Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNature is speaking to us! Are we listening?

Nature is speaking to us! Are we listening?

82 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Werkelijk absurd dat materialistische wereldbeeld als je er bij stilstaat...
Klik om te vergroten...

Da's toch gewoon onderdeel van het leven, hoe divers mensen zijn? Geniet ervan zou ik zeggen jochie 😄
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ATGC zei:
Da's toch gewoon onderdeel van het leven, hoe divers mensen zijn? Geniet ervan zou ik zeggen jochie 😄
Klik om te vergroten...
Het is wel meer dan dat hoor. Het (materie is primair concept) is een aanname, een geloof dat bijna wereldwijd als feit gezien wordt en door praktisch iedereen niet eens een moment in twijfel getrokken wordt.

Het merendeel van mijn leven heb ik geloofd in die wereld die in de basis bestaat uit dood onintelligent materiaal dat zichzelf uiteindelijk dmv intelligente processen (whut...) vormt tot organismen waar dan op magische wijze 'iets' genaamd 'bewustzijn' in verschijnt (whut!?). Ten eerste, waar in dat fysieke organisme is dat bewustzijn gelocaliseerd? Niemand heeft ooit bewustzijn als een 'ding' gevonden in een lichaam, dus waarom nemen we dat aan, waarom geloven we dat? Dat klinkt toch zeer onwetenschappelijk, niet?
Ten tweede, waarom is het, dat als bewustzijn het minst fundamentele onderdeel is van onze wereld, het laatste element, (fysieke wereld -> organisme -> mind/geest -> bewustzijn) álles van bewustzijn afhankelijk is om ervaren te worden?
Ten derde, waarom zou een onintelligent universum intelligente "vruchten" baren. Wezens met een verlangen naar en potentiële aanleg voor vrede, liefde, schoonheid, wijsheid.

Als je er goed naar kijkt strookt het gewoon niet met onze ervaring. Dat hele materialisme (in de zin van wereldbeeld) lijkt mij de minst waarschijnlijke verklaring van wat onze ervaring is. Het is als een soort trip die mensen (meestal levenslang) hebben. Compleet ongefundeerd en onlogisch. Door simpele observatie en logica valt het systeem al in elkaar. Dat betekent niet dat dat bewijs is voor een alternatief 'bewustzijn is primair' model, maar dat model blijft tenminste staan als je er kritisch naar kijkt. Je kunt dat model onderwerpen aan het zwaarste scepticisme, maar als je eerlijk kijkt, is er geen speld tussen te krijgen.

En om dan terug te komen op het oorspronkelijke punt: als niet een materieel universum, maar (puur, objectloos) bewustzijn primair/fundamenteel is, dan heeft alles wat daarna komt of daarboven ligt die aard van bewustzijn (mind over matter). Dan is de natuur niet een dom onintelligent proces, maar een intelligente expressie van bewustzijn. Ik denk dat je bewustzijn als de ongemanifesteerde natuur zou kunnen zien en het "fysieke" universum als de gemanifesteerde natuur. Twee kanten van dezelfde munt en dus eigenlijk 1 "ding".

Voor velen zal dit zweverig zijn, maar ik zie dit als een veel logischer verklaring van onze ervaring/wereld dan het abstracte materialistische wereldbeeld, wat in mijn ogen juist zweverig is. Het hangt compleet aan elkaar met abstracte ideeën en aannames en is helemaal niet gebaseerd op onze eigenlijke ervaring. De wetenschappen kunnen trouwens prima blijven bestaan in een bewustzijn=primair model. Alle concepten kunnen ook gewoon gebruikt blijven worden.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik denk dat je bewustzijn als de ongemanifesteerde natuur zou kunnen zien en het "fysieke" universum als de gemanifesteerde natuur.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit wel een hele mooie. Het is even omdenken en je "ik" even vergeten, maar dan zie je wel dat het ongeveer zo in elkaar zit ja. Mooi omschreven :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."