Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe denken jullie over de dood?

Hoe denken jullie over de dood?

348 antwoorden
75 weergaven
18-5-2026
M
Matty420Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Het maakt me niet zo veel uit dat ik ooit ga dood gaan. Het leven is best zwaar en ik zou het ook niet zo lang kunnen volhouden... Maar ik vind het langs de ene kant ook wel jammer, ik ben bang dat ik allemaal leuke dingen ga missen :/
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Platina zei:
Dit weten we helemaal niet. Er kan ook moeilijk onderzoek naar gedaan worden want niemand kan na vertellen hoe dood gaan nou echt is.

We hebben geen idee hoe het werkt. Ja je lichaam stopt ermee, zal je ziel/energie er dan ook mee stoppen? We weten het niet.
Klik om te vergroten...
Of jijzelf er ook mee zult stoppen is nu te weten. Om het simpele feit dat er niet echt een verleden bestaat en ook geen toekomst. Dan blijft het nu over en zal waarheid logischerwijs daar gezocht moeten worden. Wat we ook zullen ervaren qua fenomenale wereld na de fysieke dood, het zal weer nu zijn.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens bepaalde christelijke stromingen gaan er maar 144000 naar het "eeuwige paradijs".
De rest krijgt een wederopstanding op aarde als Jezus de Armageddon heeft gewonnen tegen de duivel. De duivel waar wij nu allemaal aan onderworpen zijn omdat deze heer en meester is van de aarde sedert de zondeval.

Ik heb het niet verzonnen; het staat in de bijbel. Ik las hier wat over het christendom en had zin dit er aan toe te voegen.

Wat ik denk over de dood? Ik weet het echt niet. Ik kan me er niets bij voorstellen. Behalve dan dat ik misschien niet meer bewust ben. Dat het permanent gedaan is. Maar dat wil ik niet geloven. Ik geloof liever dat mijn levensenergie overgaat naar een andere vorm. Ik vind het toch maar een straf toeval dat ik nu op een schaal van oneindigheid bewust ben. Ik neig te geloven dat ik altijd in ene of andere vorm aanwezig was en zal zijn. Dat het gewoon een constante metamorfose is en onze keuzes bepalen waar heen het geheel toe evolueert.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zweibeiner zei:
Mooi gesproken Bas.
Klik om te vergroten...

Thank you :wink:

Zweibeiner zei:
Ik hoop dat mijn ziel eindelijk vrij zal zijn.
Klik om te vergroten...

Mijn filosofie is dat er simpelweg geen reden is waarom je ziel niet vrij zou zijn na je dood. Ik geloof niet in een god, of in een hel of hemel. Dat zijn concepten die alles waar ik voor sta en in geloof tegenspreekt.

Voor mij is het leven een zegen, een cadeautje. Ik ben blij dat ik leef. Maar ik ken de verleiding. Ik heb geen enkele intentie om zelfmoord te plegen ook al voel ik me vaak eenzaam en verdrietig, maar de zoete verleiding van een "painless way out..." dat is een hele normale en veel voorkomende gedachte. En weet je wat? Het is oké. We worden in het leven gegooid zonder enig besef waar we vandaan komen en waar we heen gaan.

Ik zie hier eigenlijk de humor wel van in. Een beetje alsof moeder natuur zijn middelvinger opsteekt en zegt: "And now? Still a smart-mouth? See how you like this!"
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Voor mij is de dood een zegen. Niet in de zin van dat het leven onaangenaam is en ik de dood zie als redding, maar eigenlijk omdat de dood nou juist datgene is wat het leven de moeite waard maakt.

Stel je toch voor dat mensen niet dood gingen? Dat verpest gelijk het unieke en bijzondere dat het leven juist het leven maakt. Discussieren over de dood kan heel erg helpen en is een goed middel om je verbonden te voelen. We gaan allemaal dood. Laat het je alleen niet angstig maken. Omarm het. De dood is op zichzelf zo onbeschrijfelijk mooi dat er helemaal geen reden is om er op een negatieve manier naar te kijken.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi gesproken Bas. Zonder de dood verliest het leven alle betekenis.

Ik ben niet bang voor de dood, ik vind dit een lastig onderwerp. Er zitten geen zelfmoord gedachte continu in mijn hoofd maar als er een makkelijke, cleane manier uit is, ik denk dat ik hem zou pakken.
Stel er is een ziel, zonder lichaam is het niet te voorspellen wat er met die ziek gebeurt, hoe bewust die nog is etc. Je lichaam, hersenen en hormonen zijn een soort van gevangenis voor je ziel. Hij kan er moeilijk uit en ervaart de pijn en ongenoegen, zoals ook de vreugde van het lichaam. Maar het staat in connectie met het lichaam, dus het lichaam zal er echt wel een effect op hebben.
Maar dat is 1 manier van denken, er zijn zoveel kanten die je uit kan gaan met wat er gebeurt met je na de dood.
Ik hoop dat mijn ziel eindelijk vrij zal zijn.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen maar je hebt een kalmerend effect.

Zoveel visies over het leven zijn al in mijn gedachte geweest. Uiteraard verandert het ook met je gemoedstoestand. Ik zou niet weten welke ik zou moeten geloven of volgen, mijn prioriteit in het leven is daarom ook lol maken, uitdagingen en spanning opzoeken.
Ik geloof ook niet in een god, zoals je zegt, waarom zou je het eeuwige leven willen hebben? Je kan aan reicarnatie denken, ofdat je ziel/energie nooit verloren gaat. Of dat er helemaal niks van je overblijft omdat er geen ziel is, het zijn uiteindelijk alleen maar je hersenen.
Ik kan me gezegend voelen dat uit al die eicellen en sperma zwemmertjes net die 2 bij elkaar gekomen zijn waar ik uitkwam. Maar tegelijk betekent dat ook niks want die sperma zwemmertjes denken niet na, die hebben geen besef. Ik zou het meer onder de noemer toeval willen gooien.
Jij en ik hebben er niet voor gekozen om te leven, onze ouders wilde graag kinderen en hebben het leven op ons geforceerd.

Ik zou met moeder natuur in discussie gaan haha. Hier zijn we... en wat voor goeds heeft dat voor jou gedaan? Die middelvinger krijg je direct terug :tongueout:.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik erover denk, het probleem is dat ik te veel gedachtes heb denk ik. Door de bomen het bos niet meer zie.

Death by black hole, lijkt me wel vet. Doodgaan door een gigantische ramp hoop ik op. Een zon die doodgaat en dichtbij genoeg staat om de aarde te reduceren tot stof. Een meteoriet die op mars inslaat waardoor zijn baan verandert en zo ook de baan van de aarde door het verschil in zwaartekracht.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweibeiner zei:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik erover denk, het probleem is dat ik te veel gedachtes heb denk ik. Door de bomen het bos niet meer zie.
Klik om te vergroten...

Geloof me, je bent niet de enige. De wereld is verwarrend en eng, net wanneer je denkt het te snappen komen er weer meer dingen op je pad. Niemand heeft ons ooit uitgelegd wat de bedoeling is. We hebben alleen onze ouders als steun, maar die komen uit een totaal andere tijd die helemaal niet meer van toepassing is op het heden. Ik heb exact hetzelfde als je beschrijft met "door de bomen het bos niet meer zien." Het bewustzijn is een vaag concept. We snappen zoveel dingen niet. Soms kan het zo verwarrend zijn wanneer je over deze ongrijpbare kwesties gaat nadenken. Maar juist hierom kan erover praten heel erg helpen. Het is niet alleen intressant om te zien hoe anderen over dingen denken, maar het is ook erg prettig om bepaalde gedachtes te kunnen loslaten.

Filosofie is goed en is zeker gezond. Maar je kan ook teveel filosoferen. Geloof me, ik heb lange depressies gehad omdat ik aan het tobben was over dingen waar geen antwoord op komt. En dat is echt verwoestend voor je geest.

Zweibeiner zei:
Death by black hole, lijkt me wel vet. Doodgaan door een gigantische ramp hoop ik op. Een zon die doodgaat en dichtbij genoeg staat om de aarde te reduceren tot stof. Een meteoriet die op mars inslaat waardoor zijn baan verandert en zo ook de baan van de aarde door het verschil in zwaartekracht.
Klik om te vergroten...

Ik maak me niet druk om hoe ik doodga. Natuurlijk hoop ik met zo weinig mogelijk pijn, maar het doodgaan zelf lijkt me best een fijne ervaring. Het kunnen accepteren van mijn eigen dood is iets waar ik nog moeite mee heb. Je eigen sterfelijkheid daadwerkelijk accepteren en er vrede mee hebben... dat lijkt me een uitdaging.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dood is scheibe. Onze hond is afgelopen zaterdagavond plotseling overleden tijdens het uitlaten. We zullen je missen lieve “........”
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk dat als je niet bang was voor de dood, je nu op dit moment de dood zou ervaren. En dan bedoel ik niet de fysieke dood, maar jouw dood: de echte dood. Maar we vrezen de dood wél. Daarom leven we altijd in contractie. Altijd is er spanning van lichaam en geest. Het is het bewust en onbewust vasthouden aan dat wat we denken dat in leven is. De dood is dat vasthouden loslaten nu in de diepte van dít moment. Maar we projecteren de dood in de toekomst wanneer het lichaam zal sterven, zodat we onze dood kunnen uitstellen. Wanneer het onbewuste vasthouden bewust wordt gemaakt wordt pas duidelijk hoe bang we zijn voor de dood: het absolute loslaten van alles. Niets vrezen we meer dan dat en daarom gaan we door met onze pseudo-identiteiten welke een soort van half in leven zijn. Want volledig leven is pas mogelijk bij volledig doodgaan.

Wil de sfeer hier verder niet drukken hoor.:tonguewink:
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik geloof achter de dood dat er nog iets maar wat het is dat weet ik niet. Misschien word je weer geboren maar weet je niets van je vorig leven of leef je verder maar ergens anders met je geestelijke lichaam.
In god en de duivel geloof ik niet echt.
Maar ik geloof echt dat er gewoon iets moet zijn achter de dood oftewel is er niks en is het zoals je slaapt maar dan voor altijd.
Op het moment zelf dat je langzaam voelt dat je ogen toe gaan en dat je er niet meer bent, ik ben wel benieuwd hoe je je dan voelt op het moment. Maar dat weet je pas als je dood gaat.
Vind dit een interessant onderwerp ben benieuwd naar de andere mensen hier hun gedacht over de dood. :thinking:
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ik denk dat als je niet bang was voor de dood, je nu op dit moment de dood zou ervaren. En dan bedoel ik niet de fysieke dood, maar jouw dood: de echte dood. Maar we vrezen de dood wél. Daarom leven we altijd in contractie. Altijd is er spanning van lichaam en geest. Het is het bewust en onbewust vasthouden aan dat wat we denken dat in leven is. De dood is dat vasthouden loslaten nu in de diepte van dít moment. Maar we projecteren de dood in de toekomst wanneer het lichaam zal sterven, zodat we onze dood kunnen uitstellen. Wanneer het onbewuste vasthouden bewust wordt gemaakt wordt pas duidelijk hoe bang we zijn voor de dood: het absolute loslaten van alles. Niets vrezen we meer dan dat en daarom gaan we door met onze pseudo-identiteiten welke een soort van half in leven zijn. Want volledig leven is pas mogelijk bij volledig doodgaan.

Wil de sfeer hier verder niet drukken hoor.:tonguewink:
Klik om te vergroten...

Ik zie nu pas dat er al 2 pagina's zijn van dit topic. Ik dacht dat jij dit juist had geopend Mindless. :tilttearlaugh:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit las ik nog van Lao Tzu (Tao Te Ching) dit weekend over de dood:

What others teach, I also teach; that is:
"A violent man will die a violent death!"
This will be the essence of my teaching.


Die quote van Eckhart Tolle is ook goed.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij het lezen van dit topic krijg ik altijd weer de gedachte en herinnering van de b d (en 1 ade , actual death experience) ervaringen die waren altijd zo ontzettend rustgevend perfect. Daardoor is het voor mij heel erg vergelijkbaar met ontzettend diep en vredig te slapen.

Daardoor geen enkele vrees meer voor de dood van mij en geniet ik zoveel mogelijk van het leven zoveel het kan en zolang het kan met hoge levenskwaliteit :blushing:
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Al zou ik morgen te horen dat ik een vreselijke ziekte Heb, en nog maar 1 week (bijv) te leven heb. Dan zal ik er aan de ene kant vrede mee hebben, maar de andere kant totaal niet.

Waarom ik er vrede mee Heb, is omdat ik veel mooie dingen heb mee gemaakt. Maar aan de andere kant wil ik me familie en vrienden niet achter laten. Zeker me broertje niet, hij heeft het al zo moeilijk en hij zal nog vaak me steun nodig hebben. En dan wil ik er voor hem zijn.

Het is dus een beetje een win win situatie. Ik geloof ook dat er iets naar de dood Is, ik zou niet weten wat. Maar dan kom ik wel achter als het mijn tijd is om te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Was er ook een aanleiding voor die ADE Tijdloos?

En zie je dit zelf als een egodood ervaring? Dat er niets van je identiteit over was?
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tijdloos zei:
Bij het lezen van dit topic krijg ik altijd weer de gedachte en herinnering van de b d (en 1 ade , actual death experience) ervaringen die waren altijd zo ontzettend rustgevend perfect. Daardoor is het voor mij heel erg vergelijkbaar met ontzettend diep en vredig te slapen.

Daardoor geen enkele vrees meer voor de dood van mij en geniet ik zoveel mogelijk van het leven zoveel het kan en zolang het kan met hoge levenskwaliteit :blushing:
Klik om te vergroten...

I’m triggered. Is deze ervaring van jou ook ergens te lezen op dit forum? Klinkt intens, het accepteren van je eigen dood!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Was er ook een aanleiding voor die ADE Tijdloos?

En zie je dit zelf als een egodood ervaring? Dat er niets van je identiteit over was?
Klik om te vergroten...

De aanleiding was teveel morfine * ivm pijn met blijkbaar teveel slaap tabletten.

Een egodood zo kan men het noemen maar dan smelt alles tot een druppel waar je ineens je eigen ik tegenkom. Kan die ervaring moeilijk omschrijven wakker worden in een andere realiteit. Er kwam een vlaag geluk en al het positieve uit het leven.

Of was dit 'gewoon' een coma achtige droom ? ik weet het niet maar het voelde echt te 'echt aan. Vrede en rust is wat ik vond. Met de optie om erin te blijven. Was 1(circa) min is me verteld dood.

Te veel (mooi)warm licht waar 'Ik' me mee wou mengen.

Is slechts mijn ervaring lastig te omschrijven.

*fentanyl 700 mics /hr (7 pleisters) ja erg dom..
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
BasvanHoven zei:
I’m triggered. Is deze ervaring van jou ook ergens te lezen op dit forum? Klinkt intens, het accepteren van je eigen dood!
Klik om te vergroten...

Het accepteren was er gelijk , na rare hersenspinsels werd ik elders wakker met een dream. Naar waar je was voor je hier geboren bent. Waar alles anders is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Orgaandonatie. Interessant onderwerp.
Ik heb er een zeer treffende docu over gezien.
Ik heb besloten om van doneren af te zien.
Een en ander riep wel wat twijfel op.
Bij twijfel haal ik niet in.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...18
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."