties
Klik om te vergroten...
Ja daar kan ik wel in komen dat je dat zegt.
Maar ik denk meer dat het angst is voor mogelijke oordelen, wat leidt tot vermijdend gedrag, in combinatie met heel analytisch nadenken, wat creativiteit en verbinding voelen kan belemmeren.

Ik vind het dus fijn / lekker veilig om eerst even rustig iemand te leren kennen zodat ik snap hoe een persoon in elkaar steekt, voordat ik besluit of ik die persoon leuk vind of niet. Maar dan zit ik inderdaad heel erg in mijn hoofd constructen te maken van hoe je onze band kan beschrijven en hoe zich dat op termijn zou kunnen ontwikkelen. Dus op zulke momenten ben ik wel allerlei gedachten op een persoon aan het projecteren ja.

Een van de voornaamste voortuitgangen die ik deels heb gemaakt is dat ik in het moment zelf probeer te realiseren van 'hee, wacht, ik heb het nu leuk met haar'. Dus dat is wat ik bedoel met 'kijken naar energie'. Want anders ga ik als ik later thuis kom de situatie nog eens heranalyseren en dan ga ik wekenlang plannen bedenken of ik contact moet opnemen en hoe ik dan het best kan vragen of ze nog een keer wil afspreken. En ja dan ben je gewoon veel te laat en wordt het ongemakkelijk.

Met mijn vorige ex had ik net mazzel met de context omdat we eerst gingen daten, na de derde date hadden we gezoend, en precies daarna moest ze voor een langere tijd naar het buitenland. Zo konden we een half jaar alleen maar op afstand een beetje appen, wat voor mij dus heel fijn was om haar te leren kennen en toch de emotionele band wat verder uit te diepen, maar dan op een veilige afstand.

En een tijdje terug had ik juist een klik met iemand omdat we het op de dansvloer al snel hadden over seks en man-vrouwrollen, en ik zei dat ik het begin van daten echt kut vind omdat ik er onzeker van word. Zij vond dat wel schattig zei ze.

Dus nou probeer ik vooral op die positieve ervaringen te focussen zodat ik met een wat lichter gevoel verder kan. Ik moet het dan ook maar zien als een numbers game; de kans op een goeie klik is niet zo groot dus je moet het vaak proberen zonder succes.

Maar laatst had ik weer twee tegenslagen achter elkaar en dan reageer ik daar wel wat heftig op ja. Dat voelt voor mij dan al snel alsof ik niet leuk genoeg ben om liefde te mogen ervaren (zeker als ik dan zie hoe gemakkelijk het anderen soms afgaat), en ja dan kom ik wel in een negatieve spiraal waarin de zin in drugs groeit.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#11
Walterego zei:
Ik denk alleen niet dat ik vrouwen objectificeer als lustobject, integendeel zelfs. Mijn angst draait juist volledig om hen onprettige ervaringen te bezorgen.
Klik om te vergroten...

Walterego zei:
Een belangrijke extra reden voor mij om te stoppen met porno is ook omdat ik vind dat het een industrie is die draait op uitbuiting, en dat wil ik niet steunen. Maar het probleem is dat ik geen goede andere copingmechanismen heb voor de gevoelens die ik heb, juist omdat ik zo streng ben voor mezelf om vrouwen respectvol te behandelen. Dat leidt er dan toe dat ik grijp naar porno; waarmee ik mezelf kan distanciëren van eventuele verantwoordelijkheid voor seksuele gedragingen.
Klik om te vergroten...
Ik ben hier alleen maar hardop aan het denken,
Maar is dit niet alsnog een (minder problematische) manier van vrouwen objectificeren?

Het komt wel vanuit een goede plek, maar je ziet vrouwen en de verhouding tov mannen vanuit een rigide beeld wat je er zelf van hebt.

De ene vrouw wilt wellicht graag dat je de deur open houdt, de rekening betaalt en haar ophaalt en brengt, terwijl de ander daar totaal niet op zit te wachten en zich juist in een bepaalde rol geduwd voelt. Ik denk dat je de persoon een beetje uit het oog verliest door dat allemaal vooraf in te vullen voor jezelf.

Maar goed dat weet je misschien zelf ook wel, je komt erg bewust over van je handelen en redenaties.
Ik ben dan ook geen psycholoog of bijzonder wijs maar ik merk op uit je tekst dat je met een stuk emotionele problematiek loopt in het kader van liefdesrelaties
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#12
HuisbaasBob zei:
Het komt wel vanuit een goede plek, maar je ziet vrouwen en de verhouding tov mannen vanuit een rigide beeld wat je er zelf van hebt.
Klik om te vergroten...
Over man-vrouwrollen bij het daten ben ik wel wat cynisch ja. Mensen vragen bijvoorbeeld wel eens aan me of ik dan dating apps gebruik. Meestal zeg ik dat dat niks voor mij is (wat ook wel deels klopt). Maar de waarheid is dat het weinig zin heeft om op Tinder of Bumble of OKCupid te gaan. Ik heb het geprobeerd hoor, met enorme tegenzin, want het was onderdeel van de exposure therapie. Maar op die platforms moet ik me een ongeluk swipen, allerlei abonnementen afsluiten voor boosts of superlikes of weet ik wat, en zelfs dan heb ik misschien na een week hard werken een match, die vervolgens meestal niet terugpraat. Wat ik ook snap want ik keek toevallig een keer mee met mijn ex-vriendin (met wie ik nog bevriend ben) op haar telefoon, en zij scrollde dus echt letterlijk door enkele tientallen superlikes die ze in principe op elk moment kon beantwoorden als ze daar zin in zou hebben.

Goed nou zal ik ook niet beweren dat ik de mooiste, normaalste, meest succesvolle, rijkste of grappigste man ooit ben. Maar kom op, ik heb gewoon een normaal uiterlijk en mijn ex ook. En het is ook niet zo dat ik met karpers op de foto sta ofzo.

We hebben volgens mij een sociaal stelsel wat van mannen verwacht om te jagen op wat er te krijgen valt en van vrouwen verwacht om zichzelf te bewaren en te kiezen. Dat is natuurlijk niet altijd volledig waar, maar ik zie zeker wel grote man-vrouwverschillen om me heen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Walterego zei:
Thanks, goeie tips =)

Ik denk alleen niet dat ik vrouwen objectificeer als lustobject, integendeel zelfs. Mijn angst draait juist volledig om hen onprettige ervaringen te bezorgen. Maar ik kan geen gedachten lezen. Dus vermijd ik angstvallig elk gedrag wat een vrouw mogelijk als onprettig zou kunnen ervaren.
Klik om te vergroten...
Niet respectloos bedoeld:

Heb je daar echt goed op gereflecteerd?

Ten eerste:

Porno IS het tot lust-object maken van (voornamelijk) vrouwen. Of ben jij zo iemand die de playboy koopt voor de interessante levensverhalen voor de dames in kwestie? :tonguewink: :wink:

Ik denk dat het belangrijk is om hier heel eerlijk tegenover jezelf in te zijn: tijdens porno objectificeer je vrouwelijke lichamen tot lust-objecten. En als je dat héél veel doet en hier zelfs een verslaving in hebt, dan is dat niet ineens weg als je contact met vrouwen in het echte leven hebt.

Ten tweede:

Het objectificeren hoeft niet alleen het tot een lust-object maken te zijn. Wat ik lees in jouw verhaal en wat ik ook herken in hoe ik er eerst in stond, is zoals je zegt een angst in het omgaan met vrouwen. Met andere woorden: je ziet vrouwen niet als je gelijke. Je plaatst ze in zekere zin op een voetstuk en tegelijk daarmee plaats je jezelf onder hen, als de mogelijke viezerik/pervert. Dit is imo cruciaal in jouw probleem (als ik het zo lees hè). Er is een probleem met een laag zelfbeeld en het zelfbeeld is altijd nauw verbonden met hoe jij naar de wereld/naar anderen en hier specifiek: naar vrouwen kijkt.

Walterego zei:
In de post hierboven heb ik het ook over dat ik juist intimiteit mis. Ik bedoel, seks in een relatie is natuurlijk super en vind ik tot op zekere hoogte wel belangrijk. Maar dat is niet waar het om draait. Wat ik graag zou willen is gewoon fysiek contact en een emotionele band met een leuk iemand die om dezelfde reden ook tijd met mij wil doorbrengen.
Klik om te vergroten...
Dat snap ik goed en dat is ook lange tijd mijn eigen probleem geweest.

Maar zie je hoe je porno verslaving en objectificeren van vrouwen en/of op een voetstuk plaatsen van vrouwen (en jezelf daaronder als onzeker iemand die niet wil overkomen als viezerik/pervert) daarvan in de weg staat?

Walterego zei:
Een belangrijke extra reden voor mij om te stoppen met porno is ook omdat ik vind dat het een industrie is die draait op uitbuiting, en dat wil ik niet steunen.
Klik om te vergroten...
Zeker waar.

Walterego zei:
Maar het probleem is dat ik geen goede andere copingmechanismen heb voor de gevoelens die ik heb, juist omdat ik zo streng ben voor mezelf om vrouwen respectvol te behandelen. Dat leidt er dan toe dat ik grijp naar porno; waarmee ik mezelf kan distanciëren van eventuele verantwoordelijkheid voor seksuele gedragingen.
Klik om te vergroten...
Belangrijk is dus om gezonde manieren te zoeken om om te gaan met die gevoelens en een mogelijk teveel aan energie. Voorbeelden van dingen die ik zelf gebruik en enorm goed werken:

- Regelmatig en consistent bewegen/sporten. Dit zorgt ervoor dat je je energie kwijt kan en daarnaast geeft het op een natuurlijke wijze een boost aan je dopamine/beloningscentrum

- Gezond eten. Dit zorgt ervoor dat je daadwerkelijk de energie hebt om de dag door te komen en minder gauw lui en makkelijk naar instant gratificatie zoals porno/masturberen grijpt.

- Een goed slaapritme. Ook dit zorgt voor de goede energie die je nodig hebt. Goed uitgerust zijn zorgt voor meer zin in productieve dingen doen, in plaats van consumeren (porno is ook een vorm van consumeren).

- Zelf ben ik ook actief bezig met mijn gevoelens onder ogen komen. Dit kan middels vele manieren, bijvoorbeeld meditatie, mindfulness, yoga. Zelf doe ik naast mindfulness aan Qi Gong.


Dit zijn zo even de dingen die me te binnen schieten. Imo zijn dit allemaal belangrijke dingen om je op te richten. Maar omdat jij hiernaast ook nog een stimulanten verslaving hebt, heb je er denk ik baat bij om externe verslavingshulp in te schakelen. En sommige mensen met extreme porno verslavingen schakelen zelfs daar externe hulp voor in. Dat bestaat.

Heel veel sterkte met dit alles, ik heb een aardig idee van hoe laag je zelfbeeld kan worden door deze dingen...
W
WalteregoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Niet respectloos bedoeld:

Heb je daar echt goed op gereflecteerd?

Ten eerste:

Porno IS het tot lust-object maken van (voornamelijk) vrouwen. Of ben jij zo iemand die de playboy koopt voor de interessante levensverhalen voor de dames in kwestie? :tonguewink: :wink:
Klik om te vergroten...
Haha ik heb nog nooit een Playboy gekocht, maar dat is een beetje een definitiekwesite dan. Ik versta onder objectificeren het onverschillig staan tegenover interne processen van een ander persoon (of organisme). Dusja, porno zonder lust gaat lastig worden, eens. En ook zeker waar: ik gebruik porno om lastige gevoelens rondom liefde en seks op afstand te houden, maar dat betekent niet dat ik onverschillig sta tegenover de actrices of acteurs.

Mindless zei:
Ik denk dat het belangrijk is om hier heel eerlijk tegenover jezelf in te zijn: tijdens porno objectificeer je vrouwelijke lichamen tot lust-objecten. En als je dat héél veel doet en hier zelfs een verslaving in hebt, dan is dat niet ineens weg als je contact met vrouwen in het echte leven hebt.
Klik om te vergroten...
Dit begrijp ik misschien niet zo goed. Ik kan toch zowel opgewonden raken van het uiterlijk en daden van bepaalde vrouwen, maar me tegelijkertijd realiseren dat dat mijn interpretatie is van de buitenkant van een persoon met gevoelens en wensen en herinneringen?

Of bedoel je dat seksuele opwinding door liefde een levendigere ervaring is dan die van porno, dus dat je van porno gewend raakt aan een lege huls van iets wat op seks zou moeten lijken?

Mindless zei:
Het objectificeren hoeft niet alleen het tot een lust-object maken te zijn. Wat ik lees in jouw verhaal en wat ik ook herken in hoe ik er eerst in stond, is zoals je zegt een angst in het omgaan met vrouwen. Met andere woorden: je ziet vrouwen niet als je gelijke. Je plaatst ze in zekere zin op een voetstuk en tegelijk daarmee plaats je jezelf onder hen, als de mogelijke viezerik/pervert. Dit is imo cruciaal in jouw probleem (als ik het zo lees hè).
Klik om te vergroten...
Dit is heel erg waar ja.

Mindless zei:
Belangrijk is dus om gezonde manieren te zoeken om om te gaan met die gevoelens en een mogelijk teveel aan energie. Voorbeelden van dingen die ik zelf gebruik en enorm goed werken:
Klik om te vergroten...
Ja het gaat inderdaad vaak mis als ik in mijn vrije tijd te weinig dingen heb gepland en me dan ga vervelen. Of als ik die verveling van te voren zie aankomen maar dan om een of andere reden niet echt tot de actie komen om daar wat aan te doen. Wat dat betreft is een sportvereniging wel handig want dan moet je wel op gezette tijden trainen en wedstrijden doen. Tegelijkertijd is dat precies wat ik niet leuk vind aan teamsport 😂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Walterego zei:
Haha ik heb nog nooit een Playboy gekocht, maar dat is een beetje een definitiekwesite dan. Ik versta onder objectificeren het onverschillig staan tegenover interne processen van een ander persoon (of organisme). Dusja, porno zonder lust gaat lastig worden, eens. En ook zeker waar: ik gebruik porno om lastige gevoelens rondom liefde en seks op afstand te houden, maar dat betekent niet dat ik onverschillig sta tegenover de actrices of acteurs.
Klik om te vergroten...
De Playboy was inderdaad maar een voorbeeld. :wink:

Porno (+ masturbatie en eventueel met stims in de mix) is een manier om je gevoelens even te onderdrukken. Gevoelens van geilheid, maar ook van stress/spanning, gevoelens van pijn, verdriet, eenzaamheid, etc. Je voelt je even goed, maar dat is natuurlijk maar tijdelijk en in het geval van deze verslaving zit je daarna vaak ook nog met een schuld- en minderwaardigheidsgevoel tegenover jezelf.

Walterego zei:
Dit begrijp ik misschien niet zo goed. Ik kan toch zowel opgewonden raken van het uiterlijk en daden van bepaalde vrouwen, maar me tegelijkertijd realiseren dat dat mijn interpretatie is van de buitenkant van een persoon met gevoelens en wensen en herinneringen?
Of bedoel je dat seksuele opwinding door liefde een levendigere ervaring is dan die van porno, dus dat je van porno gewend raakt aan een lege huls van iets wat op seks zou moeten lijken?
Klik om te vergroten...

Nou, ik heb al die tijd dat ik porno verslaafd was ook wel gerealiseerd dat de (mooie) vrouwen die ik in het echte leven tegenkwam niet écht lustobjecten zijn. Maar als je zoals vele porno verslaafden uren op een dag op je scherm zit te lusten op de mooiste vrouwen, dan doet dat wat met hoe je naar echte vrouwen gaat kijken. Tenminste, als ik even voor mezelf spreek: dat deed het voor mij wel. Vaak was het ook (deels) onbewust, maar omdat ik privé naar zoveel mooie vrouwen zat te kijken, daarop zat te lusten en min of meer vrouwen zat te raten qua aantrekkelijkheid, ging dat in bepaalde mate door wanneer ik vrouwen tegenkwam in het echt. Natuurlijk, ik wist dat ze niet echt lustobjecten waren, maar met urenlang thuis te zitten lusten op de mooiste vrouwen, kun je dat imo niet helemaal uitschakelen. Er is een gedeelte van je brein dat bezig is met vrouwen in dat licht te bekijken, terwijl je ook natuurlijk dondersgoed weet dat vrouwen geen lustobjecten zijn.

Hopelijk is het zo duidelijk wat ik bedoel(?)

Walterego zei:
Ja het gaat inderdaad vaak mis als ik in mijn vrije tijd te weinig dingen heb gepland en me dan ga vervelen. Of als ik die verveling van te voren zie aankomen maar dan om een of andere reden niet echt tot de actie komen om daar wat aan te doen. Wat dat betreft is een sportvereniging wel handig want dan moet je wel op gezette tijden trainen en wedstrijden doen. Tegelijkertijd is dat precies wat ik niet leuk vind aan teamsport 😂
Klik om te vergroten...
Je herkent dat dus wel.

Ik zeg je maar meteen:

Er is discipline nodig om hieruit te komen. En waarschijnlijk ook externe hulp in jouw geval, door de combinatie met stims. En het gaat niet makkelijk worden. Een brein dat gewend is om zó extreem gestimuleerd te worden, zal craven naar dat. En daar moet je doorheen zien te werken. Maar ik geloof dat het mogelijk is als je het écht wilt en het daarnaast ook slim en met de juiste hulp aanpakt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Mijn mening is dat ze hem ook zelf had kunnen zoenen als ze dat zo graag wilde.
Klik om te vergroten...
True.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#17
geez.. zo duidelijk geschreven, zoveel herkenningspunten niet normaal. Bij mij was het niet mijn zus maar mijn moeder en mijn vader dat is ook nog steeds een geval appart waar ik maar weinig van begrijp.

ik kan je alleen vertellen je bent niet de enigste maar ik heb geen oplossing voor je, ik heb geen zin meer om er tegen te vechten of wat dan ook, het is tot nu toe altijd weer terug gekomen. Ik weet alleen dat je hoogstwaarschijnlijk van een goede plek komt maar je kunt het niet uiten, het zit opslot vol met tegenstrijdigheden van gedachtes en emoties en je kunt er geen kant mee op.

Ik zit nu meer op een plek dat ik denk dat ik er maar mee moet leren leven en dat ik er nooit echt een oplossing voor zal vinden, want het zit zo diep dat ik er nooit echt bij kan komen.
Ik heb nog 1 ding niet geprobeerd en dat is echt full force doorbraak dmt / lsd / wim hof. Maar voor de rest alle psychologen en zogenaamde therapien of wat je maar ook kunt bedenken en psychedelics wel geprobeerd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Purplext zei:
Zoals ik al eerder schreef, vind ik het niet prettig om te praten over 'mannen' en 'vrouwen' omdat ik liever elk persoon als een individu beschouw,
Klik om te vergroten...
Hier wat te vluchtig overheen gelezen.

Hou toch op! Doe niet zo gek joh! :sweatsmile: Dat je een man of vrouw bent, betekent toch niet dat je niet als individu beschouwt kan worden?

Dit is nou zo'n voorbeeld van een modern cultureel idee dat dingen gewoon moeilijker maakt dan ze hoeven te zijn. Iedereen met ogen ziet of iemand een man of een vrouw is (wederom: in veruit de mééste gevallen). Je bent een man of vrouw, maar daarnaast ook een individu. Je kunt op verschillende lagen naar iemand kijken, toch?
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Hier wat te vluchtig overheen gelezen.

Hou toch op! Doe niet zo gek joh! :sweatsmile: Dat je een man of vrouw bent, betekent toch niet dat je niet als individu beschouwt kan worden?

Dit is nou zo'n voorbeeld van een modern cultureel idee dat dingen gewoon moeilijker maakt dan ze hoeven te zijn. Iedereen met ogen ziet of iemand een man of een vrouw is (wederom: in veruit de mééste gevallen). Je bent een man of vrouw, maar daarnaast ook een individu. Je kunt op verschillende lagen naar iemand kijken, toch?
Klik om te vergroten...
Ik word gewoon af en toe moe van al het gegeneraliseer, en heb ergens het gevoel dat ik me van alle kanten moet indekken alvorens iets te zeggen.

Maar dat heeft ook te maken met het circus in mijn hoofd. Ik wijs geen een standpunt af, wat mij betreft kan alles waar zijn en ook niet. Daarom houd ik dus niet van discussiëren 😅
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Laat het daten anders eerst even zitten en focus je op het stoppen met stimfappen en de rest van je leven.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."