Afbouwen en pleisters van de dokter geloof ik zelf niet in. Papiertje pakken op het moment dat je er klaar voor bent, datum en tijdstip erop schrijven na je laatste peuk en dan accepteren dat je hersenen lang nodig zullen hebben weer helemaal het nieuwe evenwicht te bereiken.
Dit heeft voor mij ook het beste gewerkt. Datum prikken en stoppen maar. Net nicotine kan je prima cold turkey stoppen. Dat is niet gevaarlijk ofzo.
Je zal er alleen waarschijnlijk heel prikkelbaar van worden en niet jezelf zijn. Maar dat zie ik ook gebeuren met mensen die wel nicotine vervangers gebruiken en afbouwen.
De eerste week is vaak echt kut. Dat gapende lege gat van het gemis van nicotine is gewoon echt niet chill. De tweede week is vaak ook nog pittig. Daarna is het al iets makkelijker vind ik. Maar ik werd dan altijd vaak nog herinnerd en getriggerd. Dat wordt echt pas na maanden veel minder. Maar nicotine vervangers gaan je daar ook niet bij helpen.
Het is de handeling, de gewoonte, de momenten die ik het moeilijkste vond. Wachten op de trein, na het eten, sochtends bij de koffie, ach je kent het wel.
Ik hield me altijd vast aan het feit dat nicotine na een week volledig uit je lichaam is. Daarna blijft enkel de geestelijke verslaving over. Maar onderschat die niet.
Ik was er echt klaar mee. En ik wist gewoon, als ik weer één sigaret of één trekje neem, dan koop ik morgen weer een pakje en kan ik weer van voor af aan beginnen.
Één is al teveel en duizend nooit genoeg.