Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende hasj verslaving

Beginnende hasj verslaving

1594 antwoorden
203 weergaven
18-5-2026
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mevrouw Pløp zei:
Reken jezelf nog maar niet rijk. Waarschijnlijk moet je een eigen bijdrage betalen naar inkomen :)
Klik om te vergroten...
annihilation zei:
Is de woning onderdeel van uw zorg (u betaalt geen huur uit uw eigen inkomen)? Dan is de eigen bijdrage afhankelijk van uw inkomen

Zal toch altijd goedkoper zijn dan volle mep huur betalen.
Klik om te vergroten...
Nope heb een indicatie geregeld ik hoef alleen maar 20€ per maand te betalen aan CAK of hoe dat ook heet. Beschermd wonen word door de gemeente betaald
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Over sparen en op jezelf gaan gesproken. Ga eens voor de lol je inboedel bij elkaar uitzoeken.
Dat geeft vast wel goeie motivatie om extra goed te sparen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben onderweg ben super zenuwachtig. Het word een zware dag…… Hoef geen eten
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Net weer op de weegschaal gestaan 78.4kg vind het toch vreemd want ik eet echt niks. Kan dit door de medicatie komt? Want ik heb vandaag helemaal nog niks gegeten mijn eetlust is 0
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga dit naar de poh ggz benoemen:


ANGST:

Merk gewoon dat ik continu mijn verleden weer terug haal en continu het weer herbeleef ik word erg gek van. En die gedachte maakt mij alleen maar gekker. Vooral de angst dat dit nooit meer weggaat dat maakt mij zo angstig en bang. Vooral het gevoel dat ik mijzelf niet ben en het continu het gevoel hebben dat ik nog steeds in dezelfde situatie zit. Het continu herbeleven het continu in hetzelfde gevoel zitten. Dit speelt vooral heel erg s’avonds op. Dagelijkse dingen gaan mij goed af ben ook goed aan het sporten maar het gevoel blijft terug komen het lijkt mij continu te achter volgen en me straffen. En continu word ik ermee geconfronteerd. Heb er wel eens dan over nagedacht dat ik het niet meer trek en dat ik niet meer wil.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
trippymeeuw zei:
Echt mooi dat je je zo openstelt man love❤️.

Ik heb vooral savonds pieker gedachten, en savonds denk ik heelveel na. En heb ik die kleine stress/paniek moments in me hoofd. Zonet had ik dit ook in de gym zonder enige aanleiding. Heb ook geen hasj beide hand.(alleen 5mg melatonine). Ik ben nu weer thuis en ben weer iets rustiger. Ben ook niet in mijn eigen huis maar bij mijn vriendin. Ik ga zo nog even 15/20min mediteren en dan mijn 5mg melatonine innemen.

ANGST:
Merk gewoon dat ik continu mijn verleden weer terug haal en continu het weer herbeleef ik word erg gek van. En die gedachte maakt mij alleen maar gekker. Vooral de angst dat dit nooit meer weggaat dat maakt mij zo angstig en bang


Moet over 16mei weer naar de POH GGZ, daar zal ik bovenstaande ook benoemen. De wachtrij van s-ggz is nog zolang fking 6maand!!


Wat de hasj doet is mij in een andere mind zetten ik kan heel mooi over dingen nadenken dan. En ik kan allemaal dingen uitzoeken videos kijken gamen. Ik vind alles interessant, en ik krijg visuals van thc wat ik heel fijn vind met het slapen.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar, maar dan met wiet. Dat je dan ineens de rust hebt om in plaats van gewoonweg te malen over het verleden, er echt goed over na te kunnen denken. En dat allerlei dingen ineens veel interessanter worden.

Maar dat is nu juist ook het gevaarlijke eraan qua verslaving (samen met dat je het in principe elke dag kunt doen).

Hoop niet dat ze je op een andere manier met een ander middel gaan verdoven. Medicatie ipv drugs.

Meditatie is imo het antwoord al, alleen moet het echt rigoureus mediteren op de rauwe emotie zijn. En dat kan nog wel tricky zijn om te doen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Herkenbaar, maar dan met wiet. Dat je dan ineens de rust hebt om in plaats van gewoonweg te malen over het verleden, er echt goed over na te kunnen denken. En dat allerlei dingen ineens veel interessanter worden.

Maar dat is nu juist ook het gevaarlijke eraan qua verslaving (samen met dat je het in principe elke dag kunt doen).

Hoop niet dat ze je op een andere manier met een ander middel gaan verdoven. Medicatie ipv drugs.

Meditatie is imo het antwoord al, alleen moet het echt rigoureus mediteren op de rauwe emotie zijn. En dat kan nog wel tricky zijn om te doen.
Klik om te vergroten...
Tja het is kloten man. Heb vannacht goed geslapen 10uur gepakt, het is nu weekend. Maar heb nog steeds de gedachte wat ik hierboven heb die angst veroorzaakt
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
trippymeeuw zei:
Tja het is kloten man. Heb vannacht goed geslapen 10uur gepakt, het is nu weekend. Maar heb nog steeds de gedachte wat ik hierboven heb die angst veroorzaakt
Klik om te vergroten...
Wat je schreef over dat het gevoel je continu lijkt te achtervolgen en straffen.

Ik ken dat goed. Zo kan het ook echt voelen ja.

Maar je moet dat "beest" als het ware recht aankijken tot het voelt alsof het naar je terugkijkt. En dan BLIJVEN kijken, alsof je er een stare contest mee doet, die je gaat WINNEN.

Er is imo ook een mindset verandering voor nodig. In plaats van:

O nee, het is er weer om me te plagen/straffen.

Dit:

Yes! Het is er weer. Weer een kans om de onderdrukte gevoelens die in me zitten opgeslagen onder ogen te komen en te verwerken.


Het is namelijk alleen door bewustwording dat je echt door die gevoelens heen kan werken. Het is alleen dat het soms super intens kan zijn en je geest je dan makkelijk kan overtuigen: dit is niet goed, dit is teveel, dit overweldigd me. Dit moet weg of verdoofd worden (met dus bijvoorbeeld drugs). Maar al dat is slechts uitstel van de onvermijdelijke stare contest met je gevoelens.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik rook al meer dan 30 jaar hasj en wiet met een puurpijpje. Dat is de afgelopen 29 jaar vrijwel altijd dagelijks geweest en op vrije dagen kan ik ook gehele dagen chronisch gebruiken.

Als ik geen verplichtingen denk te hebben en een hele dag mijn gang durf te gaan, dan rook ik minimaal elk uur een pijpje hasj.

Het fijne is dat er weliswaar gewenning optreedt, maar dat ik na al die jaren nog steeds high wordt van één pijpje.

Maar in tegenstelling tot 30 jaar geleden, waarbij het effect super psychedelisch was, ben ik nu gewend aan die effecten. Ze zijn er nog wel, maar ik negeer ze voor een groot deel, als het ware.

Dit jaar heb ik een pauze geprobeerd van 3 weken, maar het viel me niet mee. Ik miste het high zijn. Ofwel, ben ik er nog niet klaar mee. Daarna ben ik meteen weer teruggevallen in het chronische gebruik.

Toch is het bij dagelijks gebruik best duidelijk dat de subjectieve voordelen die ik ervaar, veel minder duidelijk zijn. De inspiratie en euforie worden minder. Uitstelgedrag sluipt er weer in. Ik blow op momenten dat het niet handig is. Bijvoorbeeld vlak voor sociale interacties met minder bekende mensen.

Alleen in het weekend cannabis gebruiken, zou fijner zijn om de balans in positieve en negatieve effecten meer in evenwicht te houden. Dit blijkt echter lastig te zijn als je eenmaal gewend raakt aan dagelijks gebruik.

Jij bent er nu nog vroeg bij. Je signaleert een beginnend probleem. Hou het leuk voor jezelf en voorkom dat je chronisch gaat gebruiken. THC is een superfijne drug, maar kan helaas ook overmatig gebruikt worden.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Wat je schreef over dat het gevoel je continu lijkt te achtervolgen en straffen.

Ik ken dat goed. Zo kan het ook echt voelen ja.

Maar je moet dat "beest" als het ware recht aankijken tot het voelt alsof het naar je terugkijkt. En dan BLIJVEN kijken, alsof je er een stare contest mee doet, die je gaat WINNEN.

Er is imo ook een mindset verandering voor nodig. In plaats van:

O nee, het is er weer om me te plagen/straffen.

Dit:

Yes! Het is er weer. Weer een kans om de onderdrukte gevoelens die in me zitten opgeslagen onder ogen te komen en te verwerken.


Het is namelijk alleen door bewustwording dat je echt door die gevoelens heen kan werken. Het is alleen dat het soms super intens kan zijn en je geest je dan makkelijk kan overtuigen: dit is niet goed, dit is teveel, dit overweldigd me. Dit moet weg of verdoofd worden (met dus bijvoorbeeld drugs). Maar al dat is slechts uitstel van de onvermijdelijke stare contest met je gevoelens.
Klik om te vergroten...
Ja alleen ik heb geen idee hoe ik hier ooit vanaf kom. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik raak van kleine dingen al in paniek. Bijvoorbeeld dat ik dit weekend alleen ben thuis, zonder vriendin. En dat ik vnv ga bingo’en met mijn vriendin haar moeder en mijn eigen moeder. En dat ze zo naar het werk gaat en dat ik alleen ben in haar huis. Dit soort dingen leveren bij mij al spanning en angst op. Ik snap er echt niks van hiervoor had ik hier nooit last van. Vroeger als kind was ik angstig. Maar daarna er nooit meer last van gehad totdat er iets was gebeurd in mijn relatie. Het lijkt gwn bijna alsof ik het niet kan verwerken. Het blijft in me systeem het is gvd al 3maand geleden :(

Ik wil gewoon weer die zorgeloze jonge gozer worden die ik hiervoor was. Lol hebben niet teveel nadenken. Dingen doen zonder spanning of angst. Het is echt verschrikkelijk als het zo doorgaat voor een jaar weet ik niet of ik er meer ben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
trippymeeuw zei:
Ja alleen ik heb geen idee hoe ik hier ooit vanaf kom. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik raak van kleine dingen al in paniek. Bijvoorbeeld dat ik dit weekend alleen ben thuis, zonder vriendin. En dat ik vnv ga bingo’en met mijn vriendin haar moeder en mijn eigen moeder. En dat ze zo naar het werk gaat en dat ik alleen ben in haar huis. Dit soort dingen leveren bij mij al spanning en angst op. Ik snap er echt niks van hiervoor had ik hier nooit last van. Vroeger als kind was ik angstig. Maar daarna er nooit meer last van gehad totdat er iets was gebeurd in mijn relatie. Het lijkt gwn bijna alsof ik het niet kan verwerken. Het blijft in me systeem het is gvd al 3maand geleden :(
Klik om te vergroten...
Door je gevoelens zonder intentie recht aan te kijken en dat lang genoeg.

Verdoven met iets werkt tijdelijk maar lost het niet echt op. Het komt dan gewoon een andere keer weer op.

Half voelen/erkennen werkt ook niet. Dan krijg je wat je nu hebt: het "geplaagd" blijven worden door je spanningen en angsten. Het is niet dat ze je wíllen plagen, het is dat ze schreeuwen: geef ons je volledige aandacht, dat is wat we nodig hebben.

Wat mij helpt als dergelijke gevoelens opkomen, is (als het mogelijk is) even hetgeen waar ik mee bezig ben stoppen en echt even gericht "vragen" aan mijn gevoelens: "wat willen jullie?" En dan ook echt luisteren, wat betekent: niet luisteren met de intentie die gevoelens weg te krijgen, maar gewoon: luisteren. Luisteren zoals je naar een vogel luistert.

Het is een vaardigheid die je kan (moet eigenlijk) trainen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Door je gevoelens zonder intentie recht aan te kijken en dat lang genoeg.

Verdoven met iets werkt tijdelijk maar lost het niet echt op. Het komt dan gewoon een andere keer weer op.

Half voelen/erkennen werkt ook niet. Dan krijg je wat je nu hebt: het "geplaagd" blijven worden door je spanningen en angsten. Het is niet dat ze je wíllen plagen, het is dat ze schreeuwen: geef ons je volledige aandacht, dat is wat we nodig hebben.

Wat mij helpt als dergelijke gevoelens opkomen, is (als het mogelijk is) even hetgeen waar ik mee bezig ben stoppen en echt even gericht "vragen" aan mijn gevoelens: "wat willen jullie?" En dan ook echt luisteren, wat betekent: niet luisteren met de intentie die gevoelens weg te krijgen, maar gewoon: luisteren. Luisteren zoals je naar een vogel luistert.

Het is een vaardigheid die je kan (moet eigenlijk) trainen.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit echt moeilijk vooral omdat dit probleem eig al is opgelost. Het stopt gewoon niet, ik weet zelf ook niet echt wat het is. Het is puur het gevoel van ongemak in mijn lichaam wat vervelend is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
trippymeeuw zei:
Ik vind dit echt moeilijk vooral omdat dit probleem eig al is opgelost. Het stopt gewoon niet, ik weet zelf ook niet echt wat het is. Het is puur het gevoel van ongemak in mijn lichaam wat vervelend is
Klik om te vergroten...
Het probleem is opgelost?

Duidelijk is er het probleem van spanningen en gevoelens die jij als belemmerend/problematisch ervaart. Zo te lezen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik weet zelf ook hoe verschrikkelijk belemmerend en vervelend dergelijke spanningen en gevoelens kunnen zijn, maar als jij in eerste instantie al niet eens erkent dat er een probleem is, hoe kun je dan beginnen er wat aan te doen?

Ik kan eigenlijk alleen maar herhalen: erkennen dat deze ongemakkelijke gevoelens er zijn en ze je volledige aandacht geven: er echt naar gaan luisteren, zonder intentie.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#15
trippymeeuw zei:
Ja alleen ik heb geen idee hoe ik hier ooit vanaf kom. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik raak van kleine dingen al in paniek. Bijvoorbeeld dat ik dit weekend alleen ben thuis, zonder vriendin. En dat ik vnv ga bingo’en met mijn vriendin haar moeder en mijn eigen moeder. En dat ze zo naar het werk gaat en dat ik alleen ben in haar huis. Dit soort dingen leveren bij mij al spanning en angst op. Ik snap er echt niks van hiervoor had ik hier nooit last van. Vroeger als kind was ik angstig. Maar daarna er nooit meer last van gehad totdat er iets was gebeurd in mijn relatie. Het lijkt gwn bijna alsof ik het niet kan verwerken. Het blijft in me systeem het is gvd al 3maand geleden :(

Ik wil gewoon weer die zorgeloze jonge gozer worden die ik hiervoor was. Lol hebben niet teveel nadenken. Dingen doen zonder spanning of angst. Het is echt verschrikkelijk als het zo doorgaat voor een jaar weet ik niet of ik er meer ben.
Klik om te vergroten...
Probeer je hier helemaal zelf uit te komen, of ga je naar een psycholoog? Zo niet, zou ik dat wel aanraden. Het is heel moeilijk om zelf je gedachtepatronen te herkennen en te veranderen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#16
KlaasVaak zei:
Probeer je hier helemaal zelf uit te komen, of ga je naar een psycholoog? Zo niet, zou ik dat wel aanraden. Het is heel moeilijk om zelf je gedachtepatronen te herkennen en te veranderen.
Klik om te vergroten...
Ja ik ga naar Poh ggz. Maar die kan maar beperkt hulp bieden. Zij heeft mij al doorverwezen naar een S-GGZ instantie maar die hebben een wachttijd van 6maand….
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik weet zelf ook hoe verschrikkelijk belemmerend en vervelend dergelijke spanningen en gevoelens kunnen zijn, maar als jij in eerste instantie al niet eens erkent dat er een probleem is, hoe kun je dan beginnen er wat aan te doen?

Ik kan eigenlijk alleen maar herhalen: erkennen dat deze ongemakkelijke gevoelens er zijn en ze je volledige aandacht geven: er echt naar gaan luisteren, zonder intentie.
Klik om te vergroten...
Er is eig geen probleem ik maak die problemen zelf in mijn hoofd. Ik blijf mijn daden herbeleven nu is het minder erg dan voorheen maar toch
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Dit weekend ga ik wel blowen. Vnv en morgen met een vriend die langskomt. (Die ken ik al sinds mijn 8e)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
trippymeeuw zei:
Er is eig geen probleem ik maak die problemen zelf in mijn hoofd. Ik blijf mijn daden herbeleven nu is het minder erg dan voorheen maar toch
Klik om te vergroten...
Het hoeft geen probleem te zijn, maar gevoelens die er wel degelijk zijn proberen te negeren zorgt wel voor problemen, zoals je zelf ziet.

Je hoofd kan je makkelijk gaan proberen te overtuigen dat er niet alleen geen probleem is, maar dat er ook geen zaken zijn die je aandacht vragen (je gevoelens/spanningen) die er dus wel dégelijk zijn.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Het hoeft geen probleem te zijn, maar gevoelens die er wel degelijk zijn proberen te negeren zorgt wel voor problemen, zoals je zelf ziet.

Je hoofd kan je makkelijk gaan proberen te overtuigen dat er niet alleen geen probleem is, maar dat er ook geen zaken zijn die je aandacht vragen (je gevoelens/spanningen) die er dus wel dégelijk zijn.
Klik om te vergroten...
Het is echt moeilijk :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5758596061...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."