Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo Verslaving support

Benzo Verslaving support

233 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Afkicken van benzo's is....... Hell!
Ik ben ook klinisch afgekickt van benzo's, teweten seresta, temesta, temazepam en overgezet op diazepam.
6 weken van het padje geweest, en deze tijd zal ik nooit vergeten!
Ik heb nog 1 x een kleine terugval gehad van een week etizolam. Net op tijd gestopt. En nu?
Geen benzo meer voor mij. Nooit meer!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Perenijsje zei:
Ik zat gemiddeld op 24-27 mg Bromazolam per dag (8-9 pillen dus) met uitschieters naar 39 mg (13 pillen). Dus vrij forse hoeveelheid en daarom had ik ook wel meer Diazepam verwacht. De afkick was wel echt heel zwaar, maar dat kwam ook omdat ik nog "gewoon" ziek werd 2 dagen en nog veel andere stressfactoren had. Dus dat maakte het allemaal extra zwaar. Maar afkicken van benzo's is wel gewoon erg heftig in het algemeen.
Klik om te vergroten...
Tering
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
AntiBenzo1312 zei:
Tering
Klik om te vergroten...

Ja het is een vrij heftige tijd geweest van de week voor kerst tot mijn opname in februari. Maar gelukkig gaat het nu een stuk beter en heb ik het achter me kunnen laten. En wil ik die zooi ook nooit meer hebben. Mijn vriend had tijdens mijn opname alles vernietigd wat er nog in huis lag. En toen ik tijdens het opruimen van de week in huis nog een halve Bromozolam vond heb ik die meteen door de wc gespoeld 💪
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jazz35 zei:
Heeft iemand enig idee hoe deze rc om te rekenen? Als mijn behandelaars akkoord gaan met het idee om over te stappen op deze methode, dan moet ik straks wél weten waar ik moet starten natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Ik citeer even een ander lid:
Tijdloos zei:
Ik schat met veel ervaring dat 3mg bromazolam circa 10-12mg diazepam. Alleen werkt bromazolam een stuk korter.
Klik om te vergroten...
Deze informatie is denk ik betrouwbaar, maar omdat er geen officiële omrekentabellen zijn, zal de voorschrijvend arts bij de overstap naar diazepam meestal een schatting maken en vaak is dat echt nattevingerwerk helaas. En vaak betekent dat ook een moeilijke eerste week na de overstap als je van bromazolam afkomt.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Ik citeer even een ander lid:

Deze informatie is denk ik betrouwbaar, maar omdat er geen officiële omrekentabellen zijn, zal de voorschrijvend arts bij de overstap naar diazepam meestal een schatting maken en vaak is dat echt nattevingerwerk helaas. En vaak betekent dat ook een moeilijke eerste week na de overstap als je van bromazolam afkomt.
Klik om te vergroten...

Nouja ik werd met mijn gemiddelde van 24-27 mg Bromozolam maar overgezet op 35 mg Diazepam en daar ging de eerste week meteen al 5 mg vanaf. Ik besef me nu alleen dat ik dus eerst steeds een verkeerde begindosis heb gezegd, want ik ben dus begonnen op 35 milligram en niet op 30 in de kliniek.
Begon op 5-10-5-15 en een paar dagen later werd er voor de nacht al 5 mg voor de nacht afgehaald. Dus zat ik op 5-10-5-10.
Inmiddels zit ik thuis nu op 5-5-2.5-7.5, dus totaal 20 mg.
Maar ik denk dat het beter bij mij was geweest als ik met nog meer Diazepam was begonnen in de kliniek. Maar het was inderdaad gewoon natte vingerwerk omdat Bromozolam niet in de omrekentabellen staat.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Perenijsje zei:
Maar ik denk dat het beter bij mij was geweest als ik met nog meer Diazepam was begonnen in de kliniek.
Klik om te vergroten...
Wat ik me nog steeds afvraag is waarom je zo als een gek alsmaar meer begon te nemen. Waarom je zo snel (2 maanden ongeveer) zei dat je controle wilde houden en afbouwen, maar juist van 6-9 mg per dag naar 24-27 mg ging. Je deed precies het tegenovergestelde van wat je meldde en je bleef maar zeggen dat je alleen wilde afbouwen onder medisch toezicht en in de tussentijd nam je telkens meer.. 😅

Goed dat het nu beter lijkt te gaan! Succes @Perenijsje, want het is geen kwestie van sprinten maar een lange weg die we moeten doorlopen!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Wat ik me nog steeds afvraag is waarom je zo als een gek alsmaar meer begon te nemen. Waarom je zo snel (2 maanden ongeveer) zei dat je controle wilde houden en afbouwen, maar juist van 6-9 mg per dag naar 24-27 mg ging. Je deed precies het tegenovergestelde van wat je meldde en je bleef maar zeggen dat je alleen wilde afbouwen onder medisch toezicht en in de tussentijd nam je telkens meer.. 😅

Goed dat het nu beter lijkt te gaan! Succes @Perenijsje, want het is geen kwestie van sprinten maar een lange weg die we moeten doorlopen!
Klik om te vergroten...

Omdat ik gewoon echt een tering junk was in die periode en het zelf allemaal niet besefte hoe slecht het eigenlijk ging. Ik heb toevallig net een paar spraakberichten naar een vriendin van net voor mijn opname geluisterd en dat is echt bizar hoe ik toen praatte, alles weg lachte, niet serieus nam en mijn vriend zich enorm zorgen maakte wat ik totaal niet besefte en waarmee ik echt mijn relatie op het spel heb gezet.

Want in zo'n spraakbericht praatte ik echt als een robot en vertelde ik lachend dat ik de avond ervoor crisis had gehad. En mijn vriend de crisisdienst had gebeld van Iriszorg maar dat die niks konden doen toen nog. En dat ik toen om 21:30 's avonds in plaats van met 3 Bromozolam met 5 Bromozolam maar naar bed ben gegaan. Echt bizar gewoon. Ben echt blij dat ik nu van die troep af ben zeg. En weer gewoon mezelf ben en het tussen mijn vriend en mij weer goed zit en we weer een gelijkwaardige relatie hebben ❤️
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Perenijsje zei:
Nouja ik werd met mijn gemiddelde van 24-27 mg Bromozolam maar overgezet op 35 mg Diazepam en daar ging de eerste week meteen al 5 mg vanaf. Ik besef me nu alleen dat ik dus eerst steeds een verkeerde begindosis heb gezegd, want ik ben dus begonnen op 35 milligram en niet op 30 in de kliniek.
Begon op 5-10-5-15 en een paar dagen later werd er voor de nacht al 5 mg voor de nacht afgehaald. Dus zat ik op 5-10-5-10.
Inmiddels zit ik thuis nu op 5-5-2.5-7.5, dus totaal 20 mg.
Maar ik denk dat het beter bij mij was geweest als ik met nog meer Diazepam was begonnen in de kliniek. Maar het was inderdaad gewoon natte vingerwerk omdat Bromozolam niet in de omrekentabellen staat.
Klik om te vergroten...
Bij de drugsinfo vraagbaak zeggen ze tegen mij: 1 mg broma staat ongeveer gelijk aan 10 mg diazepam. Weet ook niet hoeverre dit klopt, maar als het zo is ben jij verhoudingsgewijs inderdaad wel op een heel lage dosering gezet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jazz35 zei:
. Hoe zijn jullie ervaringen met de rebound effecten? Ik vind ze pittig man! Probeer je verdomme te stoppen/minderen, kreeg je extra paniek cadeau. Ben er gewoon verdrietig van. :(
Klik om te vergroten...

En dat is nou de pest aan benzo's.
In het begin werken ze perfect voor angst en onrust.
Maar zodra je stopt, krijg je al deze angst en onrust als een boemerang versterkt ook nog, teruggekaatst....
Begin er dus beter niet aan of hooguit voor een heel korte tijd!
De prijs die je betaalt voor een benzo verslaving is heel erg hoog, afkicken is een echte hel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is goed om te horen, @Perenijsje !
En nu komt er een moeilijke tijd, namelijk het volhouden om die zooi niet meer te nemen,,!
Toen ik klinisch met benzo's gestopt was, heb ik nog een hele tijd cravings gehad. Cravings om die lekkere rustige roes weer op te zoeken.
En dat heeft tot een korte terugval geleid van een week etizolam gebruik waarmee ik dus na een week stopte en deze terugval vond jaren na het stoppen plaats....
Thank God dat ik het snel inzag dat ik weer fout bezig was en onmiddellijk moest kappen met de rotzooi hetgeen mij 2 nachten plafond dienst opleverde, maar goed. Het is voorbij.
Wat ik hiermee zeggen wilde is: blijf oplettend en scherp, dat je niet gaat denken zo van: ik heb het nu moeilijk, het kan wel weer een enkele keer. Dat kan dus echt niet! Voor nu: chapeau!
Sterkte en houd vol!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
En dat is nou de pest aan benzo's.
In het begin werken ze perfect voor angst en onrust.
Maar zodra je stopt, krijg je al deze angst en onrust als een boemerang versterkt ook nog, teruggekaatst....
Begin er dus beter niet aan of hooguit voor een heel korte tijd!
De prijs die je betaalt voor een benzo verslaving is heel erg hoog, afkicken is een echte hel!
Klik om te vergroten...
Haha, thanks for the heads up. 😬😋
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Nog even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen. Ik ben dus mijn bromazolam aan het afbouwen en zit momenteel op een behoorlijk lage dosering. De laatste stap blijft echter moeilijk. Vandaar dat ik morgen een afspraak heb met mijn behandelaar en de psychiater om het met diazepam te proberen. Ik weet echter niet of de psychiater daar een akkoord op gaat geven. Dit omdat mijn gebruik momenteel niet steady is. Ik gebruik momenteel weliswaar iedere nacht iets om te slapen, maar overdag gebruik ik het vooral als ik iets spannends heb (en de definitie van 'iets spannends' kan bij mij nogal wisselen, in ieder geval heb ik voor werk soms dingen die ik momenteel écht nog niet zonder durf, ook al werk ik daar hard aan). Op andere dagen kan (en doe) ik het overdag zonder. Nu weet ik dat de methode Ashton een heel gereguleerde is. Je slikt overdag én 's nachts een vooraf bepaalde dosering, en bouwt dat heel geleidelijk af. Maar kan iemand mij ook vertellen of er in dat afbouwschema ook ruimte is voor de schommelingen in dosering, zoals ik ze hierboven beschrijf of is dat echt uit den boze? Iemand ervaring daarmee? Ik ben bang dat de psychiater morgen gaat zeggen dat het niet mogelijk zijn om over te stappen naar diazepam en daar baal ik van, want ik wil die bromazolam het raam uit flikkeren. 🙁
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
Maar kan iemand mij ook vertellen of er in dat afbouwschema ook ruimte is voor de schommelingen in dosering, zoals ik ze hierboven beschrijf of is dat echt uit den boze?
Klik om te vergroten...
Ja dat soort schommelingen zijn voor Ashton echt uit den boze. Sorry 🙂 Het hele idee achter de Ashton Methode is juist dat de hoeveelheid benzodiazepines (diazepam) in je bloed constant blijft en heel langzaam mindert. Als je soms wat meer neemt en soms wat minder kan je brein/zenuwstel namelijk niet wennen aan een (stabiele) lagere dosis. Met schommelingen maak je het voor jezelf dus moeilijker.

Jazz35 zei:
Ik gebruik momenteel weliswaar iedere nacht iets om te slapen, maar overdag gebruik ik het vooral als ik iets spannends heb
Klik om te vergroten...
Dit klinkt eigenlijk alsof je nog actief in gebruik zit, niet puur in een afbouw. Je moet andere manieren gaan vinden om met iets spannends om te gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik ook, maar dit werkt zo niet ben ik bang.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Ja dat soort schommelingen zijn voor Ashton echt uit den boze. Sorry 🙂 Het hele idee achter de Ashton Methode is juist dat de hoeveelheid benzodiazepines (diazepam) in je bloed constant blijft en heel langzaam mindert. Als je soms wat meer neemt en soms wat minder kan je brein/zenuwstel namelijk niet wennen aan een (stabiele) lagere dosis. Met schommelingen maak je het voor jezelf dus moeilijker.


Dit klinkt eigenlijk alsof je nog actief in gebruik zit, niet puur in een afbouw. Je moet andere manieren gaan vinden om met iets spannends om te gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik ook, maar dit werkt zo niet ben ik bang.
Klik om te vergroten...

Niets meer aan toe te voegen! 🙏
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Nog even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen. Ik ben dus mijn bromazolam aan het afbouwen en zit momenteel op een behoorlijk lage dosering. De laatste stap blijft echter moeilijk. Vandaar dat ik morgen een afspraak heb met mijn behandelaar en de psychiater om het met diazepam te proberen. Ik weet echter niet of de psychiater daar een akkoord op gaat geven. Dit omdat mijn gebruik momenteel niet steady is. Ik gebruik momenteel weliswaar iedere nacht iets om te slapen, maar overdag gebruik ik het vooral als ik iets spannends heb (en de definitie van 'iets spannends' kan bij mij nogal wisselen, in ieder geval heb ik voor werk soms dingen die ik momenteel écht nog niet zonder durf, ook al werk ik daar hard aan). Op andere dagen kan (en doe) ik het overdag zonder. Nu weet ik dat de methode Ashton een heel gereguleerde is. Je slikt overdag én 's nachts een vooraf bepaalde dosering, en bouwt dat heel geleidelijk af. Maar kan iemand mij ook vertellen of er in dat afbouwschema ook ruimte is voor de schommelingen in dosering, zoals ik ze hierboven beschrijf of is dat echt uit den boze? Iemand ervaring daarmee? Ik ben bang dat de psychiater morgen gaat zeggen dat het niet mogelijk zijn om over te stappen naar diazepam en daar baal ik van, want ik wil die bromazolam het raam uit flikkeren. 🙁
Klik om te vergroten...
Ik zou geen raad met je weten is mijn gedachte. Je wil doorgaan met een baan die je niet aankunt zonder verdoving.. Wat moet een psychiater daarvan denken? Hoe kun je afbouwen als je telkens situaties tegenkomt waar je meer pillen nodig hebt?
Maar misschien kun je denken aan een periode Alprazolam voor unieke stress situaties op het werk (maximaal een keer of twee per week en anders zit je echt op een verkeerde werkplek waarschijnlijk) en Diazepam die je gebruikt om te slapen en die je langzaam af kunt bouwen..

Maar ik zou zeggen dat je er nog niet klaar voor bent.. Je vindt de werking van Benzodiazepines te relax om afstand van te nemen toch?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Het is geen kwestie van niet willen, het is momenteel nog een kwestie van niet kunnen helaas.
Klik om te vergroten...
Je kan niet zonder, dus je moet gebruiken. Dat denkt elke verslaafde natuurlijk. Maar goed, je hebt een plan. Hopelijk loopt je gebruik niet ondertussen weer uit de hand omdat je tegenslagen te verduren krijgt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
AntiBenzo1312 zei:
Meiden ontmoeten lukt mij ook niet daarom was tinder mijn enige optie.
Klik om te vergroten...
Als ik je een tip mag geven (niet dat ik zo’n Casanova ben, maar toch): zorg er eerst voor de je lekker in je eigen vel zit. Zet doelen voor jezelf (niet te ambitieus) en haal voldoening uit die doelen halen. Zorg dat je op een punt komt dat je je goed voelt over jezelf, dan trek je vanzelf die leuke vrouw aan. Als je niet lekker in je vel zit, als je bij wijze van spreken al iets van wanhoop uitstraalt, dan is dat juist onaantrekkelijk. Vrouwen voelen dat toch wel aan. Dus zoek voor nu even die bevestiging in jezelf en niet in anderen. Iemand die van zichzelf houdt is al snel aantrekkelijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Als ik je een tip mag geven (niet dat ik zo’n Casanova ben, maar toch): zorg er eerst voor de je lekker in je eigen vel zit. Zet doelen voor jezelf (niet te ambitieus) en haal voldoening uit die doelen halen. Zorg dat je op een punt komt dat je je goed voelt over jezelf, dan trek je vanzelf die leuke vrouw aan. Als je niet lekker in je vel zit, als je bij wijze van spreken al iets van wanhoop uitstraalt, dan is dat juist onaantrekkelijk. Vrouwen voelen dat toch wel aan. Dus zoek voor nu even die bevestiging in jezelf en niet in anderen. Iemand die van zichzelf houdt is al snel aantrekkelijk.
Klik om te vergroten...
Wijze woorden zoals vaker van jou @OtherShore

En @AntiBenzo1312 als ik even een open deur mag benoemen: schrijf niet alle dames af omdat je een paar krengen bent tegengekomen.
Jij vindt het toch ook niet koel als je een mannenhaatster tegenkomt die beweert dat alle kerels klootzakken zijn?

1712148254208.png
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Je kan niet zonder, dus je moet gebruiken. Dat denkt elke verslaafde natuurlijk. Maar goed, je hebt een plan. Hopelijk loopt je gebruik niet ondertussen weer uit de hand omdat je tegenslagen te verduren krijgt.
Klik om te vergroten...
Ja, dat denkt elke verslaafde. Ik weet het. De treurige waarheid. Ik durf sommige werkzaamheden gewoonweg nog niet uit te voeren zonder medicatie momenteel. Ik wéét dat dat tussen m'n oren zit, maar het is hoe het nu is. En dat werk is te belangrijk (en de lat ligt daar té hoog ook) om het níet te doen. Niet werken is nu geen optie helaas. I wish it was. I really do.

Ondertussen ben ik al tien dagen clean van al het andere (daarvoor een weekend met mate wél en daarvoor óók twee weken niets). Ik ga mijn middelengebruik écht niet uit de hand laten lopen. Daartoe ben ik heel vastberaden. Dank voor je kritische blik. 😘
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Ja, dat denkt elke verslaafde. Ik weet het. De treurige waarheid. Ik durf sommige werkzaamheden gewoonweg nog niet uit te voeren zonder medicatie momenteel. Ik wéét dat dat tussen m'n oren zit, maar het is hoe het nu is. En dat werk is te belangrijk (en de lat ligt daar té hoog ook) om het níet te doen. Niet werken is nu geen optie helaas. I wish it was. I really do.
Klik om te vergroten...
Joh, wat ik zo van jou gelezen heb, kom je er echt wel. Je doet je best en dat is goed genoeg.

Jazz35 zei:
Ondertussen ben ik al tien dagen clean van al het andere (daarvoor een weekend met mate wél en daarvoor óók twee weken niets). Ik ga mijn middelengebruik écht niet uit de hand laten lopen. Daartoe ben ik heel vastberaden. Dank voor je kritische blik. 😘
Klik om te vergroten...
Goede score. Ik zou zeggen: stel voor jezelf een doel om een tijdje nuchter te blijven ook, zodat je het verschil echt gaat merken.

En tsja, ik moet toch wel een klein beetje lachen om jouw uitspraak dat je vastberaden bent. Dat was ik ook altijd. Maar hier zit ik wel mooi na 10 jaar en ongeveer 2kg Coke achter de kiezen. Maargoed, ook wel weer 22 maanden helemaal clean, dat dan weer wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."