Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNeen zeggen tegen de sigaret!?

Neen zeggen tegen de sigaret!?

40 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hello mede DF's...

Ik kamp sinds enkele jaren met een zware nicotineverslaving. Was ooit onschuldig begonnen (met het blowen) maar ben helaas een verstokte roker geworden. Reeds een dikke 3 jaar gestopt met blowen.

Velen zeggen 'stop right away' maar ik wrees dat mijn hoeveelheid aan tabak/sigaretten veel te hoog ligt. Ik rook nu 1 pakje roltabak (30gr) in 2 dagen 🙄. Ik zou er heel graag mee stoppen want zowel mijn gezondheid alsook het financïele lijden eronder. Met het geld die ik zou kunnen besparen zou ik leuke dingen mee kunnen doen alsook mijn fysieke toestand door het vele roken zou er terug op verbeteren denk ik.

Mijn vraag aan jullie allen die reeds gestopt zijn of daar mee bezig zijn, hebben jullie tips and tricks hoe jullie dit hebben aangepakt...?

Alvast bedankt voor nuttige fb 😊
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Shivaz54 zei:
Hello mede DF's...

Ik kamp sinds enkele jaren met een zware nicotineverslaving. Was ooit onschuldig begonnen (met het blowen) maar ben helaas een verstokte roker geworden. Reeds een dikke 3 jaar gestopt met blowen.

Velen zeggen 'stop right away' maar ik wrees dat mijn hoeveelheid aan tabak/sigaretten veel te hoog ligt. Ik rook nu 1 pakje roltabak (30gr) in 2 dagen 🙄. Ik zou er heel graag mee stoppen want zowel mijn gezondheid alsook het financïele lijden eronder. Met het geld die ik zou kunnen besparen zou ik leuke dingen mee kunnen doen alsook mijn fysieke toestand door het vele roken zou er terug op verbeteren denk ik.

Mijn vraag aan jullie allen die reeds gestopt zijn of daar mee bezig zijn, hebben jullie tips and tricks hoe jullie dit hebben aangepakt...?

Alvast bedankt voor nuttige fb 😊
Klik om te vergroten...
Sowieso even bij de huisarts langs.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Even naar de huisarts. Dan kun je afbouwen met pleisters en zuigtabletten (allemaal vergoed door de verzekering). Zo ben ik ook gestopt en het werkt prima.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben Belg dus weet ik niet of hier alles word terugbetaald. Maar vormt geen probleem. Ik moet ma 13/01 bij mijn psychiater zijn. Zou deze dan ook eventueel iets kunnen voorschrijven?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shivaz54 zei:
Zou deze dan ook eventueel iets kunnen voorschrijven?
Klik om te vergroten...
Dat durf ik niet te zeggen. Vragen kan geen kwaad.

Anders kun je ook op eigen kosten pleisters (en misschien ook zuigtabletten) kopen bij de drogist (in Nederland tenminste). Is wel vrij duur.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Shivaz54 zei:
Met het geld die ik zou kunnen besparen zou ik leuke dingen mee kunnen doen
Klik om te vergroten...
Je kunt best makkelijk stoppen is mijn ervaring. 1 uur stoppen of 1-2 dagen stoppen is bijna onmogelijk, maar als je zeker weet dat je ervoor gaat kun je wel makkelijk stoppen.

Belangrijk is dat je er alles voor over hebt en vooral niet even steggelt. Één trekje na een dag, een week, een maand of een jaar en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen in het proces.

Ook kan het zijn dat je eerste tig maanden echt helemaal niets leukers en relaxers kunt voorstellen dan een peukje roken. Dat moet je accepteren en hoort erbij.

Afbouwen en pleisters van de dokter geloof ik zelf niet in. Papiertje pakken op het moment dat je er klaar voor bent, datum en tijdstip erop schrijven na je laatste peuk en dan accepteren dat je hersenen lang nodig zullen hebben weer helemaal het nieuwe evenwicht te bereiken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Afbouwen en pleisters van de dokter geloof ik zelf niet in. Papiertje pakken op het moment dat je er klaar voor bent, datum en tijdstip erop schrijven na je laatste peuk en dan accepteren dat je hersenen lang nodig zullen hebben weer helemaal het nieuwe evenwicht te bereiken.
Klik om te vergroten...

Dit heeft voor mij ook het beste gewerkt. Datum prikken en stoppen maar. Net nicotine kan je prima cold turkey stoppen. Dat is niet gevaarlijk ofzo.

Je zal er alleen waarschijnlijk heel prikkelbaar van worden en niet jezelf zijn. Maar dat zie ik ook gebeuren met mensen die wel nicotine vervangers gebruiken en afbouwen.

De eerste week is vaak echt kut. Dat gapende lege gat van het gemis van nicotine is gewoon echt niet chill. De tweede week is vaak ook nog pittig. Daarna is het al iets makkelijker vind ik. Maar ik werd dan altijd vaak nog herinnerd en getriggerd. Dat wordt echt pas na maanden veel minder. Maar nicotine vervangers gaan je daar ook niet bij helpen.

Het is de handeling, de gewoonte, de momenten die ik het moeilijkste vond. Wachten op de trein, na het eten, sochtends bij de koffie, ach je kent het wel.

Ik hield me altijd vast aan het feit dat nicotine na een week volledig uit je lichaam is. Daarna blijft enkel de geestelijke verslaving over. Maar onderschat die niet.

Ik was er echt klaar mee. En ik wist gewoon, als ik weer één sigaret of één trekje neem, dan koop ik morgen weer een pakje en kan ik weer van voor af aan beginnen.

Één is al teveel en duizend nooit genoeg.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ohja, ik vond de app Smoke Free ook wel heel chill omdat ie je laat zien welke dingen er op gebied van gezondheid over tijd op vooruit gingen.

Alleen de verhoogde kans op hart- en vaatziekten en longkanker duren deprimerend lang om te herstellen. Maar de rest gaat allemaal relatief snel eigenlijk. Ik vond dat wel helpen als motiyvoor gezondheid.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb zelf de pakjes aan een zwerver gegeven en de knop om gezet: "vanaf nu rook ik niet meer voor vast"

Het heeft mij geholpen dat ik af en toe best een sigaret kan roken, en soms doe ik dat ook nog wel eens. Maar let op: dit kan niet iedereen.

In Nederland krijg je nicotinevervangers van de zorgverzekering. Mogelijk in belgie ook. Bij ons gaat dat via de huisarts
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt aan allen voor jullie advies. De app is ondertussen geïnstalleerd. Voor mezelf is het niet aangeraden denk ik om nog af en toe een 'safke' te roken 😉. Ik was eens ongeveer 8 mnd gestopt en terug begonnen enkele jaren geleden en dit is enkel maar heviger geworden sinds toen 🙄. Toen ik nog blowde viel het best mee. Er spelen wel verschillende factoren maar zijn geen redenen om verder te doen.

Ik heb het gewoon gehad ermee. Ik ga dit komendr maandag zowiszo bespreken met mijn psychiater. Eventueel met pleisters en afbouwen. Ik begrijp jullie wel hoor en bedankt voor jullie advies!

Mijn vader is een dikke 40 jaar kettingroker geweest maar echt hevig. Ik heb hem in mijn jeugd nooit zonder sigaret gezien. Hij is ook van de ene dag op de andere gestopt dus ik zie in mijn omgeving dat het best lukt als de wil er is 😊. Hij verteld me wel nog dikwijls dat hij de rook nog steeds graag ruikt hehe raar maar waar...

Ik wil het deze keer weer echt proberen en ben me bewust van de 'afkick' verschijnselen. Is ook geen mooi vb voor mijn dochter die tiener is nu om zo verder te roken. Ze steekt het soms wel es door dus reden te meer.

Bedankt allemaal ik hou jullie op de hoogte!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Shivaz54 zei:
proberen
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat dat het juiste woord is 😅 Proberen is kansloos. Gewoon DOEN!
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#12
@LucidLucy... Hij ging soms mee naar buiten enkel en alleen om de rook 'op te snuiven'. Ik kan me wel voorstellen zoals je zegt dat het niet altijd zo is.

Ik als verstokte roken kan bv de geur van sigaren niet verdragen, nooit geweest trouwens 😉.

Wel knap hoor al 2,5 jaar gestopt ondertussen. Geeft mij alleen maar moed om dit ook te doen.

Thx
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Manu76 je hebt volkomen gelijk!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
En @Shivaz54 ... Hoe gaat het nu mbt het (niet) roken?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Shivaz54 zei:
Hij verteld me wel nog dikwijls dat hij de rook nog steeds graag ruikt hehe raar maar waar...
Klik om te vergroten...

Ik ben bijna 2,5 jaar gestopt en heb dit ook nog geregeld ja. Wel specifieke rook. Een bepaalde geur. Lang niet allemaal. Sommigen vind ik juist ontzettend hoor ruiken.

En zeker mensen die thuis binnen zware shag roken. Als ik die voorbij ruik lopen in de supermarkt 🤢
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Shivaz54 zei:
Mijn vader is een dikke 40 jaar kettingroker geweest maar echt hevig. Ik heb hem in mijn jeugd nooit zonder sigaret gezien. Hij is ook van de ene dag op de andere gestopt dus ik zie in mijn omgeving dat het best lukt als de wil er is
Klik om te vergroten...

Het is denk ik niet alleen de wil.
Het zal ook iets zijn wat in de hersenen speelt.

Ik heb dat (gelukkig) met heel veel. Ik kan een poosje X gebruiken en dan kan ik daar vaak ook makkelijk mee stoppen. Dat heb ik altijd al gehad.
Maar is natuurlijk geen garantie. Ik weet niet wat zou gebeuren als ik weer structureel zou gaan roken. Maar 1 of een paar sigaretjes zetten me niet aan tot craving.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Kordie ik heb nog niet zo lang geleden mijn 1ste post's hier gedaan. Ik lees al even mee...

Ik ben een verslavingsgevoelig persoon, dit weet ik ondertussen na verschillende verslavingen te hebben gekend over de jaren heen 😉. Vandaar het mij het best lijkt ik dan ook geen ruimte geef aan af en toe...

Wel mooi en sterk dat jij dit kunt!

Bedankt voor je reactie's 😊
C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Allereerst… heel veel succes met tabaksarm leven. En mijn volgende advies is de manier waarop het voor MIJ heeft gewerkt. Wellicht ter inspiratie.

Ik ben nooit gestopt. Ik rook gewoon bijna nooit. Het is namelijk een gewoonte. En wat is er makkelijker dan iets NIET doen?

Het gehannes begint naar mijn idee bij er continu aan denken dat je NIET mag roken. Dat je daarvan dus juist WEL wil roken lijkt mij evident!

Als je verslaving vooral tussen de oren zit is dit wellicht een manier om “mindful” te stoppen. En als je dan eens rookt… geniet er van en oordeel niet te hard over jezelf

nogmaals… veel sterkte!
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
@1998GUY bedankt voor je reactie alvast en de steun. Ik neem alles ten harte en leer er uit!

Thx
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je kunt het roken van pijptabak met een pijp proberen.

Dan kun je roken, maar moet je de rook niet inademen. Dan wordt de schade aan de longen alvast beperkt. Vooral in het begin van het leren pijproken vergt het bijna je volledige aandacht.

Een pijp roken inclusief voorbereiding kost je snel een uur. Misschien helpt het je om te stoppen met dwangmatig roken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."