Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
90 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Mindless
Volgens mij kan je gewoon discussie voeren over dit soort dingen. Maar zodra iemand zeker meent te weten wat hij/zij geloofd, dan is er een stuk minder ruimte voor discussie jammer genoeg.
Klik om te vergroten...
Daar zit wat in. Maar ik vraag me af of tot 'de waarheid' gekomen kan worden als mensen een compleet verschillende persoonlijkheid en daarmee benadering van iets hebben.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Maar is de eenling niet wat het geheel op een specifieke tijd en plek doet? Zo ook zijn wij wat de kosmos doet als een lokalisering in (als) tijd/ruimte.
Klik om te vergroten...
Hier kan ik niet zoveel mee. Verklaar u nader!!
(ノಥ益ಥ)ノ
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
שמש zei:
Hier kan ik niet zoveel mee. Verklaar u nader!!
(ノಥ益ಥ)ノ
Klik om te vergroten...
Wat jij bent/doet, is wat het universum daar is/doet. Wat ik ben/doe, is wat het universum hier is/doet.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Wat jij bent/doet, is wat het universum daar is/doet. Wat ik ben/doe, is wat het universum hier is/doet.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je bedoeld te zeggen dat 'ik' en het universum onlosmakelijk verbonden zijn. Dit wordt een discussie over causale gebeurtenissen waar binnen x=tijd = y=locatie geen touw meer aan vast te knopen gaat vallen... Read my lips...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan er nu al geen touw aan vastknopen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
Ik kan er nu al geen touw aan vastknopen.
Klik om te vergroten...
就像中国人一样!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#7
שמש zei:
Laten we niet uit het oog verliezen dat ook de mens op het meest basale niveau functioneert als een boom of plant. Onze hersenen functioneren ook samen met andere lichaamsdelen zonder dat daarover moet worden nagedacht door de hersenen of bijvoorbeeld de arm. Maar betekent dat automatisch ook dat de arm een hoger bewustzijn heeft? Ik geloof dan ook niet dat de arm illusie kent. Alhoewel ik de poëzie erachter wel kan waarderen. Heeft de arm al een bewustzijn dan is dat op het meest basale niveau- of: juist op een zo'n hoog niveau wat wij eenvoudige sloebers (= de hele mensheid) niet kunnen bevatten. Ik sluit beslist niet uit dat mijn arm intelligenter is dan mijn ego. Maarvdan binnen het geheel van de totale kosmos. Dat wat Mindless bewustzijn noemt.
NB: Ik denk wel dat mijn arm intelligenter is dan mijn ego. Omdat mijn arm streeft naar eenheid en mijn ego naar dualiteit. Zoals eerder gezegd hierboven.
NB2: Ik kom hier ook weer gelijk op terug. Want in de natuur is het noodzakelijk gebleken dat uitzonderingen van de regel (-eenheid) ofwel bewust ofwel per ongeluk, geleid heeft tot groei. Het is altijd de eenling die iets anders doet, waardoor groei ontstaat. Teveel eenheid leidt tot stilstand.
Klik om te vergroten...

Interessante verwoording.
Mooi trouwens hoe je wisselt, dat is denk is net waar het wat om draait; het goed/slecht perspectief is een perspectief en als je beiden kan vatten ben je wat men noemt ‘zen’, al houdt zen meer in dan dat alleen.
Is chaos goed, is orde goed,.. en welke vorm van bewustzijn is zodoende beter/meer ontwikkeld. Beiden zijn iig nodig om ‘leven’ te vormen zoals wij het kennen in het nu... Indien je dat maar niets vindt heb je namelijk frustraties/depressies/evt zelfs gedachten van zelfdoding...

De vraag hier was dan ook niet zozeer welke beter was maar dat hangt wel samen indien je gedrag in functie van harmonie analyseert om zo te komen of een wezen een ego heeft of niet. Een boom denkt mss niet aan zelfdoding, maar ervaart mss wel stress in stressvolle situaties; het gevoel dat er dringend iets te doen valt of anders...

Nuja zoals ik het stel is een ego alvast eender welke vorm van differentiatie, daar hoort niet persé uitgebreid denken bij zoals wij dat uitgebreid noemen.. al zeg ik niet dat dit sowieso niet is. Het gaat om die éénheid van alles die opgesplitst wordt in meerderen. En mijn arm fungeert als mijn arm omdat ik in illusie ben dat mijn arm een apart deel is. Indien ikzelf die illusie verlies fungeert mijn arm niet langer zo; of is het andersom en rationaliseer ik het zo?
We hebben het gevoel een bestuurder te zijn achter de ogen, maar ons bewustzijn is verdeeld in ons lichaam; en dat gevoel vd bestuurder is afh van dat geheelbewustzijn.
Als ik trip doet mijn arm niet langer de functies van de arm al is die er nog en fungeert alles goed ikzelf zie hem niet meer zo dus beweeg hem niet meer zo, en als ik een mentaal beeld vasthoudt kan ik me levenslang dissociëren van mijn arm waardoor deze niet langer harmonieus fungeert. Als ik mijn arm afhak doet mijn arm niet langer de functies van mijn arm, maar ‘ik’ kan in dat geval fantoomgevoelens scheppen en hem wel als arm zien.
Wat is hier net harmonie? Het niet fungeren kan ook harmonieus zijn indien dat noodzakelijk was omdat ik anders op latere leeftijd geen kunst zou maken gecreëerd door een man die slechts 1 arm heeft doch denkt dat hij er 2 heeft; en heb ik dan de keuze gehad, de vrije wil, om te denken dat ik nog een arm had; of hing die gedachte samen met de toekomst waarmee ik onbewust in contact sta. om het heel banaal te verwoorden maar wat ik hiermee wil zeggen is, ieder ding dat gebeurd vormt een natuurlijk ding daar alles wat is natuur is. En voor mij is de mens zijn wezen een synchroniteit/harmonie die hij zelf niet kan zien. Net als je je eigen gezicht niet kan zien zonder spiegel of je je eigen tanden niet kan bijten..

Ik wijk af...
Indien ik het geheelbewustzijn ben dat zoals mindless verwoord armen en bomen enz schept. Mijn geheelbewustzijn is dan opgedeeld in dat van mij waarbij ik niet door heb dat ik dat schep en me waan in een apart lichaam; waarvan ik me bewust ben dat ik controle over heb op een onbewuste manier; doch ik ben me over het algemeen niet bewust dat ik controle heb over de wereld rondom me op diezelfde manier; al is dat een laagje verder van me weg wel zo en merk ik dat deels via effecten van actie/reactie/aantrekkingskracht/...
Nogmaals die controle en vrije wil en al dat gepieker en gevoel daaromtrent is op eigen niveau een illusie, op een ander weer niet; dat weten we pas als we weten wat de eerste oorzaak vh universum was(of er een oorzaak was), en dan is het nog niet zeker...

Wij als mens differentiëren ons van andere mensen door persoonlijkheid, zo ook vele dieren. Er zijn dan dieren die als kolonie werken zoals bvb de mier of de bij, ik weet niet veel van studies omtrent hun individueel gedrag en in welke mate dit aanwezig is, kan iemand inspringen hier?

Zo gaan we natuurlijk verder tot dieren of planten die als geheel samen fungeren net als een arm samenwerkt in een lichaam.

Maar die wortels dan, en hun communicatiepatronen, zie ik eerder als ons en onze hersenen die communiceren met ons lichaam maar ook met anderen hun hersenen/wortels.
En ik kan me inbeelden dat een boom bvb eerder zal fungeren als de mier of nog wat meer in eenheid met anderen van zijn soort.
Toch denk ik niet dat een boom ego-loos is. Ik geloof wel dat een boom een wijzer wezen is, evt dus niet een ego heeft zoals wij dat standaard zien. Maar ik ben daar niet geheel van overtuigd; en al zeker niet dat een boom niet zou kunnen differentiëren met andere wezens..
Een boom heeft tijdsperceptie, een boom zijn reflexen vallen binnen die tijdsperceptie, en die tijdsperceptie zorgt dat de boom vergeet dat hij alles is, net als wij, al dan niet op een heel andere manier..
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nuja, ik ben hier het tijdsperspectief van een boom ah rekken binnen een online gesprek, en ik ga er dus nogal lang op door. excuses.
Het heeft dan ook niet rechtstreeks iets met de dood te maken mss, of toch niet om zo op door te gaan; toch in dit topic. Ook denk ik dat het hele UFO gesprek een boeiende link kan hebben met de vraag; wat zijn aliens eigenlijk... maar men moet er voor open staan dat ze mss niet altijd in schotels komen. Iig ook dat heeft te maken met dimensies en dus de dood/reïncarnatie enz.
Good topics, Good topics
Fijn om te zien dat er hier appreciatie is om intelligentie in vraag te stellen. Moest iemand nog op mijn vraag van die mieren in kunnen gaan hoor ik het graag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
שמש zei:
Ik denk dat je bedoeld te zeggen dat 'ik' en het universum onlosmakelijk verbonden zijn. Dit wordt een discussie over causale gebeurtenissen waar binnen x=tijd = y=locatie geen touw meer aan vast te knopen gaat vallen... Read my lips...
Klik om te vergroten...
Ja, het universum en jezelf zijn verbonden. En dat is al teveel gezegd. Hoe kan 1 ding verbonden zijn met elkaar? Hoe kun je niet "verbonden" zijn met je omgeving? Het feit dat je je omgeving ziet, voelt, hoort, etc. zijn al verbindingen op zichzelf. :)
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#10
https://giphy.com/gifs/michael-jackson-comments-popcorn-pUeXcg80cO8I8

:sunglasses:

(Just to relate back to the topic. For those who don't get it ^_^ He s dead man.... Or is he :tilttearlaugh:)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Ralou
Shamone!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ikzelf voer nooit discussies. Vind ik ontzettend zinloos, en de mening van andere mensen interesseren mij niet. Discusseren is voor veel mensen niet om van te leren maar om de discussie te winnen, zodat hun ego weer wordt gestreeld.

Wat betreft keihard bewijs voor ufos: bijna al het keiharde bewijs (neergestorte ufos, mogelijk zelfs lichamen, zeer hoge resolutie videobeelden) wordt zeer geheim gehouden. Via Bob Lazar en wat andere mensen is er al heel wat uitgelekt. Momenteel is er metamateriaal afkomstig van UFOs vanuit overheden verstrekt aan onderzoekers van het Amerikaanse leger. Als blijkt dat dit materiaal echt buitenaards is, komt dit mogelijk in allerlei wetenschappelijke tijdschriften te staan. En dat is dan wel keihard bewijs dat wij worden bezocht door zeer intelligente buitenaardse wezens... Hopelijk gebeurt dit al in 2020. Dat zou ontzettend stoer zijn. Afgelopen jaar is er al heel veel veranderd op gebied van ufologie.
Ik begrijp het wel goed dat Amerika en andere overheden de waarheid over ufos geheim houdt. Het vormt een existentiële dreiging voor ons. We kunnen er NOG niks tegen doen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@PsychedelicMagic
Tja, ik vind het conspiracy theory en pseudo gedoe van de bovenste plank.

Dit gedoe is al aan de gang sinds dat weerstation is neergestort bij Roswell in de jaren 50 en nog steeds is er niks bewezen dus dat zal in 2020 niet gaan veranderen denk ik.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#14
PsychedelicMagic zei:
Ikzelf voer nooit discussies. Vind ik ontzettend zinloos, en de mening van andere mensen interesseren mij niet. Discusseren is voor veel mensen niet om van te leren maar om de discussie te winnen, zodat hun ego weer wordt gestreeld.

Wat betreft keihard bewijs voor ufos: bijna al het keiharde bewijs (neergestorte ufos, mogelijk zelfs lichamen, zeer hoge resolutie videobeelden) wordt zeer geheim gehouden. Via Bob Lazar en wat andere mensen is er al heel wat uitgelekt. Momenteel is er metamateriaal afkomstig van UFOs vanuit overheden verstrekt aan onderzoekers van het Amerikaanse leger. Als blijkt dat dit materiaal echt buitenaards is, komt dit mogelijk in allerlei wetenschappelijke tijdschriften te staan. En dat is dan wel keihard bewijs dat wij worden bezocht door zeer intelligente buitenaardse wezens... Hopelijk gebeurt dit al in 2020. Dat zou ontzettend stoer zijn. Afgelopen jaar is er al heel veel veranderd op gebied van ufologie.
Ik begrijp het wel goed dat Amerika en andere overheden de waarheid over ufos geheim houdt. Het vormt een existentiële dreiging voor ons. We kunnen er NOG niks tegen doen.
Klik om te vergroten...
Het is niet dat er geen discussies over zijn en dat je sowieso een krank bent omdat je er in geloofd. De kans is overigens immens groot dat er buitenaards leven is en ook dat dat onze planeet ooit bezocht. Wat wel raar is is dat de overheid die terecht niet te vertrouwen is hier dan nu en dan wat van zou lossen, en dat op zich danweer absoluut geen conspiracy kan zijn...
Het is evenzeer gek om dat zomaar te geloven dan om zomaar te geloven dat er geen aliens zijn toch? Al die mensen kunnen omgekocht zijn... Wat als, zoals McKenna bvb suggereert; dit alles een afleiding is om ons van de echte aliens te doen wegkijken, paddenstoelen en andere soorten die al op aarde leven en de overheid stillaan maar zeker aan het uitroeien is...
Of dat het simpelweg een afleiding is om te geloven dat ruimtevaart de oplossing zou zijn voor onze problemen terwijl de lizard aliens die ons regeren onze habitat verwoesten? Ooit David Icke gezien/gelezen?
Het is nogal kortzichtig om van iets 100% zeker te zijn (of je zo te presenteren), wanneer daar op zich geen bewijs van is dat meer of minder nep/geplaatst kan zijn dan ander bewijs.
Begrijp me niet verkeerd ik steun je compleet dat de overheid ons voorliegt, en dat het leger er een gevaarlijke tool van is.
Ik vind wel dat je jezelf fel houdt aan 1 kant van een mogelijk verhaal terwijl een deceptie van zo’n niveau vaak meer dan een enkele deceptie is. De vraag is namelijk bent u met wat u ontdekt vrij? Zoneen hebben ze u wrs nog steeds bij uw pietje... Zolang je moet wachten, hopen, vrezen, ... is men niet anders bezig dan de kerk die u een duivel en Messias aanbood om de macht bij uzelf te ontnemen. Dat laatste is een belangrijk symptoom van bullshit...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
PsychedelicMagic zei:
Het bewijs ligt hem in zijn totaliteit. En als jij er niet in wilt geloven, prima.. En het valt mij ontzettend van je tegen dat je het een flutartikel noemt, een flutboek en wat waardeloze artikelen. Of je bent mij aan het trollen, of je bent gewoon simpel. Ik reageer niet meer op jou.
Klik om te vergroten...
@acht.zes heeft geen commentaar over jou geloof maar hij heeft wel commentaar, net als ik, als iemand roept dat er " harde bewijzen" zijn. Die zijn er simpelweg niet.


PsychedelicMagic zei:
Het vormt een existentiële dreiging voor ons.
Klik om te vergroten...
Waarom gaan we meteen uit van dreiging? en nogmaals als die aliens ons wat aan willen doen, dan kunnen ze dat met een poep en een scheet. Ze zijn immers ook lichtjaren onze kant opgekomen. Dan hebben ze wel wat meer dan onze flut atoombommetjes.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dualiteit is dan ook de grote illusie. :) De boomknuffelaar ís ook de boom. Maar niet op het conceptuele dualistische niveau. Niet in de illusie van tijd/ruimte/materie. Maar aangezien de illusie het enige is dat bestaat (ik maar hier nu even onderscheid tussen 'zijn' en 'bestaan') heeft die dualiteit toch relevantie. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen jou als dit lichaam en de vloer waarop je loopt bijvoorbeeld. Ik kan niet als (in taal) gedefinieerde entiteit één worden met de vloer, omdat 'ik' ophoudt daar waar mijn huid in aanraking komt met de "buitenwereld".
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens dat dualiteit relevantie heeft. Maar als in essentie dualiteit een illusie is, dan past incarnatie daar niet in. Eventuele reincarnatie gaat ook voorbij tijd/ruimte/materie namelijk en voorbij tijd/ruimte is alleen maar eenheid.
In mijn logica past incarnatie niet in mijn overtuiging van eenheid. Maar goed ook ik heb geen bewijs :). Het is alleen maar een gedachte/filosofie.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind het ip zich al zeer verbazingwekkend, hoe er in dit topic toch een gigantische deelneming er de laatste paar dagen plaatsvindt!!
Weten we zeker, dat er geen alien tussen zit, die het een of ander gehackt heeft, en voortdurend een enorme input aan het geven is?
Serieus nu, ik moet zeggen dat er de laatste posts er theorieën hier worden geplaatst, waar ik helaas niet " bij" kan.
M.a.w. een en ander groeit boven mijn pet.
Op het moment, dat ik lees dat bomen " denken" en " weten" , en dat er een soort van ( wiskundige) formules er aan te pas gaan komen, dan moet ik zogezegd afhaken.
Ik blijf uiteraard der zaak dit zeer interessante topic aandachtig volgen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#18
Legio Patria Nostra zei:
Ik vind het ip zich al zeer verbazingwekkend, hoe er in dit topic toch een gigantische deelneming er de laatste paar dagen plaatsvindt!!
Weten we zeker, dat er geen alien tussen zit, die het een of ander gehackt heeft, en voortdurend een enorme input aan het geven is?
Serieus nu, ik moet zeggen dat er de laatste posts er theorieën hier worden geplaatst, waar ik helaas niet " bij" kan.
M.a.w. een en ander groeit boven mijn pet.
Op het moment, dat ik lees dat bomen " denken" en " weten" , en dat er een soort van ( wiskundige) formules er aan te pas gaan komen, dan moet ik zogezegd afhaken.
Ik blijf uiteraard der zaak dit zeer interessante topic aandachtig volgen.
Klik om te vergroten...
Ach kerel breek me de bek niet open. Ik zit hier in een gesprek met mezelf, zonder gedachten, met enkel een paar cijfers en het onuitspreekbare. Top zo’n drugsforum..
@Mezelf @Mindless @acht.zes @שמש
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Helemaal mee eens dat dualiteit relevantie heeft. Maar als in essentie dualiteit een illusie is, dan past incarnatie daar niet in. Eventuele reincarnatie gaat ook voorbij tijd/ruimte/materie namelijk en voorbij tijd/ruimte is alleen maar eenheid.
In mijn logica past incarnatie niet in mijn overtuiging van eenheid. Maar goed ook ik heb geen bewijs :). Het is alleen maar een gedachte/filosofie.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt en ben het er ook zeker mee eens dat je nooit écht incarneert in een lichaam. In de zin van dat jij als bewustzijn of ziel 'in' een lichaam komt te zitten. Dat is allemaal nou juist de illusie denk ik: we zijn nooit ergens anders geweest, we gaan nergens anders heen en we kunnen ook nergens anders heen. We zijn eeuwig op een tijdloze, dimensie- loze "plek". Alle ervaring gaat door ons heen, in plaats van dat wij er doorheen gaan.

Maar alsnog, jij hebt nu jouw ervaring van jouw lichaam en geest, niet die van mij. En dat is wat ik persoonlijk zie als een 'incarnatie'. Een eventueel volgend leven (volgende ervaring) heb je een ander lichaam en geest, wat dan in die zin een reïncarnatie genoemd zou kunnen worden in mijn ogen. Een nieuwe interactieve film, een nieuwe droom. :) Zo zie ik het zelf meer, in plaats van dat er echt iets ín een lichaam komt te zitten.

Ben oprecht benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Maar alsnog, jij hebt nu jouw ervaring van jouw lichaam en geest, niet die van mij. En dat is wat ik persoonlijk zie als een 'incarnatie'. Een eventueel volgend leven (volgende ervaring) heb je een ander lichaam en geest, wat dan in die zin een reïncarnatie genoemd zou kunnen worden in mijn ogen. Een nieuwe interactieve film, een nieuwe droom. :) Zo zie ik het zelf meer, in plaats van dat er echt iets ín een lichaam komt te zitten.

Ben oprecht benieuwd naar hoe jij hier tegenaan kijkt. :)
Klik om te vergroten...
In die zin kan het zeker als reïncarnatie gezien worden. Maar je weet heel goed dat 99% van de gevallen niet op die manier naar reïncarnatie wordt gekeken. Maar hoe jij het schets, geloof ik zeer zeker in. Ik noemde dat alleen geen reïncarnatie.

Leuke is dat ik mij dus in deze theorie, ook een zogenaamde "toekomstige ik" zou kunnen herinneren. Want tjah, in de toekomst heb ik allang geleefd. Een vorig leven/ervaring herinneren hoeft dus niet alleen een ervaring te zijn uit het verleden. In deze theorie zou ik zelfs herinneringen van jou kunnen hebben of van of van wie dan ook dat nu leeft.

Ik ben iedereen al geweest en moet iedereen nog worden.
Tijd is niet lineair buiten dit bestaan.

Daarom lijkt het dat wanneer we eenheid ervaren, we alles al weten. Tenminste zo ervaar ik vaak eenheid tijdens bijvoorbeeld een trip of meditatie. Geen vragen meer en kennis over alles. Welke kennis precies weet ik niet maar het is wel de kennis over "alles". We zijn hier om te leren maar ook weer niet want we weten alles al. We zijn er altijd al geweest, ook in de toekomst. Alles is toch "nu" dus ook mijn volgende en of vorige ervaring. Alle kennis of ervaring dat ik nog moet leren is allang geleerd.... Ik begin te raaskallen :)

Blijft mooi hé deze onderwerpen. Hoe dichter je bij de waarheid komt, hoe groter de paradox gaat worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."