Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

Zijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

116 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik moet zeggen dat: lab hersentjes iets is, waarvan ik zelf nog nooit gehoord heb, jammer genoeg gaat het onderwerp van dat pan gebeuren ver boven mijn pet..
Bestaat dit, hersentjes in een laboratorium?
Met welk doel?
Het idee, dat alles een ziel heeft? Alles?
Doet me denken aan prinses Irene, die met bomen sprak...
Ik geloof hier niet in.
Thats for shure.
Ik ga wel deze geloofswijze eens proberen te lezen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
שמש zei:
Ah, nu is het me meer duidelijk wat je opvatting is.

Maar in die gedachte geldt toch ook dat bewustzijn -mogelijk- zijn weg kan vinden naar de lab-hersentjes? Zelfs al zou dat bewustzijn misschien minimaal zijn.
Klik om te vergroten...
Maar bewustzijn heeft in ons ook nooit écht een weg gevonden naar onze hersenen. Bewustzijn is altijd alleen bewust van bewustzijn, afgekort: bewustzijn (the name says it all). In dat bewustzijn verschijnen '(body-)minds'. Maar het zijn nooit die minds die bewust zijn. Minds zijn (gedachte-)patronen, scripts, programma's. "Dingen" die verschijnen in bewustzijn.

שמש zei:
Ik hang zelf trouwens geen enkele filosofie aan. Ik ben meer iemand die observeert en (soms) ondergaat. Het bewustzijn is voor mij een dermate ongrijpbaar iets dat ik me er niet aan waag er een allesomvattende theorie aan vast te maken.. Ik vind het wel interessant om verschillende denkwijzen tot me te nemen, maar hou in principe alle mogelijkheden open. Natuurlijk voel ik wel meer affiniteit bij de ene theorie dan de andere. Ervaring is natuurlijk iets anders- Bewustzijn kan je voelen. Maar in die gedachte lijkt het mij dat minihersentjes in een lab ook een (mini) bewustzijn kunnen hebben/ervaren. En wie zegt dat dit bewustzijn niet vergroot kan worden door fysieke stimulatie door het te voeden met bepaalde stofjes als DMT...
Klik om te vergroten...
Die opvatting verraadt dat jij denkt dat het jij: 'het lichaam' (de body-mind) is, dat bewust is. Als je denkt dat jij als het lichaam bewust bent, zie je een wereld vol met andere 'body-minds'. Als je weet dat het jij 'bewustzijn' is, die bewust is, zie je overal alleen bewustzijn. Bewustzijn dat weliswaar een vorm aanneemt, maar het zijn niet die vormen die bewustzijn hebben. Het is bewustzijn dat (tijdelijk) vormen heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet beweren dat ik zelf ook niet vaak op die manier kijk. Het wisselt, het is een oude gewoonte om toch weer te denken dat het het lichaam is, dat bewust is. Maar keer je terug naar je directe ervaring en stel je daar een existentiële vraag over, dan krijg je elke keer het (niet-conceptuele) antwoord dat het bewustzijn is dat bewust is.

Bewustzijn lijkt een ongrijpbaar iets, omdat we ervaring opdelen in A: de (materiële) wereld en B: bewustzijn. Maar de wereld ís bewustzijn. Bewustzijn is heel erg tastbaar. In feite, het is het enige waar we mee in aanraking komen...

Als je geïnteresseerd bent in je eigen directe ervaring, dan kan niet anders geconcludeerd worden dan dat bewustzijn fundamenteel is. Geen bewustzijn = geen ervaring. Maar het is niet dat bewustzijn bewust is ván ervaring. Zelfs dat al is dualisme gecreëerd door gedachten. Ervaring ís bewustzijn. Zowel de geest (mind) als de wereld (matter/materie) is gemaakt van bewustzijn. Bewustzijn is het eigenlijke "spul" waar alles van gemaakt is.

Je kunt ervoor kiezen om alle mogelijkheden open te houden, maar dat is een blijven zweven in de geest, in concepten. (en ik ben degene met Zweefkees bij mijn naam :tearsofjoy:) Maar als je wilt weten waar je directe ervaring uit bestaat, dan kun je dat te weten komen in de vorm van een niet-conceptueel antwoord: ervaring is gemaakt van bewustzijn, ervaring is gemaakt van het "spul" dat jij bent.

שמש zei:
Het is jammer dat de minihersentjes geen lippen, stemband en tong hebben. Want dan zouden we het van henzelf kunnen vernemen.
Maar dat is denk ik net een brug te ver voor de wetenschap :tonguewink:
Klik om te vergroten...
En wat zou zich dan bewust zijn van deze sprekende minihersentjes?


Legio Patria Nostra zei:
Ik moet zeggen dat: lab hersentjes iets is, waarvan ik zelf nog nooit gehoord heb, jammer genoeg gaat het onderwerp van dat pan gebeuren ver boven mijn pet..
Bestaat dit, hersentjes in een laboratorium?
Met welk doel?
Het idee, dat alles een ziel heeft? Alles?
Doet me denken aan prinses Irene, die met bomen sprak...
Ik geloof hier niet in.
Thats for shure.
Ik ga wel deze geloofswijze eens proberen te lezen...
Klik om te vergroten...
Het is niet zo'n heel moeilijk concept om te begrijpen. Om te vergelijken plaats ik eerst even de definitie van materialisme en dan van panpsychisme.

- Je hebt materialisme. Dit is de opvatting dat er een '(buiten-)wereld' is, gemaakt van materie. Dit is een onafhankelijke wereld van vorm, die vermoedt wordt te bestaan buiten ons eigen bewustzijn. (Ook al is deze nog nooit buiten het eigen bewustzijn gezien, door niemand, ooit.) In deze materiële wereld zijn er wezens waarvan gezegd wordt dat ze een bewustzijn 'hebben', zoals wij mensen en ook dieren. (Ondanks dat dit geclaimd wordt, is er nog nooit een zogenaamd 'bewustzijn' gevonden in een materieel lichaam. Toch blijven we spreken van het 'hebben' van een bewustzijn.) Maar los van deze uitzonderingen (mensen/dieren) wordt aangenomen dat de wereld bestaat uit zogenaamde materie: levenloos/zielloos onbewust materiaal.

- Dan is er nu het concept van panpsychisme. In de basis is er hier dezelfde materiële wereld als in het materialisme, maar in plaats van dat alleen mensen en dieren een bewustzijn 'hebben', wordt er in deze filosofie gesteld dat alle materie een bewustzijn 'heeft'. Dus ook planten, mineralen, etc.

Mijn reactie op beide is: mensen, dieren, planten, mineralen hebben geen bewustzijn. Het is precies andersom: bewustzijn heeft mensen, dieren, planten, mineralen. Het is materialisme als geloof dat ons op een kromme manier doet nadenken. Eerst creëert de geest (gedachten) een mentale wereld en dan wordt dat geprojecteerd over onze directe ervaring van perceptie (zien, horen, voelen, ruiken, proeven) heen. Vervolgens gaat diezelfde geest vragen stellen over de wereld die het zelf gecreëerd heeft... Het is als een spin die in zijn eigen web gaat leven en er vervolgens in verstrikt raakt. (vergeten wie dat zei, dus kan geen credits geven...)
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Maar bewustzijn heeft in ons ook nooit écht een weg gevonden naar onze hersenen. Bewustzijn is altijd alleen bewust van bewustzijn, afgekort: bewustzijn (the name says it all). In dat bewustzijn verschijnen '(body-)minds'. Maar het zijn nooit die minds die bewust zijn. Minds zijn (gedachte-)patronen, scripts, programma's. "Dingen" die verschijnen in bewustzijn.


Die opvatting verraadt dat jij denkt dat het jij: 'het lichaam' (de body-mind) is, dat bewust is. Als je denkt dat jij als het lichaam bewust bent, zie je een wereld vol met andere 'body-minds'. Als je weet dat het jij 'bewustzijn' is, die bewust is, zie je overal alleen bewustzijn. Bewustzijn dat weliswaar een vorm aanneemt, maar het zijn niet die vormen die bewustzijn hebben. Het is bewustzijn dat (tijdelijk) vormen heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet beweren dat ik zelf ook niet vaak op die manier kijk. Het wisselt, het is een oude gewoonte om toch weer te denken dat het het lichaam is, dat bewust is. Maar keer je terug naar je directe ervaring en stel je daar een existentiële vraag over, dan krijg je elke keer het (niet-conceptuele) antwoord dat het bewustzijn is dat bewust is.

Bewustzijn lijkt een ongrijpbaar iets, omdat we ervaring opdelen in A: de (materiële) wereld en B: bewustzijn. Maar de wereld ís bewustzijn. Bewustzijn is heel erg tastbaar. In feite, het is het enige waar we mee in aanraking komen...

Als je geïnteresseerd bent in je eigen directe ervaring, dan kan niet anders geconcludeerd worden dan dat bewustzijn fundamenteel is. Geen bewustzijn = geen ervaring. Maar het is niet dat bewustzijn bewust is ván ervaring. Zelfs dat al is dualisme gecreëerd door gedachten. Ervaring ís bewustzijn. Zowel de geest (mind) als de wereld (matter/materie) is gemaakt van bewustzijn. Bewustzijn is het eigenlijke "spul" waar alles van gemaakt is.

Je kunt ervoor kiezen om alle mogelijkheden open te houden, maar dat is een blijven zweven in de geest, in concepten. (en ik ben degene met Zweefkees bij mijn naam :tearsofjoy:) Maar als je wilt weten waar je directe ervaring uit bestaat, dan kun je dat te weten komen in de vorm van een niet-conceptueel antwoord: ervaring is gemaakt van bewustzijn, ervaring is gemaakt van het "spul" dat jij bent.


En wat zou zich dan bewust zijn van deze sprekende minihersentjes?



Het is niet zo'n heel moeilijk concept om te begrijpen. Om te vergelijken plaats ik eerst even de definitie van materialisme en dan van panpsychisme.

- Je hebt materialisme. Dit is de opvatting dat er een '(buiten-)wereld' is, gemaakt van materie. Dit is een onafhankelijke wereld van vorm, die vermoedt wordt te bestaan buiten ons eigen bewustzijn. (Ook al is deze nog nooit buiten het eigen bewustzijn gezien, door niemand, ooit.) In deze materiële wereld zijn er wezens waarvan gezegd wordt dat ze een bewustzijn 'hebben', zoals wij mensen en ook dieren. (Ondanks dat dit geclaimd wordt, is er nog nooit een zogenaamd 'bewustzijn' gevonden in een materieel lichaam. Toch blijven we spreken van het 'hebben' van een bewustzijn.) Maar los van deze uitzonderingen (mensen/dieren) wordt aangenomen dat de wereld bestaat uit zogenaamde materie: levenloos/zielloos onbewust materiaal.

- Dan is er nu het concept van panpsychisme. In de basis is er hier dezelfde materiële wereld als in het materialisme, maar in plaats van dat alleen mensen en dieren een bewustzijn 'hebben', wordt er in deze filosofie gesteld dat alle materie een bewustzijn 'heeft'. Dus ook planten, mineralen, etc.

Mijn reactie op beide is: mensen, dieren, planten, mineralen hebben geen bewustzijn. Het is precies andersom: bewustzijn heeft mensen, dieren, planten, mineralen. Het is materialisme als geloof dat ons op een kromme manier doet nadenken. Eerst creëert de geest (gedachten) een mentale wereld en dan wordt dat geprojecteerd over onze directe ervaring van perceptie (zien, horen, voelen, ruiken, proeven) heen. Vervolgens gaat diezelfde geest vragen stellen over de wereld die het zelf gecreëerd heeft... Het is als een spin die in zijn eigen web gaat leven en er vervolgens in verstrikt raakt. (vergeten wie dat zei, dus kan geen credits geven...)
Klik om te vergroten...
Zeer mooi verwoord.
Alhoewel onze opvattingen niet enorm verschillen zie ik bepaalde dingen inderdaad wat anders.
Allereerst denk ik dat bewustzijn er inderdaad is, los van materie. Bewustzijn is echter maar tot bepaalde hoogte begrijpelijk voor een mens. Daarna komt het in hogere gebieden, waar wij stoppen met ervaren. Ik denk dus dat wij met zijn allen, mens, plant, dier, steen, etc. bewustzijn hebben, maar dat de mate waarin we kunnen aanhaken bij dat bewustzijn afhankelijk is van onze eigen frequentie. Je resoneert, trilt met iets mee van dezelfde trilling. Een steen trilt op een andere frequentie (in het universum) dan een dier.
Ik geloof dus wel degelijk dat er een bewustzijn is buiten ons om. Maar dat wij slechts een fractie daarvan kunnen begrijpen; datgene wat ligt in ons eigen trillingsgebied. Daarna stopt onze ervaring ervan. Onze ervaring verdwijnt letterlijk in het niets.

Note: Tijdens een diep kosmische ervaring ervaarde ik mijzelf en het universum als één, in een stroom van bruisende energie. In mijn bewustzijn was er geen ego, geen lichaam, geen aardse omgeving, geen tijd. Maar het was er allemaal wel. Iedereen in mijn directe omgeving zag mijn lichaam en ervaarde alle zaken die ik normaal ook ervaarde. Nog sterker, toen ik terugkeerde in mijn ego en in mijn lichaam (etc), was alles er nog exact zoals ik het had achtergelaten. Dit is een simpel bewijs dat dingen kunnen bestaan buiten je eigen ervaringsgebied. Was mijn lichaam echter gestorven, dan was ik voor altijd opgegaan in de energie die ik ook 'ervaren' heb- de staat van zijn vóór de minimale aanwezigheid van het Zelf. De staat waarin je niets ervaart, en waarvan je alleen het bestaan weet (het moment van 'afwezigheid van ervaring') omdat je daarna langzaam terugkeert tot je eigen Zelf. Het afwezigheid van ervaring is onmogelijk te ervaren. Slechts vanuit je ervaring kan je signaleren dat er een moment was dat je geen enkele ervaring had.
Je bent als mens slechts zeer beperkt in staat om op verschillende frequentiegebieden te ervaren. Een mens heeft ook een bepaalde focus nodig om te kunnen ervaren. Het grote bewustzijn, dat buiten ons om ook bestaat kan ik zelf op zijn best omschrijven als energie. Anderen noemen het god.

Ook in de wetenschap is het doorgedrongen dat alles frequentie is, inclusief bewustzijn:

The

Tam Hunt [1], Jonathan SchoolerUniversity of California Santa Barbara Synchronization, harmonization, vibrations, or simply resonance in its most general sense seems to have an integral relationship with consciousness itself. One of the possible “neur
www.authorea.com www.authorea.com

Blijft echter overeind dat ik denk dat ook de minihersentjes trillen op hun eigen frequentie (anders bestond het niet). En dat zij op deze trilling ook meetrillen met dezelfde frequentie van bewustzijn.

Mindless zei:
Die opvatting verraadt dat jij
Klik om te vergroten...
Karma Police!

Mindless zei:
Die opvatting verraadt dat jij denkt dat het jij: 'het lichaam' (de body-mind) is, dat bewust is. Als je denkt dat jij als het lichaam bewust bent, zie je een wereld vol met andere 'body-minds'.
Klik om te vergroten...
Vind dat je mijn opvatting hier een beetje simplificeert.
Mindless zei:
Je kunt ervoor kiezen om alle mogelijkheden open te houden, maar dat is een blijven zweven in de geest, in concepten.
Klik om te vergroten...
Nee, integendeel. Het is de totale acceptatie dat er dingen zijn die 'wij mensjes in ons eigen frequentiegebied' (net als een steen in een ander frequentiegebied) niet kunnen bevatten (namelijk datgene wat er zich buiten ons frequentiegebied afspeelt). Ik kan daar heel goed mee leven. De werkelijkheid willen vatten in een theorie doodt veel andere opties, waardoor je stopt de werkelijkheid te zien zoals ze is. Het is observeren in ervaring en evt conclusies trekken. Echter moet je geen conclusies trekken over iets wat je onmogelijk kan ervaren.
Het is natuurlijk wel goed om over dit soort vraagstukken na te denken. Maar wij mensen kunnen op zijn best vermoedens hebben over deze dingen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat materialisme in mijn optiek en ervaring betekent, is een eigenschap van sommige mensen, die ik als " uiterst onplezierig " beschouw.
Zo was een nauw familie lid met deze eigenschap behept.
Deze eigenschap manifesteerde zich in het navolgende, uiterst nare gedrag :
Graai en snaai zoveel mogelijk spullen, materiaal zogezegd, van je naaste mensen, familieleden niet uitgezonderd, van hen af, en maak dit tot jouw eigendom.
Het leek goddome ons kabinet Rutte wel...

Zo heeft dit individu van mij geld, en gereedschappen gesnatst, gebietst met een ander woord omschreven.
Daarbij had deze persoon ook nog eens een zeer egoïstische instelling.
Eerst kom ik, daarna pas alle anderen was zijn lijfspreuk...Dit zegt wel genoeg!

Ik heb nog nooit iemand meegemaakt met deze beide eigenschappen in één persoonlijkheid. Nee.

Dit is dus materialisme in een andere jas.

Hierboven las ik zojuist, dat er sprake was van iemand, die in een diepe kosmische ervaring is geweest.

Zou je hier iets meer over kunnen zeggen?

Was dit onder invloed verkerende van een drug, zo ja, welke?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
Was dit onder invloed verkerende van een drug, zo ja, welke?
Klik om te vergroten...
Dat was na het gebruik van Bufo Alvarius. Het gif van een pad, welke de natuurlijke vorm van 5meO-DMT bevat (en oa Bufotenine). Bufo is het meest krachtige entheogeen wat ons momenteel bekend is.
Ik nam het tijdens een ceremonie, onder begeleiding van een sjamaan. Deze ceremonie schept een zeer respectvolle en veilige omgeving, welke echt essentieel is voor het op een verantwoorde manier tot je nemen van dit middel, welke werkelijk de kosmos voor je opent. Ik ben zelf erg tegen het gebruik van de synthetische (RC) 5meO-DMT en het op eigen houtje nemen van zo'n sterk middel, omdat het kan leiden tot ernstige trauma's of zelfs de dood.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legio Patria Nostra zei:
Maar, Van vele middelen bestaan er grote risico's, met de dood als risico...
Klik om te vergroten...
Akkoord, maar als het even niet hoeft, leef ik graag nog een tijdje :)
Legio Patria Nostra zei:
Hoe lang duurde deze ervaring?
Klik om te vergroten...
Tussen de 15-45 minuten. Ik zat er zelf lang in (zo'n 45 minuten hoorde ik van anderen bij de ceremonie) en had ook zeer veel moeite terug te keren in mijn eigen lichaam. Ik ben zeer geaard van mijzelf, maar ook zeer gevoelig. De sjamaan was op een bepaald moment zwaar op mijn lichaam aan het drukken omdat ik steeds terugschoot in de kosmos. Ik was zo slap als een vaatdoek en het heeft me daarna nog zeker een uur gekost voordat ik weer goed terug was in mijn lichaam.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
שמש zei:
Zeer mooi verwoord.
Alhoewel onze opvattingen niet enorm verschillen zie ik bepaalde dingen inderdaad wat anders.
Allereerst denk ik dat bewustzijn er inderdaad is, los van materie. Bewustzijn is echter maar tot bepaalde hoogte begrijpelijk voor een mens. Daarna komt het in hogere gebieden, waar wij stoppen met ervaren. Ik denk dus dat wij met zijn allen, mens, plant, dier, steen, etc. bewustzijn hebben, maar dat de mate waarin we kunnen aanhaken bij dat bewustzijn afhankelijk is van onze eigen frequentie. Je resoneert, trilt met iets mee van dezelfde trilling. Een steen trilt op een andere frequentie (in het universum) dan een dier.
Ik geloof dus wel degelijk dat er een bewustzijn is buiten ons om. Maar dat wij slechts een fractie daarvan kunnen begrijpen; datgene wat ligt in ons eigen trillingsgebied. Daarna stopt onze ervaring ervan. Onze ervaring verdwijnt letterlijk in het niets.
Klik om te vergroten...
Dit bedoel ik met de hardnekkigheid van materialisme. We blijven terugkomen naar het geloof dat we een body-mind (mens in ons geval) zijn. Maar we zijn geen mens. We zijn bewustzijn, welke een menselijke ervaring heeft. En dat bewustzijn is niet gelimiteerd in het kennen van zichzelf. Sterker nog: bewustzijn kent zichzelf per definitie: bewust-zijn. Het is een zijn dat bewust is. Bewust van wat? Van zijn...

Maar inderdaad, bewustzijn kan trillen op verschillende frequenties. Maar het is niet dat omdat wij een mens "zijn" wij gelimiteerd zijn tot bepaalde frequenties. Wij zijn immers geen mens. Wij hebben een menselijke ervaring. Je denkt dat je een mens bent tijdens gedachte 1, je denkt dat je een mens bent tijdens gedachte 2. Maar was je een mens tussen gedachte 1 en 2? Dat we gelimiteerd lijken te zijn in frequentie, komt omdat we ons geïdentificeerd hebben met het lichaam. Maar wat is de werkelijkheid van het lichaam, los van de zintuiglijke waarneming? Het enige dat we kennen van het lichaam, ervaren we door onze zintuigen. En zintuiglijke informatie is geestelijk, niet materieel. De geest is gelimiteerd, bewustzijn zelf niet. Als je enkel de positie van bewustzijn aanneemt (wat je al bent) en daar in volhardt, zonder terug te vallen in luisteren naar gedachten, dan begin je automatisch te stijgen in frequentie en dan zie je inderdaad steeds meer en meer. Een krachtig psychedelicum kan je mogelijk tijdelijk naar een hele hoge frequentie van bewustzijn forceren. Maar het is niet dat bewustzijn daar échter is. Het trilt alleen sneller. In de diepste depressie waarin bewustzijn een zeer lage frequentie heeft, is er exact hetzelfde "spul" aanwezig: bewustzijn.

שמש zei:
Note: Tijdens een diep kosmische ervaring ervaarde ik mijzelf en het universum als één, in een stroom van bruisende energie. In mijn bewustzijn was er geen ego, geen lichaam, geen aardse omgeving, geen tijd. Maar het was er allemaal wel. Iedereen in mijn directe omgeving zag mijn lichaam en ervaarde alle zaken die ik normaal ook ervaarde. Nog sterker, toen ik terugkeerde in mijn ego en in mijn lichaam (etc), was alles er nog exact zoals ik het had achtergelaten. Dit is een simpel bewijs dat dingen kunnen bestaan buiten je eigen ervaringsgebied.
Klik om te vergroten...
Maar "dingen" zijn er pas voor ons, nadat er eerst bewustzijn is. Wat je aangeeft lijkt te impliceren dat er een gedeelde onafhankelijke wereld is, maar daar is geen sluitend bewijs voor. Voor hetzelfde wordt de wereld in real-time door ons geprojecteerd en is het niet de wereld die ons verbindt, maar bewustzijn. Als hetzelfde bewustzijn door ons allen gedeeld wordt, zou dat de reden kunnen zijn waarom we dezelfde wereld lijken te ervaren. Kan het zijn dat er niet 1 wereld en 7,7 miljard bewustzijnen zijn (om even alleen mensen te tellen), maar 1 bewustzijn en 7,7 miljard werelden(?) Een 'mind' gedefinieerd in de brede zin als gedachten+perceptie, is toch eigenlijk ook een wereld? Maar het bewustzijn waar zo'n wereld in verschijnt, waar zijn de grenzen daarvan? Delen we met zijn allen niet exact datzelfde bewustzijn, waarvan er maar 1 is(?) Is het feit dat ik jouw gedachten niet ken, bewijs dat wij niet hetzelfde bewustzijn delen?

Ja, ik geef toe, er is ook geen bewijs voor het 1 bewustzijn, 7,7 miljard werelden model. Maar als je kijkt naar je eigen directe ervaring en daar je antwoorden uithaalt, in plaats van wat gedachten zegt, dan zie je dat dit model veel logischer is. Veel beter aansluit bij onze daadwerkelijke ervaring. En dat is niet iets dat je hoeft te geloven, maar wat je voor jezelf ervaart.

שמש zei:
Was mijn lichaam echter gestorven, dan was ik voor altijd opgegaan in de energie die ik ook 'ervaren' heb- de staat van zijn vóór de minimale aanwezigheid van het Zelf. De staat waarin je niets ervaart, en waarvan je alleen het bestaan weet (het moment van 'afwezigheid van ervaring') omdat je daarna langzaam terugkeert tot je eigen Zelf. Het afwezigheid van ervaring is onmogelijk te ervaren. Slechts vanuit je ervaring kan je signaleren dat er een moment was dat je geen enkele ervaring had.
Je bent als mens slechts zeer beperkt in staat om op verschillende frequentiegebieden te ervaren. Een mens heeft ook een bepaalde focus nodig om te kunnen ervaren. Het grote bewustzijn, dat buiten ons om ook bestaat kan ik zelf op zijn best omschrijven als energie. Anderen noemen het god.
Klik om te vergroten...
Als afwezigheid van ervaring onmogelijk te ervaren is, is het dan wel onze realiteit? Is dit niet een trucje die de geest met ons uithaalt om dat wat we zoeken altijd op een afstand van onszelf te leggen?

שמש zei:
Ook in de wetenschap is het doorgedrongen dat alles frequentie is, inclusief bewustzijn:

The

Tam Hunt [1], Jonathan SchoolerUniversity of California Santa Barbara Synchronization, harmonization, vibrations, or simply resonance in its most general sense seems to have an integral relationship with consciousness itself. One of the possible “neur
www.authorea.com www.authorea.com
Klik om te vergroten...
Dat komt mooi uit voor de wetenschap. Zo kunnen ze mooi doorgaan met hun objectieve zoektocht. :)

Dit is wat ik bedoelde. "Het ding" wordt altijd "daar" geplaatst, nooit "hier". Zowel in tijd als ruimte. Maar is bewustzijn ooit "daar"? Dit is niet onze eigenlijke ervaring. Bewustzijn is altijd alleen hier, bewustzijn is altijd alleen nu. Alleen wanneer bewustzijn zichzelf vernauwd tot de geest (tot een gedachte) kan het wat anders ervaren dan hier en nu. Maar zelfs die gedachte is altijd alleen maar hier en nu...

שמש zei:
Blijft echter overeind dat ik denk dat ook de minihersentjes trillen op hun eigen frequentie (anders bestond het niet). En dat zij op deze trilling ook meetrillen met dezelfde frequentie van bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Maar wat is dan het "spul" dat trilt? Is dat niet bewustzijn? Is dat niet ons eigen zijn/wezen?

שמש zei:
Karma Police!

Vind dat je mijn opvatting hier een beetje simplificeert.
Klik om te vergroten...
Excuses, ik wou niet beoordelend overkomen. Laat ik het dan niet over jouw ervaring hebben, maar over die van mij:

Wanneer ik denk dat ik als het lichaam bewust ben, dan zie ik om mij heen een wereld. Een wereld bevolkt met andere lichamen/mensen die net als mij ook bewust zijn (of: bewustzijn hebben). De rest van deze wereld is dan 'materie', dat wat niet bewustzijn heeft. Als ik denk dat er mensen en dingen buiten mij zijn, dan verraadt dat per definitie mijn geloof dat ik zelf denk een 'mens' te zijn. Oftewel: een body-mind: een lichaam dat bewust is.

Maar wanneer ik die identificatie met mijn lichaam laat vallen en terugkeer naar pure perceptie, dan zie ik weer dat ik niet het lichaam ben, maar dat wat bewust is ván het lichaam: bewustzijn. Dat wat ik alreeds de hele tijd ben, maar wat ik over het hoofd lijk te zien. Wanneer ik zie dat ik dat bewustzijn ben, zijn er ook geen andere body-minds meer. De zelf en de wereld verschijnen namelijk tegelijk. Als het ene verschijnt, verschijnt het andere ook. Als het ene verdwijnt, verdwijnt het andere ook. Maar als beide dus verdwijnen, blijven we alsnog over als dat wat is. En dat wat is, is bewust. En door bewust te zijn van dat wat is, ontstaat de ervaring van gelukzaligheid, wat het stoppen van de zoektocht (naar de Zelf) is.

שמש zei:
Nee, integendeel. Het is de totale acceptatie dat er dingen zijn die 'wij mensjes in ons eigen frequentiegebied' (net als een steen in een ander frequentiegebied) niet kunnen bevatten (namelijk datgene wat er zich buiten ons frequentiegebied afspeelt). Ik kan daar heel goed mee leven. De werkelijkheid willen vatten in een theorie doodt veel andere opties, waardoor je stopt de werkelijkheid te zien zoals ze is. Het is observeren in ervaring en evt conclusies trekken. Echter moet je geen conclusies trekken over iets wat je onmogelijk kan ervaren.
Klik om te vergroten...
Is dit een theorie voor jou?

Wederom, waarom kun jij bewustzijn niet ervaren? Als je bewustzijn bént, hoe kun je dan niet bewustzijn ervaren?

Ik hoop dat ik niet al té betweterig overkom de hele tijd, maar ben bang dat dat vrijwel niet te voorkomen is. Voor mij is dit allemaal geen theorie. (Niet dat ik wil impliceren dat anderen niet in de praktijk de realiteit van bewustzijn ervaren. Iedereen ervaart dit, maar de meesten kijken er overheen.) Tussen twee gedachten ís de ervaring van bewust zijn van bewustzijn. Wanneer we denken dat de wereld 'iets' is, zullen we bewustzijn ervaren als 'niets'. Maar wanneer er een tijdelijke 'suspension of disbelief' is en we enkel de aandacht geven aan dat tussen gedachten, (zelfs in gedachten, maar laten we het niet te ingewikkeld maken...) dan zien we op een gegeven moment dat dat is wat wij zelf zijn. En dan is het geen theorie meer. Door bewust dát te zijn, wordt de aard van dát meer en meer getoond aan dát zelf.

Ik raad je (en ieder ander met interesse) écht aan naar Rupert Spira te gaan luisteren. Hij legt dit alles op meesterlijke wijze uit, zodat je voor jezelf kan zien dat dit werkelijk onze ervaring is en niet slechts 1 van de vele mogelijkheden. Het principe is zó extreem simpel, dat we er overheen kijken. En dan staat daar altijd het verstand weer klaar om in plaats van die directe perceptie ons weer een fantasiewereld in te lokken.

Bedankt voor je geduld met me...


Legio Patria Nostra zei:
Wat materialisme in mijn optiek en ervaring betekent, is een eigenschap van sommige mensen, die ik als " uiterst onplezierig " beschouw.
Zo was een nauw familie lid met deze eigenschap behept.
Deze eigenschap manifesteerde zich in het navolgende, uiterst nare gedrag :
Graai en snaai zoveel mogelijk spullen, materiaal zogezegd, van je naaste mensen, familieleden niet uitgezonderd, van hen af, en maak dit tot jouw eigendom.
Het leek goddome ons kabinet Rutte wel...
Klik om te vergroten...
Het is wat jammer dat de term 'materialisme' voor twee verschillende dingen wordt gebruikt. Het is op zich al lastig genoeg om over na te denken. Dezelfde term voor verschillende dingen maakt het er niet makkelijker op...

Maar dat soort materialisme had ik het dus niet over. Ik had het over materialisme als in: het geloof in een wereld gemaakt van 'materie'.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat begrijp ik natuurlijk.
Ik heb het hier genoemd, omdat idd deze benaming een meerdere betekenis heeft, en die ik beschreven heb is er eentje, die door heel veel mensen gebruikt en bekend is.
Helaas ten nadele bekend
In jouw zienswijze, heeft dit woord een totaal andere betekenis.
Eén veel grotere.
Door de betekenis die ik hier heb neergeschreven heeft jouw woord, plus jouw betekenis, vrijwel direct een negatieve klank en dat is uiterst jammer.
Ik denk dat het toch goed is, dat ik dit hier even benoem.
Uiteraardheb ik liever met die van jou van doen, alhoewel de visie van jou voor mij te ver de diepte in gaat...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Legio Patria Nostra zei:
Uiteraardheb ik liever met die van jou van doen, alhoewel de visie van jou voor mij te ver de diepte in gaat...
Klik om te vergroten...
Je kent me inmiddels. Ik gebruik heel veel woorden wanneer het op dit onderwerp aankomt. :wink: Maar dat waar de woorden naar verwijzen is ultiem simpel: slechts dat wat wij zijn. De realiteit die we te allen tijde ervaren.

Het helpt mij soms om via de woorden van een ander (over dit onderwerp) terug te komen naar die simpele realiteit. Dat is denk ik ook (mede) de reden dat ik er zoveel woorden voor gebruik...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Panpsychisme komt nogal raar op me over. Materialisme en idealisme zijn beide logische universumbeelden in mijn ogen, maar panpsychisme klinkt raar want als alles bezield is, waarom zouden wij ons dan als mens voelen? Waarom voelt niet bv iedere atoom apart zichzelf als atoom dan. Als ze zeggen "ieder gebruiksvoorwerp" enz, klinkt alsof ze bepaalde afbakeningen maken die wij als mens maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cerberus zei:
Panpsychisme komt nogal raar op me over. Materialisme en idealisme zijn beide logische universumbeelden in mijn ogen, maar panpsychisme klinkt raar want als alles bezield is, waarom zouden wij ons dan als mens voelen? Waarom voelt niet bv iedere atoom apart zichzelf als atoom dan. Als ze zeggen "ieder gebruiksvoorwerp" enz, klinkt alsof ze bepaalde afbakeningen maken die wij als mens maken.
Klik om te vergroten...
Het is ook raar.

Volgens mij zijn panpsychisme en soortgelijke levensbeschouwingen gewoon een gevolg van het onvermijdelijke ontdekken dat bewustzijn een veel grotere rol speelt dan we dachten en dat materialisme niet meer voldoet als levensbeschouwing. Maar in plaats van fundamenteel de stap te zetten naar een 'bewustzijn is primair' beschouwing, passen mensen liever hun bestaande opvattingen iets aan. Een soort tussenvorm dus. Eigenlijk net niets.

Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, zul je toch ook snappen dat er geen bewustzijn in een mens of dier zit, laat staan in een boom, plant, of steen. Een lokaal bewustzijn is een complete abstractie van het verstand.
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb best wel dikke heling ontvangen tijdens een paddo ceremonie met zo'n ±20 gram gedroogde paddo's, maar ik raad niemand aan om dat op eigen houtje te doen maar onder begeleiding van een goede sjamaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
In enkele diepe trips op 3 meo pcp heb ik ondervonden, dat ik besta uit slechts een entiteit.
Deze blijft steaks over, als de rest van mijn stoffelijke resten in de oven zijn gegaan, en tot stof zijn wedergekeerd.
Deze entiteit Bestaat uit een soort van celkern.
Onvergankelijk . Niet te vernietigen.
Ontzettend sterk, en hard.
Waar deze heengaat, dat weet ik niet precies, alhoewel ik wel een en ander hen kunnen bekijken.
I.i.g. een mooie, rustige omgeving.
Zachte kleuren, en geen pijn oid...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#14
psycel zei:
Ik heb best wel dikke heling ontvangen tijdens een paddo ceremonie met zo'n ±20 gram gedroogde paddo's, maar ik raad niemand aan om dat op eigen houtje te doen maar onder begeleiding van een goede sjamaan.
Klik om te vergroten...

Die hoeveelheid is gigantisch, out of this world. Hield hetgene je ervaarde nog steek? Geen last van "tijdslussen"?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
transformated zei:
@Mindless
Jezus wat kan je het toch mooi verwoorden iedere keer. Ik zei het de vorige keer ook maar je slaat de nagel op de kop.

Ik denk dat hoge dosissen zeker kunnen helen. Het zal aan je karakter liggen hoe je ermee omgaat.
Klik om te vergroten...
Laten we met zijn allen niet vergeten dat het echt niet primair aan de hoogte van dosis ligt. Met hoge dosissen is het haast geen kunst om eventuele strijd aan te gaan. De hoge dosis trips waren bij mij vaak makkelijker EN minder leerzaam dan de trip met een gemiddelde dosis of lager tot zelf 2gr gedroogd bijvoorbeeld.

Edit o shit we zijn al drie pagina verder :flushed:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dank, heel interessant!
Uiteraard, met een ter zake kundige sjamaan. Dit lijkt mij een heel bijzondere ervaring!
Maar, Van vele middelen bestaan er grote risico's, met de dood als risico...
Hoe lang duurde deze ervaring?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
In theorie kun je nuchter samadhi hebben vanuit het niets, dus het lijkt me niet dat er een minimale dosering LSD aan is te wijzen vanaf waar het mogelijk is.

Ik heb wel ego-oplossingen gehad op LSD op normale doseringen, maar was me daarbij nog bewust van mijn omgeving. Dat kwam niet in de buurt van wat ik op psilo op hoge en later ook normale doseringen heb ervaren. Daar was ik compleet weg.
Klik om te vergroten...
Ja ok. Ik heb trouwens ook een ego-oplossing gehad op LSD en dat was slechts op 100mcg. De tijd was weg, maar inderdaad, de omgeving was er gewoon nog. Ik denk dus eigenlijk meer aan een staat die nog verder is- waarbij je enkel energie bent. Eigenlijk gewoon een 5-meO-DMT ervaring, maar dan op hoge dosering LSD of psilo.
Wat ervaarde jij precies tijdens die psilo ego-oplossing? Je zegt dat je helemaal weg was. Dus je herinnert je daar niets van?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hier is trouwens een wetenschapper die nav deze cases interesse heeft in verder onderzoek hierover. Goed nieuws lijkt mij.
www.thestar.com

LSD. Good for your health? This Canadian researcher says it just might be — if you take enough

New report examines how some people who overdosed on the psychedelic drug LSD later experienced benefits in mental health and pain reduction
www.thestar.com www.thestar.com
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
שמש zei:
Wat ervaarde jij precies tijdens die psilo ego-oplossing? Je zegt dat je helemaal weg was. Dus je herinnert je daar niets van?
Klik om te vergroten...
Er zijn gedeelten waar ik me niets van herinner. Er zijn gedeelten die ik me tijdens diverse latere minder intense psilo trips weer helder herinner. Er zijn verschillende niveaus denk ik. Soms ben ik op een hoger niveau, maar kan ik nog hogere niveaus zien waar ik eerder was. Het is als een spectrum van bewustzijn waar je doorheen kunt bewegen op verschillende niveaus, waar hetzelfde bewustzijn een compleet andere functie en rol heeft op elk van deze niveaus. Op een hoger niveau was er bijvoorbeeld alleen maar mezelf overal in/als alles, maar nog hoger en het concept van mezelf verdween helemaal. De basis van taal (wat een veel dieper iets is dan slechts het spreken/lezen/schrijven van taal) desintegreerde daar tot in de kern. En ik kon dat zien op een (relatief) lager niveau dat "ik" daar was geweest, vandaar dat ik me dat nu kan "herinneren" denk ik...

Maar... Elke keer als ik weer een echt diepe trip en ego-oplossing heb, dan word ik er weer op gewezen hoe erg mijn herinneringen het echte "ding" vertekenen/vervormen. Ik ben al een aantal keren mindblown geweest toen ik er weer naar terug kwam en voor mezelf begon te zien wat het écht was. "Holy shit... Ik ben hier weer..." In totaal ongeloof dat ik dat ooit kon vergeten, omdat gezien wordt dat het altijd de realiteit is. Maar ik ben het wel echt vergeten. Ik zie alleen mijn herinnering eraan. Herinneringen van herinneringen van herinneringen. Het eigenlijke ding kan alleen in dit moment zelf gerealiseerd worden heb ik me beseft. Door diep in het nu te duiken. Je kunt het niet herinneren, alleen zien voor jezelf.

Lol heel verhaal... Het is ook het meest ongelooflijke wat ik ooit heb meegemaakt en kan er zo tijden over doorgaan. Krijg zin om het weer eens te beleven. :grimacing:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb hem even terug gezocht her is een link

vice video

Klinkt wel indrukwekkend. Ik heb het idee dat ik amper mijn tenen in het water heb gehad.
Ik heb het idee dat ik de laatste keer op het randje stond om de realiteit visueel kwijt te raken. Wat daarna komt is voor mij nog een mysterie.

Als ik er zo aan denk krijg ik kippenvel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."