#1
Ik hoor deze hier heel vaak en ik begrijp 'm ook echt hoor, zéker met jouw geschiedenis. 😘 Voor mensen die te kampen hebben met hardnekkige verslaving is af en toe gebruiken inderdaad een no go. Helemaal mee eens. Maar er zijn nu eenmaal voldoende mensen op deze aardkloot die wél gecontroleerd kunnen gebruiken. Mensen die ergens in een fuik van verslaving zijn getuimeld (of niet), maar die daar zijn uitgeklommen en nu 'gewoon', dat wil zeggen, zoals zo veel mensen, af en toe op gelegenheden (en met mate) kunnen gebruiken. Ik ken ze zat. Mijn man is er een goed voorbeeld van. Die heeft zijn levensstijl volledig omgegooid en ging van minstens twee sixpacks per dag naar eens in de paar maanden een drankje of een klein beetje drugs. Zelf heb ik het drinken ruim anderhalf jaar geleden permanent op een veeeeeeel lager pitje weten te zetten en voel ik geen enkele behoefte meer om dat dagelijks of zelfs wekelijks te doen. Jarenlang minstens een fles wijn per dag, toen de regel niet meer thuis, jaartje op doe manier gedaan, tot het thuis drinken helemaal uit mijn systeem was, en tegenwoordig is het misschien eens per maand een paar drankjes.Ik geloof niet in het gecontroleerd gebruiken.
Ik heb teveel mensen gezien die dachten na een korte of langere tijd niet gebruiken, dat het wel weer een keertje kon en die een daverende terugval kregen.
Nee. Ik geloof er niet in. Stoppen is stoppen....