Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende hasj verslaving

Beginnende hasj verslaving

1594 antwoorden
132 weergaven
18-5-2026
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Nou ik vind het eerder nieuwsgierigheid of een soort van thrill seeking dan pedofilie. Maargoed, je bent er over na aan het denken en je leert op een gegeven moment wel inzien dat je gedachten soms tegen je werken maar dat je jouw perspectief wel degelijk kunt omdenken.

Ik wou dat ik daar al op m’n 22e mee was begonnen!

Opa heeft gesproken 😂
Klik om te vergroten...
Ja het is een innerlijke reis. Heb nu wel echt een zware dienst van 08:00-22:00😂😂 daarna gelijk op bed want ik moet de volgende dag in gesprek met stage en examens inleveren en daarna weer aan het werk van 14:30-00:00. En VNN belt dan ook
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Nou ik vind het eerder nieuwsgierigheid of een soort van thrill seeking dan pedofilie. Maargoed, je bent er over na aan het denken en je leert op een gegeven moment wel inzien dat je gedachten soms tegen je werken maar dat je jouw perspectief wel degelijk kunt omdenken.

Ik wou dat ik daar al op m’n 22e mee was begonnen!

Opa heeft gesproken 😂
Klik om te vergroten...
Denk ook dat het puur thrill seeking is geweest. Ik ben sowieso een thrill seeker dat heeft alle problemen in het verleden ook opgeleverd. Ik zoek altijd de grenzen op.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
trippymeeuw zei:
Denk ook dat het puur thrill seeking is geweest. Ik ben sowieso een thrill seeker dat heeft alle problemen in het verleden ook opgeleverd. Ik zoek altijd de grenzen op.
Klik om te vergroten...
Mooi inzicht, daar kun je zeker verder mee 👍
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
trippymeeuw zei:
Het is meer dat ik me zo vies voel dat ik dat heb gezien en mij echt vies voel. Puur ook omdat ook toen met maturbatie bezig was en toen die filmpjes kreeg te zien. Ik kreeg die beelden niet van me netvlies ik vind het zo ranzig.
dan zegt mijn hoofd je bent een pedofiel je bent een pedofiel terwijl ik dat gewoon niet ben en dat gaat dan de heletijd door. Echt heel vervelend hierdoor ook best slecht geslapen. Het is echt verschrikkelijk. Sta overigens wel gewoon op mijn werk heb een 14uurs shift
Klik om te vergroten...

Ik kan je gedachtegang en acties vanuit je G-schema goed volgen. Dat hoef je niet extra te verantwoorden.

Een G-schema is een mooie tool om inzichten te krijgen in je patronen. Maar waar het pas echt gaaf wordt, is als je er ook alternatieve acties uit weet te halen. Dat zet namelijk gedragsverandering in gang!

Vandaar mijn vraag, wat had je anders kunnen doen?

Een van de zeer helpende dingen die ik inmiddels al voorbij heb zien komen is inderdaad door een helpende gedachte in te bouwen.

Maar een andere actie kan bijvoorbeeld zijn door erover te praten. Of door je gedachten en gevoelens van je af te schrijven. Het liefst zo snel mogelijk.

Dat zijn namelijk helpende dingen om met de gebeurtenis om te gaan. En als je die kan toepassen, is er geen noodzaak om naar alcohol en medicijnen te grijpen.

Zie het als een leermoment zou ik zeggen! 💪
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Ik kan je gedachtegang en acties vanuit je G-schema goed volgen. Dat hoef je niet extra te verantwoorden.

Een G-schema is een mooie tool om inzichten te krijgen in je patronen. Maar waar het pas echt gaaf wordt, is als je er ook alternatieve acties uit weet te halen. Dat zet namelijk gedragsverandering in gang!

Vandaar mijn vraag, wat had je anders kunnen doen?

Een van de zeer helpende dingen die ik inmiddels al voorbij heb zien komen is inderdaad door een helpende gedachte in te bouwen.

Maar een andere actie kan bijvoorbeeld zijn door erover te praten. Of door je gedachten en gevoelens van je af te schrijven. Het liefst zo snel mogelijk.

Dat zijn namelijk helpende dingen om met de gebeurtenis om te gaan. En als je die kan toepassen, is er geen noodzaak om naar alcohol en medicijnen te grijpen.

Zie het als een leermoment zou ik zeggen! 💪
Klik om te vergroten...
Dat stukje helpende gedachtes snap ik nog niet helemaal hoe ik dat moet toepassen. Die G schema’s snap ik wel heel goed. Als ik ergens meezit ga ik gelijk aan de slag ermee. Ik kan hier ook goed van me afschrijven.

Ik had rustig kunnen blijven en geen alcohol erbij moeten nemen. Maar op dat moment leek dat mijn oplossing om toch in slaap te kunnen vallen.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Even tussendoor, ik vind het knap hoe goed je het G-schema oppakt en ermee oefent! Ga zo door!👏🏻🤩
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Torchic zei:
Even tussendoor, ik vind het knap hoe goed je het G-schema oppakt en ermee oefent! Ga zo door!👏🏻🤩
Klik om te vergroten...
Thanks alleen ik wil nog meer leren. Vooral over helpende gedachtes een soort schema daarvoor. Maar ik heb ook erg veel boeken liggen nog. Alleen heb deze week veel werkuren. Morgen ook weer een drukke dag
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn stemmingen zijn heel wisselend gister ochtend werd ik heel vrolijk en euforisch wakker maar dat kan 8uur later weer helemaal depri zijn. Komt dat door de citalopram of ben ik manisch
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippymeeuw zei:
Thanks alleen ik wil nog meer leren. Vooral over helpende gedachtes een soort schema daarvoor. Maar ik heb ook erg veel boeken liggen nog. Alleen heb deze week veel werkuren. Morgen ook weer een drukke dag
Klik om te vergroten...
Niet moeilijker maken voor jezelf dan het is hoor! Ik had dit letterlijk zelf kunnen schrijven haha, maar je hoeft niet in een keer alles te weten en lezen! Babysteps helpen je ook vooruit (:

Het G schema geeft inzicht in welke gedachtes ervoor zorgden dat je ontevreden was over een situatie, en welke aannames/ overtuigingen daaraan ten gronde liggen. Vaak zijn deze overtuigingen en gedachten niet behulpzaam. Ze geven negatieve gevoelens en leiden tot negatief gedrag (zoals be middelenmisbruik). Helpende gedachten geven juist positiviteit en oplossingsgericht gedrag. Als je dus goed je G schema’s analyseert, zie je op den duur een patroon aan negatieve gedachtes, die je een kut gevoel geven en tot kut acties leiden. Het idee is dan, dat je afstand probeert te nemen van deze niet helpende gedachtes, en ze omzet tot helpende gedachtes. MAARRRRRR dit is echt zo makkelijk niet hoor, en wat je nu doet met die G-schema’s is dus zeker de eerste stap. Anders vallen er ook geen patronen te ontdekken.

Ik moet nu iedere dag een mooi moment o.i.d. schrijven. Dat is best makkelijk, want ik heb een heel leuk leven. Vervolgens moet ik iets moeilijks doen, namelijk: opschrijven wat dit zegt over MIJ. M.a.w.: wat heb ik gedaan om iets positiefs te creeeren, welke kwaliteiten heb ik, welke bijdragen heb ik. Uiteindelijk kan ik deze dingen ook weer analyseren, en daar mijn helpende gedachtes op ‘baseren’. Dit helpt mij heel erg, omdat ik mezelf altijd alleen verantwoordelijk stel voor negatieve dingen en nooit voor positieve. Dat is bij mij dus een negatieve gedachte: ik heb de aanname dat ik altijd kritisch op mezelf moet zijn om mezelf te kunnen verbeteren. Terwijl ik eigenlijk ook weet: ik reageer goed op positieve feedback. Dus moet ik mezelf die meer geven.

Helpt dit je een beetje?

trippymeeuw zei:
Wil ook even iets positiefs benoemen. Ik ben nu aan het werk en ik was helemaal in een positieve gedachte aan het verdwalen/dagdromen. Ik zag mezelf al met mijn volgende loon in mijn favo sneaker store staan in de stad😂. Dat is wel een voordeel aan mijn mind mijn mind is heel creatief qua denken maar dat is tegelijk ook een nadeel
Klik om te vergroten...
Lekker bezig hoor pik. Pak ze.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ffkes wat google hits, die leggen het misschien beter uit dan ik:

Creëer helpende gedachten - Psychologiepraktijk van Buuren

Gebeurtenissen bepalen gevoel. Je hebt invloed op wat je denkt, voelt en doet en welke gevolgen dit heeft.
psychologiepraktijkvanbuuren.nl psychologiepraktijkvanbuuren.nl

BEVRAAG JE GEDACHTEN​

Nu dat je weet welke gedachten voor je gevoel zorgen, kan je checken of deze gedachten eigenlijk wel kloppen. Je kan onderzoeken of er een betere denkwijze is. Zo kan je negatieve denkpatronen bevragen met:
  • Hoeveel bewijs heb je dat deze gedachte kloppend is?
  • Is dat wat je denkt al eens echt gebeurd?
  • Waaraan kan je zien dat je gedachten kloppend zijn?
  • Stel dat je gedachte waar is, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren?
  • Stel dat dat gebeurd, hoe ga je er dan mee om?
Klik om te vergroten...

VERVANG NIET HELPENDE DENKPATRONEN DOOR HELPENDE DENKPATRONEN​

Aan de hand van de antwoorden op de vragen die je net gesteld hebt, kan je jouw gedachten aanpassen. Schrijf voor de remmende gedachte een helpende gedachte op.
Bijvoorbeeld:
Niet helpende gedachte: Mijn vriend wilt niet met mij praten, omdat hij mij niet aardig vindt.
Helpende gedachte: Mijn vriend wilt niet met mij praten, omdat hij het druk heeft.
Niet helpende gedachte: Straks ben ik de reden dat het gesprek stilvalt, omdat ik iets doms zeg.
Helpende gedachte: Als ik blijf bij het onderwerp waarover gepraat wordt of als ik vragen stel, kan ik weinig verkeerds zeggen. Als het stilvalt, kan dat ook aan de ander liggen
Door de helpende gedachten op te schrijven, merk je dat er ook andere denkwijzen zijn. Sta stil bij de helpende gedachten die je voor de niet helpende gedachten in de plaats kan zetten. Het wordt steeds makkelijker om in je hoofd remmende denkpatronen om te zetten in helpende denkpatronen wanneer je vaak leest hoe je eerder negatieve gedachten hebt weerlegd. Als je dit vaak oefent, verdwijnen de niet helpende gedachten en creëer je zelf helpende gedachten.
Klik om te vergroten...
https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/cognitieve-therapie

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt...
hersenz.nl hersenz.nl
1688573011937.png1688572899907.png1688572938436.jpeg
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
trippymeeuw zei:
Mijn stemmingen zijn heel wisselend gister ochtend werd ik heel vrolijk en euforisch wakker maar dat kan 8uur later weer helemaal depri zijn. Komt dat door de citalopram of ben ik manisch
Klik om te vergroten...
Het kan toeval zijn, soms is het een teken dat een antidepressivum gaat aanslaan; paar uur goed en dan hups weer naar beneden.
Manisch denk ik niet, komt wel eens voor maar meestal bij een bipolaire depressie.
Don't worry. :smirk:
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Relmuis zei:
Het kan toeval zijn, soms is het een teken dat een antidepressivum gaat aanslaan; paar uur goed en dan hups weer naar beneden.
Manisch denk ik niet, komt wel eens voor maar meestal bij een bipolaire depressie.
Don't worry. :smirk:
Klik om te vergroten...
Ja ik was gister zo euforisch me vriendin vond het gwn vreemd om me zo te zien. Hoop dat het aanslaat dan :) ben wel chagrijnig dat de HA gwn niet terugbelt
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
trippymeeuw zei:
Ik had rustig kunnen blijven en geen alcohol erbij moeten nemen. Maar op dat moment leek dat mijn oplossing om toch in slaap te kunnen vallen.
Klik om te vergroten...

Maar rustig blijven is makkelijker gezegd dan gedaan 😂

Vandaar ook goed om daar wat tools voor te hebben die je ook in kan zetten. Een van de belangrijkste is denk ik toch: praten over je gevoel.

En als dat een brug te ver is, erover schrijven.

Verder kunnen dingen als ademhalingstechnieken enorm helpend zijn. Voor mij is ademhaling toch nog steeds de basis van bijna alles haha
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Maar rustig blijven is makkelijker gezegd dan gedaan 😂

Vandaar ook goed om daar wat tools voor te hebben die je ook in kan zetten. Een van de belangrijkste is denk ik toch: praten over je gevoel.

En als dat een brug te ver is, erover schrijven.

Verder kunnen dingen als ademhalingstechnieken enorm helpend zijn. Voor mij is ademhaling toch nog steeds de basis van bijna alles haha
Klik om te vergroten...
Om zulke momenten helpt ademhaling ook niet meer. Maar wat iedereen stuurt in mijn topic ga ik nog thuis goed doornemen. En ik blijf gewoon hier posten hier kan ik altijf praten over mijn gevoel 24/7. En g schema blijf ik plaatsen en ik ga die helpende gedachtes eens uitzoeken wat mensen in mijn topic hebben gezegd.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
mijn mening wees open en eerlijk over alles , mocht je het later een keer vertellen, of ze het te weten komt , vind ze het denk ik nog erger
Klik om te vergroten...
Ja maar het heeft nul zin creëert alleen maar drama
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
trippymeeuw zei:
Ja maar het heeft nul zin creëert alleen maar drama
Klik om te vergroten...
Het voegt naar mijn idee niet veel toe als je in details gaat. Je bent voor zover ik kan beoordelen eerlijk geweest over dit incident. Als je vriendin zelf verdere details vraagt, uiteraard gewoon eerlijk zijn.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
misschien ben ik ook wel niet de juiste persoon om advies te geven, mijn motto : volg je gevoel
Klik om te vergroten...
Datzelfde geldt voor mij natuurlijk. 😉
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hippie Langwaus zei:
Het voegt naar mijn idee niet veel toe als je in details gaat. Je bent voor zover ik kan beoordelen eerlijk geweest over dit incident. Als je vriendin zelf verdere details vraagt, uiteraard gewoon eerlijk zijn.
Klik om te vergroten...
Dat is zo👍🏼 het is allemaal in de hetzelfde periode gebeurd als met het online vreemd gaan. En heb het dus nooit meer weer gedaan alle telegram groepen verwijderd ik rapporteerde zelfs die content zodat het verwijderd werd en het deepweb moet je gewoon niet opzitten wat je daar ziet is ongelofelijk.

Ik vind die mensen die het verkopen op telegram ziek
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
trippymeeuw zei:
terwijl er eigenlijk niet veel aan de hand is
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf al. Er is niet veel aan de hand. Kijk... Dit is nou een helpende gedachte. Er IS niet veel aan de hand. Ga dat nu ook geloven!

trippymeeuw zei:
Ja maar dat over die video van -16 ga ik niet vertellen heb mijn vriendin al genoeg aangedaan. Ze weet al dat ik die videos heb gezien hoef niet perse in details te gaan. Ze weet al dat ik die videos heb gezien. Dus inprincipe ben ik eerlijk geweest toch??
Klik om te vergroten...

Je bent eerlijk geweest. Details toevoegen heeft eigenlijk weinig zin. Dat brengt hooguit meer schade toe aan een ander, dan dat je er zelf iets mee op gaat schieten. Zet dit uit je hoofd om haar meer te vertellen, die tweestrijd brengt alleen maar onrust met zich mee.

Bewaar de details maar voor je therapeut straks. Die krijgt er voor betaald om dat soort dingen aan te horen en heeft minder emotionele binding aan jou, dus breng je er ook geen schade mee toe.

Hippie Langwaus zei:
Het voegt naar mijn idee niet veel toe als je in details gaat. Je bent voor zover ik kan beoordelen eerlijk geweest over dit incident. Als je vriendin zelf verdere details vraagt, uiteraard gewoon eerlijk zijn.
Klik om te vergroten...

Ja dit dus 😂
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Vind het best spannend om de stap te zetten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."