Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende hasj verslaving

Beginnende hasj verslaving

1594 antwoorden
127 weergaven
18-5-2026
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#1
trippymeeuw zei:
Ja alleen ik heb geen idee hoe ik hier ooit vanaf kom. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik raak van kleine dingen al in paniek. Bijvoorbeeld dat ik dit weekend alleen ben thuis, zonder vriendin. En dat ik vnv ga bingo’en met mijn vriendin haar moeder en mijn eigen moeder. En dat ze zo naar het werk gaat en dat ik alleen ben in haar huis. Dit soort dingen leveren bij mij al spanning en angst op. Ik snap er echt niks van hiervoor had ik hier nooit last van. Vroeger als kind was ik angstig. Maar daarna er nooit meer last van gehad totdat er iets was gebeurd in mijn relatie. Het lijkt gwn bijna alsof ik het niet kan verwerken. Het blijft in me systeem het is gvd al 3maand geleden :(

Ik wil gewoon weer die zorgeloze jonge gozer worden die ik hiervoor was. Lol hebben niet teveel nadenken. Dingen doen zonder spanning of angst. Het is echt verschrikkelijk als het zo doorgaat voor een jaar weet ik niet of ik er meer ben.
Klik om te vergroten...
Probeer je hier helemaal zelf uit te komen, of ga je naar een psycholoog? Zo niet, zou ik dat wel aanraden. Het is heel moeilijk om zelf je gedachtepatronen te herkennen en te veranderen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
omg wat een emoties om dit allemaal mee te lezen in dit topic denken aan zelfmoord einde relatie heftige dingen allemaal
ik bewonder wel dat je toch doorzet en nog onder ons bent :)
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
CaRRita zei:
Het klinkt alsof je aan zelfmedicatie doet. En ik lees eigenlijk niet een duidelijke motivatie waarom je wil stoppen. Terwijl er een hele duidelijke motivatie is waarom je jointjes rookt, namelijk om erge angsten/trauma's aan te kunnen. Het lijkt me daarom echt heel moeilijk om te stoppen als er zo weinig tegen is en zoveel voor. Misschien is dit iets om te beseffen?

De wachtlijsten bij de S-ggz zijn inderdaad krankzinnig. Maar misschien kun je eerder terecht bij verslavingszorg? Ik kan me voorstellen dat dit een grote stap is en misschien even een 'kloink' moment voor je is. Maar weet je, eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Of je je problemen nu vanuit A of vanuit B aanvliegt, het gaat erom dat je zonder dusdanige angsten leeft dat je kunt kiezen voor iets wat je ontspant.
Klik om te vergroten...
Ja ik rook een pijp hasj voor ontspanning en rust. En fun wat ik vind het leuk om in mijn bureaustoel te zitten en dan of muziek te luisteren of te gamen. Ik heb ook dagen dat het prima lukt. Maar vandaag was een lastige dag. Ben wel overal op komen dagen heb gesport een goede sessie gehad. Ik ben naar school geweest. Ik heb echt perfect volgens mijn schema gegeten.
Ik ga nu ook mijn meditatie opschroeven naar 2x per dag. 1x sochtends en 1x savonds
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Het klinkt alsof je aan zelfmedicatie doet. En ik lees eigenlijk niet een duidelijke motivatie waarom je wil stoppen. Terwijl er een hele duidelijke motivatie is waarom je jointjes rookt, namelijk om erge angsten/trauma's aan te kunnen. Het lijkt me daarom echt heel moeilijk om te stoppen als er zo weinig tegen is en zoveel voor. Misschien is dit iets om te beseffen?

De wachtlijsten bij de S-ggz zijn inderdaad krankzinnig. Maar misschien kun je eerder terecht bij verslavingszorg? Ik kan me voorstellen dat dit een grote stap is en misschien even een 'kloink' moment voor je is. Maar weet je, eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Of je je problemen nu vanuit A of vanuit B aanvliegt, het gaat erom dat je zonder dusdanige angsten leeft dat je kunt kiezen voor iets wat je ontspant.
Klik om te vergroten...
Ik zit al te kijken naar een VNN kliniek hier in de buurt. 1 dichtbij is Eelde ik ga er morgen heenbellen ik weet niet hoe mijn vriendin hierop gaat reageren. Want ik vind mezelf niet zo verslaafd dat ik moet stoppen met alle drugs. Want ik vind af en toe een technofeest pakken erg leuk met een beetje Xtc. Alleen dat veel gebruik maken van cannabis en ook doordeweeks moet stoppen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga morgen bellen naar VNN om informatie te vragen. Ik weet niet hoelang ik moet wachten. Maar ik wil wachten met mijn opname na 20mei. Daarna kan ik opgenomen worden
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het lijkt me in ieder geval een telefoontje waard, heel goed dat je dit gaat onderzoeken. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar als jij je gebruik problematisch vindt, dan is er genoeg aanleiding om met verslavingszorg in zee te gaan. Waarschijnlijk heb je een verwijzing van je huisarts nodig. Die je krijgt op het moment dat jij je gebruik als problematisch ervaart. Maar nogmaals, ik zie dat niet zo duidelijk terug in je verhaal hier.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#7
CaRRita zei:
Het lijkt me in ieder geval een telefoontje waard, heel goed dat je dit gaat onderzoeken. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar als jij je gebruik problematisch vindt, dan is er genoeg aanleiding om met verslavingszorg in zee te gaan. Waarschijnlijk heb je een verwijzing van je huisarts nodig. Die je krijgt op het moment dat jij je gebruik als problematisch ervaart. Maar nogmaals, ik zie dat niet zo duidelijk terug in je verhaal hier.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind het nog niet problematisch. Maar mijn andere problemen wel
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#8
10mg melatonine op nu ff wachten tot ik moe word👍🏼
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippymeeuw zei:
Ja ik rook een pijp hasj voor ontspanning en rust. En fun wat ik vind het leuk om in mijn bureaustoel te zitten en dan of muziek te luisteren of te gamen.
Klik om te vergroten...
Daar deed ik het ook voor (maar dan wiet).

Het probleem daarmee is denk ik, dat in vergelijking met dat "alles is leuk gevoel" nuchterheid heel snel aan gaat voelen als saai/flauwtjes. Zelfs al heb je in principe geen of weinig last van iets wanneer je nuchter bent, in vergelijking met wiet voelen dingen wel heel saai aan.

Het is een zaak van nuchterheid leren (her)waarderen denk ik. En als ik eerlijk ben: ik denk niet dat dat gaat lukken op deze manier van af en aan gebruiken. Want zit je niet eigenlijk op de tijden dat je niet high bent uit te kijken naar wanneer je weer wiet kunt/mag doen en alles weer leuker/interessanter is? Nuchterheid krijgt zo nooit de kans om echt gewaardeerd te worden.

Misschien projecteer ik hier teveel.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
trippymeeuw zei:
Ja ik vind het nog niet problematisch. Maar mijn andere problemen wel
Klik om te vergroten...
Voor zover ik op basis van jouw berichten kan lezen, lijkt me jouw gebruik van hasj nog geen probleem. Maar je hebt wel moeilijkheden die je het beste kunt aanpakken i.p.v. ze onder het spreekwoordelijke tapijt te vegen door te veel te blowen.

Ik denk dat je nog op tijd bent om de hasj geen extra probleem te laten worden. Ga er bewust mee om en probeer wat vaker om zonder pijpje hasj een dag af te sluiten. Het is trouwens een goed teken dat je nog naar de sportschool gaat en je school nog serieus neemt.

Het gaat je vast lukken om hasj geen extra probleem te laten worden. Succes!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Daar deed ik het ook voor (maar dan wiet).

Het probleem daarmee is denk ik, dat in vergelijking met dat "alles is leuk gevoel" nuchterheid heel snel aan gaat voelen als saai/flauwtjes. Zelfs al heb je in principe geen of weinig last van iets wanneer je nuchter bent, in vergelijking met wiet voelen dingen wel heel saai aan.

Het is een zaak van nuchterheid leren (her)waarderen denk ik. En als ik eerlijk ben: ik denk niet dat dat gaat lukken op deze manier van af en aan gebruiken. Want zit je niet eigenlijk op de tijden dat je niet high bent uit te kijken naar wanneer je weer wiet kunt/mag doen en alles weer leuker/interessanter is? Nuchterheid krijgt zo nooit de kans om echt gewaardeerd te worden.

Misschien projecteer ik hier teveel.
Klik om te vergroten...
Dat laatste heb ik wel dat ik uitkijk naar het weekend
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je van kleine dingen al paniek ervaart, zou ik zeker geen hasj/wiet of überhaupt geen THC meer nemen. Althans, ik heb dat zelf destijds ondervonden. Iedereen werkt natuurlijk anders
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#13
BenzoLiefhebber zei:
Als je van kleine dingen al paniek ervaart, zou ik zeker geen hasj/wiet of überhaupt geen THC meer nemen. Althans, ik heb dat zelf destijds ondervonden. Iedereen werkt natuurlijk anders
Klik om te vergroten...
Hasj werkt voor mij top. Maar het doordeweekse gebruik is niet goed. Gewoon lekker in het weekend houden.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het lijkt gek, maar het is heel erg goed dat je hebt kunnen huilen. Fijn dat je zo'n goede vriendin hebt joh. Wees daar zuinig op.
trippymeeuw zei:
Hasj werkt voor mij top. Maar het doordeweekse gebruik is niet goed. Gewoon lekker in het weekend houden.
Klik om te vergroten...
Dus probeer je hieraan te houden. Ook omdat je dat niet alleen met jezelf afspreekt, maar ook met je vriendin.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hippie Langwaus zei:
Het lijkt gek, maar het is heel erg goed dat je hebt kunnen huilen. Fijn dat je zo'n goede vriendin hebt joh. Wees daar zuinig op.

Dus probeer je hieraan te houden. Ook omdat je dat niet alleen met jezelf afspreekt, maar ook met je vriendin.
Klik om te vergroten...
Ze had alle recht om weg te gaan. En ik zeg het niet vaak maar dat had ik verdiend ook. Zij verdiend een veel beter persoon dan mij. Ik ben niks ik verdien helemaal niemand. Ik verdien een leven vol met leed.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Had ik maar bromazolam atm
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Heel slecht geslapen, eig gwn niet geslapen. Vriendin die veel slaap geluiden maakt. Ik pak zo een pijpje dan maar knetter stoned slapen.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Toch uit snel handelen, een mok warme hasj melk gemaakt met een brokje banana kush hasj weet niet hoeveel. Het was wel heel sterk 1.30min in de magnetron gedaan. Daarna wat koude melk erop en opgedronken. Denk dat ik binnen een half uur kneiter stoned ben. Hoop dan toch nog 7uur te slapen
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#19
trippymeeuw zei:
Toch uit snel handelen, een mok warme hasj melk gemaakt met een brokje banana kush hasj weet niet hoeveel. Het was wel heel sterk 1.30min in de magnetron gedaan. Daarna wat koude melk erop en opgedronken. Denk dat ik binnen een half uur kneiter stoned ben. Hoop dan toch nog 7uur te slapen
Klik om te vergroten...
Je weet dat het nog geen weekend is he..

Je kan niet om elk wissewasje naar je hasj grijpen anders kom je er nooit vanaf.
Eerst ging het om trauma's nu om een vriendin die geluid maakt.

Dat is het gevaar ook van alleen in het weekend gebruiken.
Daar blijft 't eigenlijk nooit bij omdat het altijd binnen handbereik is.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Batje11 zei:
Ik heb van 2017 tot 2020 gerookt. Wat ik wil doen is je waarschuwen, maar eerst even mijn verhaal
ik rookte alleen in de avond en was altijd pas nadat ik alles gedaan had. Het eerste jaar gaat voorbij zonder dat je er erg in hebt. Het tweede jaar ook maar langzamerhand schuif je alles op de lange baan want ik wilde tenslotte alles gedaan hebben. Ondanks dat ik het in vergelijking met mijn vrienden heel weinig rookte. Laten we zeggen dat ik maar een gram per week rookte. achterafgezien was ik 3 jaar lang grotendeels 24/7 stoned omdat wiet het langste van alle middelen in het bloed blijft zitten. zelfs met zo’n kleine hoeveelheid.

Hieronder 3 dingen die erin sluipen als een sluipmoordenaar

1. alles schuift langzaam op de lange baan. Je leeft van dag tot dag en vooruit plannen is onmogelijk omdat je jezelf steeds tegenkomend in het ontspannen stoned zijn. Wiet zorgt voor een bubbel om je heen. Je leeft in een waas ( het dag tot dag leven). Op een gegeven moment zit je in isolement.

2. wat ik bedoel met isolement is dat als je jaren lang rookt, je de hele dag doet chillen. Chillen gebeurde bij mij alleen met smokers. Omdat wij allemaal hetzelfde doen. Ik kwam dus in isolement omdat ik alleen maar smokers als vrienden had. Door dit isolement lijkt het allemaal niet zo erg want iedereen die je kent doet het zo….

Bij mij in omgeving heb je nogal polarisatie waardoor je alleen maar met die mensen omgaat waarmee je om gaat. Na twee jaar stoppen had ik pas weer een echte niet wiet rokende vriendengroep.
Tot op de dag van vandaag loop ik nog altijd tegen de pijn aan dat ik mijn beste vrienden nog altijd smoken en alles aan het verpesten zijn. Ik ben nu 3 jaar pas 100% los van mijn oude vrienden. Ze zitten wel bij onze niet smokende vriendengroep maar als je het aan mij vraagt voor spek en bonen omdat er gewoon echt helemaal niks in zit. 😔 vast in de bubbel waar zei geen zicht in hebben.

3. toekomst

omdat ik van dag tot dag leefde was ik alleen maar bezig met de dag door te komen. Ik ben optijd gestopt. Maar mijn vrienden zitten nog altijd op de zelfde plek als 3 jaar geleden. Wat men alleen vergeet is dat het leven door gaat. Opleiding wordt gehaald/gestopt. Heledag niks doen wat ervoor zorgt dat je er ook na gaat handelen. Wiet en hasj zorgt ervoor dat je met steeds minder genoegen neemt en dat gebeurt volledig onbewust. Mijn vrienden hadden ambities. Nu hebben ze plaats gemaakt voor een 9 tot 5 baan als paket bezorger. Iedereen is fout: belasting betalen is belachelijk dit dat. Ouders doen alles fout. Kortom ze zijn zelf het probleem niet maar de andere is het probleem. Dit maakt de bubbel de bubbel…

Maar nu mijn leven na smoken

omdat ik wel ambitie heb wilde ik hoe dan ook stoppen omdat ik wel verder dacht dan het hier in nu. Ik ben gestopt in het begin van corona. De eerste 3 maanden heb ik heel veel gewerkt en dat was mijn redding. Heel Nederland lag op zijn gat en ik was een van de weinige die kon werken. Hier kon ik genieten en mijn mind herschrijven.


Na he eerste jaar kwam ik er achter hoe afgevlakt mijn leven was geworden. ( dit komt door het missen van de REM-slaap. De REM-slaap snoeit allen onnuttig gedachten weg waardoor je bovenkamer leger is. Zie het als een bibliotheek. Zonder REM slaap duur het veel langer om je shit te vinden waardoor uitstel uiteindelijk afstel wordt. Rem slaapt zorgt voor een georganiseerde bibliotheek)

Doordat ik nu niet meer stoned was ging alles makkelijker. Na een maand al leek het alsof ik een super mind had. Ik kon weer normaal nadenken en deed mijn werkzaamheden beter. Ik zat na een jaar nog altijd vast aan alleen maar smokers. Dit heeft ruim twee jaar geduurd voordat ik mezelf ervanaf gezet heb. Mede door corona.

Doordat ik alles beter kon werd ik socialer. Met deze ( nog matige) sociale skills ben ik gestopt in de horeca en ben ik begonnen als technische dienst in een groot warenhuis. Ik was opeens elke dag in het weekend het aanspreekpunt van 20+ medewerkers. Hier werd ik sociaal flink in het diepe gegooid. Hier ben ik ontpop tot een sociale vlinder in vergelijking met mijn verleden. Tegelijkertijd ben ik begonnen op het hbo.

Door wat ik heb overwonnen door te stoppen met smoken wist ik wie ik echt was. Wat ik kon en wat ik nog allemaal wil bereiken. Ik ben daarom gestopt met het hbo omdat weet dat ik talent heb. Ik wist zeker dat wat er in mijn hoofd afspeelde veel meer waard was dan wat ik op school leerde. Ik weigerde mijn eigen kennis aan de kant te schuiven om toch maar goede punten te behalen. Ik ben gaan solliciteren en heb het probleem uitgelegd. Nu werk ik als werktuigbouwkunde in een bedrijf dat op hun vestiging alleen werkt voor ASML. It did it. Allemaal zelf voor gezorgd omdat ik mijn ambitie niet wilde loslaten.


ik weet niet zo goed wat ik voor advies zou moeten geven. Alles wat er bij mij gebeurt is is heeft er uiteindelijk voor gezorgd waar ik nu ben. Ook wiet.

waarschijnlijk is er nu nog nog helemaal niks aan de hand maar toch hoop ik je een beetje inzicht te hebben in mijn leven. Hou vooral in het achter hoofd waarom je wiet rookt. Bij mij was het achterafgezien toch de thuissituatie waar ik aan wilde ontvluchten.

waar je vooral voor wil behoeden in de tomomst is:
- Problemen ontlopen en ontkennen
- Vrienden die je aan de grond houden, slechte vrienden geven je drugs. echte vrienden waarschuwen je. Het lijkt dus allemaal zo normaal en dus oke.

- relaties met je vriendin en ouders. Zorg ervoor dat je er altijd met iemand eerlijk over kunt praten. Iemand die niet elke dag wiet rookt.

verder moet je lekker doet wat je zelf wilt. Onthoud alleen dat als het nood aan de man is, je er altijd alleen voor staat. Als je verandering wilt dan moet je hier kost wat het kost voor gaan.

"One day, you'll leave this world behind
So live a life you will remember"
Klik om te vergroten...
Grote delen hiervan zijn voor mij heel erg herkenbaar van vroeger. Heel mooi verwoord 👍

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."