Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNon-dualiteit video topic

Non-dualiteit video topic

127 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Maar ik heb het bij 'zijn' en het 'bewust zijn' van dat 'zijn' niet over het concept dat we daarbij hebben. Kun je de daadwerkelijke realiteit van bewustzijn (niet het idee van bewustzijn) tegenover jezelf ontkennen? Nee toch? Want als je het ontkent, moet je eerst al bewust zijn om bewustzijn te ontkennen. Het is een onmogelijkheid om bewustzijn te ontkennen.
Klik om te vergroten...
Ik ben bewust, dus ik ben..? :grin:

Mindless zei:
Fascinerend hè? :) Heb je het filmpje trouwens wel gezien daarna?
Klik om te vergroten...
Ja, net! Interessant. Hier kan ik nog wel een weekje m'n hersens over laten kraken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja toch? :) En in 't kort: 'ik ben'.

In ieder geval niet 'ik denk, dus ik ben' want dan zou je verdwijnen als denken stopt. (wat dan in zekere zin gebeurd met de persoonlijkheid, dus in die zin is het wel waar :P ).


Bedenk je maar eens dat het moment waarop je die laatste post maakte hetzelfde nu is als dit nu. Want waar is de grens? Natuurlijk, alles heeft een andere vorm aangenomen. Maar er is iets wat nog exact hetzelfde is: het simpele weten 'ik ben'. Dat is het nu.

Wanneer je ziet dat je dát bent in plaats van je persoonlijkheid, hoef je het alleen maar (bewust) te zijn en dan zal het nu zich langzaam (en soms snel) bekend maken aan zichzelf. Dat is meditatie.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik claim niet mijn gelijk, ik claim mijn visie en die komt blijkbaar wel aardig overeen met die van Psychedelibee. Als je een ander point of view hebt ben ik daar wel benieuwd naar. :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pssst... jullie weten dat er een tijd en datum bij een post staat he? ik denk dat er een apart bbs voor nodig is om een forum in het nu te schrijven.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
ZERO- zei:
Zonder het filmpje te hebben gezien ben ik nu al twee dagen aan het nadenken over dat tijd het eeuwige nu is haha. :confused: :grin:
Klik om te vergroten...
Tijd is sowieso een heel raar begrip eigenlijk. In de natuurkunde wordt het nog wel eens de 4de dimensie genoemd, maar het is dan wel de enige dimensie waarin je je niet vrij kunt bewegen. Vanuit welk oogpunt je tijd ook wilt benaderen, het blijft iets geks. En tegelijkertijd lijkt het zo van zelf sprekend voor onze dagelijkse waarneming.
Klik om te vergroten...
Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fool zei:
Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.
Klik om te vergroten...
Als je aan de psychedelica zit bedoel je?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Fool zei:
Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.
Klik om te vergroten...
Als je aan de psychedelica zit bedoel je?
Klik om te vergroten...
Hoe snel iemand zijn/haar tijd verloopt hangt af van de hoeveelheid zwaartekracht die hij/zij ondervind. Satellieten die om de aarde vliegen hebben bijvoorbeeld een andere klok dan hier op de aarde. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet dat de belevenis van tijd afhangt van de zwaartekracht, maar dan kun je er nog steeds niet doorheen reizen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Erdoorheen reizen we altijd*, de snelheid waarmee is ook (met enige mate) te beïnvloeden. In dat opzicht zou je relatief gezien aan anderen terug in de tijd kunnen 'reizen', door zelf naar een locatie met minder zwaartekracht te gaan. Als je dan na een X verschil echter terugkomt op je oude plek zal jouw omgeving niet diezelfde 'reis terug' gemaakt hebben en heb je er eigenlijk vrij weinig mee bereikt. Relativiteit maakt dit soort gesprekken altijd heel dubbelzinnig/foutgevoelig. :P


* ja, die lastige opmerking maak ik tegen iedereen die over tijdreizen begint. :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Relativiteit maakt het heel dubbelzinnig ja, ik weet dat je gelijk hebt en jij weet wat ik bedoel.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
jij weet wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...
Nouja daar gaat het om, nu staat het er ook nog eens. Dit topic was toch al ingewikkeld genoeg. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
nee man, dat is maar een concept.

dit topic is niet te beschrijven, en gelijk claimen vind ik nogal ego vs ego
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk, met die zwaartekracht, maar bij mij gaat tijd nog steeds het langzaamst als ik iets saais doe en het snelst als ik iets leuks doe :confused:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fool zei:
Psychedelibee zei:
Fool zei:
Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.
Klik om te vergroten...
Als je aan de psychedelica zit bedoel je?
Klik om te vergroten...
Hoe snel iemand zijn/haar tijd verloopt hangt af van de hoeveelheid zwaartekracht die hij/zij ondervind. Satellieten die om de aarde vliegen hebben bijvoorbeeld een andere klok dan hier op de aarde. :)
Klik om te vergroten...
Hoewel ik niet denk dat er een causaal verband is tussen de hoeveelheid zwaartekracht die je voelt en de beleving van verloop van tijd, denk ik wel dat die twee op een of andere manier samengaan.

De laatste paar keren dat ik heb getript is me opgevallen dat naarmate ik 'dieper' ga, er een moment komt dat de beleving van zwaartekracht enorm toeneemt. Ik voel me dan bijvoorbeeld enorm de bank ingedrukt worden en het lijkt alsof ik niet kan opstaan. En dan is dat gevoel ineens compleet weg en voelt het alsof opstaan (of mijn arm of been omhoog bewegen bijvoorbeeld) geen inspanning kost, alsof er geen beleving van zwaartekracht is. Dit gaat steeds gepaard met het niet lijken te ervaren van tijd. Het is niet alleen dat ik dan geen klok kan lezen (het concept van tijd niet kan snappen) dan, maar er lijkt letterlijk geen tijd te verstrijken.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
De laatste paar keren dat ik heb getript is me opgevallen dat naarmate ik 'dieper' ga, er een moment komt dat de beleving van zwaartekracht enorm toeneemt. Ik voel me dan bijvoorbeeld enorm de bank ingedrukt worden en het lijkt alsof ik niet kan opstaan. En dan is dat gevoel ineens compleet weg en voelt het alsof opstaan (of mijn arm of been omhoog bewegen bijvoorbeeld) geen inspanning kost, alsof er geen beleving van zwaartekracht is. Dit gaat steeds gepaard met het niet lijken te ervaren van tijd. Het is niet alleen dat ik dan geen klok kan lezen (het concept van tijd niet kan snappen) dan, maar er lijkt letterlijk geen tijd te verstrijken.
Klik om te vergroten...
Cool :grin:

ZERO- zei:
Leuk, met die zwaartekracht, maar bij mij gaat tijd nog steeds het langzaamst als ik iets saais doe en het snelst als ik iets leuks doe :confused:
Klik om te vergroten...
Ik ben bang dat geen zwaartekracht dat gaat veranderen, dat is toch een puur psychologisch fenomeen? :P
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
De beleving van tijd is toch ook puur psychologisch te noemen? Als je geen gedachte/gevoel hebt over tijd, wat blijft er dan nog over van tijd in je beleving? Dat is naar mijn mening wat er gebeurd bij een trip en/of meditatie: het gedeeltelijk of geheel stoppen van tijdgedachten/gevoelens. Normaal zetten we de gedachten uit ons geheugen op een tijdslijn (die we ons 'leven' noemen). Dit is normaal een bijna constante activiteit van het verstand. Stoppen we daarmee, dan stopt de beleving van tijd ook.

Zwaartekracht is trouwens net zo subjectief te noemen als de beleving van tijd. Als je euforisch bent (om wat voor reden dan ook) lijk je ook niets te wegen. Natuurlijk, je zweeft niet weg, er zijn nou eenmaal natuurkundige wetten wat betreft het lichaam en de (relatie tot de) buitenwereld. Maar die zijn blijkbaar niet van toepassing op het bewustzijn. Er zit nogal een verschil in de beleving ervan bij depressief zijn en euforisch zijn (om de extremen even te benoemen).
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
De beleving van tijd is toch ook puur psychologisch te noemen? Als je geen gedachte/gevoel hebt over tijd, wat blijft er dan nog over van tijd in je beleving? Dat is naar mijn mening wat er gebeurd bij een trip en/of meditatie: het gedeeltelijk of geheel stoppen van tijdgedachten/gevoelens. Normaal zetten we de gedachten uit ons geheugen op een tijdslijn (die we ons 'leven' noemen). Dit is normaal een bijna constante activiteit van het verstand. Stoppen we daarmee, dan stopt de beleving van tijd ook.
Klik om te vergroten...
Sterker nog, volgens mij is de beleving van (bijna?) alles psychologisch. De beleving van tijd noem ik in dat opzicht ook psychologisch ja, er zit echter wel een verschil tussen de beleving van tijd en het verstrijken van je (meetbare) eigentijd. :)

Zwaartekracht is trouwens net zo subjectief te noemen als de beleving van tijd. Als je euforisch bent (om wat voor reden dan ook) lijk je ook niets te wegen. Natuurlijk, je zweeft niet weg, er zijn nou eenmaal natuurkundige wetten wat betreft het lichaam en de (relatie tot de) buitenwereld. Maar die zijn blijkbaar niet van toepassing op het bewustzijn. Er zit nogal een verschil in de beleving ervan bij depressief zijn en euforisch zijn (om de extremen even te benoemen).
Klik om te vergroten...
De beleving van zwaartekracht is op deze manier inderdaad net zo subjectief. Interessante visie op het depressief/euforisch zijn trouwens, daar associeer ik zelf de zwaartekracht helemaal niet mee, eerder een bepaalde moeheid of energie vanuit mijzelf. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alles gaat toch zwaar/met moeite als je je neerslachtig voelt? En licht/moeiteloos als je helemaal happy bent?

Dat eigentijd slaat dus eigenlijk enkel op het fysieke universum: het meten van het verval van bepaalde stoffen, het gebruik van kloktijd, etcetera? Daar heb ik geen enkel probleem mee, aangezien dat nuttige concepten zijn. Psychologische tijd (het werkelijk geloven dat wij leven ín tijd) daarentegen is een extreme misvatting imo.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Alles gaat toch zwaar/met moeite als je je neerslachtig voelt? En licht/moeiteloos als je helemaal happy bent?
Klik om te vergroten...
Yup, ik zou dat zelf alleen niet met zwaartekracht associëren, eerlijk gezegd had ik dat ook nooit zo bekeken. Ik ervaar het meer als een verandering vanuit mijzelf (uitgeput zijn ofwel energiek zijn) dan een verandering van de krachten op mij. :)

Dat eigentijd slaat dus eigenlijk enkel op het fysieke universum: het meten van het verval van bepaalde stoffen, het gebruik van kloktijd, etcetera? Daar heb ik geen enkel probleem mee, aangezien dat nuttige concepten zijn.
Klik om te vergroten...
Yup!

Psychologische tijd (het werkelijk geloven dat wij leven ín tijd) daarentegen is een extreme misvatting imo.
Klik om te vergroten...
Kun je dit misschien verder toelichten? :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deze wil ik graag even delen:

[youtube]G3Q-Cu52k5A[/youtube]

Toch prachtig hoe Alan Watts dit soort zaken zo down to earth kan brengen. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."