#1
Een ex collega van me had er ook veel last van. Was een soort rush cq bubbel waar hij in zat en moeizaam uit kwam.
Hij is er vanaf gekomen. Volgens mij vrij makkelijk ook.
Hij is er vanaf gekomen. Volgens mij vrij makkelijk ook.
Als je je zonder ook prima redt, waarom is het je dan voorgeschreven?Herkent iemand dit?
Sinds ik 2x 10 mg methylfenidaat gebruik, heb ik nul zin meer in sporten, minder zin in spelletje met de kids ’s avonds (doe het dan wel). Ik voel me vlakker, moe en wat onrustig. Overdag verdoofd het. Uren vliegen voorbij, niet bewust. Soms productief maar soms ook juist niet… Soort speed zonder euforie.
Overweeg om te stoppen, want zonder red ik me ook prima. Verleiding iedere dag om toch weer te nemen. Slecht slapen, dat ook terwijl ik laatste 2e pilletje rond 15u neem.
Ik had het lang niet gebruikt maar omdat mijn enige twee dealers opgepakt zijn heb ik behoefte aan iets voor extra jus in het
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept. Sporadisch half xtc pilletje in verleden gaf mij een soort reset, dat ik aantal weken daarna weer dingen ging aanpakken / zin had in e.e.a.
Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?
Ja trouwens.Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?
Bupropion is toch ook stimulerend? Voor zover ik weet werkt het op de catecholamines (noradrenaline en dopamine) en heel licht op serotonine. Qua chemische structuur lijkt het ook op amfetamine.Bupropion is het enige ADHD medicijn waarbij ik baat had, geen stimulerende meuk.
Wellicht behoor jij tot de doelgroep waarbij het medicijn wat langer (na)werkt? 14 uur is niet uitzonderlijk heb ik al vaker gelezen.Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder. Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nĂłg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?
Ik vraag me vooral af waarom er van 30 naar 50 is gegaan meteen? Misschien is 40 nu juist wel een werkende optie?Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nĂłg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?
Ja dat wel maar je merkt het niet echt. In mn mond merk ik het wel dat het daar wat strakker staat.Bupropion is toch ook stimulerend?
Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder.
Hoop het niet maar ja heb ik ook al vaker gelezen. Bedankt voor je tip over die terugbetaalregeling trouwens 🙏Wellicht behoor jij tot de doelgroep waarbij het medicijn wat langer (na)werkt? 14 uur is niet uitzonderlijk heb ik al vaker gelezen.
Omdat ik zelf al 3 dagen een dubbele dosis had genomen (60mg) en dat leek wel te werken. Maar werkte alleen de eerste twee dagen naar wens want ik slaap er dus nĂłg slechter op en omdat Lisdex dus vroeg genomen moet worden kan ik ook niet later uit bed als ik pas heel laat in slaap ben gevallen. Dus eerste nacht na lisdex bijna 3 uur slaap, die dag erop bijna 4uur. Dus was de derde dag echt doodmoe ondanks dus de Lisdex. Desondanks sliep ik die macht toch maar 4uur. Ik heb daarom de 4de dag niks genomen en die nacht gelukkig +- 5uur slaap gepakt, wat hoger is dan mijn gemiddelde, over de afgelopen jaar.Ik vraag me vooral af waarom er van 30 naar 50 is gegaan meteen? Misschien is 40 nu juist wel een werkende optie?
Klopt inderdaad. Ik denk omdat het misbruikpotentieel hoger ligt bij dex en aangezien ik twee keer in detox heb gezeten (Hero, Benzo, Spice) snap ik dit wel. Al heb ik nooit problemen gehad met stims want middelen als speed, mdma, enkele cathinonen en pyro's heb ik altijd wel thuis gehad en kon ik altijd zo laten voor weken/maanden voor ik het weer eens pakte.Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?
Herken dat enigzins wel, verder opende het voor mij ook een deur om meer actief te zijn en zo makkelijker in slaap kwam eind van de dag.Bupropion is toch ook stimulerend? Voor zover ik weet werkt het op de catecholamines (noradrenaline en dopamine) en heel licht op serotonine. Qua chemische structuur lijkt het ook op amfetamine.
Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder. Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nĂłg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?
Mocht lisdex ook niet het gewenste effect geven, dan is Bupropion voor mij de volgende stap. Mocht Bupropion het ook niet zijn wat ik zoek, dan is het toch maar ermee leren leven denk ik... Dus voor de TS zou ik zeggen, schrijf de voor en nadelen op en weeg dat af. Meer nadelen dan dus niet meer nemen...![]()
De werkingsduur is kort. Daarom kak je savonds zo in. Je zou dan nog een derde kunnen nemen.Herkent iemand dit?
Sinds ik 2x 10 mg methylfenidaat gebruik, heb ik nul zin meer in sporten, minder zin in spelletje met de kids ’s avonds (doe het dan wel). Ik voel me vlakker, moe en wat onrustig. Overdag verdoofd het. Uren vliegen voorbij, niet bewust. Soms productief maar soms ook juist niet… Soort speed zonder euforie.
Overweeg om te stoppen, want zonder red ik me ook prima. Verleiding iedere dag om toch weer te nemen. Slecht slapen, dat ook terwijl ik laatste 2e pilletje rond 15u neem.
Ik had het lang niet gebruikt maar omdat mijn enige twee dealers opgepakt zijn heb ik behoefte aan iets voor extra jus in het
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept. Sporadisch half xtc pilletje in verleden gaf mij een soort reset, dat ik aantal weken daarna weer dingen ging aanpakken / zin had in e.e.a.
Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?
Ja misschien moet ik het gewoon niet later nemen dan 0700uur inderdaad. Alleen door het vaak slecht slapen wil ik eigenlijk ook niet een wekker zetten aangezien ik elke uurtje slaap wel kan gebruiken. Wat dat betreft ook ergens lastig dat het zo lang werkt. Heeft zeker voordelen maar je snapt me vast.Herken dat enigzins wel, verder opende het voor mij ook een deur om meer actief te zijn en zo makkelijker in slaap kwam eind van de dag.
Pakte de lisdex destijds om een uur of 06:00/07:00.
Is het wat voor je om dagelijks proberen te wandelen/fietsen? Bepaald stappen doel te halen? Mede wat inspanning kan best helpen gemakkelijker in slaap te komen.
Ik kreeg de Lisdex op 20mg destijds.
Heb concerta op 54mg op recept, gebruik het nu niet. Maar viel daarvan veel beter in slaap.
Lastig man! Moeilijk om de juiste stabiliteit te vinden, althans zo lees ik het misschien begrijp ik je verkeerd.Ja misschien moet ik het gewoon niet later nemen dan 0700uur inderdaad. Alleen door het vaak slecht slapen wil ik eigenlijk ook niet een wekker zetten aangezien ik elke uurtje slaap wel kan gebruiken. Wat dat betreft ook ergens lastig dat het zo lang werkt. Heeft zeker voordelen maar je snapt me vast.
Lopen doe ik nu zo goed als om de dag maar een stappen doel is misschien wel een goed streven ja.
Sinds gister op 50mg lisdex en moet zeggen dat ik gister wel een goede dag had. Redelijk veel gedaan in huis en tuin en zonder dat ik het doorhad lekker bezig geweest Maar maar Maar daar komt tie weer.. ik keek om 0230uur nĂłg naar het plafon. Voelde prima, zat niet te piekeren en lag verder redelijk lekker wel maar klaaaaarwakker.. sliep na een kop warme melk ergens rond 03:30 en werd vanmorgen weer rond 0730 wakker. Direct genomen maar vandaag deed het weer erg weinig. Zal wel door het korte slapen komen weer.
Ik hou me maar vast dat per week het gemiddelde slaaptijd stijgt. Dus wie weet wordt het nog wel beter maar duurt het bij mij wat langer. Zal natuurlijk nooit echt perfect worden maar daar heb ik me al bij neergelegd gelukkig.
Thanks for the reply en advies.Lastig man! Moeilijk om de juiste stabiliteit te vinden, althans zo lees ik het misschien begrijp ik je verkeerd.
Klinkt misschien gek.. maar proberen een soort van vast ritme in slaap en opstaan en medicatie nemem.
Wij adhders houden vaak van patronen, áls ze goed werken. Ben benieuwd.. want drink je bijvoorbeeld nof caffeine houdende dranken in ze avond??
50mg Lisdex is niet niks, wel fijn te lezen dat je gister lekker bezig geweest bent.
Kan me voorstellen dat langwerkende fijn is. Ik heb zelf ook in de molen gezeten van, wat past bij mij?
De mirtazapine heeft mij wel een periode goed doen laten slapen wat ik erg waardeer. Zelfs 7.5mg (15mg op voorschrift maar de helft was soms voldoende).
Maar de manier hoe makkelijk ik daar vanaf kwam was zeer prettig wel.
Heb geen afkick of taperings strips of dergelijke gehad.
Nu ben ik daar mee gestopt en slaap ook wel wat korter en wat onrustiger.
Bewegen en mezelf wat uitputten bevorderd het inslapen hier wel, zeker in combi met bepaalde voeding. Voor mij als kwark, noten of banaan. Helpt hier nog extra mee met inslapen.
Btw dat stappen per dag.. neem het luchtig.. en probeer elke dag een stukje in het park te doen, of waar jij dan ook graag wandeld. Misschien zelfs savonds om even wat meer rust te creeëren tussen de oren.
"Rust kan je redden". Zegt Donkey terwijl die zelf 4 rempedalen nodig heeft.
🫢
Rustig aan @Mezelf
Ja dat wel maar je merkt het niet echt. In mn mond merk ik het wel dat het daar wat strakker staat.
Ik gebruik het als antidepressiva trouwens.
Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?
Ik lees toch met name nadelige effecten terug in je post. Waarom zou je er mee doorgaan?Herkent iemand dit?
Sinds ik 2x 10 mg methylfenidaat gebruik, heb ik nul zin meer in sporten, minder zin in spelletje met de kids ’s avonds (doe het dan wel). Ik voel me vlakker, moe en wat onrustig. Overdag verdoofd het. Uren vliegen voorbij, niet bewust. Soms productief maar soms ook juist niet… Soort speed zonder euforie.
Overweeg om te stoppen, want zonder red ik me ook prima. Verleiding iedere dag om toch weer te nemen. Slecht slapen, dat ook terwijl ik laatste 2e pilletje rond 15u neem.
Ik had het lang niet gebruikt maar omdat mijn enige twee dealers opgepakt zijn heb ik behoefte aan iets voor extra jus in het
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept. Sporadisch half xtc pilletje in verleden gaf mij een soort reset, dat ik aantal weken daarna weer dingen ging aanpakken / zin had in e.e.a.
Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."