#1
Ja dat wel maar je merkt het niet echt. In mn mond merk ik het wel dat het daar wat strakker staat.
Ik gebruik het als antidepressiva trouwens.
Ik gebruik ook bupropion (naast lisdex 50 mg). Het is inderdaad mild stimulerend, de eerste twee weken van instellen merkte ik dat ook - daarna niet meer, behalve dat ik slechter slaap. Het uiteindelijke effect is i.m.o. vooral stemmingstabiliserend. Vandaar dat ik het (net als jij) voor depressie gebruik, naast de ADD-meds.
Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?
Ik ook. Dit wordt vaker gedaan. Sommige hulpverleners zijn niet zo’n fan van kortwerkende dex, vanwege het misbruikpotentieel, en gaan daarom liefst meteen naar lisdex.
Voor de mensen die zeggen “50 mg lisdex is niet niks”, 50 mg kan prima voor de één zijn wat 20 mg voor een ander is. (Omgezet gaat het om ongeveer 15 mg dex… klinkt al wat minder heavy.) Ik gebruik al tijden 50 mg. Merk er amper meer wat van. Vandaar dat ik nu soms een paar dagen pauze inlas, in de hoop de tolerantie weer de kop in te drukken.
Een vriendin van mij probeerde laatst eens voor de grap mijn 50 mg lisdex, en ze had daarna zoiets van: “wow, heftig hoor, dat jij dit iedere dag nodig hebt”. Dat is dus helemaal niet zo heftig, aangezien ik er een totaal ander effect van heb, haha. De werking van medicatie is amper onderling te vergelijken.