#1
Ik weet dat de belevenis van tijd afhangt van de zwaartekracht, maar dan kun je er nog steeds niet doorheen reizen.
Mindless zei:Non-dualiteit daarentegen is iets heel anders. Non-dualiteit is het herkennen van de essentie van jezelf in de ander. Je ziet dan dat wat de ander in essentie is, exact hetzelfde is als jezelf.
Uiteraard, maar dan alleen áls er dat werkelijke perspectief is. Ik wil niet teveel over definities vallen en waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar bewustzijn + identificatie met gedachten (dus bewustzijn waarin het ego actief is) is niet het bewustzijn dat zichzelf kan herkennen in de ander, tenminste... niet op dat moment. Solipsisme is wat er gebeurd in Neo-Advaita. Daarin worden de opvattingen over non-dualiteit door het verstand geprojecteerd op het ego en is er dus een geloof dat er alleen het eigen (gelimiteerde) bewustzijn is. Dat is niet non-dualiteit, maar filosofie.ElvenSpice zei:Als het herkennen van jezelf in andere exact het zelfde is als jezelf, dan zou je toch kunnen stellen dat er "Het bewustzijn" is wat tegelijkertijd vanuit ieder perspectief naar zich zelf kijkt. Maar als wij allen echt uit dat bewustzijn bestaan, dus alles-is-een, is de kijk van het solipsisme niet zo raar hoor.
Yep. Best eng eigenlijk. Maar ik geloof niet dat deze mensen inherent slecht zijn. Het is slechts dat er geen bewustzijn van bewustzijn is.Hun denken juist dat ze alles kunnen doen wat ze willen, in hun belevenis wereld van een hoger doel of eigen tevredenheid.
Zolang het maar geen geloof is. Als je niet voelt dat de ander werkelijk jezelf is, dan kun je beter toegeven aan jezelf dat je dat niet voelt en dat gevoel nader onderzoeken door het simpelweg te voelen en laten oplossen. Ik ben hier zelf ook al zo vaak in getrapt. Bij het zoeken van de ware zelf zal het ego listiger en listiger worden en (werkelijke) inzichten voor zichzelf claimen, in het geheugen stoppen en zich ermee identificeren. Zodra je ook maar in iets gaat geloven, weet je dat het ego weer actief is.Maar je zou ook kunnen erkennen dat je deel uitmaakt van dit bewustzijn en dat een ieder ander een versie van jezelf is, die elkaar dan weer helpen om tot een betere versie van de huidige toestand te komen. Dus niet ego gericht.
Het is een raar idee ja en non-dualiteit eigenlijk ook. Uiteindelijk zijn alle woorden (concepten) niet waar en zul je ze allemaal los moeten laten.Solipsisme is een raar idee, we weten immers nooit hoe het is om echt door iemands anders ogen te kijken zonder nog een enkel besef te hebben van jezelf. Ik denk dat we een midden weg moeten zoeken van een combinatie van solipsisme en non-dualiteit![]()
ElvenSpice zei:Laten we zeggen dat "Het bewustzijn" de basis is waaruit alles bestaat. Het bewustzijn is alles wat nu wordt ervaren en wat is. Nu is het het ego wat er voor zorgt dat ik mij onderscheidt van alles-is-een toch, dus als het ware een solipsistische kijk. Dit komt doordat ik denk mijn eigen subjectieve ervaring te hebben van de realiteit, ik weet immers niet wat er nu 1000 km verder op gebeurd.
Nu ligt het verschil tussen solipsisme en non-dualiteit tussen de erkenning of de buiten wereld vanuit jou komt, of dat iedereen apart zijn eigen subjectieve belevenis wereld heeft of is het zo dat jij denkt dat iedereen dat heeft, want immers is alles toch een? Hier zit ik een beetje in de knoop want het spreekt naar mijn mening elkaar lichtelijk tegen.
Dat ben ik met je eens.Psychedelibee zei:Rupert Spira legt het verschil heel helder uit, maar hij gebruikt wel de meest extreme variant van solipsisme. Nou is dat voor het uitleggen op zich prima, maar had wel liever nog enige nuance hierin gezien, want de minder extreme varianten van solipsisme zijn al een stuk minder waanzinnig.
Voor mij zijn deze filmpjes altijd even een rustpunt. In het dagelijks leven constant geconfronteerd worden met ego's (inclusief de mijne) put me soms echt uit. Dan is het fijn om even zo'n filmpje op te zetten en te beseffen dat niet iedereen gek is.Non-dualiteit legt hij dan wel weer heel goed uit vind ik. Hoewel het allemaal nog redelijk nieuwe begrippen voor mij zijn, herken ik wel duidelijk wat hij zegt en vind het ook totaal niet raar klinken. Hetzelfde geldt trouwens voor shunyamurti, die weet het ook allemaal heel mooi en duidelijk te verwoorden. Alleen zijn sprookjesverhaal over het ontstaan van bewustzijn vond ik wat minder sterk, maargoed ook dat moet af en toe kunnen. Wat mij zo aanspreekt aan deze meesters (ook Tolle trouwens), is dat zij dingen weten te verwoorden die naadloos aansluiten op inzichten die ik tijdens psychedelische ervaringen heb gehad. Hierdoor kan ik mijn eigen ervaringen ook wat meer op een rijtje zetten en lijkt alles in eens op zijn plek te vallen. Waar het tot niet al te lang geleden nog een redelijke wirwar aan niet altijd even samenhangende inzichten leek.

'Zijn' kost geen tijd, maar niemand is verplicht om uit te zoeken wie/wat hij/zij is.MeejheM zei:Niet voor mij. ik ben me ervan bewust dat bewust denken al heel wat is, maar ik kan geen tijd vrijmaken om dit soort zaken te overpeinzen.
Waarom heet het eigenlijk non-dualiteit, alles is non-dualiteit tot dat mensen het woord verzonnen hebben, er een betekenis aan gehangen hebben en er over na zijn gaan denken. zou singulariteit geen betere naam zijn?
Mindless zei:Non-dualiteit betekent in principe dat alles één is. Waarom het dan niet bijvoorbeeld 'eenheid' heet, maar non-dualiteit, is omdat een non-duaal inzicht voorbij het concept van 'eenheid' gaat. Want wat zegt het concept eenheid nog als alles één is? Dus niet 'één', maar 'niet-twee'.
Verlangen naar lief te hebben is nog steeds verlangen en angst om iemand kwijt te raken is nog steeds angst. 'Wie' heb je lief? En 'wie' ben je bang om kwijt te raken? Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'. Op zich is daar niets 'slechts' aan, omdat het verstand niet beter weet. Er is ook niets 'slechts' aan het ego. Goed en slecht vallen binnen dualiteit. Wanneer je de wereld vanuit een non-duaal perspectief bekijkt, is er geen goed en slecht. Maar wat handelen naar verlangen en angst wél doet, is je ego intact houden. Als je heel goed naar je werkelijke ervaring kijkt, zie je dat je slechts je zintuigen hebt én gedachten die daar hun mening over geven. Wat gedachten over je perceptie heeft te zeggen is per definitie niet waar. Het is een conceptuele interpretatie van de werkelijkheid. Het is slechts taal. Woorden/concepten waar we compleet van in de ban zijn geraakt in onze maatschappij.ElvenSpice zei:Maar als het ego angst en het verlangen is naar iets, hoe verschilt dat dan naar het verlangen om lief te hebben of de angst om iemand kwijt te raken. Dit zet ons toch juist in actie om onze relaties gezond in stand te houden met andere mensen?
Het ego is niet slecht, omdat het verteld wat je moet doen. Wat belangrijk is hoe je naar die acties kijkt.
ElvenSpice zei:Ik zelf denk dat het universum in bewustzijn (kennis of complexiteit) groeit, dit komt doordat de informatie in het universum toeneemt. Dit spreekt op het moment wel de huidige natuurkunde tegen want er gaat immers nooit energie verloren, dus kan er ook niet meer substantie bij komen die voor meer complexiteit zorgt.
Zo blijft er weinig romantiek overMindless zei:Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.
Wat is geluk dan?Mindless zei:...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.
Mindless zei:Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'.
Zero- zei:Zo blijft er weinig romantiek over![]()
Mindless zei:...de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden.
Zero- zei:Wat is geluk dan?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."