Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgecontroleerd gebruiken na verslaving

gecontroleerd gebruiken na verslaving

48 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Ik geloof niet in het gecontroleerd gebruiken.
Ik heb teveel mensen gezien die dachten na een korte of langere tijd niet gebruiken, dat het wel weer een keertje kon en die een daverende terugval kregen.
Nee. Ik geloof er niet in. Stoppen is stoppen....
Klik om te vergroten...
Ik hoor deze hier heel vaak en ik begrijp 'm ook echt hoor, zéker met jouw geschiedenis. 😘 Voor mensen die te kampen hebben met hardnekkige verslaving is af en toe gebruiken inderdaad een no go. Helemaal mee eens. Maar er zijn nu eenmaal voldoende mensen op deze aardkloot die wél gecontroleerd kunnen gebruiken. Mensen die ergens in een fuik van verslaving zijn getuimeld (of niet), maar die daar zijn uitgeklommen en nu 'gewoon', dat wil zeggen, zoals zo veel mensen, af en toe op gelegenheden (en met mate) kunnen gebruiken. Ik ken ze zat. Mijn man is er een goed voorbeeld van. Die heeft zijn levensstijl volledig omgegooid en ging van minstens twee sixpacks per dag naar eens in de paar maanden een drankje of een klein beetje drugs. Zelf heb ik het drinken ruim anderhalf jaar geleden permanent op een veeeeeeel lager pitje weten te zetten en voel ik geen enkele behoefte meer om dat dagelijks of zelfs wekelijks te doen. Jarenlang minstens een fles wijn per dag, toen de regel niet meer thuis, jaartje op doe manier gedaan, tot het thuis drinken helemaal uit mijn systeem was, en tegenwoordig is het misschien eens per maand een paar drankjes.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
Het is een gevoel dat omschreven wordt als effect van MDMA/XTC en Cocaïne tegelijkertijd.
(Geen idee wat dat is trouwens, want ik heb nooit 3mmc op en ook geen XTC, MDMA of Cocaïne).
Klik om te vergroten...
Ik zei over 3mmc altijd: het doet wat ik zou wíllen dat coke deed, maar wat coke nooit gedaan heeft voor mij.

Dat gezegd hebbende: er is niet veel bijzonders aan, dat maakt het ook zo'n makkelijke drug. Je denkt al snel: ooo, het doet niet zo veel, ik kan nog wel wat pakken. De cravings zijn alleen zó erg dat je er makkelijk verslaafd aan raakt. Wat dat betreft is het echt een sluipmoordenaar. Voor mij geen 3mmc meer. Maar ik vond het wél lekker hoor, die eerste paar keer. Lichte rush, lekker wakker, gezellig ouwehoeren, dansen en niet te waus. Het stapelt wél makkelijk, en omdat je geneigd bent om snel bij te pakken, kan het goed zijn dat je aan het einde van de avond stiekem toch zo wazig als een konijn bent.
O ja, sommige mensen worden er botergeil van. Nóg een dingetje. Bij mij was dat niet per se het geval, maar ik hoor er genoeg verhalen over hier op het forum. 😅
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jazz35 zei:
Ik hoor deze hier heel vaak en ik begrijp 'm ook echt hoor, zéker met jouw geschiedenis. 😘 Voor mensen die te kampen hebben met hardnekkige verslaving is af en toe gebruiken inderdaad een no go. Helemaal mee eens. Maar er zijn nu eenmaal voldoende mensen op deze aardkloot die wél gecontroleerd kunnen gebruiken. Mensen die ergens in een fuik van verslaving zijn getuimeld (of niet), maar die daar zijn uitgeklommen en nu 'gewoon', dat wil zeggen, zoals zo veel mensen, af en toe op gelegenheden (en met mate) kunnen gebruiken. Ik ken ze zat. Mijn man is er een goed voorbeeld van. Die heeft zijn levensstijl volledig omgegooid en ging van minstens twee sixpacks per dag naar eens in de paar maanden een drankje of een klein beetje drugs. Zelf heb ik het drinken ruim anderhalf jaar geleden permanent op een veeeeeeel lager pitje weten te zetten en voel ik geen enkele behoefte meer om dat dagelijks of zelfs wekelijks te doen. Jarenlang minstens een fles wijn per dag, toen de regel niet meer thuis, jaartje volgehouden tot het thuis drinken helemaal uit mijn systeem was, en tegenwoordig is het misschien eens per maand een paar drankjes.
Klik om te vergroten...
't Is een persoonlijke reis. Ik durf het echt niet meer te proberen, te riskant. Eens per maand klinkt als een prima regime. Dat zou ik denk ik een hele tijd vol kunnen houden, hoewel het in mijn beleving steeds makkelijker wordt om net even een klein beetje m'n grens over te gaan iedere keer. Toch ben ik bang dat als ik weer ga drinken, 't ooit helemaal uit de hand loopt. Is het niet met drank dan wel met andere drugs omdat ik aangeschoten de risico's niet meer inzie. Inmiddels ben ik echt wel blij dat ik niet meer drink trouwens. Mijn hoofd is zo veel helderder.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
't Is een persoonlijke reis. Ik durf het echt niet meer te proberen, te riskant. Eens per maand klinkt als een prima regime. Dat zou ik denk ik een hele tijd vol kunnen houden, hoewel het in mijn beleving steeds makkelijker wordt om net even een klein beetje m'n grens over te gaan iedere keer. Toch ben ik bang dat als ik weer ga drinken, 't ooit helemaal uit de hand loopt. Is het niet met drank dan wel met andere drugs omdat ik aangeschoten de risico's niet meer inzie. Inmiddels ben ik echt wel blij dat ik niet meer drink trouwens. Mijn hoofd is zo veel helderder.
Klik om te vergroten...
De helderheid van het niet drinken en niet gebruiken begin ik ook steeds meer te waarderen! 🩷 En ja, het is een persoonlijke reis, die voor iedereen anders is. Ik denk dat jij jezelf heel goed kent en dat voor jou dit inderdaad de beste oplossing is: niets meer.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Ik zei over 3mmc altijd: het doet wat ik zou wíllen dat coke deed, naar wat coke nooit gedaan heeft voor mij.

Dat gezegd hebbende: er is niet veel bijzonders aan, dat maakt het ook zo'n makkelijke drug. Je denkt al snel: ooo, het doet niet zo veel, ik kan nog wel wat pakken. De cravings zijn alleen zó erg dat je er makkelijk verslaafd aan raakt. Wat dat betreft is het echt een sluipmoordenaar. Voor mij geen 3mmc meer. Maar ik vond het wél lekker hoor, die eerste paar keer. Lichte rush, lekker wakker, gezellig ouwehoeren, dansen en niet te waus. Het stapelt wél makkelijk, en omdat je geneigd bent om snel bij te pakken, kan het goed zijn dat je aan het einde van de avond stiekem toch zo wazig als een konijn bent.
O ja, sommige mensen worden er botergeil van. Nóg een dingetje. Bij mij was dat niet per se het geval, maar ik hoor er genoeg verhalen over hier op het forum. 😅
Klik om te vergroten...
Goeie omschrijving 👍🏻. Dat was het voor mij ook wel, ik werd er altijd wel hitsig van en dat was vaak ook wel een reden om te gebruiken, vooral om alleen te gebruiken op het laatst.

Daarnaast is het goedkoop en in het begin kreeg ik er niet echt katers van. Zelfs niet als ik erbij zoop. Maar dat veranderde later wel. Toen werd de nasleep heftig.

Het voelt ook niet zo fout om te gebruiken ofzo. Beetje onschuldig. Lastig om te omschrijven, maar de high is best wel clean ofzo. Ik gebruikte over het algemeen 4mmc, maar ik merkte nauwelijks verschil met 3mmc. Ik vond 4mmc net iets beter waar ik het haalde, en was iets goedkoper.

Als ik het zou samenvatten is het effect: opgewekt, energiek, vrolijk, wakker, zin om wat te doen, gezelligheid, een sociaal smeermiddel en je kunt er behoorlijk geil van worden op een chemische manier dan.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Overigens, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Ik lees nu pas goed wat de geschiedenis van TS @kimmetjefromtheblock is. 🙈 Wekelijks gebruik en een afkickkliniek die geen effect had, lijken me hét bewijs dat gecontroleerd gebruik op dit moment in dit geval nog niet mogelijk is. Wekelijks gebruik - ook al doe je dit al 2,5 jaar - is natuurlijk niet gecontroleerd, maar veel te frequent om de negatieve effecten (zowel fysiek als mentaal) van de drugs te kunnen verwerken. Ik ken jouw situatie overigens maar te goed hoor. It's me, twenty years ago (min de kliniek). 😬😂
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk niet zo zeer dat er verwarring was over je gebruik, maar eerder dat je denkt dat er verwarring was over je gebruik omdat je je niet herkent in andermans kritiek op je gebruik.

Of je dit op deze manier in toom kunt houden weet ik niet. Ik hoop het voor je; het is je gegund na zo'n moeilijke tijd. Je zult echter niet de eerste zijn die denkt een gulden middenweg te hebben gevonden voor gebruik na een periode van zware(!) verslaving en die toch over zelf gestelde grenzen heen gaat en terugvalt in hetzelfde patroon van verslaving. Je laat in de eerste zin van je eerste post bijvoorbeeld blijken dat je als 'maandelijkse gebruiker' in werkelijkheid alweer wekelijkse gebruiker was geworden. 'Oeps'. Ja, niet oeps dus, dat is te makkelijk. Dat moet een alarmsignaal zijn dat je niet in staat bleek jezelf aan een afspraak te houden met betrekking tot een middel dat jou in het verleden volledig in zijn grip heeft gehad. Very, very tricky. Dat je in een latere post dan toevoegt dat er ook periodes zijn dat je minder dan eens per maand gebruikt, doet niet af aan dit feit. In de periode dat je wekelijks gebruikte werd dat jouw 'nieuwe normaal', want dat leek allemaal wel goed te gaan. Hoe ziet het volgende 'nieuwe normaal' eruit als je opnieuw een afspraak met jezelf breekt?

Laten we ons trouwens niet voor de gek houden; dit is een drugsforum en drugsgebruik is hier (en ook in de festival scene) genormaliseerd, maar wekelijks gebruik van harddrugs is gewoon erg veel. Dat betekent dat je, nadat je je doordeweeks (hopelijk) grotendeels op je studie en/of werk hebt gefocust, iedere keer dat jouw ontspanningsmoment in het weekend aanbreekt naar harddrugs grijpt om je vrije tijd op te leuken. Zeker na een periode van zware verslaving en een opname in een verslavingskliniek is dat in het kader van 'gematigd gebruik' niet iets om trots op te zijn. Eenmaal per maand met schaatsende kaken en enorme doppen op één of ander event rondlopen wordt door veel instanties ook al als aanzienlijk gezien en wordt dan ook afgeraden.

Je speelt met vuur en je hebt in het verleden al brandwonden opgelopen. Ik zou niet met vuur spelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sally Tessio zei:
Je speelt met vuur en je hebt in het verleden al brandwonden opgelopen. Ik zou niet met vuur spelen.
Klik om te vergroten...
En als echte verslaafde, niet als periodedrinker zijnde, is gecontroleerd gebruik haast niet mogelijk.
Vele mensen gaan alsnog voor de bijl.
Af en toe gebruik maakt dat je zomaar weer in de maalstroom van verslaving terecht komt, en die draaikolk waar je uiteindelijk in belandt, die versla je niet zomaar eventjes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik geloof niet in het gecontroleerd gebruiken.
Ik heb teveel mensen gezien die dachten na een korte of langere tijd niet gebruiken, dat het wel weer een keertje kon en die een daverende terugval kregen.
Nee. Ik geloof er niet in. Stoppen is stoppen....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
kimvandebuurt zei:
dag lezer,
Aangenaam ik ben Kim:blushing:
k zou graag mijn verhaal willen vertellen over gecontroleerd gebruiken na een verslaving

hier mijn verhaal:
ik ben maandelijkse gebruiker wat eigenlijk vrijwel elk weekend is (oeps)
zwaar verslaafd geweest, en 1x afkickkliniek gezeten, helaas had dat geen werking en de dag dat ik uit de kliniek was, meteen weer begonnen... daarna er op eigen benen zonder hulp afgekickt, voor 3 jaar, na 3 jaar dacht ik laat ik het weer eens proberen en dat was heerlijk! intussen kan ik vrijwel elk weekend gebruiken, en daar door de weeks geen last van te hebben, stiekem ben ik er best wel trots op, hoe raar het ook klinkt, want mij was altijd verteld dat als je afgekickt was je daarna nooit meer drugs kon gebruiken, omdat het te lastig zou zijn dat bij 1x te houden en de verslaving weer om de hoek lag...
wel heb ik de bewuste keuze gemaakt en daar goed over nagedacht en ervaren, dat ik wel echt alleen moet gebruiken op dagen dat ik me goed voel, dus na een goede dag en niet als k down ben etc, want toen merkte ik wel dat het weer heel moeilijk was.
dit was mijn verhaal, ben benieuwd naar jullie inkijk, ervaringen en verhalen hier op :grin:

op dit moment een beetje Miauw aan het gebruiken :relieved:

groetjes Kim:kissingsmiling:
Klik om te vergroten...
Verslaving hangt meestal samen met stressoren zoals dat het mentaal niet helemaal lekker gaat of dat je last hebt van dingen uit de omgeving (stressvol werk, relatieproblemen, familieruzies, dat soort dingen), en dat je geen gezonde manieren hebt om daarmee om te gaan.

Tijdens een verslavingstraject leer je in principe omgaan met dat soort stressoren, om het op een gezonde manier op te lossen. Dat haalt wel veel druk van de ketel wat betreft heel problematisch gebruiken. Natuurlijk is het ook wel mogelijk om daarna nog wel eens recreatief te gebruiken, maar het is ook een enorme valkuil. Vaak zie je dat het een redelijk lange tijd nog best 'goed' gaat, in de zin van dat je erin slaagt in je levenshoud te voorzien, je huishoudelijke taken uit te voeren en vriendschappen te onderhouden. Maar als mensen dan ineens geconfronteerd worden met een heftige gebeurtenis (plotseling overlijden van je ouders bijvoorbeeld), dat het dan heel snel weer uit de hand kan lopen. In die zin is je geschiedenis wel een grote risicofactor. En ik zou zeggen dat elk weekend gebruiken ook best stevig is. Kennelijk heb je toch nog wel moeite om nuchter te ontspannen. Ik zou adviseren om daar echt actief aandacht voor te houden, en om heel hard tegen jezelf te zeggen dat je echt niet mag gebruiken als het even wat minder gaat.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
wat een goede bewoordingen/berichten ik had ook nog de illusie dat ik gecontroleerd kon gebruiken alleen zodra ik ook maar 1x gebruik (en dan blijft het niet bij normale doseringen, onder invloed wordt ik net een smiegel my precious drugss i want more more more )wordt ik gelijk al dan niet psychotische trekjes , nee dankje niet meer het is het niet waard
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#12
MR_CHIP zei:
wat een goede bewoordingen/berichten ik had ook nog de illusie dat ik gecontroleerd kon gebruiken alleen zodra ik ook maar 1x gebruik (en dan blijft het niet bij normale doseringen, onder invloed wordt ik net een smiegel my precious drugss i want more more more )wordt ik gelijk al dan niet psychotische trekjes , nee dankje niet meer het is het niet waard
Klik om te vergroten...
Het heeft even geduurd maar leuk om te lezen dag ook jouw ogen geopend zijn. 😎💪
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
annihilation zei:
Het heeft even geduurd maar leuk om te lezen dag ook jouw ogen geopend zijn. 😎💪
Klik om te vergroten...
het heeft idd ook naar mijn mening veel te lang geduurd
kijk wat ik ermee kapot heb gemaakt al moet ik naar de toekomst blijven kijken en niet naar het verleden
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het eens verslaafd altijd verslaafd verschilt per persoon. Verslaving kent ook verschillende gradaties en ook de oorzaken van middelen misbruik verschillen van persoon tot persoon. Ik ben ook van mening dat het stempel verslaafd te snel wordt gegeven en, dat verslaving gewoon een verdien is geworden en de behandelingen daar ook op zijn gericht. Terugvalpercentages na behandeling zijn gigantisch en van de tegenwoordig gepushte 12 stappenprogrammas onbekend vanwege de 'anonimiteit' maar ruwe schattingen zijn dar 5-8% het haalt. Neemt niet weg dat het voor velen een lifesaver is geweest inclusief mijzelf maar uiteindelijk ben ik het ook zonder programma gaan doen en met alles wat ik daar geleerd heb is mij dat gelukt en ook ik kan nu prima af en toe gebruiken als ik dat zou willen maar het boeit me niet meer. Af en toe een pammetje of een drankje die ik meestal geeenens opdrink. En dat voor iemand die dagelijks een krat kanon of een fles vodka dronk🥳

De clue zit hem in het vinden van de oorzaak van de drang naar gebruiken, en de drug of choice is ook een grote factor mijns inziens.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Brakka Mang zei:
De clue zit hem in het vinden van de oorzaak van de drang naar gebruiken,
Klik om te vergroten...

Super belangrijke dit. Er is altijd een vervelende rede, waarom iemand explosief gaat gebruiken.

Knap BM dat je na een krat bier per dag zo goed bent afgekickt.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Super belangrijke dit. Er is altijd een vervelende rede, waarom iemand explosief gaat gebruiken.

Knap BM dat je na een krat bier per dag zo goed bent afgekickt.
Klik om te vergroten...
Haha thnx, ja had wel gemoeten erg lang ga je zoiets niet volhouden zulke hoeveelheden. Het was niet zomaar bier maar 11.6%🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Brakka Mang zei:
Haha thnx, ja had wel gemoeten erg lang ga je zoiets niet volhouden zulke hoeveelheden. Het was niet zomaar bier maar 11.6%🤣
Klik om te vergroten...

Wow.
Had je geen last van enorme misselijkheid / braken / diarree etc?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Wow.
Had je geen last van enorme misselijkheid / braken / diarree etc?
Klik om te vergroten...
Nee eigenlijk niet ben van de 1 op de andere dag gestopt. Slikte wel anti epileptica dus dat zal de ontwenning wel zijn tegengegaan.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Brakka Mang zei:
Nee eigenlijk niet ben van de 1 op de andere dag gestopt. Slikte wel anti epileptica dus dat zal de ontwenning wel zijn tegengegaan.
Klik om te vergroten...
Of bedoel je van die hoeveelheid drank? Nee ik ben 1 van de gelukkigen die js gezegend met het wordt niet dronken gen🤣
Q
QueenirLid
01-01-2024, 00:00
#20
Seg mannekes, terwijl jullie hier de verslavingszorgkundige uithangen, weet ik nog altijd niks over die 3mmc! Wat is daar nu zo speciaal aan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."