Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe voelt het gebruik aan tijdens een terugval?

Hoe voelt het gebruik aan tijdens een terugval?

38 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Daarom ben ik gestopt met NA , man wat voelde ik me verslagen omdat ik 1 keer een benzo had genomen tijdens een nachtdienst. 2,5 jaar van herstel en trots in 1 keer weg. Mensen zeggen wel van niet, maar sindsdien heb ik nooit meer echt een fijn gevoel gehad binnen het fellowship.

Voor mij niet meer.
Klik om te vergroten...
Precies dat, maar er wordt ook direct zo op je neergekeken , alsof je weer aansluit bij d losersclub🤣
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou @Ze Herbs Mang en @Raver mijn ervaring is echt heel anders binnen de fellowships. Ik was er altijd welkom hoe vaak ik ook terugviel. Da's denk ik wel iets van 50 keer gebeurd. Ik vermoed dat de afwijzing voornamelijk uit jullie zelf komt. Dat deed het bij mij destijds ook.

Cleantijd neemt niemand je meer af. En de persoonlijke groei die het programma mogelijk maakt ook niet.

Uiteindelijk moet je de weg kiezen die voor jou werkt hoor, en dan is bijna alles goed, maar het programma de schuld geven, nee :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Uiteindelijk moet je de weg kiezen die voor jou werkt hoor, en dan is bijna alles goed, maar het programma de schuld geven, nee
Klik om te vergroten...

Zeker en er is verder ook geen goed of fout. De oorzaak van de pijn en schuldgevoelens liggen binnen mij, niet de NA. Het gaat eigenlijk vooral over de persoonlijkheden binnen een groep. Als ik naar een groep zou gaan waar ik niemand zou kennen is er niets wat ervoor zou zorgen dat ik me slecht zou voelen. Maar ik voel me er gewoon niet meer fijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Voor mij voelde een terugval altijd kut. Echt enorme verslagenloosheid. Maar dat is voor mij maar goed ook. Voor mij kan en mag een terugval niet 'normaal' worden. Ik kan het eigenlijk niet veroorloven om het te bagatelliseren.

Mijn laatste terugval is daarvan zo keihard bewijs. Ik ging er in met het idee de 'onschuldigere' middelen te gebruiken. Maar zodra ik begonnen was, had ik alweer a-pihp besteld en twee dagen later zat ik met een naald in m'n arm. Terwijl ik weet wat het met mn lichaam doet. Terwijl ik weet dat een dodelijke OD echt zó gebeurd is. I've been there before...

Maar ik hekel het soms wel. Mensen die alles meten aan cleantijd. Maar cleantijd zegt vaak helemaal niets over kwaliteit van herstel. Zelf ervaar ik de grootste bereidwilligheid vlak na een terugval. Mijn denken en voelen is op dat moment misschien het meest instabiel. Maar vaak gebruik ik juist dan alle mogelijke tools uit m'n toolbox.

Wat ik wel merkte is dat het vooral pijn doet omdat ik ineens mijn cleantijd kwijt was. Het is voor mij echt volledig een ego dingetje. Kwalijk eigenlijk, maarja ik ben ook maar een mens.

Ik heb me wel weer altijd welkom gevoeld. En mensen leefden oprecht met me mee. Dat heeft enorm geholpen om terug te blijven komen. Ook bij de godverste zoveelste witte sleutelhanger.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Wat is voor jullie het verschil tussen een terugval en een uitglijder?
Klik om te vergroten...
Voor mij bestaat dat onderscheid niet. Ik gebruik niet, want als ik dat wel doe loopt het onherroepelijk helemaal uit de hand.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Voor mij bestaat dat onderscheid niet. Ik gebruik niet, want als ik dat wel doe loopt het onherroepelijk helemaal uit de hand.
Klik om te vergroten...
Amen
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gebruik = terugval. Voor mij iig.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
wat zou bij jullie een overweging kunnen zijn om weer eens te gebruiken?

voor de mensen die gestopt zijn dan en drugs/alcohol een probleem was.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gebruik = terugval. Voor mij iig.
Klik om te vergroten...
Maar waar leg je de grens dan? Per keer, dag, week, maand? En wat is één dosis dan?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
annihilation zei:
wat zou bij jullie een overweging kunnen zijn om weer eens te gebruiken?

voor de mensen die gestopt zijn dan en drugs/alcohol een probleem was.
Klik om te vergroten...
1 x weer drinken?
Nee. Absoluut onmogelijk.
Dan wint de nu slapende alcoholduivel ,die nog altijd op mijn schouder zit, weer en dan is zeer waarschijnlijk het hek van de dam.
Ik pieker er niet over.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
1 x weer drinken?
Nee. Absoluut onmogelijk.
Dan wint de nu slapende alcoholduivel ,die nog altijd op mijn schouder zit, weer en dan is zeer waarschijnlijk het hek van de dam.
Ik pieker er niet over.
Klik om te vergroten...
Gek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
annihilation zei:
Gek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔
Klik om te vergroten...
Lang leve het brein wat verslaving heeft gekend
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Maar waar leg je de grens dan? Per keer, dag, week, maand? En wat is één dosis dan?
Klik om te vergroten...

Ja lastige kwestie, denk dat dat ook erg bij jezelf ligt. Ik heb bijvoorbeeld tijdens een nachtdienst best plotseling een terugval gehad met een éénmalige inname van Oxazepam 10mg. Dat voelde als een uitglijder, dat was ook echt eenmalig. Merk dat ik het tijdens het typen nu ook lastig vind hoor om de grens te bepalen. Het is en blijft een persoonlijk ding, dat is het nu voor mij geworden. Ik weet dat ze er bij de NA geen onderscheid in maken. Gebruiken is terugval, zo heb ik toen ook mijn witte munt moeten ophalen na 14 maanden clean te zijn geweest.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Ja lastige kwestie, denk dat dat ook erg bij jezelf ligt. Ik heb bijvoorbeeld tijdens een nachtdienst best plotseling een terugval gehad met een éénmalige inname van Oxazepam 10mg. Dat voelde als een uitglijder, dat was ook echt eenmalig. Merk dat ik het tijdens het typen nu ook lastig vind hoor om de grens te bepalen. Het is en blijft een persoonlijk ding, dat is het nu voor mij geworden. Ik weet dat ze er bij de NA geen onderscheid in maken. Gebruiken is terugval, zo heb ik toen ook mijn witte munt moeten ophalen na 14 maanden clean te zijn geweest.
Klik om te vergroten...
Ik vind het knap als mensen dit kunnen, maar voor mij zit er veel te veel wiggle room in. En dat heeft weinig met NA te maken maar meer met de realisatie dat ik mijn eigen doodsvonnis teken als ik weer iets neem. Wel is het zo dat het programma mij houvast geeft en doorgaande persoonlijke groei. Clean zijn en blijven is al lang niet meer het hoofddoel in mijn herstel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
Gek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔
Klik om te vergroten...
Er is geen andere manier om clean te blijven mogelijk.
Een compromis bestaat er voor mij niet.
Nuchter blijven. Dat is de kwestie om niet in de goot te belanden.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
annihilation zei:
wat zou bij jullie een overweging kunnen zijn om weer eens te gebruiken?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je die overweging niet moet maken. Het overkomt je (met pech).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Wat is voor jullie het verschil tussen een terugval en een uitglijder?
Ik denk dat daar namelijk het grootste gedeelte van het antwoord ligt.
Althans voor mij wel.
Klik om te vergroten...
Raver zei:
Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gebruik = terugval. Voor mij iig.
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Precies mijn inzicht. 1 x : uitglijder.
Meerdere keren. : terugval.
Klik om te vergroten...

En dit is voor mij nu precies waar de crux hem voor mij zit.
De Zandman zei:
1 x weer drinken?
Nee. Absoluut onmogelijk
Klik om te vergroten...

Ik kan stug zeggen dat één keer gebruik een 'uitglijder' is. Maar 1x weer drinken of gebruiken is voor mij onmogelijk. Het blijft niet bij één keer.

En dat is waarom voor mij een terugval een terugval is. Zonder bagatelliseren. Zonder verzachtende woordkeus.

Hoe vaak is het me wel niet gebeurd dat ik me voornam om één dosis en één redose te nemen en dan netjes te gaan slapen? Om vervolgens de laatste restjes uit het zakje te schrapen terwijl de zon opkomt en ik gefrustreerd de dealer plat spam om meer te brengen. Boos dat ie nog niet wakker was.

Of de keren dat ik terugviel, me herpakte om vervolgens een paar dagen later weer exact hetzelfde te doen en dit patroon weken of maanden achtereen te herhalen. Omdat de keuze om opnieuw gebruiken kort na een terugval zoveel makkelijker gemaakt is dan na een tijdje clean.

Als ik één keer gebruiken een uitglijder noem, geef ik mezelf de illusie dat ik er een bepaalde vorm van controle over heb. Terwijl voorgaande voorbeelden overduidelijk laten zien dat de drugs controle heeft over mij en niet andersom.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Inmiddels ga ik richting de twee jaar geheelonthouding - afgezien van 1x gepland XTC gebruik tussendoor, zoals een aantal van jullie weten. Af en toe komen de momenten van het romantiseren van drugsgebruik weer de kop op steken. Niets nieuws onder de zon. De cravings zijn goed te beheersen en komen minder vaak en minder intens voor.

Her en der weet- en lees ik dat een aantal onder ons wel eens is teruggevallen in gebruik. Wat ik mij afvroeg: is er op het moment van de terugval uberhaupt even sprake van het feit dat de drugs hun werk 'goed doen' en je je echt even goed voelt? Of wordt het meteen al overschaduwd door 'cognitieve dissonantie', twijfel, ambivalentie en een gevoel van falen? Wellicht een gevoelig onderwerp en lang niet iedereen zal er makkelijk over kunnen praten. Hoe dan ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en hoop ik dat jullie ze willen delen. Hoe zag de terugval eruit en hoe voelde dit?
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ligt er denk ik aan of je zelf bent afgekickt, of je in groepen als NA of AA zit - waar vooral op basis van angst retoriek een terugval in mentaal 1000x uitvergroot wordt - maar ook de reden voor je terugval. Is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Uit eigen ervaring en die van velen anderen was het het niet waard.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."