#1
Als je actief aan een afkick programme meedoet of de 12 stappen doet en meetings of groepen bezoekt dan heeft een terugval een hele zware lading en maakt het na-effect, of meestal tijdens, vaak hel op aarde.
Als je actief aan een afkick programme meedoet of de 12 stappen doet en meetings of groepen bezoekt dan heeft een terugval een hele zware lading en maakt het na-effect, of meestal tijdens, vaak hel op aarde.
Precies mijn inzicht. 1 x : uitglijder.Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gedrag = terugval. Voor mij iig.
Precies dat, maar er wordt ook direct zo op je neergekeken , alsof je weer aansluit bij d losersclub🤣Daarom ben ik gestopt met NA , man wat voelde ik me verslagen omdat ik 1 keer een benzo had genomen tijdens een nachtdienst. 2,5 jaar van herstel en trots in 1 keer weg. Mensen zeggen wel van niet, maar sindsdien heb ik nooit meer echt een fijn gevoel gehad binnen het fellowship.
Voor mij niet meer.
Uiteindelijk moet je de weg kiezen die voor jou werkt hoor, en dan is bijna alles goed, maar het programma de schuld geven, nee
Voor mij bestaat dat onderscheid niet. Ik gebruik niet, want als ik dat wel doe loopt het onherroepelijk helemaal uit de hand.Wat is voor jullie het verschil tussen een terugval en een uitglijder?
AmenVoor mij bestaat dat onderscheid niet. Ik gebruik niet, want als ik dat wel doe loopt het onherroepelijk helemaal uit de hand.
Maar waar leg je de grens dan? Per keer, dag, week, maand? En wat is één dosis dan?Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gebruik = terugval. Voor mij iig.
1 x weer drinken?wat zou bij jullie een overweging kunnen zijn om weer eens te gebruiken?
voor de mensen die gestopt zijn dan en drugs/alcohol een probleem was.
Gek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔1 x weer drinken?
Nee. Absoluut onmogelijk.
Dan wint de nu slapende alcoholduivel ,die nog altijd op mijn schouder zit, weer en dan is zeer waarschijnlijk het hek van de dam.
Ik pieker er niet over.
Lang leve het brein wat verslaving heeft gekendGek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔
Maar waar leg je de grens dan? Per keer, dag, week, maand? En wat is één dosis dan?
Ik vind het knap als mensen dit kunnen, maar voor mij zit er veel te veel wiggle room in. En dat heeft weinig met NA te maken maar meer met de realisatie dat ik mijn eigen doodsvonnis teken als ik weer iets neem. Wel is het zo dat het programma mij houvast geeft en doorgaande persoonlijke groei. Clean zijn en blijven is al lang niet meer het hoofddoel in mijn herstel.Ja lastige kwestie, denk dat dat ook erg bij jezelf ligt. Ik heb bijvoorbeeld tijdens een nachtdienst best plotseling een terugval gehad met een éénmalige inname van Oxazepam 10mg. Dat voelde als een uitglijder, dat was ook echt eenmalig. Merk dat ik het tijdens het typen nu ook lastig vind hoor om de grens te bepalen. Het is en blijft een persoonlijk ding, dat is het nu voor mij geworden. Ik weet dat ze er bij de NA geen onderscheid in maken. Gebruiken is terugval, zo heb ik toen ook mijn witte munt moeten ophalen na 14 maanden clean te zijn geweest.
Er is geen andere manier om clean te blijven mogelijk.Gek is dat hè. Dat het wel lukt om niets te doen. Maar af en toe er totaal niet in zit. 🤔
wat zou bij jullie een overweging kunnen zijn om weer eens te gebruiken?
Wat is voor jullie het verschil tussen een terugval en een uitglijder?
Ik denk dat daar namelijk het grootste gedeelte van het antwoord ligt.
Althans voor mij wel.
Eenmalig gebruik = uitglijder. Herhalend gebruik = terugval. Voor mij iig.
Precies mijn inzicht. 1 x : uitglijder.
Meerdere keren. : terugval.
1 x weer drinken?
Nee. Absoluut onmogelijk
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."