Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende hasj verslaving

Beginnende hasj verslaving

1594 antwoorden
126 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als ik je berichten hier zo lees vraag ik me af wat je eigenlijk wil bereiken. Je ondermijnt jezelf op alle fronten. Misschien kan je eens opschrijven voor je zelf wat jij nou echt wil. Dus niet voor je vriendin of je ouders of je school of je hulpverleners. Maar wat jij als individu wil met het leven.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#2
KlaasVaak zei:
Probeer je hier helemaal zelf uit te komen, of ga je naar een psycholoog? Zo niet, zou ik dat wel aanraden. Het is heel moeilijk om zelf je gedachtepatronen te herkennen en te veranderen.
Klik om te vergroten...
Ja ik ga naar Poh ggz. Maar die kan maar beperkt hulp bieden. Zij heeft mij al doorverwezen naar een S-GGZ instantie maar die hebben een wachttijd van 6maand….
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik weet zelf ook hoe verschrikkelijk belemmerend en vervelend dergelijke spanningen en gevoelens kunnen zijn, maar als jij in eerste instantie al niet eens erkent dat er een probleem is, hoe kun je dan beginnen er wat aan te doen?

Ik kan eigenlijk alleen maar herhalen: erkennen dat deze ongemakkelijke gevoelens er zijn en ze je volledige aandacht geven: er echt naar gaan luisteren, zonder intentie.
Klik om te vergroten...
Er is eig geen probleem ik maak die problemen zelf in mijn hoofd. Ik blijf mijn daden herbeleven nu is het minder erg dan voorheen maar toch
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit weekend ga ik wel blowen. Vnv en morgen met een vriend die langskomt. (Die ken ik al sinds mijn 8e)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
trippymeeuw zei:
Er is eig geen probleem ik maak die problemen zelf in mijn hoofd. Ik blijf mijn daden herbeleven nu is het minder erg dan voorheen maar toch
Klik om te vergroten...
Het hoeft geen probleem te zijn, maar gevoelens die er wel degelijk zijn proberen te negeren zorgt wel voor problemen, zoals je zelf ziet.

Je hoofd kan je makkelijk gaan proberen te overtuigen dat er niet alleen geen probleem is, maar dat er ook geen zaken zijn die je aandacht vragen (je gevoelens/spanningen) die er dus wel dégelijk zijn.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Het hoeft geen probleem te zijn, maar gevoelens die er wel degelijk zijn proberen te negeren zorgt wel voor problemen, zoals je zelf ziet.

Je hoofd kan je makkelijk gaan proberen te overtuigen dat er niet alleen geen probleem is, maar dat er ook geen zaken zijn die je aandacht vragen (je gevoelens/spanningen) die er dus wel dégelijk zijn.
Klik om te vergroten...
Het is echt moeilijk :(
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
trippymeeuw zei:
Het is echt moeilijk :(
Klik om te vergroten...
I know...

Wat voor hulp kan die poh-ggz wél bieden?
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
I know...

Wat voor hulp kan die poh-ggz wél bieden?
Klik om te vergroten...
Ja gesprekken, en e-health aanbieden. En oefeningen meegeven. Ik heb me al ingeschreven bij de s-ggz. Maar nog helemaal geen bevestiging gekregen. Dus ik bel maandag even heen of dat wel is gelukt.

Wat kan ik verwachten van de s-ggz heb wel gelezen dat dit echt voor de zwaarste problemen is? Gaan ze me medicatie geven in behandeling? Of gaan ze mij uit huis zetten? Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ben ooit bii een basis ggz geweest.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippymeeuw zei:
Ja gesprekken, en e-health aanbieden. En oefeningen meegeven. Ik heb me al ingeschreven bij de s-ggz. Maar nog helemaal geen bevestiging gekregen. Dus ik bel maandag even heen of dat wel is gelukt.

Wat kan ik verwachten van de s-ggz heb wel gelezen dat dit echt voor de zwaarste problemen is? Gaan ze me medicatie geven in behandeling? Of gaan ze mij uit huis zetten? Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ben ooit bii een basis ggz geweest.
Klik om te vergroten...
Dit zou wel raar en onnodig zijn, als je op medicatie wordt gezet of uit huis gezet wordt als er (volgens jou zeggen) eigenlijk geen probleem is.

Ik heb daar persoonlijk moeite mee, dat mensen dan maar op medicatie gezet worden, terwijl het in wezen een kwestie is van de tijd nemen om de volle aandacht te geven aan je gevoelens.

Maar goed, daar ben je nog niet: bij medicatie of uit huis zetten.

Ik hoop dat je het een kans gaat geven, wat ik hierboven heb gezegd. Het is moeilijk, tótdat je het doet. Je gevoelens observeren is het enige dat je hoeft te doen, wat eigenlijk helemaal niet moeilijk is als je er eenmaal mee bezig bent. Het probleem is: ermee starten. Je geest heeft 1001 afleidingsmanoeuvres om jou vooral NIET naar je gevoelens te laten kijken. (Meestal is er iets te vinden, als iemand zo zijn best doet je af te leiden, hint)

Sorry, misschien komt dit wat gefrustreerd over. Ik denk gewoon vaak: mensen, probeer het nou tenminste. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: ga op een stoel zitten en voel wat er in je omgaat. Maar ook ik weet wat de geest er allemaal bij zal halen om te voorkomen dat je daadwerkelijk gaat kijken zonder weerstand. Dit maakt iets dat uiterst simpel is, in de praktijk tot schijnbaar onmogelijk om te doen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dit zou wel raar en onnodig zijn, als je op medicatie wordt gezet of uit huis gezet wordt als er (volgens jou zeggen) eigenlijk geen probleem is.

Ik heb daar persoonlijk moeite mee, dat mensen dan maar op medicatie gezet worden, terwijl het in wezen een kwestie is van de tijd nemen om de volle aandacht te geven aan je gevoelens.

Maar goed, daar ben je nog niet: bij medicatie of uit huis zetten.

Ik hoop dat je het een kans gaat geven, wat ik hierboven heb gezegd. Het is moeilijk, tótdat je het doet. Je gevoelens observeren is het enige dat je hoeft te doen, wat eigenlijk helemaal niet moeilijk is als je er eenmaal mee bezig bent. Het probleem is: ermee starten. Je geest heeft 1001 afleidingsmanoeuvres om jou vooral NIET naar je gevoelens te laten kijken. (Meestal is er iets te vinden, als iemand zo zijn best doet je af te leiden, hint)

Sorry, misschien komt dit wat gefrustreerd over. Ik denk gewoon vaak: mensen, probeer het nou tenminste. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: ga op een stoel zitten en voel wat er in je omgaat. Maar ook ik weet wat de geest er allemaal bij zal halen om te voorkomen dat je daadwerkelijk gaat kijken zonder weerstand. Dit maakt iets dat uiterst simpel is, in de praktijk tot schijnbaar onmogelijk om te doen.
Klik om te vergroten...
Ik heb echt van alles geprobeerd. Het blijft terug keren het gevoel. Achja
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vandaag van 01:30 tot 12:15 geslapen. Vandaag weer een dag van veel nadenken en veel spanning/paniek en stress. Gister avond nog gehuild waar me vriendin bij was. Ze heeft me getroost.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
trippymeeuw zei:
Ik heb echt van alles geprobeerd. Het blijft terug keren het gevoel. Achja
Klik om te vergroten...
Dit klinkt gek, maar pas als je "zegt" tegen een gevoel dat je er oké mee bent dat het er altijd zal zijn en dat ook oprecht meent, is er sprake van echte acceptatie en gebeurt loslaten vanzelf.

Je kunt het niet forceren, niet afdwingen. Enkel luisteren/kijken naar dat gevoel zonder intentie het weg te willen krijgen en acceptatie/loslaten gebeurt compleet vanzelf.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Dit klinkt gek, maar pas als je "zegt" tegen een gevoel dat je er oké mee bent dat het er altijd zal zijn en dat ook oprecht meent, is er sprake van echte acceptatie en gebeurt loslaten vanzelf.

Je kunt het niet forceren, niet afdwingen. Enkel luisteren/kijken naar dat gevoel zonder intentie het weg te willen krijgen en acceptatie/loslaten gebeurt compleet vanzelf.
Klik om te vergroten...
Dit is wel een goeie
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Zal het doen @Mindless ❤️. Hoe moeilijk het ook is. Mijn poh ggz zegt dat ik het gevoel gewoon moet verdragen en accepteren
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Eerste dag nu zonder oxazepam. Merk nu dat mijn lichaam veel stress bevat. Vriendin ook al paar keer gevraagd of er iets is. Daar word bij mij de spanning ook groter van. Nu op dag 10 van de citalopram.
Merk dat ik voor kleine dingen zenuwachtig ben. Nieuwe baan/een schooldag etc.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Batje11 zei:
Ik heb van 2017 tot 2020 gerookt. Wat ik wil doen is je waarschuwen, maar eerst even mijn verhaal
ik rookte alleen in de avond en was altijd pas nadat ik alles gedaan had. Het eerste jaar gaat voorbij zonder dat je er erg in hebt. Het tweede jaar ook maar langzamerhand schuif je alles op de lange baan want ik wilde tenslotte alles gedaan hebben. Ondanks dat ik het in vergelijking met mijn vrienden heel weinig rookte. Laten we zeggen dat ik maar een gram per week rookte. achterafgezien was ik 3 jaar lang grotendeels 24/7 stoned omdat wiet het langste van alle middelen in het bloed blijft zitten. zelfs met zo’n kleine hoeveelheid.

Hieronder 3 dingen die erin sluipen als een sluipmoordenaar

1. alles schuift langzaam op de lange baan. Je leeft van dag tot dag en vooruit plannen is onmogelijk omdat je jezelf steeds tegenkomend in het ontspannen stoned zijn. Wiet zorgt voor een bubbel om je heen. Je leeft in een waas ( het dag tot dag leven). Op een gegeven moment zit je in isolement.

2. wat ik bedoel met isolement is dat als je jaren lang rookt, je de hele dag doet chillen. Chillen gebeurde bij mij alleen met smokers. Omdat wij allemaal hetzelfde doen. Ik kwam dus in isolement omdat ik alleen maar smokers als vrienden had. Door dit isolement lijkt het allemaal niet zo erg want iedereen die je kent doet het zo….

Bij mij in omgeving heb je nogal polarisatie waardoor je alleen maar met die mensen omgaat waarmee je om gaat. Na twee jaar stoppen had ik pas weer een echte niet wiet rokende vriendengroep.
Tot op de dag van vandaag loop ik nog altijd tegen de pijn aan dat ik mijn beste vrienden nog altijd smoken en alles aan het verpesten zijn. Ik ben nu 3 jaar pas 100% los van mijn oude vrienden. Ze zitten wel bij onze niet smokende vriendengroep maar als je het aan mij vraagt voor spek en bonen omdat er gewoon echt helemaal niks in zit. 😔 vast in de bubbel waar zei geen zicht in hebben.

3. toekomst

omdat ik van dag tot dag leefde was ik alleen maar bezig met de dag door te komen. Ik ben optijd gestopt. Maar mijn vrienden zitten nog altijd op de zelfde plek als 3 jaar geleden. Wat men alleen vergeet is dat het leven door gaat. Opleiding wordt gehaald/gestopt. Heledag niks doen wat ervoor zorgt dat je er ook na gaat handelen. Wiet en hasj zorgt ervoor dat je met steeds minder genoegen neemt en dat gebeurt volledig onbewust. Mijn vrienden hadden ambities. Nu hebben ze plaats gemaakt voor een 9 tot 5 baan als paket bezorger. Iedereen is fout: belasting betalen is belachelijk dit dat. Ouders doen alles fout. Kortom ze zijn zelf het probleem niet maar de andere is het probleem. Dit maakt de bubbel de bubbel…

Maar nu mijn leven na smoken

omdat ik wel ambitie heb wilde ik hoe dan ook stoppen omdat ik wel verder dacht dan het hier in nu. Ik ben gestopt in het begin van corona. De eerste 3 maanden heb ik heel veel gewerkt en dat was mijn redding. Heel Nederland lag op zijn gat en ik was een van de weinige die kon werken. Hier kon ik genieten en mijn mind herschrijven.


Na he eerste jaar kwam ik er achter hoe afgevlakt mijn leven was geworden. ( dit komt door het missen van de REM-slaap. De REM-slaap snoeit allen onnuttig gedachten weg waardoor je bovenkamer leger is. Zie het als een bibliotheek. Zonder REM slaap duur het veel langer om je shit te vinden waardoor uitstel uiteindelijk afstel wordt. Rem slaapt zorgt voor een georganiseerde bibliotheek)

Doordat ik nu niet meer stoned was ging alles makkelijker. Na een maand al leek het alsof ik een super mind had. Ik kon weer normaal nadenken en deed mijn werkzaamheden beter. Ik zat na een jaar nog altijd vast aan alleen maar smokers. Dit heeft ruim twee jaar geduurd voordat ik mezelf ervanaf gezet heb. Mede door corona.

Doordat ik alles beter kon werd ik socialer. Met deze ( nog matige) sociale skills ben ik gestopt in de horeca en ben ik begonnen als technische dienst in een groot warenhuis. Ik was opeens elke dag in het weekend het aanspreekpunt van 20+ medewerkers. Hier werd ik sociaal flink in het diepe gegooid. Hier ben ik ontpop tot een sociale vlinder in vergelijking met mijn verleden. Tegelijkertijd ben ik begonnen op het hbo.

Door wat ik heb overwonnen door te stoppen met smoken wist ik wie ik echt was. Wat ik kon en wat ik nog allemaal wil bereiken. Ik ben daarom gestopt met het hbo omdat weet dat ik talent heb. Ik wist zeker dat wat er in mijn hoofd afspeelde veel meer waard was dan wat ik op school leerde. Ik weigerde mijn eigen kennis aan de kant te schuiven om toch maar goede punten te behalen. Ik ben gaan solliciteren en heb het probleem uitgelegd. Nu werk ik als werktuigbouwkunde in een bedrijf dat op hun vestiging alleen werkt voor ASML. It did it. Allemaal zelf voor gezorgd omdat ik mijn ambitie niet wilde loslaten.


ik weet niet zo goed wat ik voor advies zou moeten geven. Alles wat er bij mij gebeurt is is heeft er uiteindelijk voor gezorgd waar ik nu ben. Ook wiet.

waarschijnlijk is er nu nog nog helemaal niks aan de hand maar toch hoop ik je een beetje inzicht te hebben in mijn leven. Hou vooral in het achter hoofd waarom je wiet rookt. Bij mij was het achterafgezien toch de thuissituatie waar ik aan wilde ontvluchten.

waar je vooral voor wil behoeden in de tomomst is:
- Problemen ontlopen en ontkennen
- Vrienden die je aan de grond houden, slechte vrienden geven je drugs. echte vrienden waarschuwen je. Het lijkt dus allemaal zo normaal en dus oke.

- relaties met je vriendin en ouders. Zorg ervoor dat je er altijd met iemand eerlijk over kunt praten. Iemand die niet elke dag wiet rookt.

verder moet je lekker doet wat je zelf wilt. Onthoud alleen dat als het nood aan de man is, je er altijd alleen voor staat. Als je verandering wilt dan moet je hier kost wat het kost voor gaan.

"One day, you'll leave this world behind
So live a life you will remember"
Klik om te vergroten...
Mooi verhaaltje man❤️ en herkenbaar. Thanks voor het delen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Mindless Weet jij het verschil tussen s-ggz en b-ggz
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Gaat je lukken man :redheart:

Niet stoppen als het gevoel aanvankelijk juist intenser wordt als je gericht gaat voelen. Dat is normaal en juist een teken dat je goed bezig bent.

"Zeg" er dan tegen dat je er oké mee bent dat dit gevoel dat je nu ervaart hier mogelijk altijd zal blijven en blijf in die openheid. Zie wat er gebeurt.

Dit faken werkt niet. Je acceptatie moet oprecht zijn. Je kunt je hart niet voor de gek houden.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook. Uiteindelijk heelt de tijd alle wonden. Ondanks het gevoel ga ik wel gewoon door met wat ik bezig ben. Ik was gister ook veel in me hoofd bezig toch zonder hasj 10uur geslapen wel met melatonine . Maar sliep echt mega vast. Ik denk dat het uiteindelijk wel minder word.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
trippymeeuw zei:
Zal het doen @Mindless ❤️. Hoe moeilijk het ook is. Mijn poh ggz zegt dat ik het gevoel gewoon moet verdragen en accepteren
Klik om te vergroten...
Gaat je lukken man :redheart:

Niet stoppen als het gevoel aanvankelijk juist intenser wordt als je gericht gaat voelen. Dat is normaal en juist een teken dat je goed bezig bent.

"Zeg" er dan tegen dat je er oké mee bent dat dit gevoel dat je nu ervaart hier mogelijk altijd zal blijven en blijf in die openheid. Zie wat er gebeurt.

Dit faken werkt niet. Je acceptatie moet oprecht zijn. Je kunt je hart niet voor de gek houden.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Vind het best spannend om de stap te zetten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."