Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNon-dualiteit video topic

Non-dualiteit video topic

127 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ha, nee, dat begrijp ik ook wel :wink: Ik zeg ook niet dat ik nu meteen er maar paddo's in ga gooien hoor! Het is denk ik alweer 1,5 jaar geleden dat ik paddo's heb gedaan, dus misschien is het ook wel fijn om het eerst weer eens met vrienden te doen. Maar ik maak graag langetermijnplannen, geen haast als het op drugs aankomt :)
En ik vind ook dat veel mensen denken 'yo we doen wel ff paddo's want dat is tenminste natuurlijk' maar ik vond m'n paddotrip ook best heftig. Je ziet niet alleen veel, maar voelt en denkt ook een heleboel! Gelukkig heb ik er inmiddels ook wat jaartjes (bij elkaar opgeteld) therapie op zitten dus ken mezelf behoorlijk goed :sunglasses:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben niet altijd zo weg van deze Sadhguru, maar dit vond ik wel een goed filmpje van hem:

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij zitten wij ook wel op 1 lijn wat bereft non-dualiteit. Dat gevoel van egoloosheid aan de psychedelica is ook niet te ontkennen, het integreren in je dagelijks is echter een stuk lastiger.

Goede reis Mindless! Ben benieuwd naar je ervaring.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
ElvenSpice zei:
Laten we zeggen dat "Het bewustzijn" de basis is waaruit alles bestaat. Het bewustzijn is alles wat nu wordt ervaren en wat is. Nu is het het ego wat er voor zorgt dat ik mij onderscheidt van alles-is-een toch, dus als het ware een solipsistische kijk. Dit komt doordat ik denk mijn eigen subjectieve ervaring te hebben van de realiteit, ik weet immers niet wat er nu 1000 km verder op gebeurd.

Nu ligt het verschil tussen solipsisme en non-dualiteit tussen de erkenning of de buiten wereld vanuit jou komt, of dat iedereen apart zijn eigen subjectieve belevenis wereld heeft of is het zo dat jij denkt dat iedereen dat heeft, want immers is alles toch een? Hier zit ik een beetje in de knoop want het spreekt naar mijn mening elkaar lichtelijk tegen.
Klik om te vergroten...

Niet dat ik Rupert Spira klakkeloos overneem, maar dit lijkt me het verschil goed aan te tonen. Het hoofdverschil tussen beide zou dan zijn dat solipsisme een geloof is van het verstand en non-dualiteit vrijheid ván het verstand.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rupert Spira legt het verschil heel helder uit, maar hij gebruikt wel de meest extreme variant van solipsisme. Nou is dat voor het uitleggen op zich prima, maar had wel liever nog enige nuance hierin gezien, want de minder extreme varianten van solipsisme zijn al een stuk minder waanzinnig.

Non-dualiteit legt hij dan wel weer heel goed uit vind ik. Hoewel het allemaal nog redelijk nieuwe begrippen voor mij zijn, herken ik wel duidelijk wat hij zegt en vind het ook totaal niet raar klinken. Hetzelfde geldt trouwens voor shunyamurti, die weet het ook allemaal heel mooi en duidelijk te verwoorden. Alleen zijn sprookjesverhaal over het ontstaan van bewustzijn vond ik wat minder sterk, maargoed ook dat moet af en toe kunnen. Wat mij zo aanspreekt aan deze meesters (ook Tolle trouwens), is dat zij dingen weten te verwoorden die naadloos aansluiten op inzichten die ik tijdens psychedelische ervaringen heb gehad. Hierdoor kan ik mijn eigen ervaringen ook wat meer op een rijtje zetten en lijkt alles in eens op zijn plek te vallen. Waar het tot niet al te lang geleden nog een redelijke wirwar aan niet altijd even samenhangende inzichten leek.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Rupert Spira legt het verschil heel helder uit, maar hij gebruikt wel de meest extreme variant van solipsisme. Nou is dat voor het uitleggen op zich prima, maar had wel liever nog enige nuance hierin gezien, want de minder extreme varianten van solipsisme zijn al een stuk minder waanzinnig.
Klik om te vergroten...
Dat ben ik met je eens.

Non-dualiteit legt hij dan wel weer heel goed uit vind ik. Hoewel het allemaal nog redelijk nieuwe begrippen voor mij zijn, herken ik wel duidelijk wat hij zegt en vind het ook totaal niet raar klinken. Hetzelfde geldt trouwens voor shunyamurti, die weet het ook allemaal heel mooi en duidelijk te verwoorden. Alleen zijn sprookjesverhaal over het ontstaan van bewustzijn vond ik wat minder sterk, maargoed ook dat moet af en toe kunnen. Wat mij zo aanspreekt aan deze meesters (ook Tolle trouwens), is dat zij dingen weten te verwoorden die naadloos aansluiten op inzichten die ik tijdens psychedelische ervaringen heb gehad. Hierdoor kan ik mijn eigen ervaringen ook wat meer op een rijtje zetten en lijkt alles in eens op zijn plek te vallen. Waar het tot niet al te lang geleden nog een redelijke wirwar aan niet altijd even samenhangende inzichten leek.
Klik om te vergroten...
Voor mij zijn deze filmpjes altijd even een rustpunt. In het dagelijks leven constant geconfronteerd worden met ego's (inclusief de mijne) put me soms echt uit. Dan is het fijn om even zo'n filmpje op te zetten en te beseffen dat niet iedereen gek is. :wink: En inderdaad ook om inzichten meer op een rijtje te zetten. Na de eerste paar keer zou iemand trouwens nog kunnen denken dat het toeval is dat eigen inzichten wel erg overeenkomen met die van die meesters, maar na tientallen en zelfs honderden met feilloze consistentie wordt 't wel wat moeilijk om dat te blijven geloven. :wink:

Het sprookjesverhaal vond ik voor de afwisseling wel leuk trouwens. Uiteraard is het allemaal wat minder to the point verteld, maar misschien dat dit sommige mensen wat makkelijker "bij de les" houdt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Niet voor mij. ik ben me ervan bewust dat bewust denken al heel wat is, maar ik kan geen tijd vrijmaken om dit soort zaken te overpeinzen.

waarom heet het eigenlijk non-dualiteit, alles is non-dualiteit tot dat mensen het woord verzonnen hebben, er een betekenis aan gehangen hebben en er over na zijn gaan denken. zou singulariteit geen betere naam zijn?
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb nog eens goed na zitten te denken over dit topic, het is natuurlijk ook erg interessant :grin:
De meest diepe ervaring die men kan hebben is het zijn, waarbij ik ben buiten beschouwing wordt gelaten. Omgeving en lichaam, tijd smelten samen tot een onscheidbare toestand. Dit kunnen we ook wel de Non-Dualiteit noemen, er is immers geen relatief standpunt of perspectief wat voor een verschil kan zorgen. Net zoals alle pixels op het beeld als een foto worden gezien, en niet ieder pixel afzonderlijk als een object wordt ervaren.

Als we uit deze Non-Dualistische zone gaan (wat misschien ook wel een singulariteit kan worden genoemd, er is immers geen tijd of ruimte aanwezig omdat niemand een perspectief kan aannemen), dan komen we in de overgang naar een Dualistische wereld. Dualisme wordt gecreëerd door het ego (of de subjectieve waarneming van een entiteit). Doordat verschillende entiteiten elkaar erkennen zorgt dit ervoor dat verschil (contrasten) ontstaan en kan er dus worden gerelativeerd aan andere perspectieven. Ik zelf denk dat het universum in bewustzijn (kennis of complexiteit) groeit, dit komt doordat de informatie in het universum toeneemt. Dit spreekt op het moment wel de huidige natuurkunde tegen want er gaat immers nooit energie verloren, dus kan er ook niet meer substantie bij komen die voor meer complexiteit zorgt.
Dus mijn idee is dat we in de grondtoestand zijn begonnen in de singulariteit, alles-is-een of het grote enkele ongedefinieerde bewustzijn. De oerknal of het proces van creatie is ontstaan door een dualiteit die is ontstaan. Ieder moment komen er meer mogelijkheden bij om zichzelf te vergelijken met een bepaald punt in ruimte tijd, doormiddel van ervaringen of een informatie medium. Complexiteit en relativiteit neemt dus toe naarmate tijd verstrijkt.

Om kort nog even samen te vatten, het dualisme is gecreëerd door het non-dualisme, wat zich steeds meer begon te relativeren aan zich zelf en zich zelf daardoor ook in leven heeft geroepen.
Als alles groen zou zijn, dan zou de kleur groen niet bestaan en niet waarneembaar zijn. Net zoals als alles-is-een zou zijn, er geen bewustzijn zou zijn, hoe kan het immers weten waar het zich aan moet relativeren.

Het ego is in een bepaalde zin dus een geschenk van creatie. Onze belevenis wereld zorgt ervoor dat we kunnen leiden maar ook plezier kunnen hebben. Lief kunnen hebben en haten, kort gezegd; menselijk te kunnen zijn.
Je moet het ego dus niet als iets slechts zien wat altijd maar zegt dat je iets moet en dus uiteindelijk niet in het nu leeft, omdat je aan de toekomst of het verleden denkt en niet van het nu geniet. De sleutel is om een balans te vinden in het nu, als zowel het ego (waar komen we vandaag, waar gaan we heen). We zijn allemaal intellectueel, we hebben een overzicht van toen, nu en later; gebruik je intellect en het ego om te plannen hoe je het nu wil beleven op een zo fijn mogelijke manier. De sleutel is balans in het leven, ying-en-yang. :rockband:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
MeejheM zei:
Niet voor mij. ik ben me ervan bewust dat bewust denken al heel wat is, maar ik kan geen tijd vrijmaken om dit soort zaken te overpeinzen.
Klik om te vergroten...
'Zijn' kost geen tijd, maar niemand is verplicht om uit te zoeken wie/wat hij/zij is. :wink:

Waarom heet het eigenlijk non-dualiteit, alles is non-dualiteit tot dat mensen het woord verzonnen hebben, er een betekenis aan gehangen hebben en er over na zijn gaan denken. zou singulariteit geen betere naam zijn?
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Non-dualiteit betekent in principe dat alles één is. Waarom het dan niet bijvoorbeeld 'eenheid' heet, maar non-dualiteit, is omdat een non-duaal inzicht voorbij het concept van 'eenheid' gaat. Want wat zegt het concept eenheid nog als alles één is? Dus niet 'één', maar 'niet-twee'.
Klik om te vergroten...

En ach, het beestje moet een naam hebben...


En interessante post ElvenSpice, maar ik ben het niet helemaal eens met jouw definitie van het ego. Je hebt geen ego nodig om lief te hebben. Het ego kán niet liefhebben. Het ego is enkel en alleen angst en verlangen. Waarom het dan kan dat mensen lief kunnen hebben, schoonheid kunnen ervaren, enzovoort? Omdat we niet het ego zijn. Het ego is imo een noodzakelijk kwaad voor bewustzijn om het verstand te ontstijgen. Door te zien wat je niet bent, zie je wat je bent.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maar als het ego angst en het verlangen is naar iets, hoe verschilt dat dan naar het verlangen om lief te hebben of de angst om iemand kwijt te raken. Dit zet ons toch juist in actie om onze relaties gezond in stand te houden met andere mensen?
Het ego is niet slecht, omdat het verteld wat je moet doen. Wat belangrijk is hoe je naar die acties kijkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
ElvenSpice zei:
Maar als het ego angst en het verlangen is naar iets, hoe verschilt dat dan naar het verlangen om lief te hebben of de angst om iemand kwijt te raken. Dit zet ons toch juist in actie om onze relaties gezond in stand te houden met andere mensen?
Het ego is niet slecht, omdat het verteld wat je moet doen. Wat belangrijk is hoe je naar die acties kijkt.
Klik om te vergroten...
Verlangen naar lief te hebben is nog steeds verlangen en angst om iemand kwijt te raken is nog steeds angst. 'Wie' heb je lief? En 'wie' ben je bang om kwijt te raken? Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'. Op zich is daar niets 'slechts' aan, omdat het verstand niet beter weet. Er is ook niets 'slechts' aan het ego. Goed en slecht vallen binnen dualiteit. Wanneer je de wereld vanuit een non-duaal perspectief bekijkt, is er geen goed en slecht. Maar wat handelen naar verlangen en angst wél doet, is je ego intact houden. Als je heel goed naar je werkelijke ervaring kijkt, zie je dat je slechts je zintuigen hebt én gedachten die daar hun mening over geven. Wat gedachten over je perceptie heeft te zeggen is per definitie niet waar. Het is een conceptuele interpretatie van de werkelijkheid. Het is slechts taal. Woorden/concepten waar we compleet van in de ban zijn geraakt in onze maatschappij.

Waarom hebben we sowieso verlangen naar iets? Toch omdat we denken dat het ons geluk zal brengen? En dat doet het ook vaak, maar de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden. Maar als er het geloof is dat dat geluk door een bepaalde handeling/object/relatie komt, dan komt na een tijdje verlangen altijd weer op en herhaalt de hele boel zich weer. Het probleem moet dus bij de wortel worden aangepakt, door te onderzoeken "wie" het is die verlangt.

Maar alsjeblieft, neem dit niet van mij aan. Check het zelf in je eigen ervaring. :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat mij nog een beetje tegenstrookt in die filmpjes van hem is eigenlijk precies wat hij in dit filmpje zegt. Niet vragen "waarom", maar "wat". Er wordt bijzonder veel gerepresenteerd als een waarheid zonder het (voor mij) aannemelijk te maken dat dit ook echt zo is. Blijft leuk denkmateriaal, maar ik kan me nog steeds niet in alle gedachtes van hem vinden.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#13
ElvenSpice zei:
Ik zelf denk dat het universum in bewustzijn (kennis of complexiteit) groeit, dit komt doordat de informatie in het universum toeneemt. Dit spreekt op het moment wel de huidige natuurkunde tegen want er gaat immers nooit energie verloren, dus kan er ook niet meer substantie bij komen die voor meer complexiteit zorgt.
Klik om te vergroten...

Interessant filmpje betreffende met wat ik eerder zei, misschien een wetenschappelijke manier om te bekijken hoezo het bewustzijn (complexiteit van het universum) groeit.
[youtube]/sMb00lz-IfE[/youtube]
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Oke ik heb het hele topic doorgelezen en een paar filmpjes bekeken (inmiddels ruim een uur verder), maar niet alles. Maar ik kan me hier wel aardig in vinden, erg interessant. Toevallig was ik van de week nog aan het nadenken, nu ik in Londen zit: wie ben ik eigenlijk zonder mijn studie, mijn vrienden, familie en mijn vertrouwde omgeving om me heen? Wat blijft er dan nog van mij over? Niet dramatisch hoor, maar toch. Je hebt altijd elke dag dezelfde soort interacties en om daar eens even helemaal buiten geplaatst te worden is vreemd.
Ik zal van de week hier nog eens wat meer filmpjes over bekijken. Over de dood overigens: mensen zijn bang voor datgene wat ze niet (kunnen) kennen, en bedenken daarom maar allerlei dingen over wat er na de dood is. Ik vond altijd: als je accepteert dat je het niet weet, wordt het een stuk makkelijker. Maar nu ik dit lees denk ik ook wel: als je accepteert dat je onderdeel bent van iets groters, wordt het ook een stuk makkelijker. :wink:

Mindless zei:
Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.
Klik om te vergroten...
Zo blijft er weinig romantiek over :wink:

Mindless zei:
...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.
Klik om te vergroten...
Wat is geluk dan?

Verder: krijg erg zin om LSD te doen nu. Heb dat nog maar 1x gedaan en dat was niet zo veel, maar op gegeven moment voelde ik wel mijn zintuigen in elkaar overlopen en de scheiding tussen mezelf en de omgeving minder worden. Dat was wel een erg bijzondere ervaring.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
het universum bewustzijn toeschrijven is erg quasi wetenschappelijk. technisch geloof je dan in "ietsisme"(dat bestaat). of is het een multiversum? o nee gedachte...

Vsauce is altijd +1, daarom deze om willekeur op verrassende wijze te ontkrachten:

[youtube]/fCn8zs912OE[/youtube]

ik heb een filmpje gevonden van een fylosofe die voor een tv uitzending meedoet aan een intro non-dualisme. hardstikke grappig, en beter te bekijken als een paar oude mensen die onbegrijpelijk hun gebrek aan gedachten proberen over te brengen, hoe kom je op het idee(of is het een gedachte) ik kan bij de meeste nog geen twee zinnen bevatten.

maar waar ik nog altijd hard over struikel is non dualisme een contradictie in terminus is. hoe kun je welke leer, of het ontbreken daarvan beschrijven door te benoemen wat het niet is, waarmee je wel bevestigd dat dualisme een concept is.

nederlands of engels komt bij mij allebei niet binnen.

bekijk het volgende fragmentje eens(3:07 mocht de timecode niet kloppen):
[youtube]/fMuK96WgRzo?t=3m7s[/youtube]

je kunt niet alles ontkrachten door het gedachten te noemen.

nou heb ik er genoeg van dus: Cogito ergo sum!
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.

Zero- zei:
Zo blijft er weinig romantiek over :wink:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Dit is ook waar ik de gedachten van kreeg dat dit met solipsisme te maken heeft. Als er niemand is om lief te hebben en het verstand opmaakt dat ik "van iemand anders houdt". Dan lees ik dat alsof ik zou moeten opmaken dat je denkt dat je iemand van iemand anders houdt, maar eigenlijk bestaat die ander niet.

Mindless zei:
...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.

Zero- zei:
Wat is geluk dan?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het probleem met non-dualisme is, is dat het onveranderlijk is. Het is onveranderlijk omdat er geen dualistisch beeld kan worden geschetst. Er is immers geen goed of kwaad, jij of ik, vroeger en nu. In het 2e filmpje dat MeejheM postte, zegt die vrouw ook dat je geen gedachten moet hebben om het non-dualisme te ervaren. Gedachten zijn immers vergelijkingen van hoe je iets zou willen doen of hebt gedaan. Naar mijn mening is het juist het dualisme wat ons menselijk maakt en de realiteit zoals die nu is schept. Haal alle contrasten weg en je komt uit bij een singulariteit, onveranderlijk toestand van bewustzijn. Het is niet direct dat die onveranderlijke toestand plezierig hoeft te zijn, want je kan je plezier toch niet vergelijken met eerdere momenten (non-duaal, anders ben je dualistisch bezig).

Het ware alsof je met non-dualisme meningloos door het leven moet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Toevallig was ik van de week nog aan het nadenken, nu ik in Londen zit: wie ben ik eigenlijk zonder mijn studie, mijn vrienden, familie en mijn vertrouwde omgeving om me heen? Wat blijft er dan nog van mij over?
Klik om te vergroten...
Dat zijn de vragen. Dat is waar dit alles om draait. :) Reizen is overigens een enorm goede manier om even uit je conceptuele wereld te stappen. Let er ook maar eens op dat wanneer je weer thuiskomt alles anders dan anders aanvoelt. Je ziet dat je wel in je huis (bijvoorbeeld) bent, maar het is niet hetzelfde gevoel. Zo snel kun je dus al ontwennen van die door gedachten gecreëerde "werkelijkheid".

Zo blijft er weinig romantiek over :wink:
Klik om te vergroten...
Klopt! Als je gesteld bent op romantische liefde, moet je je niet met non-dualiteit bezig houden, want daar blijft helemaal niets van over. :wink: Romantische liefde is namelijk voorwaardelijk, voor een "speciaal" iemand en doordrongen van verlangen voor die ene en angst om die ene kwijt te raken. Niet dat romantische liefde dan iets slechts is. Het is alleen dat het ego niet onvoorwaardelijk kan liefhebben. Het ego voegt altijd verlangen en angst toe aan het gevoel van liefde. Ongeconditioneerd bewustzijn daarentegen kán niet anders dan onvoorwaardelijk álles liefhebben. Het is geen keuze, het is wat het ís.

Wat is geluk dan?
Klik om te vergroten...
Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
stel ik heb zoiets vaker ervaren onder invloed van drugs en/of slaapgebrek, ik ken het gevoel, of hoe je het wilt noemen. leg mij eens uit wat dat mij moet bieden?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Maar dan klinkt geluk juist als iets heel neutraals. Dat is best gek..? Ik word niet bijzonder vrolijk van bewust zijn van mijn bewustzijn (hoewel het ongetwijfeld zal bijdragen aan mijn levensgeluk in het algemeen)..

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Ik ben twee weken terug weer eens met een meditatie-app begonnen en was hierover aan het nadenken vandaag toen ik naar huis liep vanochtend. Sinds ik dit gelezen heb gaat het af en toe uitzetten van mijn gedachten wel een stuk gemakkelijker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
ZERO- zei:
Mindless zei:
Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Maar dan klinkt geluk juist als iets heel neutraals. Dat is best gek..? Ik word niet bijzonder vrolijk van bewust zijn van mijn bewustzijn (hoewel het ongetwijfeld zal bijdragen aan mijn levensgeluk in het algemeen)..
Klik om te vergroten...
Het is niet zo dat meditatie altijd direct resulteert in een gevoel van vrede, geluk, etc. Wanneer iemand bewust wordt van bewustzijn, zijn er vaak in heel korte tijd alweer gedachten die je proberen af te leiden. Het moment dat je gaat geloven dat jij die gedachten denkt, ben je alweer uit je meditatie. Hierdoor komen veel mensen te snel tot de conclusie dat er simpelweg niets is te vinden in het eigen bewustzijn. In het begin zul je waarschijnlijk een paar seconden puur en alleen bewust kunnen zijn van bewustzijn, zonder gedachten te geloven. Door het vaker te "doen" wordt die periode langer en langer en hoe minder geloof in en identificatie met gedachten er is, hoe meer je vrede, geluk, liefde, etc. zult ervaren. Maar er komt nog bij dat wanneer je bewuster wordt, je ook geleidelijk bewuster wordt van alles wat er in je onderbewuste zit. Er zullen dus ook angsten en andere emoties omhoog komen. De truc daarbij is om die sensaties compleet te voelen zonder er een oordeel over te vellen. Die gevoelens/sensaties zullen dan langzaam "losweken" in jouw bewustzijn en uiteindelijk helemaal loskomen en afvloeien. Dit kan gepaard gaan met enorme euforie en opluchting.

In India hebben ze trouwens een hele mooie omschrijving van bovenstaande: Sat-Chit-Ananda. Dit staat voor Bestaan-Bewustzijn-Gelukzaligheid. De eerste twee kun je direct al ervaren door bewust te zijn van bewustzijn/bestaan. Het woord "bewustzijn" zelf staat trouwens ook al voor die twee: bewust en zijn. En door bewust te zijn van bewustzijn zal uiteindelijk de derde "pilaar" duidelijk worden: gelukzaligheid. Dit is een gelukzaligheid zonder reden. Het is er gewoon, wanneer je bewust bent van je eigen wezen.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Ik ben twee weken terug weer eens met een meditatie-app begonnen en was hierover aan het nadenken vandaag toen ik naar huis liep vanochtend. Sinds ik dit gelezen heb gaat het af en toe uitzetten van mijn gedachten wel een stuk gemakkelijker.
Klik om te vergroten...
Het gaat ook makkelijker en makkelijker worden. Aan de andere kant zal het ego tegelijkertijd ook geniepiger en geniepiger worden, maar zolang er geen interesse is in die gedachten hebben ze geen enkele invloed op jou. Jouw "wapen" tegen het ego is simpelweg je bewustzijn. Er is maar één ding waar het ego absoluut niet tegen kan en dat is bewustzijn ervan. Als je bewust bent ván onbewustheid (het ego) sta je er al buiten als het ware. Je hoeft werkelijk niets te doen, maar dat is precies waarom mensen hier zo'n moeite mee hebben.

Veel succes in ieder geval! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."