#1
Ik ben niet zo van de discussies, ik houd van gedachten uitwisselen. En ja, we zijn het het behoorlijk eens, ik wilde als vrouw zijnde dat nog even benadrukken, dat ik er ook zo in sta.O... Ik dacht dat we nu een discussie gingen hebben, maar ik ben het compleet met je eens.![]()
Het is jammer dat dit als controversieel/provocerend word weggezet, daarom wilde ik het ook beamen.Dat wat je opnoemt was eigenlijk precies mijn punt:
Veel vrouwen tegenwoordig zien zichzelf als "onafhankelijk". Dit is beïnvloedt door culturele trends: voorbeelden/influencers in media en dan ideëen die gaan leven in de maatschappij. Maar vrouwen blijven biologisch vrouwen (en mannen blijven mannen). Die oerinstincten zijn geen klein dingetje op de achtergrond, of zoals jij het zegt "een stukje in jou dat 'ouderwets' is". Het is je natuur. Het is hetgene dat het sterkste en uiteindelijk leidend is. Al kunnen sommige lang in ontkenning blijven leven en compleet tegen hun natuur ingaan en op die manier destructieve relaties en situaties creëeren die helemaal niet goed voor hen (en hun omgeving) zijn. Je biologische intelligentie is wel een stukje slimmer dan de huidige trend dat je een "independent wahmen" bent.Al is het ook zo egostrelend hè:
"I don't need no man!"
Ik weet dat dit controversieel overkomt voor veel mensen, maar ik zeg het niet om maar controversieel/provocerend te zijn.
En natuurlijk, er zal die uitzondering, die tomboy zijn, die van zichzelf meer mannelijke energie heeft. Maar dat zijn toch uitzonderingen? Is de doorsnee vrouw echt gelukkig als zij heel mannelijk wordt in haar energie, haar rol, haar functie, etc? Natuurlijk, het geeft een kick om zelfstandig of succesvol te zijn en dat te bewijzen tegenover anderen. Maar wat voor man wil een vrouw die zich min of meer gedraagt als een man: een mannelijke energie heeft? Opposites attract... Dus energetisch heel mannelijke vrouwen zullen achterblijven met energetisch vrouwelijke mannen. En zijn vrouwen nou écht gelukkig om de alpha van het stel te zijn? Of om helemaal geen partner te hebben? I don't think so... (ik heb het over de meesten, er zijn altijd uitzonderingen)
Dit soort dingen kunnen ook alleen in een (relatief) welvarende maatschappij hè. In een maatschappij met echte ontberingen zullen mannen en vrouwen automatisch weer terugkomen naar hun natuurlijke energieën/rollen. Omdat dat 1: de meeste kans op overleving geeft en 2: het fijnste/makkelijkste is. De natuur stroomt op een bepaalde manier. Meestromen is fijner/makkelijker dan tegen de stroom in proberen te gaan.
Eens, eens, eens. En vooral dat laatste. Flow is the way to go lol 😅
Ik probeer dus weer contact te krijgen met die vrouwelijkeNu is het ook al het fijnste, alleen zijn velen gehersenspoelt dat dat niet zo is en dat dat allemaal ouderwets is ("ik ben een moderne vrouw! Ik laat me niet onderdrukken!"). En daarnaast hebben we door onze welvaart dus de mogelijkheid om tegen onze natuur in te gaan. Maar is dat werkelijk het beste voor ons?
Nog een disclaimer:
Natuurlijk zijn er ook nog steeds veel vrouwen die wél vrouwelijk zijn!
energie in me, want ik heb me vrij mannelijk opgesteld altijd, omdat ik dacht dat ik zo kon overleven in de huidige maatschappij. Mannelijke energie wordt namelijk wel meer geprezen en beloond.
Ik heb het gevoel dat de vrouwelijke energie wel veel onderdrukt is geweest en daar nu meer ruimte voor komt, er is een soort omslag gaande. Maar ik beleef de wereld vanuit mijn perspectief, dus misschien is het wel mijn kanteling die ik nu zie.
