Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNature is speaking to us! Are we listening?

Nature is speaking to us! Are we listening?

82 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Corona is alleen een ramp voor mensen. Ik denk niet dat moeder natuur het als een probleem ziet. Het is een probleem van de ego.

Corona is gewoon een grote dosis karma. Meer kan ik er niet van maken.

Materialisme en de daar bijbehorende hebzucht is wat onze wereld langzaam kapot maakt.
Als mensen panisch doen over corona omdat er doden vallen, dan is mijn eerste gedachte. Die persoon is een materialist.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
8️⃣6️⃣ zei:
@Eik
@Mindless
Zolang een en ander vrijblijvend zal zijn zal er echt niks veranderen hoor, dat hebben we nu wel geleerd van deze situatie. Eigenlijk zullen er strenge regels moeten komen zoals @Eik al stelt, maar de partij die met dingen komt als 'maar 1 vliegvakantie per 3 jaar per gezin' zal de verkiezingen echt niet gaan winnen. Dus worden dat straks weer halfbakken maatregelen die nog niet half genoeg zijn om ook maar iets uit te maken.
Klik om te vergroten...
Ieder mens die nu bij zichzelf stilstaat en echt realiseert dat er verandering nodig is, zal dat niet zomaar vergeten. Wanneer een dergelijke realisatie diep is, zal dat bij je blijven. Je kunt wellicht weer gedeeltelijk in slaap vallen, maar niet helemaal. Of het allemaal genoeg is? Wie weet... Wellicht hebben we nog hardere leermeesters nodig.

8️⃣6️⃣ zei:
Dat is dan weer iemand die spreekt uit 'gevoel'. Want in de natuur bestaat er helemaal geen goed of slecht, geen rechtvaardigheid, vrede en dergelijke. In de natuur gaat het om overleven, punt uit. De natuur is helemaal niet intelligent, de natuur past zich alleen maar aan, aan nieuwe situaties door middel van evolutie. En de mens intelligent? Laat me niet lachen.
Klik om te vergroten...
Hoe kunnen alle systemen alleen al in het menselijk lichaam functioneren zonder intelligentie? Alles is een en al intelligentie/geheugen. Natuurlijk, niet het soort intelligentie wat we meten in een IQ test. Er zit intelligentie in de mens, of het er ook uitkomt is een tweede...

8️⃣6️⃣ zei:
Je gaat mij niet vertellen dat er een universum met bewustzijn is die heeft besloten om het meest vernietigende schepsel ooit op aarde te creeren, namelijk de mens. De aarde was veel en veel beter af geweest zonder onze soort, daar ben ik van overtuigd!
Klik om te vergroten...
Dat is niet wat ik geloof.

Ik denk dat wij uit vrije wil kiezen dat meest vernietigende schepsel te zijn. Vrije wil gekregen door het universum. Maar vrije wil komt met grote verantwoordelijkheid. Kiezen voor het kwaad is heel makkelijk en verleidelijk, kiezen voor het goede is vaak moeilijk en vergt het ontwikkelen van een scherp onderscheidingsvermogen. "But small is the gate and narrow the road..."

8️⃣6️⃣ zei:
De mensheid is gewoon ontzettend dom met al dat verstand En dan heb je ook nog een snel groeiende groep mensen die bewust hun verstand uitschakelt en alles op gevoel doet en zaken als angst en zorgen maken als ongewenst beschouwen, mensen met oogkleppen op die menen dat zolang je maar liefde uitstraalt dat het goed komt. En het is nu juist die groep die het minst heeft geluisterd naar de adviezen en zo mede heeft gezorgd voor de situatie zoals die nu is met dat geneuzel zo van 'liefde is het medicijn tegen Corona' en andere onzin. En toen ik daar iets van zei 'was ik niet echt spiritueel' of zoiets, je wist (of voelde) het toen nog beter. Maar je gevoel was dus niet juist. Daar zou je het nu toch wel met me eens over moeten zijn, of niet @Mindless?
Klik om te vergroten...
Ja, ik ben spiritueel ingesteld, maar ik gebruik mijn verstand goed wat betreft het omgaan met deze crisis. Ben het ook helemaal niet eens met de voorzorgsmaatregelen aan je laars lappen.

Dacht dat we weer oké waren, maar je klinkt heel erg vijandig.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
8️⃣6️⃣ zei:
De huidige regering heeft de Corona kwestie verkeerd aangepakt en zal daarop worden afgerekend. Ze hebben een vervelende ziekte in huis gehaald die nog heel veel leed zal geven en menig Nederlander zal de schuld daarvan terecht bij de huidige regering leggen.
Klik om te vergroten...

Zag vandaag een voorzichtige schatting dat de piek wordt afgevlakt. Als dat gaat kloppen komende weken, dan heeft het beleid gewerkt. Dat zal ze veel krediet geven. Tuurlijk krijgen ze ook een hoop kritiek, maar dit is een unieke situatie. Het had vanuit de EU beter moeten worden aangepakt. Het heeft niet veel zin als een land het Coronavirus zou tegengehouden en de rest niet. Wellicht (hopelijk) dat mensen vooral over het nut van de EU gaan twijfelen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Albedo zei:
Denk je dat met het vooruitzicht van nog meer schulden erbij? Lijkt me niet dat de rijkeren dat willen ophoesten. Ik denk zelfs dat daarom de VVD misschien nog gaat groeien, tenzij bijv. Baudet een grotere vuist kan maken. Vergeet niet dat dankzij de strenge bezuinigingen van de afgelopen jaren we nu veel extra geld kunnen uitgeven. Zou heel anders geweest als de overheid meer had uitgegeven wat een aantal partijen wilden. Niet dat ik het ermee eens ben hoe het gegaan is!
Klik om te vergroten...
Door die strenge bezuinigingen hebben we een minder goed zorgstelsel en een zwakkere overheid. Dat geld is grotendeels naar de allerrijksten gegaan. Zoals het voorbeeld dat ik gaf met het verlagen van de dividendbelasting voor de grote multinationals. De VVD is een partij voor de rijken om nog rijker te worden en een partij voor de armen die niet doorhebben dat op de VVD stemmen slecht voor ze is.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless
Excuus als ik vijandig overkom, dat is niet de bedoeling.

We hebben het al lang uitgepraat, maar toch ging mijn gedachten daarnet even terug naar toen jij nog niet echt overtuigd was van het gevaar en mij wegzette als zijnde niet 'waar spiritueel' omdat ik mijn ratio gebruikte om de Corona kwestie te beoordelen.

En dan denk ik dat de les die hieruit geleerd kan worden dat we dus niet altijd moeten blindstaren op ons gevoel.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eik zei:
Met deze bril op vrees ik voor de conflicten en moeilijkheden waar mijn dochters mee te maken gaan krijgen in de toekomst. Een toekomst waar ik ze tegen wil beschermen en waarbij ik keer op keer tot de conclusie kom dat ik als vader tekort schiet in het beschermen van mijn dochters omdat het me niet lukt mensen te mobiliseren.
Klik om te vergroten...

Kun je dat toelichten? Wie mobiliseren?

Ik ben pessimistisch over dat de klimaatdoelen worden gehaald en denk dat de lagere landen/streken uiteindelijk grotendeels onder water komen te staan. De komende 25 - 50 jaar zijn bepalend. Alles hangt af van of er economische stabiliteit en vooruitgang blijft.

De bevolking zal meer en meer onder druk worden gezet door bezuinigingen, langer moeten doorwerken en bij het klimaat/duurzaamheid aanpakken. Daarnaast verder verzwakt door verkeerde, vervuilde voeding en geen goede voorlichting daarover, de aandacht afleiden, doorgaan met technologieën aansmeren die we niet nodig hebben, etc. Kortom voorkomen dat de bevolking massaal in opstand komt door het potentieel te verzwakken. Er zijn al veel chronische zieken. Hoe kan dat in zo'n welvarend land als NL?

Zijn je dochters internationaal georiënteerd en hebben ze interesse in talen? Ik weet niet hoe oud ze zijn. Kunnen ze zich al goed verweren? Wat geld achter de hand is nodig. Huren is daarom denk ik beter of kleiner gaan wonen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Eik & @Albedo
Gelukkig heb ik geen kinderen...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zou überhaupt geen kinderen willen op deze wereld. Ten eerste is het 1 van de vervuilendste dingen die je kan doen en ten tweede zijn er nu zo veel onzekere factoren die mee spelen. Ik ben zelf niet eens gelukkig met hoe het allemaal gaat, hoe zou ik dan ooit een kind gelukkig kunnen maken?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Ganggang💯
Eigenlijk zou er kinderbelasting moeten zijn in plaats van kinderbijslag.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
Vind ik een dwingende, autoritaire overheid prettig? Nee! Denk ik dat het noodzakelijk is om nog veel ergere zaken te voorkomen? Absoluut!
Klik om te vergroten...
Tja ... Ergens maken mij dit soort reacties nog angstiger. Ben het er mee eens dat er een waarheid in zit maar het maakt me wel bang. Ik zie dat onze vrijheden alleen maar meer worden beperkt. Dit gaat nooit stoppen als wij, vooral op momenten van angst zoals nu met corona, vrijwillig onze vrijheden gaan opgeven. Opgegeven vrijheden krijg je heel moeilijk terug en dat gaat net zo lang door tot we als robotten binnen de lijntjes moeten lopen, werken, leven. Dan leef je niet meer, maar dan word je geleefd. Ik wil dit echt niet!
Mindless zei:
Ieder mens die nu bij zichzelf stilstaat en echt realiseert dat er verandering nodig is, zal dat niet zomaar vergeten. Wanneer een dergelijke realisatie diep is, zal dat bij je blijven. Je kunt wellicht weer gedeeltelijk in slaap vallen, maar niet helemaal. Of het allemaal genoeg is? Wie weet... Wellicht hebben we nog hardere leermeesters nodig.
Klik om te vergroten...
Vind dit best optimistisch. De mens heeft veel grotere lessen gehad maar nooit wat van geleerd. Ik bedoel, oorlogen voeren doen we ook nog steeds. Grote virus uitbraken al lang meerder keren meegemaakt als mensheid. Ik betwijfel of we hier wat van leren.

Enige hoop voor de mens (dus niet perse wát ik hoop) in mijn ogen is dat op een geven moment de wetenschap de wondere wereld van de natuur gaat overstijgen. Dat wij dus door middel van technologie de natuur dusdanig kunnen beïnvloeden dat we de natuur kunnen laten herstellen. We een andere soort van energiebron vinden bijvoorbeeld dat niet ten koste gaat van de aarde dat zou al een wereld van verschil maken. Zo ver zitten we daar nou ook weer niet vanaf. Deze eeuw hebben wij gerust een energiebron/vorm ontdekt dat niet slecht is voor de aarde. Of we hierin snel/slim genoeg zijn is natuurlijk een andere vraag. Tot die tijd zijn we gewoon overgeleverd aan de aarde/natuur.

Ergens blijft natuurlijke selectie de beste manier om verder te komen. Deze selectie hebben wij bij ons min of meer ontlopen. Wellicht haalt het ons toch in. Misschien betekent dat ontlopen van de natuurlijke selectie wel onze ondergang in toekomst.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Corona is alleen een ramp voor mensen. Ik denk niet dat moeder natuur het als een probleem ziet. Het is een probleem van de ego.

Corona is gewoon een grote dosis karma. Meer kan ik er niet van maken.

Materialisme en de daar bijbehorende hebzucht is wat onze wereld langzaam kapot maakt.
Als mensen panisch doen over corona omdat er doden vallen, dan is mijn eerste gedachte. Die persoon is een materialist.
Klik om te vergroten...
Doe je aluminium hoedje af man. :tearsofjoy:

Met sommige mensen kan ik zo slecht levelen. Corona is een grote dosis karma. Hoe kom je erbij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Vind dit best optimistisch. De mens heeft veel grotere lessen gehad maar nooit wat van geleerd. Ik bedoel, oorlogen voeren doen we ook nog steeds. Grote virus uitbraken al lang meerder keren meegemaakt als mensheid. Ik betwijfel of we hier wat van leren.
Klik om te vergroten...
Misschien ben ik ook te optimistisch, al voelt het voor mij de laatste jaren alsof de mensheid in een soort transitiefase zit. Dat het einde van het ego tijdperk eraan zit te komen en daarmee de (gewelddadige) geboorte van een nieuw bewustzijn. Misschien heb ik het helemaal mis en is dit gewoon het zoveelste dieptepunt in de geschiedenis van de mensheid. Dat we gewoon verdoemd zijn om als mensheid te falen totdat we onszelf compleet vernietigen en alles voor niets is geweest. Maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Straks krijgen we nog een 'Day after tomorrow' scenario.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Tja ... Ergens maken mij dit soort reacties nog angstiger. Ben het er mee eens dat er een waarheid in zit maar het maakt me wel bang. Ik zie dat onze vrijheden alleen maar meer worden beperkt. Dit gaat nooit stoppen als wij, vooral op momenten van angst zoals nu met corona, vrijwillig onze vrijheden gaan opgeven. Opgegeven vrijheden krijg je heel moeilijk terug en dat gaat net zo lang door tot we als robotten binnen de lijntjes moeten lopen, werken, leven. Dan leef je niet meer, maar dan word je geleefd. Ik wil dit echt niet!
Klik om te vergroten...
Ik heb ook liever vrijheden dan beperkingen! Ik wil ook niet dat mijn vrijheid beperkt wordt door een overheid of door wat dan ook. Maar keer op keer zie ik dat we zonder dwang niet de juiste keuzes maken. We houden geen afstand als het vriendelijk wordt gevraagd. We gaan niet minder vlees eten als dat nodig is en we laten dat reisje naar Spanje of Thailand ook niet schieten omdat vliegen kut is voor de wereld.

Ik vind mijn vrijheid super belangrijk en ben ook niet in het slaafs volgen van de regeltjes (anders zou ik wel mod zijn op een ander forum). Maar als ik moet kiezen tussen:
A) Het behoud van al mijn vrijheden in de wetenschap dat we de wereld keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).
of
B) Het inleveren van wat vrijheden nu zodat we, desnoods onder dwang, duurzamer en bewuster gaan leven en mijn dochters een kans hebben om gezond en gelukkig oud te worden.

Dan kies ik toch echt voor B. Ik kan me voorstellen dat je tot een andere conclusie komt als je zelf geen kinderen hebt. Maar voor mij als vader is die keuze dan toch snel gemaakt...
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
ATGC zei:
Da's toch gewoon onderdeel van het leven, hoe divers mensen
Klik om te vergroten...

Ik ga stuk om deze reactie 😂
Je begrijpt er dus echt niks van..
En als Mindless een jochie is dan ben jij een knulletje.. 😉
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eik zei:
A) Het behoud van al mijn vrijheden in de wetenschap dat we de wereld keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).
of
B) Het inleveren van wat vrijheden nu zodat we, desnoods onder dwang, duurzamer en bewuster gaan leven en mijn dochters een kans hebben om gezond en gelukkig oud te worden.
Klik om te vergroten...
Op deze manier kies ik ook voor B maar is vanuit jou standpunt geschreven..

Ik zou zeggen:
Keuze a: Behoud van al mijn vrijheden en ons richten op duurzame energie zodat we een manier vinden om de aarde niet zo te verwoesten.
Keuze b: Mijn vrijheden inleveren en ons gaan beperken zodat we de aarde "langzamer" de vernieling in werpen.

In deze stelling zou ik voor a kiezen.

Ik weet hij slaat nergens op maar dat doet die van jou ook stiekem niet.

We weten toch zelf ook dat als we het aan beleidsmakers overlaten, het dan ook niet goed gaat? Maar jij wil liever je vrijheden inleveren aan die beleidsmakers en dan denken dat daar de wereld er beter van wordt? Er zitten altijd hebzuchtige aan de top anders kom je niet aan de top. Dus nee ook als ik kinderen zou hebben, zou ik niet hopen op een onderdrukking omdat daardoor de aarde het even langer volhoudt.

Nou begrijp ik echt werkelijk waar je vandaan komt en is het helemaal een logische gedachte. Stiekem wil ik ook een beetje de discussie op gang houden want het is er interessant hoe anderen hierover denken. Maar ik denk dat in wat voor manier dan ook het niet goed is om regeringen nog meer macht te geven dan ze al hebben. Ook niet als dat nu goed is voor de aarde want dan zal denk ik alleen maar wel voor korte duur zijn. Misschien goed voor je kinderen en kleinkinderen maar de generatie daarna? of is die dan niet meer belangrijk. Bedoel ik verder overigens totaal niet als aanval hé Eik. Maar als we echt kijken naar DE oplossing denk ik niet dat meer onderdrukking en dwang de mensheid daarmee gaat helpen.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Straks krijgen we nog een 'Day after tomorrow' scenario.
Klik om te vergroten...

Dat is in niemands belang. Dan gaat iedereen dood. Zijn meerdere films/scenario's van, maar deze titel is het meest bekend.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eik zei:
Ik heb ook liever vrijheden dan beperkingen! Ik wil ook niet dat mijn vrijheid beperkt wordt door een overheid of door wat dan ook. Maar keer op keer zie ik dat we zonder dwang niet de juiste keuzes maken. We houden geen afstand als het vriendelijk wordt gevraagd. We gaan niet minder vlees eten als dat nodig is en we laten dat reisje naar Spanje of Thailand ook niet schieten omdat vliegen kut is voor de wereld.

Ik vind mijn vrijheid super belangrijk en ben ook niet in het slaafs volgen van de regeltjes (anders zou ik wel mod zijn op een ander forum). Maar als ik moet kiezen tussen:
A) Het behoud van al mijn vrijheden in de wetenschap dat we de wereld keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).
of
B) Het inleveren van wat vrijheden nu zodat we, desnoods onder dwang, duurzamer en bewuster gaan leven en mijn dochters een kans hebben om gezond en gelukkig oud te worden,

Dan kies ik toch echt voor B. Ik kan me voorstellen dat je tot een andere conclusie komt als je zelf geen kinderen hebt. Maar voor mij als vader is die keuze dan toch snel gemaakt...
Klik om te vergroten...

Ik heb geen kinderen, en ik kom ongeveer tot dezelfde conclusie. In het algemene belang van de generatie(s) na ons. Ik snap dat het met kinderen persoonlijk meer dichterbij komt. Maar toch, collectief belang boven individuele vrijheid, misschien een beetje lomp uitgedrukt in deze zin, maar voor mij is dat duidelijk. Snap de reactie van Mezelf echter ook wel weer voor een deel.

Ik wil even zeggen dat ik dit een heel boeiend topic vind! Interessante standpunten en goede motivaties, van verschillende kanten. Goed bezig! ^^ Ik ga zo m’n bed in, dus korte reactie, maar ben benieuwd naar het verloop.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19


Doet je toch wel nadenken...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Buu zei:
Doe je aluminium hoedje af man. :tearsofjoy:

Met sommige mensen kan ik zo slecht levelen. Corona is een grote dosis karma. Hoe kom je erbij.
Klik om te vergroten...

De samenlevingen van de wereld wisten dat dit kon gebeuren. Al 100 jaar, maar omdat alles en iedereen alleen maar op hebzucht draait worden er pas plannen gemaakt als het virus bewijs van spreken over de drempel loopt. Nu worden er 1000den respirators besteld, maar 2 maanden geleden zat iedereen nog toe te kijken hoe China er een mooie show van maakte.

Misschien is karma niet het juiste woord, maar we roepen het over onszelf uit is wat ik probeer te zeggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."