#1
Mooi verhaaltje man❤️ en herkenbaar. Thanks voor het delen.Ik heb van 2017 tot 2020 gerookt. Wat ik wil doen is je waarschuwen, maar eerst even mijn verhaal
ik rookte alleen in de avond en was altijd pas nadat ik alles gedaan had. Het eerste jaar gaat voorbij zonder dat je er erg in hebt. Het tweede jaar ook maar langzamerhand schuif je alles op de lange baan want ik wilde tenslotte alles gedaan hebben. Ondanks dat ik het in vergelijking met mijn vrienden heel weinig rookte. Laten we zeggen dat ik maar een gram per week rookte. achterafgezien was ik 3 jaar lang grotendeels 24/7 stoned omdat wiet het langste van alle middelen in het bloed blijft zitten. zelfs met zo’n kleine hoeveelheid.
Hieronder 3 dingen die erin sluipen als een sluipmoordenaar
1. alles schuift langzaam op de lange baan. Je leeft van dag tot dag en vooruit plannen is onmogelijk omdat je jezelf steeds tegenkomend in het ontspannen stoned zijn. Wiet zorgt voor een bubbel om je heen. Je leeft in een waas ( het dag tot dag leven). Op een gegeven moment zit je in isolement.
2. wat ik bedoel met isolement is dat als je jaren lang rookt, je de hele dag doet chillen. Chillen gebeurde bij mij alleen met smokers. Omdat wij allemaal hetzelfde doen. Ik kwam dus in isolement omdat ik alleen maar smokers als vrienden had. Door dit isolement lijkt het allemaal niet zo erg want iedereen die je kent doet het zo….
Bij mij in omgeving heb je nogal polarisatie waardoor je alleen maar met die mensen omgaat waarmee je om gaat. Na twee jaar stoppen had ik pas weer een echte niet wiet rokende vriendengroep.
Tot op de dag van vandaag loop ik nog altijd tegen de pijn aan dat ik mijn beste vrienden nog altijd smoken en alles aan het verpesten zijn. Ik ben nu 3 jaar pas 100% los van mijn oude vrienden. Ze zitten wel bij onze niet smokende vriendengroep maar als je het aan mij vraagt voor spek en bonen omdat er gewoon echt helemaal niks in zit. 😔 vast in de bubbel waar zei geen zicht in hebben.
3. toekomst
omdat ik van dag tot dag leefde was ik alleen maar bezig met de dag door te komen. Ik ben optijd gestopt. Maar mijn vrienden zitten nog altijd op de zelfde plek als 3 jaar geleden. Wat men alleen vergeet is dat het leven door gaat. Opleiding wordt gehaald/gestopt. Heledag niks doen wat ervoor zorgt dat je er ook na gaat handelen. Wiet en hasj zorgt ervoor dat je met steeds minder genoegen neemt en dat gebeurt volledig onbewust. Mijn vrienden hadden ambities. Nu hebben ze plaats gemaakt voor een 9 tot 5 baan als paket bezorger. Iedereen is fout: belasting betalen is belachelijk dit dat. Ouders doen alles fout. Kortom ze zijn zelf het probleem niet maar de andere is het probleem. Dit maakt de bubbel de bubbel…
Maar nu mijn leven na smoken
omdat ik wel ambitie heb wilde ik hoe dan ook stoppen omdat ik wel verder dacht dan het hier in nu. Ik ben gestopt in het begin van corona. De eerste 3 maanden heb ik heel veel gewerkt en dat was mijn redding. Heel Nederland lag op zijn gat en ik was een van de weinige die kon werken. Hier kon ik genieten en mijn mind herschrijven.
Na he eerste jaar kwam ik er achter hoe afgevlakt mijn leven was geworden. ( dit komt door het missen van de REM-slaap. De REM-slaap snoeit allen onnuttig gedachten weg waardoor je bovenkamer leger is. Zie het als een bibliotheek. Zonder REM slaap duur het veel langer om je shit te vinden waardoor uitstel uiteindelijk afstel wordt. Rem slaapt zorgt voor een georganiseerde bibliotheek)
Doordat ik nu niet meer stoned was ging alles makkelijker. Na een maand al leek het alsof ik een super mind had. Ik kon weer normaal nadenken en deed mijn werkzaamheden beter. Ik zat na een jaar nog altijd vast aan alleen maar smokers. Dit heeft ruim twee jaar geduurd voordat ik mezelf ervanaf gezet heb. Mede door corona.
Doordat ik alles beter kon werd ik socialer. Met deze ( nog matige) sociale skills ben ik gestopt in de horeca en ben ik begonnen als technische dienst in een groot warenhuis. Ik was opeens elke dag in het weekend het aanspreekpunt van 20+ medewerkers. Hier werd ik sociaal flink in het diepe gegooid. Hier ben ik ontpop tot een sociale vlinder in vergelijking met mijn verleden. Tegelijkertijd ben ik begonnen op het hbo.
Door wat ik heb overwonnen door te stoppen met smoken wist ik wie ik echt was. Wat ik kon en wat ik nog allemaal wil bereiken. Ik ben daarom gestopt met het hbo omdat weet dat ik talent heb. Ik wist zeker dat wat er in mijn hoofd afspeelde veel meer waard was dan wat ik op school leerde. Ik weigerde mijn eigen kennis aan de kant te schuiven om toch maar goede punten te behalen. Ik ben gaan solliciteren en heb het probleem uitgelegd. Nu werk ik als werktuigbouwkunde in een bedrijf dat op hun vestiging alleen werkt voor ASML. It did it. Allemaal zelf voor gezorgd omdat ik mijn ambitie niet wilde loslaten.
ik weet niet zo goed wat ik voor advies zou moeten geven. Alles wat er bij mij gebeurt is is heeft er uiteindelijk voor gezorgd waar ik nu ben. Ook wiet.
waarschijnlijk is er nu nog nog helemaal niks aan de hand maar toch hoop ik je een beetje inzicht te hebben in mijn leven. Hou vooral in het achter hoofd waarom je wiet rookt. Bij mij was het achterafgezien toch de thuissituatie waar ik aan wilde ontvluchten.
waar je vooral voor wil behoeden in de tomomst is:
- Problemen ontlopen en ontkennen
- Vrienden die je aan de grond houden, slechte vrienden geven je drugs. echte vrienden waarschuwen je. Het lijkt dus allemaal zo normaal en dus oke.
- relaties met je vriendin en ouders. Zorg ervoor dat je er altijd met iemand eerlijk over kunt praten. Iemand die niet elke dag wiet rookt.
verder moet je lekker doet wat je zelf wilt. Onthoud alleen dat als het nood aan de man is, je er altijd alleen voor staat. Als je verandering wilt dan moet je hier kost wat het kost voor gaan.
"One day, you'll leave this world behind
So live a life you will remember"