Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgecontroleerd gebruiken na verslaving

gecontroleerd gebruiken na verslaving

48 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
kimvandebuurt zei:
hoe raar het ook klinkt, want mij was altijd verteld dat als je afgekickt was je daarna nooit meer drugs kon gebruiken, omdat het te lastig zou zijn dat bij 1x te houden en de verslaving weer om de hoek lag...
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat snel verslaafd of gewend raken voor velen geldt, maar dat hoeft niet altijd. Het ligt denk ik aan hoe verslavingsgevoelig je bent.

Ik kon bv ook coke snuiven op zaterdag en dan paar weken niet. Of maanden. Totaal geen zin in meer.

Met alcohol vond ik dat het lastigste.
Ik ben nl fan van downers.
Als ik nu eens drink heb ik wel vaak dat ik teveel wil drinken. Maar ik kan na een dag doorzakken makkelijk weken of maanden niks drinken. Geen craving ervaar ik.
En als de gedachte komt kan ik die makkelijk uitzetten. Dit heb ik wel bij defensie geleerd denk ik. Gedachtes uitzetten of sturen. Daar kon ik ook niet twijfelen.

Maar in jouw geval is ieder weekend gebruik nog veel. Probeer eens een maand niks te gebruiken. En kijk dan hoe je lichaam reageert
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
kimvandebuurt zei:
dag lezer,
Aangenaam ik ben Kim:blushing:
k zou graag mijn verhaal willen vertellen over gecontroleerd gebruiken na een verslaving

hier mijn verhaal:
ik ben maandelijkse gebruiker wat eigenlijk vrijwel elk weekend is (oeps)
zwaar verslaafd geweest, en 1x afkickkliniek gezeten, helaas had dat geen werking en de dag dat ik uit de kliniek was, meteen weer begonnen... daarna er op eigen benen zonder hulp afgekickt, voor 3 jaar, na 3 jaar dacht ik laat ik het weer eens proberen en dat was heerlijk! intussen kan ik vrijwel elk weekend gebruiken, en daar door de weeks geen last van te hebben, stiekem ben ik er best wel trots op, hoe raar het ook klinkt, want mij was altijd verteld dat als je afgekickt was je daarna nooit meer drugs kon gebruiken, omdat het te lastig zou zijn dat bij 1x te houden en de verslaving weer om de hoek lag...
wel heb ik de bewuste keuze gemaakt en daar goed over nagedacht en ervaren, dat ik wel echt alleen moet gebruiken op dagen dat ik me goed voel, dus na een goede dag en niet als k down ben etc, want toen merkte ik wel dat het weer heel moeilijk was.
dit was mijn verhaal, ben benieuwd naar jullie inkijk, ervaringen en verhalen hier op :grin:

op dit moment een beetje Miauw aan het gebruiken :relieved:

groetjes Kim:kissingsmiling:
Klik om te vergroten...
Tsja. Je bent een maandelijks gebruiker die er ieder weekend aan zit. Dat zegt denk ik al genoeg. Je bent de controle al deels kwijt. Maar zolang je je leven niet al te zeer verneukt kan het toch? Misschien hoor jij wel bij die 1% die gecontroleerd gebruiken kan. Ik wil echt niet meer terug naar de ellende van gebruik, en vind mezelf een 100% fijner mens nadat ik me echt ingezet heb voor m’n herstel. Dat heeft een paar behandelingen geduurd, en had alles te maken met mijn eigen inzet.

Laat je af en toe weten hoe het met je gaat?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik volg mee niet omdat ik dit zelf zou willen , soms zeg ik van wel tegen mensen om me heen met "ik kom nooit van die verslaving af" gelukkig hangt dat helemaal van mezelf af ik sta achter het roer ik ben de baas over mijn eigen lichaam en bepaal zelf wat ik het aandoe (maar goed het is beter als ik niet meer gebruik en diep van binnen wil ik niet meer dat leven met geestelijke gezondheid die achteruitging )
dus ben benieuwd of sommige andere mensen het wel lukt, gecontroleerd gebruik, ik weet bij mijzelf van niet
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je gecontroleerd gebruiker wilt zijn van het middel waar je verslaafd aan "was", dat ís je verslaving sprekende. Imo.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
kimvandebuurt zei:
ik ben maandelijkse gebruiker wat eigenlijk vrijwel elk weekend is
Klik om te vergroten...
Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid laat natuurlijk al zien dat er geen sprake is van gecontroleerd gebruik. Een gecontroleerde frequentie zou dan dus maandelijks zijn (op basis van de door jou gestelde norm). Je feitelijke gebruik is op een wekelijkse frequentie. Dat is 4x de door jou gestelde norm. Aan jou om je eigen conclusies hieraan te verbinden.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#6
Elk weekend gebruiken heb je ook gewoon een probleem en werk je weer aan je verslaving. Zolang je dat in je achterhoofd houdt is het best. Maar Vroeg of laat gaat het een probleem worden 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Toevallig begint terugvallen in een verslaving ook altijd tijdens die momenten van weer gebruiken, niet tijdens momenten van niet gebruiken.

Iemand anders dit ook opgevallen?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
kimvandebuurt zei:
ik zie nu dat ik er bij ben vergeten te vermelden dat ik dit nu al 2,5 jaar doe op deze manier...... :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Ik heb het 15 jaar zo gedaan. 😂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wil eigenlijk weten of hier wel echt sprake is van gecontroleerd gebruik. Je laat met deze zin al een beetje doorschemeren dat je vaker gebruikt dan je zou willen:
kimvandebuurt zei:
ik ben maandelijkse gebruiker wat eigenlijk vrijwel elk weekend is (oeps)
Klik om te vergroten...
Gecontroleerd gebruik betekent echt dat je jezelf aan je eigen voornemens houdt. Qua frequentie lukt dat dus al niet. En als je gebruikt, gebruik je dan soms ook meer dan je bedoeling is? Ga je soms langer door dan je bedoeling is? Dit soort zaken kunnen een indicatie zijn dat er geen sprake is van gecontroleerd gebruik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Ik wil eigenlijk weten of hier wel echt sprake is van gecontroleerd gebruik
Klik om te vergroten...

Wat me nu te binnen valt en ook voor mij geldt waarschijnlijk:
Interpreteren we gecontroleerd gebruik niet verkeerd?
Als ik naar mezelf kijk is een craving natuurlijk ook al verslavingsgedrag ... dat je er dan niet naar handelt is aangeleerd gedrag. En als je er toch op reageert en eens uit de boot vliegt (terwijl je minder wilt gebruiken) dan heb je het denk ik ook toch al over verslaving. Hoe dan ook ... het is een breed begrip
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
https://drugsforum.nl/threads/mijn-verhaal-poging-tot-gecontroleerd-gebruik-na-meer-dan-een-jaar-algehele-abstinentie.76583/
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
En als je er toch op reageert en eens uit de boot vliegt (terwijl je minder wilt gebruiken) dan heb je het denk ik ook toch al over verslaving.
Klik om te vergroten...
Op zich is dat wel zo denk ik, want verslaving (in de huidige definitie) gaat vooral over controleverlies. Zoals je al zegt, je wilt minder gebruiken, maar desondanks gebruik je. Dat is al een soort controleverlies.

Maar goed, om te spreken van verslaving moet er ook sprake zijn van problemen in het functioneren of grote lijdensdruk. Dat is niet direct het geval als het een keertje mis gaat.
k
kimmetjefromtheblockLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik zie jullie reacties, en dit was niet mijn bedoeling, ik denk dat ik de verkeerde woordkeuze heb gebruikt.
Ook vond ik dit een goed idee om te delen met een vaag 4MMC hoofd, en zie nu ik weer nuchter ben dat het er een beetje anders staat dan ik in mijn hoofd had bedacht, mijn excuses daarvoor :sweatsmile::redheart:
Want wat ik meer bedoelde was, hoe ik weer gebruik na een verslaving. mijn vraag was ook of er meerdere zijn die weer gebruiken na een verslaving..

en klopt, ik heb me mindere maanden, soms is het idd zo dat ik een maand lang elk week gebruik, maar het kan ook zo zijn dat er weer 2/3 maanden vanaf blijf, ik heb deze maand 2 x gebruikt en dat vind ik zelf prima.

ik gebruik weer sinds 2,5 jaar drugs en dat doe ik op deze manier, en dat werkt voor mij.

ik ben vooral benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen na een verslaving?

nogmaals mijn excuses voor alle verwarring:)
k
kimmetjefromtheblockLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Ik wil eigenlijk weten of hier wel echt sprake is van gecontroleerd gebruik. Je laat met deze zin al een beetje doorschemeren dat je vaker gebruikt dan je zou willen:

Gecontroleerd gebruik betekent echt dat je jezelf aan je eigen voornemens houdt. Qua frequentie lukt dat dus al niet. En als je gebruikt, gebruik je dan soms ook meer dan je bedoeling is? Ga je soms langer door dan je bedoeling is? Dit soort zaken kunnen een indicatie zijn dat er geen sprake is van gecontroleerd gebruik.
Klik om te vergroten...
het is wel zo als ik drugs bij mijn dealer haal, dat ik bevoordeeld 1 gram 4MMC haal, en als dat op is , dan is het ook daadwerkelijk op!
ik haal nooit meer bij, ondanks die drang er soms wel is, maar ik geef mezelf daar niet aan over.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
kimvandebuurt zei:
ik ben vooral benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen na een verslaving?
Klik om te vergroten...
Het is mij in ieder geval niet gelukt. Terwijl ik nooit dagelijks gebruiker ben geweest. Zie ook mijn topic precies over dit onderwerp. In ditzelfde subforum te vinden.

Verder geloof ik niet zo in iets als “na verslaving”. Na flink misbruik heb je gewoon bepaalde neurologische circuits aangelegd die nooit meer weg zullen gaan (maar wel veel minder sterk worden na geheelonthouding). Je blijft altijd in meer of mindere mate met jezelf in discussie. Lees jouw eigen berichten maar eens goed door (wel of niet bijbestellen, wel of niet ieder weekend, wel of niet 1 gram, etc). Je moet er maar zin in hebben. Ik vind het een stuk rustiger in m’n hoofd om dat soort - in mijn optiek - totaal nutteloze en bovenal vermoeiende interne discussies niet meer te hoeven voeren. Wat een verademing!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En wat als iemand die 1x per maand gebruikt na zijn verslaving.. en dan moet toegeven dat de andere 3 weekeindes een lege shit aangelegenheid zijn?
Ik leef zoveel beter zonder, dan bijvoorbeeld alleen op vrijdag (en dan de rest van de week verlangen naar de volgende vrijdag.., dat is een triest bestaan)

Ook zijn er gasten, die denken dat ze controle houden, maar kunnen alleen sociaal zijn onder invloed bijvoorbeeld..

Enzo..
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sluit me hier bij aan:
annihilation zei:
Vroeg of laat gaat het een probleem worden 🙂
Klik om te vergroten...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik geloof niet in het gecontroleerd gebruiken.
Ik heb teveel mensen gezien die dachten na een korte of langere tijd niet gebruiken, dat het wel weer een keertje kon en die een daverende terugval kregen.
Nee. Ik geloof er niet in. Stoppen is stoppen....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
kimvandebuurt zei:
dag lezer,
Aangenaam ik ben Kim:blushing:
k zou graag mijn verhaal willen vertellen over gecontroleerd gebruiken na een verslaving

hier mijn verhaal:
ik ben maandelijkse gebruiker wat eigenlijk vrijwel elk weekend is (oeps)
zwaar verslaafd geweest, en 1x afkickkliniek gezeten, helaas had dat geen werking en de dag dat ik uit de kliniek was, meteen weer begonnen... daarna er op eigen benen zonder hulp afgekickt, voor 3 jaar, na 3 jaar dacht ik laat ik het weer eens proberen en dat was heerlijk! intussen kan ik vrijwel elk weekend gebruiken, en daar door de weeks geen last van te hebben, stiekem ben ik er best wel trots op, hoe raar het ook klinkt, want mij was altijd verteld dat als je afgekickt was je daarna nooit meer drugs kon gebruiken, omdat het te lastig zou zijn dat bij 1x te houden en de verslaving weer om de hoek lag...
wel heb ik de bewuste keuze gemaakt en daar goed over nagedacht en ervaren, dat ik wel echt alleen moet gebruiken op dagen dat ik me goed voel, dus na een goede dag en niet als k down ben etc, want toen merkte ik wel dat het weer heel moeilijk was.
dit was mijn verhaal, ben benieuwd naar jullie inkijk, ervaringen en verhalen hier op :grin:

op dit moment een beetje Miauw aan het gebruiken :relieved:

groetjes Kim:kissingsmiling:
Klik om te vergroten...
Verslaving hangt meestal samen met stressoren zoals dat het mentaal niet helemaal lekker gaat of dat je last hebt van dingen uit de omgeving (stressvol werk, relatieproblemen, familieruzies, dat soort dingen), en dat je geen gezonde manieren hebt om daarmee om te gaan.

Tijdens een verslavingstraject leer je in principe omgaan met dat soort stressoren, om het op een gezonde manier op te lossen. Dat haalt wel veel druk van de ketel wat betreft heel problematisch gebruiken. Natuurlijk is het ook wel mogelijk om daarna nog wel eens recreatief te gebruiken, maar het is ook een enorme valkuil. Vaak zie je dat het een redelijk lange tijd nog best 'goed' gaat, in de zin van dat je erin slaagt in je levenshoud te voorzien, je huishoudelijke taken uit te voeren en vriendschappen te onderhouden. Maar als mensen dan ineens geconfronteerd worden met een heftige gebeurtenis (plotseling overlijden van je ouders bijvoorbeeld), dat het dan heel snel weer uit de hand kan lopen. In die zin is je geschiedenis wel een grote risicofactor. En ik zou zeggen dat elk weekend gebruiken ook best stevig is. Kennelijk heb je toch nog wel moeite om nuchter te ontspannen. Ik zou adviseren om daar echt actief aandacht voor te houden, en om heel hard tegen jezelf te zeggen dat je echt niet mag gebruiken als het even wat minder gaat.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
wat een goede bewoordingen/berichten ik had ook nog de illusie dat ik gecontroleerd kon gebruiken alleen zodra ik ook maar 1x gebruik (en dan blijft het niet bij normale doseringen, onder invloed wordt ik net een smiegel my precious drugss i want more more more )wordt ik gelijk al dan niet psychotische trekjes , nee dankje niet meer het is het niet waard

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."