Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNon-dualiteit video topic

Non-dualiteit video topic

127 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
Sorry als ik wat dingetjes herhaal oid maar ik ben hier veel over aan het nadenken geweest de laatste tijd. Ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat ik bewustzijn en ego los van elkaar kan zien. Maar bij non-dualiteit gaat het er toch eigenlijk om dat wij allemaal hetzelfde bewustzijn zijn? Daar kom ik (nog) niet bij. Hoe dan?
Klik om te vergroten...
Zoals Mindless ook al zegt is dit lastig uit te leggen inderdaad aan iemand die geen ego oplossing heeft ervaren. Ik zal mijn ervaring met een ego oplossing kort verwoorden, schept misschien wat context.

Ongeveer een jaar geleden aan de LSD kreeg ik redelijk vanuit het niets een ego oplossing, zoiets had ik in heel wat trips nog niet eerder meegemaakt. Langzaam vervaagde mijn persoonlijkheid, laagje voor laagje werd de scheiding tussen mijzelf en de rest van het universum steeds vager. Uiteindelijk bestond 'ik' niet meer. Ik was het universum en het universum was ik, alles was met elkaar verbonden. Op dat moment stond ik ook niet meer op aarde leek het, ik was nergens en overal tegelijk.

Uiteindelijk is het iets dat je zult moeten meemaken om het volledig te kunnen begrijpen denk ik.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@ Mindless & Psychedelibee, thanks voor de uitleg. Vreemd toch hoe je bepaalde niet kan omschrijven maar alleen kan voelen of ervaren, haha. Mja, misschien maar goed ook. Anders was 't leven heel saai haha. Ik zat er iig al aan te denken om een keer om paddo's in m'n eentje te doen maar begin er nu wel steeds zekerder van te worden. Lijkt me wel een interessant tripje.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het leven wordt heel saai als alles heel mentaal is ja. Maar dat is wel de werkelijkheid voor heel veel mensen. Maar de ervaring van ego-loosheid is in staat om iedereen in één keer uit die mentale fantasie te halen, zo potent is het. 1 seconde en je weet meteen wat het is. Je ziet in één keer de kosmische grap van alles in.

Ik had 't geloof ik al eens eerder gezegd, maar weet wel heel goed van jezelf of je geschikt bent om alleen te trippen. En meditatie tijdens trippen zal je vele malen dieper laten gaan. Op een normale dosis ga ik nu vaak even diep als wanneer ik jaren terug 3 tot 4 keer zoveel nam. Wanneer je in egoloze staat bent is er geen angst, maar het moment daarvoor en daarna kan weleens eng zijn. Het ego is namelijk doodsbang voor dat gevoel van eeuwigheid (afwezigheid van tijd). De mate waarin jij je identificeert met die angstgevoelens zorgt ervoor of jij zelf ook meegaat in die angst. Hoe beter jij bekend bent met meditatie en je dus kunt distantiëren van die gevoelens, hoe makkelijker zo'n trip zal verlopen. Maar toch, psilocybine trips zijn eigenlijk altijd wel moeilijk op bepaalde punten (bij mij dan). Ik wil je niet bang maken, maar ik wil ook niet doen alsof het een walk in the park is. :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ha, nee, dat begrijp ik ook wel :wink: Ik zeg ook niet dat ik nu meteen er maar paddo's in ga gooien hoor! Het is denk ik alweer 1,5 jaar geleden dat ik paddo's heb gedaan, dus misschien is het ook wel fijn om het eerst weer eens met vrienden te doen. Maar ik maak graag langetermijnplannen, geen haast als het op drugs aankomt :)
En ik vind ook dat veel mensen denken 'yo we doen wel ff paddo's want dat is tenminste natuurlijk' maar ik vond m'n paddotrip ook best heftig. Je ziet niet alleen veel, maar voelt en denkt ook een heleboel! Gelukkig heb ik er inmiddels ook wat jaartjes (bij elkaar opgeteld) therapie op zitten dus ken mezelf behoorlijk goed :sunglasses:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben niet altijd zo weg van deze Sadhguru, maar dit vond ik wel een goed filmpje van hem:

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgens mij zitten wij ook wel op 1 lijn wat bereft non-dualiteit. Dat gevoel van egoloosheid aan de psychedelica is ook niet te ontkennen, het integreren in je dagelijks is echter een stuk lastiger.

Goede reis Mindless! Ben benieuwd naar je ervaring.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Maar goed, om af te trappen:

Klik om te vergroten...
Erg interessante video. Ik probeer me af en toe al niet meer te identificeren met mijn gedachten, maar als ik het erg druk op bijvoorbeeld werk heb schiet het er echter snel bij in. Jammer eigenlijk want dat zijn juist de momenten waarop ik er waarschijnlijk het meest aan zou hebben.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit moeilijke of zweverige kost is voor de meesten. Een aantal jaren geleden had ik dit waarschijnlijk ook af gedaan als onzin of zweverig, maar door het gebruik van psychedelica en ervaringen waarbij mijn ego volledig oploste in het universum ben ik er inmiddels van overtuigd dat de ego een illusie is die zichzelf continu in stand probeert te houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
leipebaviaan zei:
Dit is zeer taaie kost om doorheen te komen, ik zal mijn omwille van dit nieuwe topic binnenkort mij er eens in gaan verdiepen. Ik ken alleen het begrip duaal in het kader van politiek. Ik geef echter de garantie dat ik over niet al te lange tijd met een (zeer waarschijnlijk) ongenuanceerde opinie kom betreffende dit onderwerp.
Klik om te vergroten...
Het mag dan taaie kost lijken, maar dat lijkt het alleen maar als je intellectueel probeert te begrijpen wat er gezegd wordt. Het verstand probeert dan de woorden in een soort rationeel kloppend geheel te plaatsen. Verder wel heel begrijpelijk, want we worden letterlijk opgevoed om enkel maar via het intellect dingen te doen. Waar non-dualiteit/spiritualiteit echter op neerkomt, is dat je naar je ervaring kijkt zónder interpretatie van het verstand. Dit is niet moeilijk om te doen, of ingewikkeld of zweverig. Hoe kan het? Het is simpelweg kijken. En juist omdat het zó simpel is, hebben de meeste mensen er in het begin de grootste moeite mee. Niet omdat het uit zichzelf moeilijk is, maar omdat het verstand gewend is om je ervaring te interpreteren en compliceren.

Een tip voor mensen die het ook als moeilijk ondervinden, maar er op zich wel interesse in hebben: Probeer niet wat net gezegd is terug te halen uit je geheugen om het te proberen te snappen. Laat het constant direct los en focus je op wat nú gezegd wordt. Het geeft niet als je iets niet direct snapt of voelt. Uiteindelijk gaat het niet om de woorden zelf, maar om dat waar de woorden uit komen en weer in verdwijnen (bewustzijn, niet de mond van die man, ik zeg het maar even :wink: ).


Psychedelibee zei:
Erg interessante video. Ik probeer me af en toe al niet meer te identificeren met mijn gedachten, maar als ik het erg druk op bijvoorbeeld werk heb schiet het er echter snel bij in. Jammer eigenlijk want dat zijn juist de momenten waarop ik er waarschijnlijk het meest aan zou hebben.
Klik om te vergroten...
Heb ik ook. Al zitten er dagen bij op het werk dat het zelfs daar erg goed gaat. Dat komt dus allemaal vanzelf en die uitdaging van andere ego's heb je ook écht nodig om zelf te "groeien" in je bewustzijn. Het is niet altijd even leuk, dat geef ik toe. Sowieso is het eerst gewoon zaak om te leren niet achter je gedachten aan te hollen wanneer je vrij hebt en/of in je eentje bent. Dan is het soms al lastig genoeg. :P Correctie: dan maak ik het mezelf vaak al lastig genoeg. :wink:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit moeilijke of zweverige kost is voor de meesten. Een aantal jaren geleden had ik dit waarschijnlijk ook af gedaan als onzin of zweverig, maar door het gebruik van psychedelica en ervaringen waarbij mijn ego volledig oploste in het universum ben ik er inmiddels van overtuigd dat de ego een illusie is die zichzelf continu in stand probeert te houden.
Klik om te vergroten...
Exact hetzelfde hier. Het is echt iets dat iedereen zomaar kan treffen en je wereld op z'n kop kan zetten. Met gelovigen is het trouwens denk ik zelfs iets lastiger, omdat je met spiritualiteit onder ogen moet komen dat je 'God' zelf gecreëerd hebt met je verstand/voorstellingsvermogen. Dit geeft ook maar weer aan dat "echte" spiritualiteit helemaal niets met geloof heeft te maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Filmpje waarin op een sprookjesachtige manier het ontstaan van bewustzijn wordt omschreven:



En een prachtige video van Eckhart Tolle over de dood en bewustzijn:

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mooie video van Eckhart Tolle. Kan me erg vinden in wat hij zegt over dat een cultuur die bang is voor de dood uiteindelijk oppervlakkig wordt. Hoewel we hier in het westen een enorme materiële rijkdom hebben lijken de meeste mensen maar nooit gelukkig te kunnen worden omdat het nooit genoeg is. Ik heb veel door Azië gereisd en vond het inspirerend om te zien hoe mensen daar tevreden kunnen zijn met alleen de basis levensvoorzieningen. Desalniettemin heb je daar natuurlijk veel schrijnende armoede, maar ik hoop echt dat ze met hun eigen economische ontwikkeling niet steeds meer hun culturele waarden uit het oog gaan verliezen. Materialisme is het niet het antwoord voor geluk in ieder geval.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Normaal gesproken ben ik niet zo van dit soort filmpjes, maar het filmpje van Eckhart Tolle is erg goed verteld (buiten het licht duitse accent :grin: ). Het mooiste gedeelte vind ik waar er wordt verteld dat het leven niet het tegenovergestelde is van de dood, maar oneindig is. En geboren worden het contrast is van dood zijn.

Zelf ben ik erg van de Terence Mckenna filmpjes. Misschien ook wel leuk om een topic aan te maken over zijn Stoned Ape Theory, erg aannemelijk als je zelf ooit een keer hebt getript.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool zei:
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
Klik om te vergroten...

Definitie van wikipedia:
Het taoïsme, daoïsme of geschreven als tauïsme (uitgesproken als [daauw-is-me]) is een Chinese filosofische en religieuze stroming. Het taoïsme gaat over hoe te handelen in het leven.

Uiteindelijk duid het wel op hoe je moet het leven moet omgaan, maar het komt er op neer dat je niet bang moet zijn voor de dood. Je huidige toestand is nihil vergeleken met de kosmische tijdschaal. Zie het leven als een spel, maar houdt rekening met andere en de algemene normen en waarden. Tenminste dat is wat ik eruit opmaak :grin:

Off-topic: Mijn 100e bericht yay!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
ElvenSpice zei:
Wow, ik kijk de eerste video nu pas, maar dit is dus exact wat ik heb mee gemaakt bij mijn meest psychedelische ervaring. Eentje die ik nu nog steeds licht verwerk omdat het concept van 'uit het niks ontstaan' zo paradoxaal in normale termen lijkt, maar in de trip 100% begrijpelijk was. Het idee van deze wereld komt uit de "Void" en zal ook uiteindelijk weer terugkeren. Erg interessant topic! :stoned:
Klik om te vergroten...
Het blijft ook apart, dat zo'n man kan praten en dat je de woorden wel verstaat, maar dat alles complete wartaal/nonsens lijkt. Dit zal voor velen zo overkomen (en dat is ook hartstikke normaal in eerste instantie :wink: ) en dit is ook een van de grootste redenen dat dergelijke video's en non-dualiteit in het algemeen niet bepaald populair zijn.

Maar zoals jij al zegt, kan dit allemaal 100% begrijpelijk zijn. Onder andere een psychedelische trip kan je ontvankelijk maken voor die andere manier van kijken en begrijpen. En als je eenmaal die opening naar vrij ongeconditioneerd bewustzijn hebt ervaren voor jezelf, zal er íets openblijven. Je hebt dan een zogenaamde 'satori' meegemaakt, een kijkje in je ware aard. En het mooie is dat iedereen dit kan ervaren, omdat iedereen dat vrije ongeconditioneerde bewustzijn ís. :) We moeten enkel zien wat we niet zijn, zodat die identificaties geen vat meer op ons hebben en letterlijk kunnen oplossen. Als mensen wisten hoe het voelt om ook maar een moment vrij te zijn van identificatie met gedachten, dan zou het hier en bij alles over non-dualiteit stormlopen. Mensen zouden spontaan hun doelen en verlangens opgeven en terugkomen naar die "plek" waar ze nu al zijn, maar waar ze constant van proberen te ontsnappen (het nu).

Eckhart Tolle is trouwens één van de meest toegankelijke non-dualiteit "leraren" die ik ken, dus hier nog een hele mooie (en grappige) van hem:


SirErick, ik had al eens gehoord over die film. Misschien ga ik hem nog eens bekijken, ondanks mijn allergie voor Nederlands acteertalent. :P :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fool zei:
Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?
Klik om te vergroten...
Er is zeker een verband, aangezien de 'Tao' staat voor de levensstroom of het 'leven' zelf: het ongemanifesteerde (bewustzijn) waar manifestatie (het waarneembare) in verschijnt. Zelf ben ik wel sceptisch voor elk '-isme'. Non-dualiteit is namelijk een werkelijke verandering van perspectief, niet een filosofie of religie óver non-dualiteit. Non-dualiteit is geen handleiding voor 'hoe te leven', maar het zien van dat je niet je zelf-gecreëerde identiteit bent, maar het bewustzijn daar "achter", welke niet gebonden en gelimiteerd is aan/door het lichaam (volgens verlichte meesters). En dan vervolgens leven áls 'leven' (de Tao) zelf, in plaats van het ego.

ElvenSpice zei:
Normaal gesproken ben ik niet zo van dit soort filmpjes, maar het filmpje van Eckhart Tolle is erg goed verteld (buiten het licht duitse accent :grin: ). Het mooiste gedeelte vind ik waar er wordt verteld dat het leven niet het tegenovergestelde is van de dood, maar oneindig is. En geboren worden het contrast is van dood zijn.
Klik om te vergroten...
Eckhart is geweldig ja. :) Hij weet het altijd erg simpel maar doeltreffend te verwoorden. Maar die Shunyamurti vind ik echt fenomenaal. Wat kan die man met woorden overweg en zijn woorden dringen ook ontzettend diep binnen als je niet probeert te begrijpen wat hij zegt. Geef het zeker nog eens een kans. :)

Zelf ben ik erg van de Terence Mckenna filmpjes. Misschien ook wel leuk om een topic aan te maken over zijn Stoned Ape Theory, erg aannemelijk als je zelf ooit een keer hebt getript.
Klik om te vergroten...
Terence is ook super ja. Maar persoonlijk ligt mijn interesse niet meer zo in die hoek van contact maken met entiteiten d.m.v. psychedelica. Maar hij is ook weer zo'n wordsmith. :)
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wow, ik kijk de eerste video nu pas, maar dit is dus exact wat ik heb mee gemaakt bij mijn meest psychedelische ervaring. Eentje die ik nu nog steeds licht verwerk omdat het concept van 'uit het niks ontstaan' zo paradoxaal in normale termen lijkt, maar in de trip 100% begrijpelijk was. Het idee van deze wereld komt uit de "Void" en zal ook uiteindelijk weer terugkeren. Erg interessant topic! :stoned:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#17
De film "Alles over Niets" gaat ook over non-dualiteit.

Trouwens, op http://www.youtube.com/user/NonDualiteit/videos/ en op http://www.a-dvaita.nl/interviews.htm kun je nog meer filmpjes vinden over dit onderwerp.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat hier ook mee in direct verband staat is Solipsisme, deze term zal waarschijnlijk makkelijker te begrijpen zijn voor de meeste mensen. Dit duid er ook op dat we in de droom van een enkel bewustzijn leven, maar dat die zich nooit zelf heeft kunnen erkennen omdat er nooit iets anders was om mee te vergelijken. Aan de ene kant lijkt het soms wel zielig dat het opperbewustzijn alleen was, maar elk fragment van zijn bewustzijn is nu verdeeld in elk stukje materie, zodat het leven een oneinige zoektocht is om zichzelf weer te vinden. Dit gaat gepaard met het prachtige van het leven, creatie en wij die het mogen ervaren.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#19
Trouwens Mindless, een echte aanrader voor jou (en ieder ander natuurlijk) is de film "The fountain", prachtige film over; creatie en het verhaal van de maya's (tree of life en tree of knowledge).

Op nog terug te komen op een enkel opperbewustzijn, dit heb ik ooit een keer in een hyper lucid dream mogen ervaren. Het leek een beetje op de scene van de film "Lucy" waar haar bewustzijn groeide en ze alles in haar omgeving bevatten. De opmaak van de wortels onder de boom waar de stofwisseling plaats vond, intenties van mensen waar ze naar toe willen ect. Moet echt weer beginnen om lucid dreamen op te pakken :/
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Solipsisme is echter wel wat anders dan non-dualiteit. Solipsisme stelt dat ik als mijn persoonlijkheid het enige bewustzijn ben en dat jullie als 'anderen' slechts verschijningen zijn in mijn bewustzijn. Met andere woorden: volgens solipsisme ben ik alleen echt en zijn jullie slechts mijn gedachten. Dit is hoe psychopaten de wereld bekijken. Het ego heeft bewustzijn daar totaal overgenomen.

Non-dualiteit daarentegen is iets heel anders. Non-dualiteit is het herkennen van de essentie van jezelf in de ander. Je ziet dan dat wat de ander in essentie is, exact hetzelfde is als jezelf.

Maar ja het zijn ook maar termen. :)

The Fountain is mooi ja! Ik moet hem maar weer eens kijken, want de laatste keer dat ik 'm zag, hield ik me helemaal niet zoveel bezig met deze dingen. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."