Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende hasj verslaving

Beginnende hasj verslaving

1594 antwoorden
124 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Batje11 zei:
Ik heb van 2017 tot 2020 gerookt. Wat ik wil doen is je waarschuwen, maar eerst even mijn verhaal
ik rookte alleen in de avond en was altijd pas nadat ik alles gedaan had. Het eerste jaar gaat voorbij zonder dat je er erg in hebt. Het tweede jaar ook maar langzamerhand schuif je alles op de lange baan want ik wilde tenslotte alles gedaan hebben. Ondanks dat ik het in vergelijking met mijn vrienden heel weinig rookte. Laten we zeggen dat ik maar een gram per week rookte. achterafgezien was ik 3 jaar lang grotendeels 24/7 stoned omdat wiet het langste van alle middelen in het bloed blijft zitten. zelfs met zo’n kleine hoeveelheid.

Hieronder 3 dingen die erin sluipen als een sluipmoordenaar

1. alles schuift langzaam op de lange baan. Je leeft van dag tot dag en vooruit plannen is onmogelijk omdat je jezelf steeds tegenkomend in het ontspannen stoned zijn. Wiet zorgt voor een bubbel om je heen. Je leeft in een waas ( het dag tot dag leven). Op een gegeven moment zit je in isolement.

2. wat ik bedoel met isolement is dat als je jaren lang rookt, je de hele dag doet chillen. Chillen gebeurde bij mij alleen met smokers. Omdat wij allemaal hetzelfde doen. Ik kwam dus in isolement omdat ik alleen maar smokers als vrienden had. Door dit isolement lijkt het allemaal niet zo erg want iedereen die je kent doet het zo….

Bij mij in omgeving heb je nogal polarisatie waardoor je alleen maar met die mensen omgaat waarmee je om gaat. Na twee jaar stoppen had ik pas weer een echte niet wiet rokende vriendengroep.
Tot op de dag van vandaag loop ik nog altijd tegen de pijn aan dat ik mijn beste vrienden nog altijd smoken en alles aan het verpesten zijn. Ik ben nu 3 jaar pas 100% los van mijn oude vrienden. Ze zitten wel bij onze niet smokende vriendengroep maar als je het aan mij vraagt voor spek en bonen omdat er gewoon echt helemaal niks in zit. 😔 vast in de bubbel waar zei geen zicht in hebben.

3. toekomst

omdat ik van dag tot dag leefde was ik alleen maar bezig met de dag door te komen. Ik ben optijd gestopt. Maar mijn vrienden zitten nog altijd op de zelfde plek als 3 jaar geleden. Wat men alleen vergeet is dat het leven door gaat. Opleiding wordt gehaald/gestopt. Heledag niks doen wat ervoor zorgt dat je er ook na gaat handelen. Wiet en hasj zorgt ervoor dat je met steeds minder genoegen neemt en dat gebeurt volledig onbewust. Mijn vrienden hadden ambities. Nu hebben ze plaats gemaakt voor een 9 tot 5 baan als paket bezorger. Iedereen is fout: belasting betalen is belachelijk dit dat. Ouders doen alles fout. Kortom ze zijn zelf het probleem niet maar de andere is het probleem. Dit maakt de bubbel de bubbel…

Maar nu mijn leven na smoken

omdat ik wel ambitie heb wilde ik hoe dan ook stoppen omdat ik wel verder dacht dan het hier in nu. Ik ben gestopt in het begin van corona. De eerste 3 maanden heb ik heel veel gewerkt en dat was mijn redding. Heel Nederland lag op zijn gat en ik was een van de weinige die kon werken. Hier kon ik genieten en mijn mind herschrijven.


Na he eerste jaar kwam ik er achter hoe afgevlakt mijn leven was geworden. ( dit komt door het missen van de REM-slaap. De REM-slaap snoeit allen onnuttig gedachten weg waardoor je bovenkamer leger is. Zie het als een bibliotheek. Zonder REM slaap duur het veel langer om je shit te vinden waardoor uitstel uiteindelijk afstel wordt. Rem slaapt zorgt voor een georganiseerde bibliotheek)

Doordat ik nu niet meer stoned was ging alles makkelijker. Na een maand al leek het alsof ik een super mind had. Ik kon weer normaal nadenken en deed mijn werkzaamheden beter. Ik zat na een jaar nog altijd vast aan alleen maar smokers. Dit heeft ruim twee jaar geduurd voordat ik mezelf ervanaf gezet heb. Mede door corona.

Doordat ik alles beter kon werd ik socialer. Met deze ( nog matige) sociale skills ben ik gestopt in de horeca en ben ik begonnen als technische dienst in een groot warenhuis. Ik was opeens elke dag in het weekend het aanspreekpunt van 20+ medewerkers. Hier werd ik sociaal flink in het diepe gegooid. Hier ben ik ontpop tot een sociale vlinder in vergelijking met mijn verleden. Tegelijkertijd ben ik begonnen op het hbo.

Door wat ik heb overwonnen door te stoppen met smoken wist ik wie ik echt was. Wat ik kon en wat ik nog allemaal wil bereiken. Ik ben daarom gestopt met het hbo omdat weet dat ik talent heb. Ik wist zeker dat wat er in mijn hoofd afspeelde veel meer waard was dan wat ik op school leerde. Ik weigerde mijn eigen kennis aan de kant te schuiven om toch maar goede punten te behalen. Ik ben gaan solliciteren en heb het probleem uitgelegd. Nu werk ik als werktuigbouwkunde in een bedrijf dat op hun vestiging alleen werkt voor ASML. It did it. Allemaal zelf voor gezorgd omdat ik mijn ambitie niet wilde loslaten.


ik weet niet zo goed wat ik voor advies zou moeten geven. Alles wat er bij mij gebeurt is is heeft er uiteindelijk voor gezorgd waar ik nu ben. Ook wiet.

waarschijnlijk is er nu nog nog helemaal niks aan de hand maar toch hoop ik je een beetje inzicht te hebben in mijn leven. Hou vooral in het achter hoofd waarom je wiet rookt. Bij mij was het achterafgezien toch de thuissituatie waar ik aan wilde ontvluchten.

waar je vooral voor wil behoeden in de tomomst is:
- Problemen ontlopen en ontkennen
- Vrienden die je aan de grond houden, slechte vrienden geven je drugs. echte vrienden waarschuwen je. Het lijkt dus allemaal zo normaal en dus oke.

- relaties met je vriendin en ouders. Zorg ervoor dat je er altijd met iemand eerlijk over kunt praten. Iemand die niet elke dag wiet rookt.

verder moet je lekker doet wat je zelf wilt. Onthoud alleen dat als het nood aan de man is, je er altijd alleen voor staat. Als je verandering wilt dan moet je hier kost wat het kost voor gaan.

"One day, you'll leave this world behind
So live a life you will remember"
Klik om te vergroten...
Mooi verhaaltje man❤️ en herkenbaar. Thanks voor het delen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless Weet jij het verschil tussen s-ggz en b-ggz
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Gaat je lukken man :redheart:

Niet stoppen als het gevoel aanvankelijk juist intenser wordt als je gericht gaat voelen. Dat is normaal en juist een teken dat je goed bezig bent.

"Zeg" er dan tegen dat je er oké mee bent dat dit gevoel dat je nu ervaart hier mogelijk altijd zal blijven en blijf in die openheid. Zie wat er gebeurt.

Dit faken werkt niet. Je acceptatie moet oprecht zijn. Je kunt je hart niet voor de gek houden.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook. Uiteindelijk heelt de tijd alle wonden. Ondanks het gevoel ga ik wel gewoon door met wat ik bezig ben. Ik was gister ook veel in me hoofd bezig toch zonder hasj 10uur geslapen wel met melatonine . Maar sliep echt mega vast. Ik denk dat het uiteindelijk wel minder word.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
trippymeeuw zei:
Zal het doen @Mindless ❤️. Hoe moeilijk het ook is. Mijn poh ggz zegt dat ik het gevoel gewoon moet verdragen en accepteren
Klik om te vergroten...
Gaat je lukken man :redheart:

Niet stoppen als het gevoel aanvankelijk juist intenser wordt als je gericht gaat voelen. Dat is normaal en juist een teken dat je goed bezig bent.

"Zeg" er dan tegen dat je er oké mee bent dat dit gevoel dat je nu ervaart hier mogelijk altijd zal blijven en blijf in die openheid. Zie wat er gebeurt.

Dit faken werkt niet. Je acceptatie moet oprecht zijn. Je kunt je hart niet voor de gek houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
trippymeeuw zei:
@Mindless Weet jij het verschil tussen s-ggz en b-ggz
Klik om te vergroten...
Nee sorry heb praktisch geen kennis hiervan.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
trippymeeuw zei:
@Mindless Weet jij het verschil tussen s-ggz en b-ggz
Klik om te vergroten...
Basis GZZ gaat om lichte tot matige problematiek waarvan de verwachting is dat dit in relatief korte tijd kan worden behandeld. Behandeling is klachtgericht.

Specialistische GGZ is voor de behandeling van meer complexe problematiek. Behandeling kan langer duren en meer specialisme vereisen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mevrouw Pløp zei:
Basis GZZ gaat om lichte tot matige problematiek waarvan de verwachting is dat dit in relatief korte tijd kan worden behandeld. Behandeling is klachtgericht.

Specialistische GGZ is voor de behandeling van meer complexe problematiek. Behandeling kan langer duren en meer specialisme vereisen.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel benieuwd hoe dat is. Heb in mijn kindertijd en leven veel hulpverleners gezien. Ik ben altijd een probleem kind geweest
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb op 20mei een techno feest staan van 00:00-09:00. Ik ga met een vriend die wil een keer xtc proberen. We gaan rond half 6 terug naar huis. Heb zo’n 4 pillen. Ik wil zelf ook wel graag een keer een feestje op mdma. De laatste keer was 7maand terug toen had ik veel te veel gehad. 4pillen. Daar had ik echt veel van geleerd dikke kater de hele week moe. Als ik gewoon erom denk en het laat bij max 1.5pil. Dan heb ik nauwelijks tot geen kater. En als ik het ga doen doe ik echt een klein beetje max 1pil. Om toch niet een hele kater te krijgen. Wil dan eerst de eerste paar uur op het feest nuchter rond lopen om de tijd te verkorten.

Ik snap dat jullie nu zeggen dit moet je niet doen. Maar om nu alles uit de weg te gaan wat ik hiervoor ook leuk vond om te doen. Misschien kom ik wel tot andere inzichten met mdma.
B
BrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippymeeuw zei:
Ik ga dit naar de poh ggz benoemen:


ANGST:

Merk gewoon dat ik continu mijn verleden weer terug haal en continu het weer herbeleef ik word erg gek van. En die gedachte maakt mij alleen maar gekker. Vooral de angst dat dit nooit meer weggaat dat maakt mij zo angstig en bang. Vooral het gevoel dat ik mijzelf niet ben en het continu het gevoel hebben dat ik nog steeds in dezelfde situatie zit. Het continu herbeleven het continu in hetzelfde gevoel zitten. Dit speelt vooral heel erg s’avonds op. Dagelijkse dingen gaan mij goed af ben ook goed aan het sporten maar het gevoel blijft terug komen het lijkt mij continu te achter volgen en me straffen. En continu word ik ermee geconfronteerd. Heb er wel eens dan over nagedacht dat ik het niet meer trek en dat ik niet meer wil.
Klik om te vergroten...
Hoi, ik denk dat het zeker goed is als je deze angsten met het ggz gaat bespreken. Ik denk, en dat is puur mijn mening, dat daar een groot punt ligt van het probleem. Ook je behoefte om te gebruiken heeft daar zijn oorsprong. Eerst, neem ik aan, rookte je omdat het lekker en leuk was. Nu rook je om dat gevoel vast te kunnen houden maar ik denk ook dat je weet dat je jezelf daarmee een beetje voor de gek houdt. Om dingen te kunnen verwerken moet je ze aangaan. Hoe vervelend ze ook zijn. Je voelt ze, de emoties die er met mee komen zijn er en dan dek je het af met een roes van de thc. En stopt het weg tot je weer bij je emoties uitkomt en dan begint het weer opnieuw. En dan is de cirkel rond. En zo blijf je het herhalen.

Ik zal eerlijk zijn. Ik heb een angststoornis. Al zolang als ik me kan herinneren zijn 70% van mijn gedachten gericht op bang zijn voor iets. Het heeft er vooral mee te maken hoe ik denk dat "anderen" over me denken. Omdat ik niet zogoed over mezelf denk. Maar goed, het is een lang verhaal.

Ik heb 24 jaar stevig gebloowd. Eerst voor de fun en daarna 5g per dag om rustig te kunnen zijn. De laatste jaren aangevuld met medicatie en de nodige alcohol omdat mijn joint niet meer afdoende was. Ik was 24/7 onder invloed en in paniek. Ik leefde in paniek en ik dacht er nooit mee te kunnen stoppen. Tot een punt dat de enigste logische gedachte die over bleef was dat ik uit dit leven moest. Ik heb ook hulp gezocht. De afkickkliniek en het ggz. Het heeft me veel moeite gekost. Vooral omdat ik vast wou blijven houden aan recreatief gebruik. Wat voormij een fabel was, iets wat niet bestaat.

Wat je schrijft, ik moest het doen om te kunnen slapen. Om te kunnen overleven. Zo voelde het.

Nu maak ik een sprong naar nu. Ik wil je niet ontmoedigen met hoe zwaar het voor mij was. Maar vertellen hoe het nu is.

Ik ben nu bijna 8 jaar gestopt met drinken en 6,5 jaar met blowen. Het heeft even geduurd maar ik ben rustiger dan dat ik ooit onder invloed ben geweest. Ik slaap iedere nacht minimaal 8 tot 9 uur en slaap in binnen minuten. Dat is mijn winst. Inderdaad, ik droom veel en intens realistisch maar ben nuchter als ik wakker wordt en kan ten volste begrijpen dat het een droom was. En geniet er vaak intens van.

Ik leef nog steeds in angst. Mijn angststoornis is nog zeker dagelijks aanwezig maar zonder het gebruik van alcohol en thc heb ik geen last meer van paniek. Ik kan relativeren en begrijpen dat ik het allemaal zelf doe. Dat ik de gene ben die het verleden moet laten rusten en niet bang moet zijn voor de toekomst. Ik mag genieten van het nu. De tranen lopen over mijn wangen als ik het schrijft. Emotioneel raakt het me terwijl mijn ratio moeite heeft om de woorden te geloven.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat als jij het werk er in wilt steken het op den duur beter gaat worden. Het kost tijd. En helaas praat ik over jaren. Blijf er niet voor op de loop. Voor je het weet ben je, ik was 39 toen ik de draai kon maken, heel wat jaren van je leven kwijt door stoned je rust te zoeken.

Ik weet nu dat veel van de heftigheid van mijn emoties lag aan het gebruik van thc. Dat ik er veel last van had omdat mijn hoofd op angst is ingesteld. Dan verwerken je hersens dingen anders dan bij anderen.

En ik hoor je bijna denken, waar blijft het plezier in het leven. Ik ben echt geen heilige. Ik haal het uit dingen waarvan het geen zin heeft om ze dagelijks te gebruiken. Waarmee ik opzoek kan gaan in mezelf naar het hoe en wat van mijn ik. Naar lang oefenen en weten dat het alleen toevoeging is in mijn bestaan. Geen oplossing.

Ik hoop echt dat je er mee verder kunt komen. Ik gun het jouw, en anderen, om rust te kunnen ervaren die uit jezelf komt. En jij, jij bet de gene die dat voor elkaar kan krijgen. Jij bent de gene die kan kiezen om het anders te doen.

En dat is wat het is. Jouw keuze!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Vandaag weer een dag zonder hasj. Zo 5mg melatonine en slapen. Redelijke goede dag gehad vandaag :)
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bril zei:
Hoi, ik denk dat het zeker goed is als je deze angsten met het ggz gaat bespreken. Ik denk, en dat is puur mijn mening, dat daar een groot punt ligt van het probleem. Ook je behoefte om te gebruiken heeft daar zijn oorsprong. Eerst, neem ik aan, rookte je omdat het lekker en leuk was. Nu rook je om dat gevoel vast te kunnen houden maar ik denk ook dat je weet dat je jezelf daarmee een beetje voor de gek houdt. Om dingen te kunnen verwerken moet je ze aangaan. Hoe vervelend ze ook zijn. Je voelt ze, de emoties die er met mee komen zijn er en dan dek je het af met een roes van de thc. En stopt het weg tot je weer bij je emoties uitkomt en dan begint het weer opnieuw. En dan is de cirkel rond. En zo blijf je het herhalen.

Ik zal eerlijk zijn. Ik heb een angststoornis. Al zolang als ik me kan herinneren zijn 70% van mijn gedachten gericht op bang zijn voor iets. Het heeft er vooral mee te maken hoe ik denk dat "anderen" over me denken. Omdat ik niet zogoed over mezelf denk. Maar goed, het is een lang verhaal.

Ik heb 24 jaar stevig gebloowd. Eerst voor de fun en daarna 5g per dag om rustig te kunnen zijn. De laatste jaren aangevuld met medicatie en de nodige alcohol omdat mijn joint niet meer afdoende was. Ik was 24/7 onder invloed en in paniek. Ik leefde in paniek en ik dacht er nooit mee te kunnen stoppen. Tot een punt dat de enigste logische gedachte die over bleef was dat ik uit dit leven moest. Ik heb ook hulp gezocht. De afkickkliniek en het ggz. Het heeft me veel moeite gekost. Vooral omdat ik vast wou blijven houden aan recreatief gebruik. Wat voormij een fabel was, iets wat niet bestaat.

Wat je schrijft, ik moest het doen om te kunnen slapen. Om te kunnen overleven. Zo voelde het.

Nu maak ik een sprong naar nu. Ik wil je niet ontmoedigen met hoe zwaar het voor mij was. Maar vertellen hoe het nu is.

Ik ben nu bijna 8 jaar gestopt met drinken en 6,5 jaar met blowen. Het heeft even geduurd maar ik ben rustiger dan dat ik ooit onder invloed ben geweest. Ik slaap iedere nacht minimaal 8 tot 9 uur en slaap in binnen minuten. Dat is mijn winst. Inderdaad, ik droom veel en intens realistisch maar ben nuchter als ik wakker wordt en kan ten volste begrijpen dat het een droom was. En geniet er vaak intens van.

Ik leef nog steeds in angst. Mijn angststoornis is nog zeker dagelijks aanwezig maar zonder het gebruik van alcohol en thc heb ik geen last meer van paniek. Ik kan relativeren en begrijpen dat ik het allemaal zelf doe. Dat ik de gene ben die het verleden moet laten rusten en niet bang moet zijn voor de toekomst. Ik mag genieten van het nu. De tranen lopen over mijn wangen als ik het schrijft. Emotioneel raakt het me terwijl mijn ratio moeite heeft om de woorden te geloven.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat als jij het werk er in wilt steken het op den duur beter gaat worden. Het kost tijd. En helaas praat ik over jaren. Blijf er niet voor op de loop. Voor je het weet ben je, ik was 39 toen ik de draai kon maken, heel wat jaren van je leven kwijt door stoned je rust te zoeken.

Ik weet nu dat veel van de heftigheid van mijn emoties lag aan het gebruik van thc. Dat ik er veel last van had omdat mijn hoofd op angst is ingesteld. Dan verwerken je hersens dingen anders dan bij anderen.

En ik hoor je bijna denken, waar blijft het plezier in het leven. Ik ben echt geen heilige. Ik haal het uit dingen waarvan het geen zin heeft om ze dagelijks te gebruiken. Waarmee ik opzoek kan gaan in mezelf naar het hoe en wat van mijn ik. Naar lang oefenen en weten dat het alleen toevoeging is in mijn bestaan. Geen oplossing.

Ik hoop echt dat je er mee verder kunt komen. Ik gun het jouw, en anderen, om rust te kunnen ervaren die uit jezelf komt. En jij, jij bet de gene die dat voor elkaar kan krijgen. Jij bent de gene die kan kiezen om het anders te doen.

En dat is wat het is. Jouw keuze!
Klik om te vergroten...
Ik zal dit zo even doorlezen en erop reageren ❤️ thanks voor je openheid je bent een topper❤️ zit nu bij de bingo. Ik rook nog wel voor me plezier. Want ik doe het niet overdags alleen s'avonds om de dag af te sluiten en ik vind de combinatie met thc +gamen en muziek luisteren of videos kijken zo top. Rap muziek komt heel anders aan als je stoned bent.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
trippymeeuw zei:
Vandaag weer een dag zonder hasj. Zo 5mg melatonine en slapen. Redelijke goede dag gehad vandaag :)
Klik om te vergroten...
Goed gedaan @trippymeeuw !
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Vanavond ga ik hasj/wiet gebruiken er komt een vriend langs die ik al ken vanaf dat ik 8ben. We gaan denk ik een brownie eten van de shop en dan nog wat erbij blowen🤞🏼. Was gister ook van plan om te blowen maar toch niet gedaan.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hippie Langwaus zei:
Goed gedaan @trippymeeuw !
Klik om te vergroten...
Weer een goede 10uur geslapen. Avontuurlijke dromen gehad :)
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hele kamer veranderd + schoongemaakt🔥😮‍💨
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Muchies daarom isbhet ook niet goed om door de weeks te blowen ivm afvallen
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
trippymeeuw zei:
Vanavond ga ik hasj/wiet gebruiken er komt een vriend langs die ik al ken vanaf dat ik 8ben. We gaan denk ik een brownie eten van de shop en dan nog wat erbij blowen🤞🏼. Was gister ook van plan om te blowen maar toch niet gedaan.
Klik om te vergroten...
Goed gedaan om gisteren niet te blowen.

Nu is het weekend en je bent met een goede vriend. Geniet ervan!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hippie Langwaus zei:
Goed gedaan om gisteren niet te blowen.

Nu is het weekend en je bent met een goede vriend. Geniet ervan!
Klik om te vergroten...
Heb een brownie op en een pijpje banana kush en een pure haze joint. Zo nog 2 jointjes op de weg naar huis
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Snap nu wel wrm het niet verstandig is om doordeweeks te blowen heb nu zin om de heledag lekker op me bed te liggen. Maar moet vandaag nog sporten😂 en de munchies. Was deze week 0.8kg afgevallen, maarja als ik doordeweeks continu munchies zou krijgen. Dus drm ook niet doordeweeks
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben onderweg ben super zenuwachtig. Het word een zware dag…… Hoef geen eten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."