Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNon-dualiteit video topic

Non-dualiteit video topic

127 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Maar goed, om af te trappen:

Klik om te vergroten...
Erg interessante video. Ik probeer me af en toe al niet meer te identificeren met mijn gedachten, maar als ik het erg druk op bijvoorbeeld werk heb schiet het er echter snel bij in. Jammer eigenlijk want dat zijn juist de momenten waarop ik er waarschijnlijk het meest aan zou hebben.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit moeilijke of zweverige kost is voor de meesten. Een aantal jaren geleden had ik dit waarschijnlijk ook af gedaan als onzin of zweverig, maar door het gebruik van psychedelica en ervaringen waarbij mijn ego volledig oploste in het universum ben ik er inmiddels van overtuigd dat de ego een illusie is die zichzelf continu in stand probeert te houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
leipebaviaan zei:
Dit is zeer taaie kost om doorheen te komen, ik zal mijn omwille van dit nieuwe topic binnenkort mij er eens in gaan verdiepen. Ik ken alleen het begrip duaal in het kader van politiek. Ik geef echter de garantie dat ik over niet al te lange tijd met een (zeer waarschijnlijk) ongenuanceerde opinie kom betreffende dit onderwerp.
Klik om te vergroten...
Het mag dan taaie kost lijken, maar dat lijkt het alleen maar als je intellectueel probeert te begrijpen wat er gezegd wordt. Het verstand probeert dan de woorden in een soort rationeel kloppend geheel te plaatsen. Verder wel heel begrijpelijk, want we worden letterlijk opgevoed om enkel maar via het intellect dingen te doen. Waar non-dualiteit/spiritualiteit echter op neerkomt, is dat je naar je ervaring kijkt zónder interpretatie van het verstand. Dit is niet moeilijk om te doen, of ingewikkeld of zweverig. Hoe kan het? Het is simpelweg kijken. En juist omdat het zó simpel is, hebben de meeste mensen er in het begin de grootste moeite mee. Niet omdat het uit zichzelf moeilijk is, maar omdat het verstand gewend is om je ervaring te interpreteren en compliceren.

Een tip voor mensen die het ook als moeilijk ondervinden, maar er op zich wel interesse in hebben: Probeer niet wat net gezegd is terug te halen uit je geheugen om het te proberen te snappen. Laat het constant direct los en focus je op wat nú gezegd wordt. Het geeft niet als je iets niet direct snapt of voelt. Uiteindelijk gaat het niet om de woorden zelf, maar om dat waar de woorden uit komen en weer in verdwijnen (bewustzijn, niet de mond van die man, ik zeg het maar even :wink: ).


Psychedelibee zei:
Erg interessante video. Ik probeer me af en toe al niet meer te identificeren met mijn gedachten, maar als ik het erg druk op bijvoorbeeld werk heb schiet het er echter snel bij in. Jammer eigenlijk want dat zijn juist de momenten waarop ik er waarschijnlijk het meest aan zou hebben.
Klik om te vergroten...
Heb ik ook. Al zitten er dagen bij op het werk dat het zelfs daar erg goed gaat. Dat komt dus allemaal vanzelf en die uitdaging van andere ego's heb je ook écht nodig om zelf te "groeien" in je bewustzijn. Het is niet altijd even leuk, dat geef ik toe. Sowieso is het eerst gewoon zaak om te leren niet achter je gedachten aan te hollen wanneer je vrij hebt en/of in je eentje bent. Dan is het soms al lastig genoeg. :P Correctie: dan maak ik het mezelf vaak al lastig genoeg. :wink:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit moeilijke of zweverige kost is voor de meesten. Een aantal jaren geleden had ik dit waarschijnlijk ook af gedaan als onzin of zweverig, maar door het gebruik van psychedelica en ervaringen waarbij mijn ego volledig oploste in het universum ben ik er inmiddels van overtuigd dat de ego een illusie is die zichzelf continu in stand probeert te houden.
Klik om te vergroten...
Exact hetzelfde hier. Het is echt iets dat iedereen zomaar kan treffen en je wereld op z'n kop kan zetten. Met gelovigen is het trouwens denk ik zelfs iets lastiger, omdat je met spiritualiteit onder ogen moet komen dat je 'God' zelf gecreëerd hebt met je verstand/voorstellingsvermogen. Dit geeft ook maar weer aan dat "echte" spiritualiteit helemaal niets met geloof heeft te maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Filmpje waarin op een sprookjesachtige manier het ontstaan van bewustzijn wordt omschreven:



En een prachtige video van Eckhart Tolle over de dood en bewustzijn:

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooie video van Eckhart Tolle. Kan me erg vinden in wat hij zegt over dat een cultuur die bang is voor de dood uiteindelijk oppervlakkig wordt. Hoewel we hier in het westen een enorme materiële rijkdom hebben lijken de meeste mensen maar nooit gelukkig te kunnen worden omdat het nooit genoeg is. Ik heb veel door Azië gereisd en vond het inspirerend om te zien hoe mensen daar tevreden kunnen zijn met alleen de basis levensvoorzieningen. Desalniettemin heb je daar natuurlijk veel schrijnende armoede, maar ik hoop echt dat ze met hun eigen economische ontwikkeling niet steeds meer hun culturele waarden uit het oog gaan verliezen. Materialisme is het niet het antwoord voor geluk in ieder geval.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Normaal gesproken ben ik niet zo van dit soort filmpjes, maar het filmpje van Eckhart Tolle is erg goed verteld (buiten het licht duitse accent :grin: ). Het mooiste gedeelte vind ik waar er wordt verteld dat het leven niet het tegenovergestelde is van de dood, maar oneindig is. En geboren worden het contrast is van dood zijn.

Zelf ben ik erg van de Terence Mckenna filmpjes. Misschien ook wel leuk om een topic aan te maken over zijn Stoned Ape Theory, erg aannemelijk als je zelf ooit een keer hebt getript.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
Klik om te vergroten...

Definitie van wikipedia:
Het taoïsme, daoïsme of geschreven als tauïsme (uitgesproken als [daauw-is-me]) is een Chinese filosofische en religieuze stroming. Het taoïsme gaat over hoe te handelen in het leven.

Uiteindelijk duid het wel op hoe je moet het leven moet omgaan, maar het komt er op neer dat je niet bang moet zijn voor de dood. Je huidige toestand is nihil vergeleken met de kosmische tijdschaal. Zie het leven als een spel, maar houdt rekening met andere en de algemene normen en waarden. Tenminste dat is wat ik eruit opmaak :grin:

Off-topic: Mijn 100e bericht yay!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
ElvenSpice zei:
Wow, ik kijk de eerste video nu pas, maar dit is dus exact wat ik heb mee gemaakt bij mijn meest psychedelische ervaring. Eentje die ik nu nog steeds licht verwerk omdat het concept van 'uit het niks ontstaan' zo paradoxaal in normale termen lijkt, maar in de trip 100% begrijpelijk was. Het idee van deze wereld komt uit de "Void" en zal ook uiteindelijk weer terugkeren. Erg interessant topic! :stoned:
Klik om te vergroten...
Het blijft ook apart, dat zo'n man kan praten en dat je de woorden wel verstaat, maar dat alles complete wartaal/nonsens lijkt. Dit zal voor velen zo overkomen (en dat is ook hartstikke normaal in eerste instantie :wink: ) en dit is ook een van de grootste redenen dat dergelijke video's en non-dualiteit in het algemeen niet bepaald populair zijn.

Maar zoals jij al zegt, kan dit allemaal 100% begrijpelijk zijn. Onder andere een psychedelische trip kan je ontvankelijk maken voor die andere manier van kijken en begrijpen. En als je eenmaal die opening naar vrij ongeconditioneerd bewustzijn hebt ervaren voor jezelf, zal er íets openblijven. Je hebt dan een zogenaamde 'satori' meegemaakt, een kijkje in je ware aard. En het mooie is dat iedereen dit kan ervaren, omdat iedereen dat vrije ongeconditioneerde bewustzijn ís. :) We moeten enkel zien wat we niet zijn, zodat die identificaties geen vat meer op ons hebben en letterlijk kunnen oplossen. Als mensen wisten hoe het voelt om ook maar een moment vrij te zijn van identificatie met gedachten, dan zou het hier en bij alles over non-dualiteit stormlopen. Mensen zouden spontaan hun doelen en verlangens opgeven en terugkomen naar die "plek" waar ze nu al zijn, maar waar ze constant van proberen te ontsnappen (het nu).

Eckhart Tolle is trouwens één van de meest toegankelijke non-dualiteit "leraren" die ik ken, dus hier nog een hele mooie (en grappige) van hem:


SirErick, ik had al eens gehoord over die film. Misschien ga ik hem nog eens bekijken, ondanks mijn allergie voor Nederlands acteertalent. :P :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
Klik om te vergroten...
Er is zeker een verband, aangezien de 'Tao' staat voor de levensstroom of het 'leven' zelf: het ongemanifesteerde (bewustzijn) waar manifestatie (het waarneembare) in verschijnt. Zelf ben ik wel sceptisch voor elk '-isme'. Non-dualiteit is namelijk een werkelijke verandering van perspectief, niet een filosofie of religie óver non-dualiteit. Non-dualiteit is geen handleiding voor 'hoe te leven', maar het zien van dat je niet je zelf-gecreëerde identiteit bent, maar het bewustzijn daar "achter", welke niet gebonden en gelimiteerd is aan/door het lichaam (volgens verlichte meesters). En dan vervolgens leven áls 'leven' (de Tao) zelf, in plaats van het ego.

ElvenSpice zei:
Normaal gesproken ben ik niet zo van dit soort filmpjes, maar het filmpje van Eckhart Tolle is erg goed verteld (buiten het licht duitse accent :grin: ). Het mooiste gedeelte vind ik waar er wordt verteld dat het leven niet het tegenovergestelde is van de dood, maar oneindig is. En geboren worden het contrast is van dood zijn.
Klik om te vergroten...
Eckhart is geweldig ja. :) Hij weet het altijd erg simpel maar doeltreffend te verwoorden. Maar die Shunyamurti vind ik echt fenomenaal. Wat kan die man met woorden overweg en zijn woorden dringen ook ontzettend diep binnen als je niet probeert te begrijpen wat hij zegt. Geef het zeker nog eens een kans. :)

Zelf ben ik erg van de Terence Mckenna filmpjes. Misschien ook wel leuk om een topic aan te maken over zijn Stoned Ape Theory, erg aannemelijk als je zelf ooit een keer hebt getript.
Klik om te vergroten...
Terence is ook super ja. Maar persoonlijk ligt mijn interesse niet meer zo in die hoek van contact maken met entiteiten d.m.v. psychedelica. Maar hij is ook weer zo'n wordsmith. :)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wow, ik kijk de eerste video nu pas, maar dit is dus exact wat ik heb mee gemaakt bij mijn meest psychedelische ervaring. Eentje die ik nu nog steeds licht verwerk omdat het concept van 'uit het niks ontstaan' zo paradoxaal in normale termen lijkt, maar in de trip 100% begrijpelijk was. Het idee van deze wereld komt uit de "Void" en zal ook uiteindelijk weer terugkeren. Erg interessant topic! :stoned:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
De film "Alles over Niets" gaat ook over non-dualiteit.

Trouwens, op http://www.youtube.com/user/NonDualiteit/videos/ en op http://www.a-dvaita.nl/interviews.htm kun je nog meer filmpjes vinden over dit onderwerp.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat hier ook mee in direct verband staat is Solipsisme, deze term zal waarschijnlijk makkelijker te begrijpen zijn voor de meeste mensen. Dit duid er ook op dat we in de droom van een enkel bewustzijn leven, maar dat die zich nooit zelf heeft kunnen erkennen omdat er nooit iets anders was om mee te vergelijken. Aan de ene kant lijkt het soms wel zielig dat het opperbewustzijn alleen was, maar elk fragment van zijn bewustzijn is nu verdeeld in elk stukje materie, zodat het leven een oneinige zoektocht is om zichzelf weer te vinden. Dit gaat gepaard met het prachtige van het leven, creatie en wij die het mogen ervaren.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Trouwens Mindless, een echte aanrader voor jou (en ieder ander natuurlijk) is de film "The fountain", prachtige film over; creatie en het verhaal van de maya's (tree of life en tree of knowledge).

Op nog terug te komen op een enkel opperbewustzijn, dit heb ik ooit een keer in een hyper lucid dream mogen ervaren. Het leek een beetje op de scene van de film "Lucy" waar haar bewustzijn groeide en ze alles in haar omgeving bevatten. De opmaak van de wortels onder de boom waar de stofwisseling plaats vond, intenties van mensen waar ze naar toe willen ect. Moet echt weer beginnen om lucid dreamen op te pakken :/
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Solipsisme is echter wel wat anders dan non-dualiteit. Solipsisme stelt dat ik als mijn persoonlijkheid het enige bewustzijn ben en dat jullie als 'anderen' slechts verschijningen zijn in mijn bewustzijn. Met andere woorden: volgens solipsisme ben ik alleen echt en zijn jullie slechts mijn gedachten. Dit is hoe psychopaten de wereld bekijken. Het ego heeft bewustzijn daar totaal overgenomen.

Non-dualiteit daarentegen is iets heel anders. Non-dualiteit is het herkennen van de essentie van jezelf in de ander. Je ziet dan dat wat de ander in essentie is, exact hetzelfde is als jezelf.

Maar ja het zijn ook maar termen. :)

The Fountain is mooi ja! Ik moet hem maar weer eens kijken, want de laatste keer dat ik 'm zag, hield ik me helemaal niet zoveel bezig met deze dingen. :wink:
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Non-dualiteit daarentegen is iets heel anders. Non-dualiteit is het herkennen van de essentie van jezelf in de ander. Je ziet dan dat wat de ander in essentie is, exact hetzelfde is als jezelf.
Klik om te vergroten...

Als het herkennen van jezelf in andere exact het zelfde is als jezelf, dan zou je toch kunnen stellen dat er "Het bewustzijn" is wat tegelijkertijd vanuit ieder perspectief naar zich zelf kijkt. Maar als wij allen echt uit dat bewustzijn bestaan, dus alles-is-een, is de kijk van het solipsisme niet zo raar hoor. Non-dualiteit is inderdaad erkennen dat er geen verschil is tussen mij en jou, alles is opgemaakt uit dezelfde substantie en dat verwijst weer naar het enkele grote bewustzijn. Of is dit verkeert geredeneerd? Solipsisme hoeft niet perse te zijn hoe psychopaten de wereld bekijken.

Hun denken juist dat ze alles kunnen doen wat ze willen, wat een hoger doel in hun belevenis wereld is of wat hun tevreden stelt. Maar je zou ook kunnen erkennen dat je deel uitmaakt van dit bewustzijn en dat een ieder ander een versie van jezelf is, die elkaar dan weer helpen om tot een betere versie van de huidige toestand te komen. Dus niet ego gericht.

Solipsisme is een raar idee, we weten immers nooit hoe het is om echt door iemands anders ogen te kijken zonder nog een enkel besef te hebben van jezelf. Ik denk dat we een midden weg moeten zoeken van een combinatie van solipsisme en non-dualiteit :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
ElvenSpice zei:
Als het herkennen van jezelf in andere exact het zelfde is als jezelf, dan zou je toch kunnen stellen dat er "Het bewustzijn" is wat tegelijkertijd vanuit ieder perspectief naar zich zelf kijkt. Maar als wij allen echt uit dat bewustzijn bestaan, dus alles-is-een, is de kijk van het solipsisme niet zo raar hoor.
Klik om te vergroten...
Uiteraard, maar dan alleen áls er dat werkelijke perspectief is. Ik wil niet teveel over definities vallen en waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar bewustzijn + identificatie met gedachten (dus bewustzijn waarin het ego actief is) is niet het bewustzijn dat zichzelf kan herkennen in de ander, tenminste... niet op dat moment. Solipsisme is wat er gebeurd in Neo-Advaita. Daarin worden de opvattingen over non-dualiteit door het verstand geprojecteerd op het ego en is er dus een geloof dat er alleen het eigen (gelimiteerde) bewustzijn is. Dat is niet non-dualiteit, maar filosofie.

Psychopaten zitten imo aan het uiterste eind van het spectrum bewustheid - onbewustheid. Het ego (identificatie met gedachten) heeft daar compleet de controle en acties worden compleet onbewust (daarmee bedoel ik onbewust van bewustzijn) uitgevoerd. "Normale" mensen echter zitten niet aan de andere kant van dat spectrum, maar er ergens tussenin. "Normaal" functionerende ego's voeren in een mindere mate dan psychopaten óók onbewuste patronen uit. Bijvoorbeeld het blijven zoeken van geluk in dingen/activiteit/anderen. Keer op keer worden we daarin teleurgesteld, maar we blijven het daar zoeken. Dit is natuurlijk de definitie van waanzin, maar omdat iedereen het doet merkt niemand dit op.

Hun denken juist dat ze alles kunnen doen wat ze willen, in hun belevenis wereld van een hoger doel of eigen tevredenheid.
Klik om te vergroten...
Yep. Best eng eigenlijk. Maar ik geloof niet dat deze mensen inherent slecht zijn. Het is slechts dat er geen bewustzijn van bewustzijn is.

Maar je zou ook kunnen erkennen dat je deel uitmaakt van dit bewustzijn en dat een ieder ander een versie van jezelf is, die elkaar dan weer helpen om tot een betere versie van de huidige toestand te komen. Dus niet ego gericht.
Klik om te vergroten...
Zolang het maar geen geloof is. Als je niet voelt dat de ander werkelijk jezelf is, dan kun je beter toegeven aan jezelf dat je dat niet voelt en dat gevoel nader onderzoeken door het simpelweg te voelen en laten oplossen. Ik ben hier zelf ook al zo vaak in getrapt. Bij het zoeken van de ware zelf zal het ego listiger en listiger worden en (werkelijke) inzichten voor zichzelf claimen, in het geheugen stoppen en zich ermee identificeren. Zodra je ook maar in iets gaat geloven, weet je dat het ego weer actief is.

Solipsisme is een raar idee, we weten immers nooit hoe het is om echt door iemands anders ogen te kijken zonder nog een enkel besef te hebben van jezelf. Ik denk dat we een midden weg moeten zoeken van een combinatie van solipsisme en non-dualiteit :grin:
Klik om te vergroten...
Het is een raar idee ja en non-dualiteit eigenlijk ook. Uiteindelijk zijn alle woorden (concepten) niet waar en zul je ze allemaal los moeten laten. :) "Non-dualiteit" als concept is ook maar een stepping stone.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb solipsisme even moeten opzoeken, had er nog nooit van gehoord. Wat ik van de wikipedia pagina erover opmaak is solipsisme wel een wezenlijk andere filosofie dan non-dualiteit. Er zijn meerdere gradaties in solipsisme, maar volgens mij komt het er simpel gezegd op neer dat je alleen je eigen geest kunt verifiëren. Waarmee alles buiten jouw eigen geest dus onzeker is en mogelijk niet bestaat. De meest extreme variant van solipsisme gaat zelfs zo ver door te stellen dat alleen jouw eigen geest bestaat en de rest hier representaties van zijn.

Bij non-dualiteit bestaat het ego niet aangezien iedereen een gelijkwaardige representatie van het universum is, waardoor iedereen één is. Bij solipsisme bestaat het ego juist wel aangezien jij als persoon het universum bent en de rest representaties van jou. Hoewel je dus bij beide filosofieën kunt stellen dat iedereen onderdeel uitmaakt van hetzelfde bewustzijn/universum zit het verschil hem in hoe je tot die conclusie komt. Solipsisme komt tot die conclusie door een egocentrische benadering en non-dualiteit komt juist tot die conclusie door een niet egocentrische benadering.

Hoewel ik door psychedelische ervaringen qua gevoel het meest kan vinden in non-dualiteit, vind ik tegelijkertijd dat er intellectueel ook wel wat te zeggen is voor de meest zwakke variant van solipsisme. Je kunt immers alleen je eigen waarneming bevestigen en weet nooit zeker hoe een ander iets waarneemt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
En precies daarom denk ik dat er een groot verschil zit tussen een tijdelijke ego-oplossing en een permanente. Volgens verlichte meesters kan de absolute waarheid (het geheel) alleen gezien worden als het ego compleet en permanent vernietigd wordt. Alleen dan zou bewustzijn helemaal terug "dalen" naar "zijn" werkelijke plek van totaal overzicht.

Maar dat is natuurlijk iets dat we niet moeten geloven, maar ontdekken voor onszelf. :wink:

En er valt zeker wat te zeggen voor de meer milde varianten van solipsisme, maar dat is bekeken vanuit het verstand. Hetzelfde verstand dat continu bezig is om ons in de illusie te houden. :wink:
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#19
Laten we zeggen dat "Het bewustzijn" de basis is waaruit alles bestaat. Het bewustzijn is alles wat nu wordt ervaren en wat is. Nu is het het ego wat er voor zorgt dat ik mij onderscheidt van alles-is-een toch, dus als het ware een solipsistische kijk. Dit komt doordat ik denk mijn eigen subjectieve ervaring te hebben van de realiteit, ik weet immers niet wat er nu 1000 km verder op gebeurd.

Nu ligt het verschil tussen solipsisme en non-dualiteit tussen de erkenning of de buiten wereld vanuit jou komt, of dat iedereen apart zijn eigen subjectieve belevenis wereld heeft of is het zo dat jij denkt dat iedereen dat heeft, want immers is alles toch een? Hier zit ik een beetje in de knoop want het spreekt naar mijn mening elkaar lichtelijk tegen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Volgens mij zitten wij ook wel op 1 lijn wat bereft non-dualiteit. Dat gevoel van egoloosheid aan de psychedelica is ook niet te ontkennen, het integreren in je dagelijks is echter een stuk lastiger.

Goede reis Mindless! Ben benieuwd naar je ervaring.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."