Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

Zijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

116 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Cerberus zei:
Ik herken dit thema wel van uit de moeilijke momenten in mijn trips. Mag ik weten hoe je daar mee omgegaan hebt / hoe je dat opgelost hebt? Want ik heb recent de indruk dat die ideeën ook in mijn nuchtere staat overdag mijn gedachten binnenglippen. Alsof mijn onderbewustzijn er sinds die trips zonder dat ik er veel van weet mee bezig is, en als ik eens kopzorgen heb zoals de laatste tijd, mijn onderbewustzijn er van gebruik maakt deze gedachten ook naar de voorgrond te brengen. En dan worden mijn zorgen erger.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zozeer zeggen dat ik het 'opgelost' heb. Elke keer als ik een dergelijke ervaring heb, dan komen dezelfde angsten wel weer boven in een of andere vorm. Maar het is voornamelijk dan (tijdens een ego-oplossing in een trip) dat het extreem confronterend wordt. Normaal is het er ook wel, maar is het relatief makkelijk om het te accepteren of om mezelf er van af te leiden. Ik denk serieus dat alle afleiding die mensen zoeken, uiteindelijk terug te leiden is naar het voelen van dat existentiële alleen zijn. Dit doet me trouwens heel erg denken aan dit filmpje:



En wat Louis C.K. zegt: het voelen van die leegte, die pijn, dat verdriet, dat is wat echt helpt. Maar het zijn lagen op lagen op lagen. En dat moet allemaal gevoeld worden.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Martinus zei:
Ik denk dat bij mij de verwarring legt omdat ik mezelf misschien niet zo heel bewust ben van waar de grens tussen mijn ego en mijn ware zelf legt.
Klik om te vergroten...
Om dat bij jezelf te zien is ook bijzonder moeilijk. Het is veel makkelijker om het bij een ander te zien. Het ego kent allerlei trucs om je voor de gek te houden. Wat ook niet meehelpt is dat het ego het eerste is waar je je van bewust bent in het dagelijkse leven. En als je niet weet dat er onder die buitenste laag een andere laag ligt, dat het niet hetzelfde ding is, komt identificatie met dat ego. Mediteren in dit opzicht is erg bruikbaar. Of wandelen in de natuur oid. Sommige mensen krijgen onder de douche de beste ingevingen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik denk serieus dat alle afleiding die mensen zoeken, uiteindelijk terug te leiden is naar het voelen van dat existentiële alleen zijn.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Ik denk dat het mobieltje de moderne versie van een sigaret is :wink:
De mens is een neurotisch wezen dat constant op de vlucht is voor zichzelf.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Imo kun je je veel beter daarop richten dan op hogere doseringen. High doses zorgen in mijn ogen sneller voor verwarring, dan vrij zijn van je ego. En als het wel voor ego-oplossing zorgt, dan gebeurd dit vaak gepaard met veel verwarring.
Klik om te vergroten...
True. Wanneer je net tegen die treshhold aan zit, dat gebied waar jij vaak vertoefd hebt, kom je in een enorme strijd met een ego, dat mogelijk een ware doodstrijd met je voert. Lijkt me niet fijn. Lijkt me ook vermoeiend. Lijkt me zelfs onvoorstelbaar heftig, kan me er niet eens een voorstelling van maken. Kan je dan nog genieten voorbij het ego?

Ik denk dat normale dosering fijner is. Of een middel zoals Bufo Alvarius (of evt via extreme dosering zoals genoemt in dat artikel hierboven- maar dat kan ik niet uit eerste hand bevestigen), welke je meteen ver voorbij die treshhold brengt, waar het ego helemaal weg is en je in direct contact staat met de naakte waarheid. Soms is directe strijd met een sterke tegenstander niet wat je wil :) Beter om jezelf in één keer in een gebied te droppen waar je vanuit dat gebied het ego indirect vernietigt via kosmische liefde.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Naja ik zit hier hard vind het wel een interessant onderwerp om over na te denken.
Ik heb wel in mijn leven meerdere mensen gekend die last hadden van psychoses en het is voor mij altijd een mysterie hoe en waarom dat gebeurt.
Klik om te vergroten...

Een psychose krijgen is iets. Wat in wezen bij tamelijk veel mensen een keertje vóórkomt.
En vrijwel altijd blijft het bij één keer.
Sommige mensen hebben pech, zij krijgen vaker, en langdurige psychoses, men spreekt dan van een ziekte. Een hersenziekte.
Psychoses kunnen werkelijk afschuwelijk zijn voor diegenen, die ze krijgen.
Eén aantal kenmerken zijn hetzelfde, namelijk:
Extreme achterdocht
Het idee, dat hun eten wordt vergiftigd
Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat zij Jezus zijn, of zelfs God zelf,
En men heeft vaak " stemmen" in het hoofd.
Sommige mensen zijn echt volkomen van het padje, en moeten worden opgenomen.
Ter bescherming van anderen, maar ook zichzelf.
Sommige psychoses duren lang.
Sommige mensen krijgen deze regelmatig terug.
Ik heb ooit een meisje gekend, dat zwaar misbruikt was door een stiefbroer van haar, en dit 5 jaar of 6 jaar lang.
Zij kreeg regelmatig psychose verschijnselen, het meest rare vond ik dat zij me ooit vertelde dat zij een volwaardige relatie had met een.....cd speler.
Ja, jullie lezen het goed.
Eén cd speler! Deze had zij niet meer in huis, hij stond in bewaring bij haar begeleider, waar zij regelmatig een gesprek mee had.
Zij was een keer bij mij op bezoek en ik had toen nog zo'n ding bij mij staan.
Zij zag hem, die cd speler, ging ernaar toe, en deed de lade open.
Zij legde haar kin op die lade en raakte ahw in trance.
Enkele minuten.
Zij deed de lade dicht, en zei tegen mij:
Hij is bang, bang voor me en hij wil niet met mij mee...
Tsja, wat moet je hier nu mee, nietwaar....
Ik heb haar na deze keer nooit meer gesproken. Nooit meer gezien.
Typisch, nietwaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
שמש zei:
True. Wanneer je net tegen die treshhold aan zit, dat gebied waar jij vaak vertoefd hebt, kom je in een enorme strijd met een ego, dat mogelijk een ware doodstrijd met je voert. Lijkt me niet fijn. Lijkt me ook vermoeiend. Lijkt me zelfs onvoorstelbaar heftig, kan me er niet eens een voorstelling van maken. Kan je dan nog genieten voorbij het ego?
Klik om te vergroten...
Genieten voorbij het ego?

Als je goede training hebt met meditatie hoeft het niet per se een doodstrijd te zijn. Dan blijf je goed geaard in jezelf en zie je je gedachten houvast proberen te krijgen en daarin falen, terwijl jij onveranderlijk je onpartijdige zelf blijft. Zeker als je een voldoende hoge dosering van een sterk psychedelicum hebt genomen en je aandacht goed gefixeerd blijft op jezelf kun je mogelijk heel snel "doorbreken". Soms was het eerder een kwestie van seconden dan minuten. Maar je geest kent al je zwaktes (omdat het jou is) en zal die gebruiken, áls je ernaar luistert. En dan kan het mogelijk een doodstrijd worden. Daarom is stabiele meditatie nogal belangrijk denk ik, op zijn zachtst gezegd.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Genieten voorbij het ego?
Klik om te vergroten...
Vroeg dit me af.
Mindless zei:
Als je goede training hebt met meditatie hoeft het niet per se een doodstrijd te zijn. Dan blijf je goed geaard in jezelf en zie je je gedachten houvast proberen te krijgen en daarin falen, terwijl jij onveranderlijk je onpartijdige zelf blijft. Zeker als je een voldoende hoge dosering van een sterk psychedelicum hebt genomen en je aandacht goed gefixeerd blijft op jezelf kun je mogelijk heel snel "doorbreken". Soms was het eerder een kwestie van seconden dan minuten. Maar je geest kent al je zwaktes (omdat het jou is) en zal die gebruiken, áls je ernaar luistert. En dan kan het mogelijk een doodstrijd worden. Daarom is stabiele meditatie nogal belangrijk denk ik, op zijn zachtst gezegd.
Klik om te vergroten...
Akkoord. Ik dacht dat je zei dat je moeilijke momenten had. Dan valt het allemaal nog goed mee.
Voor mijzelf had ik juist wel moeilijke momenten tijdens de come down, in de fase dat het ego terugkeerde. Het werd ineens zeer duidelijk met welke zaken ik issues heb, aangezien dit het eerste was waar ik mij bewust van werd. Zeer verhelderend.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
O ik heb mo......

In theorie hoeft een ego oplossing niet gepaard te gaan met een grote worsteling als je het juiste standpunt aanneemt.
In de.....
Klik om te vergroten...

Deze uitspraak, dit vind ik er eentje, die van de Dalai Lama ( in diepe trance verkerende!)
Zelf afkomstig had kunnen zijn.
Dit is werkelijk het summum! Zo ontzettend goed!
Deze had ik 35 jaren terug eens moeten kunnen toepassen, in de situatie waarin ik toen verkeerde.
Dat had mij onnoemelijk veel ellende kunnen besparen. Absoluut!
Maar ja. Het verleden, het is passé.
Ik kan er nu niets meer aan veranderen.
Ik kan er wél lering ende vermaeck uithalen.
En dat Zal Ik dan maar doen....
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind meditatie sowieso een beetje een mindfuck.

Ik heb het idee dat ik nooit echt mediteer maar dat ik probeer te mediteren. Het is wel iets wat ik graag zou willen kunnen. Zonder daarbij een drug te hoeven nemen.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Ik vind meditatie sowieso een beetje een mindfuck.

Ik heb het idee dat ik nooit echt mediteer maar dat ik probeer te mediteren. Het is wel iets wat ik graag zou willen kunnen. Zonder daarbij een drug te hoeven nemen.
Klik om te vergroten...
Heb je ook ademhalingstechnieken geprobeerd?

Ik heb toevallig net een sessie gedaan, en dit brengt mij in een psychedelische staat van eigen liefde en verbondenheid met de kosmos. De tijd staat stil en alles wordt energie. Dit is oprecht het lekkerste moment van de dag, ik raad je echt aan om het eens te proberen om hier diep in te gaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Onder invloed van een lichte dosis 2FDCK kun je je zeer goed concentreren op....ademhalen.
Rustig, vanuit de buik, diep ademhalen en je ogen gesloten.
Dit geeft een ongelooflijke innerlijke rust.
Goed leren om op de goede manier te kunnen ademhalen is zooooo ontzettend belangrijk.
Dit weten de Japanners, de Birmeense monniken, Als géén ander.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Martinus zei:
Ik vind meditatie sowieso een beetje een mindfuck.

Ik heb het idee dat ik nooit echt mediteer maar dat ik probeer te mediteren. Het is wel iets wat ik graag zou willen kunnen. Zonder daarbij een drug te hoeven nemen.
Klik om te vergroten...
Het is soms ook gewoon lastig om die knop om te zetten en gewoon te zijn, ipv de hele tijd proberen je gedachten stil te krijgen. In principe is het simpel: stoppen met de aandacht op je gedachten te leggen en in plaats daarvan de aandacht terug te brengen naar 'ik ben'. Maar in de praktijk lijkt dat soms onmogelijk. Ik voel je worsteling daarmee, geloof me...

Wat @Space Criminal zegt helpt hartstikke goed. Wat mij verder soms ook goed helpt zijn guided meditations. Als iemand je begeleidt en zo nu en dan praat, dan is je aandacht daarop gericht, ipv op compulsieve gedachten. En als de spreker goed is, dan leidt hij/zij je steeds terug naar 'ik ben'. Want dat is de "plek" waar je wilt zijn. Ik zal binnenkort wel even een paar goede bij elkaar zoeken en in een topic onderbrengen, zodat meer mensen er wat aan hebben.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Wat mij verder soms ook goed helpt zijn guided meditations. Als iemand je begeleidt en zo nu en dan praat, dan is je aandacht daarop gericht, ipv op compulsieve gedachten. En als de spreker goed is, dan leidt hij/zij je steeds terug naar 'ik ben'. Want dat is de "plek" waar je wilt zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik mee bezig inderdaad. Maar zie je dat nou niet als een soort “cheat” meditatie? Omdat je het dan nog niet helemaal zelf doet?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeelanddude zei:
Daar ben ik mee bezig inderdaad. Maar zie je dat nou niet als een soort “cheat” meditatie? Omdat je het dan nog niet helemaal zelf doet?
Klik om te vergroten...
Nou ja soms heiligen de middelen het doel. :wink:

Hoe langer je doorbrengt in het simpele 'ik ben' bewustzijn, hoe meer je jezelf eraan went "daar" te zijn. Als je dan later zonder begeleiding mediteert, dan ben je al meer gewend om je aandacht daarop te houden.

Ik denk niet dat we te strikt op onszelf moeten zijn qua correcte methoden en dergelijke. Zolang we maar meer meditatief worden. :)
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik denk niet dat we te strikt op onszelf moeten zijn qua correcte methoden en dergelijke. Zolang we maar meer meditatief worden.
Klik om te vergroten...
@Zeelanddude
Ik hou zelf van Transcendente meditatie. Hierbij spreek je repetitief een onzinwoord uit in gedachten. Dit is een zelfgekozen woord, zonder enige betekenis. Je herhaalt dit woord gedurende 10 minuten tot een half uur in gedachten, terwijl je ontspannen zit. Dit mag ook op een keukenstoel of in je auto zijn (niet tijdens het rijden!!). Op een bepaald moment wordt het woord steeds abstracter en leidt het je naar geestelijke abstractie. Dit is de meditatieve geest.

Verder vind ik Yoga Nidra prettig. Dit is guided meditation. De truuk is zo diep mogelijk te gaan, zonder in slaap te vallen. Je komt dan in een droomachtige staat terecht. Een halfslaap waaruit je soms opschrikt en realiseert dat je ineens heel diep zat.

Verder: Pranayama. Ademmeditatie.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Legio Patria Nostra zei:
Deze uitspraak, dit vind ik er eentje, die van de Dalai Lama ( in diepe trance verkerende!)
Zelf afkomstig had kunnen zijn.
Dit is werkelijk het summum! Zo ontzettend goed!
Deze had ik 35 jaren terug eens moeten kunnen toepassen, in de situatie waarin ik toen verkeerde.
Dat had mij onnoemelijk veel ellende kunnen besparen. Absoluut!
Maar ja. Het verleden, het is passé.
Ik kan er nu niets meer aan veranderen.
Ik kan er wél lering ende vermaeck uithalen.
En dat Zal Ik dan maar doen....
Klik om te vergroten...
Ik meen ergens een uitspraak van de dalai Lama te hebben gelezen dat hij zichzelf verre van verlicht voelt. Volgens mij mediteert hij ook relatief weinig. Althans, ik meen mij te herinneren dat hij zei dat hij er te weinig tijd voor had. De Dalai Lama heeft beslist kwaliteiten maar is ook een heel nuchter persoon en volgens mij is dat de meest gezonde manier om met dit soort zaken om te gaan.

Zaken als persoonlijke transformatie wordt gelukkig steeds normaler in meerdere lagen van de bevolking. Het heeft mij positief verbaasd dat zelfs in tijdschriften/websites welke bedoeld zijn voor business/economie-gerelateerde zaken er af en toe artikelen verschijnen over DMT, paddenstoelen, ayahuasca, etc. Ik juich dit enorm toe. In de wetenschap is het eindelijk ook weer toegestaan om therapieën te geven met gebruik van entheogene middelen.

Andersom is er onder drugsgebruikers steeds meer het inzicht dat bepaalde middelen (psychedelica of entheogene middelen) uitstekend geschikt zijn voor persoonlijke transformatie. Veel drugsgebruikers zijn ooit begonnen met gebruiken vanuit een diepe behoefte tot connectie met 'iets groters dan henzelf'. Kosmische connectie. Spirituele connectie, you name it.
Ik ben dan ook heel benieuwd naar wat DF'ers nu eigenlijk tegenkomen in zichzelf (misschien per ongeluk of zijdelings) wanneer ze psychedelica gebruiken (of zelfs andere middelen, alhoewel niet alles zich daar even goed voor leent).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Van psychedelica k aan ik zeggen, dat deze heel interessant zijn voor een zelfstudie.
Eén blijkbaar jezelf, ahw door de ogen van een ander bezien.
En ook is het interessant om bepaalde problemen te kunnen analyseren. En: op te kunnen lossen.
Eén voorbeeld hiervan is gisteren aan de orde geweest, en wel dit:
Hoe krijg ik de gemalen koffie poeder uit een pondspak zonder te morsen in een bewaarblik gedeponeerd, want heel vaak lukt dit dus niet.
Onder invloed verkerende van een beetje 2FDCK was dit een zeer interessant vraagstuk geworden, herkennen ook tevens meditatieve momenten tijdens het bedenken van een oplossing vereiste.
En dan sta je dus een half uur te klooien met dat pak en blik.
Uiteindelijk is daar een opeenvolging van handelingen uitgedistilleerd, die waarachtig geleid heeft, tot het vullen van dat verdomde blik met de koffie poeder z o n d e r da daarbij te morsen!
Alleen dan komt meteen het volgende probleem om de hoek kijken.
En dat is:
Hoe onthoud ik deze langdurig procedure!
Ergo:
Er is een nieuwe bestudering benodigd, met Alles erop en eraan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."