Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNon-dualiteit video topic

Non-dualiteit video topic

127 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Erg krachtig filmpje, begreep wel al dat het nu eeuwigheid is maar het legt het erg mooi en goed uit in context. Geloof jij wel in een verleden dan, aangezien we weten wat er is gebeurd?

Spoiler
Dit is een idee'tje wat ik had, gebaseerd op wat algemene feiten maar zal voor de meeste natuurlijk als volledige zweverige praat worden geïnterpreteerd.
Een idee wat ik had, is dat het universum volledig al vast staat maar dat het het bewustzijn is dat over een tijdlijn loopt en de cirkel steeds opnieuw afgaat. Dit zou ook perfect logisch zijn, alles is immers altijd in evenwicht en een universum dat al vast staat weet van zich zelf dat het uniform en evenwicht in balans verdeeld is zodat het kan blijven voort bestaan. Nu kan ik natuurlijk niet praten over de schaal van hoe groot een cyclus van het universum is, dit is zo immens dat het idee dat alles al vast staat verdwijnt in oneindigheid. Licht zie ik als het medium van bewustzijn, licht plant zich voor ment de lichtsnelheid of beter gezegd de snelheid van hoe snel het universum's zijn bewustzijn groeit. Licht zorgt ervoor dat materie verschillende energie niveaus kan aannemen, wat wij als bewuste waarnemers weer kunnen waarnemen en kunnen relativeren om onderscheidt te maken.
Geen licht = geen energie, geen contrasten oftewel = een non-duaal universum. Energie is dus volledig uniform verdeeld en er kan dus weinig onderscheidt gemaakt worden in zo een universum.

Nu stel, we nemen de uniforme verdeling van energie die op dat moment nog vrij weinig definitie heeft en hier ontstaat een specifieke golf in (de meest complexe golf, die het ons hele universum beschrijft van begin tot eind). Wij of beter gezegd het "nu", dus nu gaan we niet meer uit van individuen maar gewoon "het moment", observeren op welk stuk van de golf we zitten.
Waarom een zou het het universum een enkele golf zijn? Golven kunnen verschrikkelijk complex zijn, maar zijn wel harmonieus en dus in evenwicht. De oerknal was een singulariteit en het einde zal ook weer naar dezelfde singulariteit gaan als waarmee het begon.
Dus in de meest essentiële zin is het nu net zoals de golf onveranderlijk en oneindig, maar het is de berustwaarnemer of het kosmische bewustzijn dat door de golf verplaatst.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ElvenSpice zei:
Geloof jij wel in een verleden dan, aangezien we weten wat er is gebeurd?
Klik om te vergroten...
Op de momenten dat de illusie mij weet te overtuigen, wel. Dat zijn de meer uitdagende momenten. Drukte op het werk, lastige confrontaties met mensen, dat zijn de momenten waarin ik weer even helemaal in verleden en toekomst als werkelijk bestaande 'dingen' geloof. Het verleden "achter" mij en de toekomst "voor" mij. Maar dat is dus de illusie.

Dat we weten wat er is gebeurd is trouwens geen bewijs voor een werkelijk bestaand verleden, want je weet altijd alleen 'nu' wat er is gebeurd. En 'wat' er is gebeurd, beschrijft alleen de invulling (of meer exact: de vorm) van het nu, niet het nu zelf. Niet dat wat het nu echt is. Het zogenaamde verleden en de toekomst "bestaan" alleen als gedachtevormen die verschijnen in het nu.

Eerlijk gezegd ben ik niet zo van de theorieën (wat je dus doet met het verstand) over hoe het universum in elkaar zit. Maar wat me wel opvalt aan je verhaal is dat je meerdere keren zegt dat bewustzijn door 'iets' gaat of over een tijdlijn loopt. Dit kan sowieso niet zijn, omdat bewustzijn de basis van onze ervaring is. Zonder bewustzijn is er geen ervaring mogelijk. Bewustzijn moet wel de absolute basis zijn. Het universum gaat door bewustzijn (wat compleet stil is), niet andersom. De big bang is de geboorte van manifestatie (vorm) in het ongemanifesteerde (bewustzijn). En de big bang begint nu, en nu, en nu. Steeds weer opnieuw. Niet in het zogenaamde verleden (want dat heeft immers geen echt bestaan), maar nu. En het moment dat manifestatie "in" bestaan komt, is het er ook alweer "uit". Sterker nog, het is hetzelfde moment: nu. Daarom is het ook een illusie. :wink: Er komt nooit echt iets in bestaan. Wat wij 'licht' noemen, is "slechts" die oneindige reeks big bangs achter elkaar. Het zogenaamde fysieke universum is gemaakt van licht. Als je het feit van dit begint in te zien, sla je er echt steil van achterover hoe ongelofelijk magisch het bestaan is.

Ik weet trouwens ook heel goed dat dit enorm wazig kan overkomen en dat het lijkt dat ik net zo goed aan het speculeren ben. Maar dit alles is allemaal zó simpel en het is onze werkelijke ervaring. Haal je de illusie van tijd uit je ervaring weg, dan zijn er echt enorme implicaties. Daarom is dat filmpje ook zo krachtig. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@ Mindless & Psychedelibee, thanks voor de uitleg. Vreemd toch hoe je bepaalde niet kan omschrijven maar alleen kan voelen of ervaren, haha. Mja, misschien maar goed ook. Anders was 't leven heel saai haha. Ik zat er iig al aan te denken om een keer om paddo's in m'n eentje te doen maar begin er nu wel steeds zekerder van te worden. Lijkt me wel een interessant tripje.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het leven wordt heel saai als alles heel mentaal is ja. Maar dat is wel de werkelijkheid voor heel veel mensen. Maar de ervaring van ego-loosheid is in staat om iedereen in één keer uit die mentale fantasie te halen, zo potent is het. 1 seconde en je weet meteen wat het is. Je ziet in één keer de kosmische grap van alles in.

Ik had 't geloof ik al eens eerder gezegd, maar weet wel heel goed van jezelf of je geschikt bent om alleen te trippen. En meditatie tijdens trippen zal je vele malen dieper laten gaan. Op een normale dosis ga ik nu vaak even diep als wanneer ik jaren terug 3 tot 4 keer zoveel nam. Wanneer je in egoloze staat bent is er geen angst, maar het moment daarvoor en daarna kan weleens eng zijn. Het ego is namelijk doodsbang voor dat gevoel van eeuwigheid (afwezigheid van tijd). De mate waarin jij je identificeert met die angstgevoelens zorgt ervoor of jij zelf ook meegaat in die angst. Hoe beter jij bekend bent met meditatie en je dus kunt distantiëren van die gevoelens, hoe makkelijker zo'n trip zal verlopen. Maar toch, psilocybine trips zijn eigenlijk altijd wel moeilijk op bepaalde punten (bij mij dan). Ik wil je niet bang maken, maar ik wil ook niet doen alsof het een walk in the park is. :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ha, nee, dat begrijp ik ook wel :wink: Ik zeg ook niet dat ik nu meteen er maar paddo's in ga gooien hoor! Het is denk ik alweer 1,5 jaar geleden dat ik paddo's heb gedaan, dus misschien is het ook wel fijn om het eerst weer eens met vrienden te doen. Maar ik maak graag langetermijnplannen, geen haast als het op drugs aankomt :)
En ik vind ook dat veel mensen denken 'yo we doen wel ff paddo's want dat is tenminste natuurlijk' maar ik vond m'n paddotrip ook best heftig. Je ziet niet alleen veel, maar voelt en denkt ook een heleboel! Gelukkig heb ik er inmiddels ook wat jaartjes (bij elkaar opgeteld) therapie op zitten dus ken mezelf behoorlijk goed :sunglasses:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben niet altijd zo weg van deze Sadhguru, maar dit vond ik wel een goed filmpje van hem:

M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik zie alles meer als een niet bestaande grote berg waar alles dan opgemikt zou zijn. alles word keurig door mijn hersenen in patronen, groepen, selecties etcetera geplaatst.

alles zelf is een onherkenbare hoop onsamenhangende zooi. de wereld is perfect in te delen in groepjes denk aan 20 questions, met plant, dier en mineraal kun je het meeste er al uitfilteren. in mijn brein worden al gelijk 4 of 5 stappen ingevuld, waardoor ik de meeste dingen herken als wat ze zijn.

als alles 1 was dan was het niet zo'n leuk spelletje.

speel het voor de grap op 20q.net
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Maar. Hoe ben je zo zeker dat alles 1 is als je eigenlijk alleen zeker bent van je eigen bewustzijn?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Maar. Hoe ben je zo zeker dat alles 1 is als je eigenlijk alleen zeker bent van je eigen bewustzijn?
Klik om te vergroten...
Dit is weer een vraag die alleen door de ervaring van non-dualiteit zelf beantwoordt kan worden, maar het lijkt me wel leuk om toch een poging te doen. :P (Dit zijn mijn eigen bevindingen met het onderzoeken van bewustzijn. Niemand hoeft dit te geloven en mag er van mij van denken wat hij/zij maar wil. Geen zin om er overal 'naar mijn mening's tussen te zetten. :wink: )

Met die vraag impliceer je eigenlijk dat jij bewustzijn 'hebt'. En dat er een 'eigen' bewustzijn is, t.o.v. het bewustzijn van een ander. Maar vanuit die aanname valt deze vraag niet te beantwoorden. Tenminste, er is geen écht voldoening gevend conceptueel antwoord te geven op die vraag. Het verstand heeft namelijk steeds een aantal aannames en gaat aan de hand van die aannames vragen stellen over de realiteit, waarvan het conceptueel bewijs wil hebben voor het bestaan daarvan. Niet dat daar iets mis mee is, dat is simpelweg wat het verstand doet. Maar als je een vraag over de realiteit écht wilt beantwoorden, kun je niet beginnen vanuit aannames. Je kunt er niet vanuit gaan dat bewustzijn ín een lichaam ín een wereld zit. De vraag moet daarvòòr gesteld worden. Maar dit is niet een normale vraag die geformuleerd wordt middels taal. Het is een totaal open vraag die eigenlijk geen vraag genoemd kan worden. Het is simpelweg kijken naar wat je ervaring is.

Er is een soort tussenstap tussen 'normaal' ego-bewustzijn en ongeconditioneerd bewustzijn. Dit is wanneer je ziet dat het een geloof is dat jij ín een lichaam zit ín een wereld. Je ziet het dan juist andersom: De wereld en het lichaam verschijnen (en verdwijnen) als percepties in jou. Je ziet in deze staat dat je niet bewustzijn hebt, maar dat je het bent. Dit is niet een of andere overweldigende magische ervaring. Het is simpelweg zien dat alles in jouw ervaring door jou gekend is. Maar het is nog een tussenstap waarbij er nog een scheiding is tussen jou als bewustzijn en jouw objectieve ervaring van percepties en sensaties. Deze laatste kunnen dan nog van alles zijn. Je ziet dat ze in jou verschijnen, maar je ziet niet waar ze van gemaakt zijn. Het ego (in de vorm van verlangen en angst) kan ook nog terugkomen in deze "tussen staat".

Pas als je ziet waar percepties en sensaties van gemaakt zijn, kun je imo spreken van een echte ego-oplossing. Je ziet dan namelijk dat je niet bewust bent van 'iets", maar dat er alleen bewustzijn ván dat iets is. Bewustzijn zelf neemt de vorm aan van dat "iets". Het onderscheid tussen subject (jou) en object (het concept van een ding/lichaam/wereld/ander) verdwijnt dan compleet. Het is alsof je hele ervaring binnenstebuiten wordt gekeerd. Het is tijdens die transitie alsof er iets dat steeds in winterslaap heeft gelegen ineens wakker wordt. Je voelt "het" eerst in je hart opkomen en daarna begint het je hele ervaring te vullen. Eerst vult het dat wat je normaal je lichaam noemt en daarna vloeit het ook over in de "wereld" (percepties). Het is eigenlijk een onbeschrijflijk iets, maar je weet meteen wat het is. Ik zou het liefde kunnen noemen, maar het is niet de "liefde" van het ego. Het is geen romantische zoetsappige liefde, maar een veel meer neutrale ervaring die paradoxaal genoeg zowel afstandelijk als intiem is. Het is ook niet simpelweg een gevoel. Je ziet dat het een beweging is vanuit je binnenste, zo de "wereld" in. Er is een gevoel van een enorm scheppend creatief vermogen. Het is dat waar je een glimp van kunt opvangen als je naar iets zonder ego kijkt. Bijvoorbeeld in de ogen van een pasgeboren baby. Het is enorm teder, maar onvoorstelbaar krachtig tegelijk. Het accepteert letterlijk alles en oordeelt over niets. En het kan zo teder zijn, omdat het eigenlijk niets is. Omdat het niets is kan het ook niet geschaad worden. Maar het is niet het niets van het verstand (het concept van 'niets'). Het is het niets waar het verstand zelf uitkomt. Je ziet dan dat de agressieve "kracht" van het ego eigenlijk een illusie is en dat echte kracht compleet anders dan dat is.

En om dan echt bij jouw vraag aan te komen. Op het moment van die realisatie van wat je écht bent, zie je dat je nooit écht een gelimiteerd bewustzijn ín een lichaam ín een wereld bent geweest. Ook niet toen je dat nog wel geloofde. Er zijn geen losse "bewustzijnen" die samen één zijn. Er is alleen bewustzijn die de mogelijkheid heeft om zichzelf tijdelijk te vergeten en te dromen dat het al deze dingen, personen en werelden is. Wanneer je je lichaam ziet, zie je jezelf spelen dat je deze vorm bent. Wanneer je een 'ander' ziet, zie je jezelf spelen dat je die vorm bent. Wanneer je - ik zeg maar wat - een blaadje ziet, zie je jezelf spelen dat je een blaadje bent. :P Wanneer je een deurhendel ziet, zie je jezelf spelen dat je een deurhendel bent. :P Vanuit het geloof dat je een persoon bent, klinkt dat absurd. Maar bewustzijn is geen persoon. Het is het bestaan zelf dat elke mogelijke vorm aan kan nemen. En het leven binnen 'tijd' is nooit écht in bestaan gekomen. Met het risico enorm zoetsappig en zweverig over te komen: er is alléén liefde (dat wat alles in/van zichzelf laat zijn). Al het andere is de illusie/fantasie van tijd/verstand.


MeejheM zei:
als alles 1 was dan was het niet zo'n leuk spelletje.
Klik om te vergroten...
Klopt. Daarom moet je eerst vergeten wie je bent voordat je in de werkelijkheid van concepten kunt geloven.

MeejheM zei:
alles zelf is een onherkenbare hoop onsamenhangende zooi.
Klik om te vergroten...
En dit wordt je schijnbare werkelijkheid als je alleen vanuit het verstand naar je ervaring ziet. :rolleyes: No offense, geloof het zelf ook weleens. :P

Ik kan me voorstellen dat je (MeejheM) mijn zweverigheid graag weer even wil compenseren met wat rationaliteit. :wink: Maar dan wil ik alvast zeggen dat vanuit de ego-loze staat juist de 'normale' kijk op het leven gezien wordt als zweverig. Het ego gelooft in allerlei dingen die er helemaal niet zijn: een lichaam, een wereld, objecten, anderen, tijd, ruimte, etc. Dit zijn concepten van het verstand en daarmee fantasie. Waar zijn deze dingen in de werkelijkheid? Ze bestaan enkel in je fantasie als ideeën. Bewustzijn heeft geen behoefte aan fantasie, want het is compleet vervuld vanuit zichzelf en daarmee verlangeloos. Jij als ego kunt kiezen om je over te geven aan bewustzijn om terug te komen op je eigen hoge frequentie waar er overzicht, perspectief, vrede en vrijheid is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lekker kort filmpje:

[youtube]k-5f6qJKQRs[/youtube]

Ik word altijd zo enthousiast van die man. :grin:

Edit: en nog een:

[youtube]Ni0ADi-wnDo[/youtube]
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deze wil ik graag even delen:

[youtube]G3Q-Cu52k5A[/youtube]

Toch prachtig hoe Alan Watts dit soort zaken zo down to earth kan brengen. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bedankt voor het delen! Heb hier net al mediterend naar zitten luisteren. Was een beetje moe van een drukke werkweek, maar heb dat nu heerlijk van me kunnen laten afglijden.

Alan Watts kan altijd prachtig vertellen ja en ook in woorden die voor iedereen te begrijpen zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Bedankt voor het delen! Heb hier net al mediterend naar zitten luisteren. Was een beetje moe van een drukke werkweek, maar heb dat nu heerlijk van me kunnen laten afglijden.

Alan Watts kan altijd prachtig vertellen ja en ook in woorden die voor iedereen te begrijpen zijn.
Klik om te vergroten...
Fijn is dat he om dat gewoon van je af te kunnen laten vallen. :)

Ja Alan Watts is te gek. Ik ben hem een beetje aan het herontdekken de laatste tijd.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb hem even opgeslagen voor in bed straks :)

Heerlijke stem altijd mooi uitgelegd.

Mindless zei:
Psychedelibee zei:
Bedankt voor het delen! Heb hier net al mediterend naar zitten luisteren. Was een beetje moe van een drukke werkweek, maar heb dat nu heerlijk van me kunnen laten afglijden.

Alan Watts kan altijd prachtig vertellen ja en ook in woorden die voor iedereen te begrijpen zijn.
Klik om te vergroten...
Fijn is dat he om dat gewoon van je af te kunnen laten vallen. :)

Ja Alan Watts is te gek. Ik ben hem een beetje aan het herontdekken de laatste tijd.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wauw :grin: Nog een hele mooie van Watts, heel mooi gericht aan de hogere Zelf in jou:


Dan ben je al jaren Alan Watts video's aan het kijken en dan ontdek je nog steeds nieuwe pareltjes. :)
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb die ander bekeken vond hem heel fijn. Niet dat ik nou ook maar één vervelende lezing van hem heb gehoord ooit haha.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bobsacamano zei:
Heb die ander bekeken vond hem heel fijn. Niet dat ik nou ook maar één vervelende lezing van hem heb gehoord ooit haha.
Klik om te vergroten...
Dat laatste niet nee, maar hij heeft er soms wel een paar uitzonderlijk goede tussen zitten vind ik. En er zijn wel een paar van hem te vinden waar hij wat chagrijnig lijkt te zijn. :P Toen had hij er niet zo'n zin in of zo. En ondanks dat 'ie hetzelfde verteld (want het komt grofweg eigenlijk bijna altijd wel op hetzelfde neer), legt hij er daar minder zijn hart in.

Die andere had ik al eens gezien, maar erg goed weer ja. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik stuitte een uurtje geleden op dit filmpje:


Nooit eerder van deze Matt Kahn gehoord, maar dit is zeer indrukwekkend. Ook heel erg anders dan veel andere (meer conventionele) video's over non-dualiteit. Erg verfrissend en ook grappig gebracht. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deze man is zooooo goed!! Ook een compleet originele (dacht ik...) manier van benadering, met zijn handgebaren. Tenminste, ik heb dat nog nooit eerder zo gezien. Hij leidt je bewustzijn eigenlijk vanuit je hoofd, terug je lichaam in. Echt heel bijzonder!

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Volgens mij zitten wij ook wel op 1 lijn wat bereft non-dualiteit. Dat gevoel van egoloosheid aan de psychedelica is ook niet te ontkennen, het integreren in je dagelijks is echter een stuk lastiger.

Goede reis Mindless! Ben benieuwd naar je ervaring.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."