#1
Dat bestaat wel. Recovery Dharma bijvoorbeeld, of de Iriscovery groepen van Iriszorg.Het zou mooi zijn als er op ten duur een soort middenweg komt, meetings waar het niet draait om de 12 stappen.
Dat bestaat wel. Recovery Dharma bijvoorbeeld, of de Iriscovery groepen van Iriszorg.Het zou mooi zijn als er op ten duur een soort middenweg komt, meetings waar het niet draait om de 12 stappen.
Het zou mooi zijn als er op ten duur een soort middenweg komt, meetings waar het niet draait om de 12 stappen.
DitUiteindelijk draait het in herstel voor mij wel op het dagelijks toepassen van de 12 stappen. En om goed te snappen hoe verslaving en die stappen in mijn herstel werken, werk ik met een sponsor die 12 stappen door.
Literatuur lezen, stappen schrijven (vragen beantwoorden of inventarissen maken), dat bespreken met mijn sponsor. Dat is waar ik uiteindelijk inzichten van krijg.
En vervolgens kan ik met die inzichten aan de slag om bepaalde dingen in m'n leven anders aan te pakken.
Zou ik enkel naar meetings gaan, wordt het voor mij niets meer dan dat. Een gezellig praatclubje. Dan ga ik erheen om te socializen en koffie te drinken.
Dat doe ik nu ook. Maar ik kom er ook om de oplossing te horen. De tools die mensen gebruiken om te werken aan die inzichten die ze door het doorlopen van de 12 stappen verworven hebben.
Meetings zijn voor mij slechts een klein deel van mijn herstel. Misschien 5 tot 10% waar ik uiteindelijk herstel haal uit de meetings. De overige 90-95% haal ik uit fellows bellen, stappen schrijven en vooral om dingen anders te doen in mijn leven.
Linksaf gaan waar mijn hoofd rechtsaf zegt. Door m'n angsten heen gaan. Dat is waar de groei zit voor mij.
EDIT:
Toen ik net bij NA kwam, had ik verschrikkelijk veel weerstand tegen die 12 stappen. Ik vond het ouderwets, wilde niets met God te maken hebben en vond de hele organisatie erachter log en inefficiënt.
Ik vond toen iets dat SMART recovery heette. Dat is helaas nog niet in Nederland. Je kan volgens mij wel online aanhaken bij internationale meetings. Maar achteraf ben ik heel blij met NA en de 12 stappen. It works 😁
Is ook zo, en nogmaals ik vind de AA/CA/NA echt top, zelfde geld met de 12 stappen.Dit
En uiteindelijk de stappen toepassen in het dagelijks leven. De praktische zaken zijn niet heel veel meer dan: sorry zeggen als ik iemand pijn doe, en vergevingsgezind zijn als ik vind dat iemand mij pijn doet (en kijken wat ik de volgende keer anders kan gaan doen om herhaling te voorkomen).
En dat brengt rust, veel rust. En na de initiële stappenronde was mijn hoofd zo opgeruimd dat mijn persoonlijke ontwikkeling beter ging dan ooit tevoren. Nu is het een kwestie van bijhouden geworden.
Online is ook keus genoeg.Is ook zo, en nogmaals ik vind de AA/CA/NA echt top, zelfde geld met de 12 stappen.
Ik snap het principe er echt wel van, maar ik denk dat het grotendeels ook een natuurlijk iets is wat automatisch gebeurd als je actief bezig bent met herstel.
Sponsor zijn/hebben vind ik ook een geweldig iets, ook ik wil graag mijn kennis doorgeven en mensen helpen, ik denk dat dat ook wel blijkt uit mijn reacties hier.
Echter voelt het voor mij niet goed, de meetings.
Kan uiteraard ook aan mijn regio liggen, hier zijn maar 2 opties in de hele provincie, dus mijn referentiekader is klein.
Jij en @Raver bedankt voor de tips, ik ga ze eens bekijken of het wat voor me zou kunnen zijn (en een beetje in de buurt is😅)
Uiteindelijk draait het in herstel voor mij wel op het dagelijks toepassen van de 12 stappen. En om goed te snappen hoe verslaving en die stappen in mijn herstel werken, werk ik met een sponsor die 12 stappen door.
Literatuur lezen, stappen schrijven (vragen beantwoorden of inventarissen maken), dat bespreken met mijn sponsor. Dat is waar ik uiteindelijk inzichten van krijg.
En vervolgens kan ik met die inzichten aan de slag om bepaalde dingen in m'n leven anders aan te pakken.
Zou ik enkel naar meetings gaan, wordt het voor mij niets meer dan dat. Een gezellig praatclubje. Dan ga ik erheen om te socializen en koffie te drinken.
Dat doe ik nu ook. Maar ik kom er ook om de oplossing te horen. De tools die mensen gebruiken om te werken aan die inzichten die ze door het doorlopen van de 12 stappen verworven hebben.
Meetings zijn voor mij slechts een klein deel van mijn herstel. Misschien 5 tot 10% waar ik uiteindelijk herstel haal uit de meetings. De overige 90-95% haal ik uit fellows bellen, stappen schrijven en vooral om dingen anders te doen in mijn leven.
Linksaf gaan waar mijn hoofd rechtsaf zegt. Door m'n angsten heen gaan. Dat is waar de groei zit voor mij.
EDIT:
Toen ik net bij NA kwam, had ik verschrikkelijk veel weerstand tegen die 12 stappen. Ik vond het ouderwets, wilde niets met God te maken hebben en vond de hele organisatie erachter log en inefficiënt.
Ik vond toen iets dat SMART recovery heette. Dat is helaas nog niet in Nederland. Je kan volgens mij wel online aanhaken bij internationale meetings. Maar achteraf ben ik heel blij met NA en de 12 stappen. It works 😁
Dit
En uiteindelijk de stappen toepassen in het dagelijks leven. De praktische zaken zijn niet heel veel meer dan: sorry zeggen als ik iemand pijn doe, en vergevingsgezind zijn als ik vind dat iemand mij pijn doet (en kijken wat ik de volgende keer anders kan gaan doen om herhaling te voorkomen).
En dat brengt rust, veel rust. En na de initiële stappenronde was mijn hoofd zo opgeruimd dat mijn persoonlijke ontwikkeling beter ging dan ooit tevoren. Nu is het een kwestie van bijhouden geworden.
Geloofden jullie dan al in een god? Of doen jullie dat nu wel? Of kan/mag je ook de lezing hebben dat god misschien niet god hoeft te zijn zoals wij die nu kennen?Zelfhulpgroepen die dmv 12 stappen werken worden al snel gezien als "dit helpt me niet" terwijl het voor duizenden (idk hoeveel) verslaafden heeft geholpen.
Het gaat uiteindelijk bij jezelf om de bereidwilligheid om te veranderen.
Met terughoudendheid ontneem je jezelf de kans om te zien wat het programma te bieden heeft.
Super mooi uitgelegd want ik had t niet anders kunnen doen. @LucidLucy
Dat heb ik zo'n 3 maanden gedaan, wekelijkse online samenkomst met verslaafden in herstel, alleen dan iets meer gericht op andere factoren waar ook herstel moet plaatsvinden, denk aan Fysieke gesteldheid, werk, relaties in algemeenheid etc.Online is ook keus genoeg.
Ik noemde mijzelf agnost. Nu heb ik een eigen hogere macht. Noem het god, doe ik meestal ook. Ik mocht ‘m zelf uitzoeken, en ik noem het geen religie. Maar zelfs al zou ik een religie aanhangen dan nog mag ik mijn god zelf uitkiezen. Het is voor ieder een persoonlijk iets. De meeste religies hebben regels en dan haak ik al snel af. Nu heb ik “iets” (geen idee wat precies) dat er altijd is om mij te steunen, onvoorwaardelijk en onsterfelijk.Geloofden jullie dan al in een god? Of doen jullie dat nu wel? Of kan/mag je ook de lezing hebben dat god misschien niet god hoeft te zijn zoals wij die nu kennen?
En eerlijk - het is geweldig wat het voor jullie heeft kunnen doen. Maar ik snap ook best wel dat mensen er een afkeer voor hebben en andere “behandelingen” en levensbeschouwingen prefereren. Is dat altijd iets ergs?
Geloofden jullie dan al in een god? Of doen jullie dat nu wel? Of kan/mag je ook de lezing hebben dat god misschien niet god hoeft te zijn zoals wij die nu kennen?
En eerlijk - het is geweldig wat het voor jullie heeft kunnen doen. Maar ik snap ook best wel dat mensen er een afkeer voor hebben en andere “behandelingen” en levensbeschouwingen prefereren. Is dat altijd iets ergs?
Ik denk dat dit ontzettend belangrijk is. Om dingen te proberen voor ze op voorhand al af te wijzen.In mijn herstel probeer ik alles wat helpend kan zijn, en ik geef alles een kans.
Geloofden jullie dan al in een god? Of doen jullie dat nu wel? Of kan/mag je ook de lezing hebben dat god misschien niet god hoeft te zijn zoals wij die nu kennen?
En eerlijk - het is geweldig wat het voor jullie heeft kunnen doen. Maar ik snap ook best wel dat mensen er een afkeer voor hebben en andere “behandelingen” en levensbeschouwingen prefereren. Is dat altijd iets ergs?
Ja en nee.
Wat ik nu elke dag doe, is 's ochtends een gebed en gedurende de dag proberen vertrouwen te hebben in dat het goed komt. Probeer het de controle op het leven los te laten en te leven naar wat me gesuggereerd word.
Maar of ik het echt geloof, weet ik eerlijk gezegd niet zo goed. Soms denk ik ook erg nuchter en vind ik het een beetje zoeken naar niets ofzo. Het is maar de waarde die we er zelf aan hechten.
"Draag je leven over aan een liefdevolle Hogere Macht."
Ja hoe dan? Dat is gewoon erg lastig omdat ik zelf absoluut niet religieus ben en daar helemaal niets bij voel.
En dat is automatisch ook waar het om gaat, voelen dat het werk. En het programma werkt gewoon voor mij op dit moment, het geeft me rust en het vertrouwen dat het goed komt. Zolang ik er zelf aan werk, ik moet er echt wat voor doen. Dus doe ik het toch ook weer zelf, ja kan hier erg filosofisch over doordraven.
Het is uiteindelijk ook verder voor mij niet zo relevant om er heel erg veel van te vinden, want het heeft voor zoveel andere gewerkt. Er word niets voor niets gezegd dat we zelf mogen invullen wat God voor hem of haar betekend. Het is een suggestie, maar ik denk wel zeer belangrijk dat we vertrouwen hebben.
Oh hier ga ik naar kijken! Woon daar om de hoek. Werk daar ook.Buitenveldertgroep.
Lijkt me een lastige balans. Aan de ene kant is er dus een onbalans in je hersenen. Aan de andere kant is zelfmedelijden wel een serieus 'probleem' voor de meeste verslaafden.Het is niet zo dat ik zielig wil doen of zo erg met mezelf te doen heb. Het is er gewoon. Zo is mijn brein helaas. En als ik daar dan gewoon even over wilde praten omdat ik mega depressief was werd het altijd bestempeld als zelfmedelijden. En dat voelt heel erg als onbegrip.
Helaas gebeurt dit nog steeds veel. We zitten immers wel in een ruimte met allerlei zieke geesten. Er is wel veel aandacht in het fellowship voor predatory behavior zoals we dat dan noemen.zelfde trouwens toen ik net nieuw was dat er meerdere mannen misbruik van je kwetsbaarheid wilde maken. Telefoonnummer op lijsten schrijven en je dan appe/bellen met achterliggende motieven.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."