Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

Zijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

116 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
A woman took 550 times the usual dose of LSD, with surprisingly positive consequences
edition.cnn.com

A woman took 550 times the usual dose of LSD, with surprisingly positive consequences

Accidental drug overdoses can be life threatening but for two women who took massive hits of LSD the experience was life changing -- in a good way.
edition.cnn.com edition.cnn.com
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bij LSD schijnt er een 'plafond' te zijn. Boven een bepaalde dosering wordt het niet meer heftig dan dat. Totaal anders dan bijvoorbeeld psilocybine dat - voor hoever we weten - dat niet heeft en raarder en raarder wordt hoe meer je neemt. Het scheelt er dus aan wat je neemt.

Ik kan me voorstellen dat je met zo'n extreme dosering LSD ook geen ego/weerstand hebt om je tegen de ervaring te verzetten, wat zou verklaren dat het voor de vrouw niet vervelend was.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben er niet bekend mee of er ooit onderzoek naar gedaan is (ik vermoed van niet) - maar kan het zijn dat mentale problemen zoals depressie's, angsten, ptts, trauma's en dergelijke, zetelen in het zelfbewustzijn? En zodra je dit bypassed via ego/zelf-oplossende middelen het energielichaam van de mens wordt doorgespoeld en nieuwe energie weer vrij kan stromen zonder blokkades?
Ik vermoed zelf van wel. Maar zou wel geïnteresseerd zijn in onderzoeken hierover.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoe ga je dat onderzoeken? Je weet dat materialisme alleen werkt op iets dat je kan meten. Ego en bewustzijn zijn nou niet echt meetbare concepten na mijn weten. Je kan ook gewoon accepteren dat iets werkt. En het daar bij laten.
Voor mij werken paddenstoelen tegen depressie en angst. Maakt het uit hoe of waarom?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Hoe ga je dat onderzoeken? Je weet dat materialisme alleen werkt op iets dat je kan meten. Ego en bewustzijn zijn nou niet echt meetbare concepten na mijn weten. Je kan ook gewoon accepteren dat iets werkt. En het daar bij laten.
Voor mij werken paddenstoelen tegen depressie en angst. Maakt het uit hoe of waarom?
Klik om te vergroten...
Ik vind dat wel interessant ja.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zou het je graag uitleggen. Maar hoe? Voor mij was het niet zo simpel als ik neem een paddenstoel en de dag er na ben ik genezen. Ik heb toch wel een jaar of langer er op zitten brouwen en een stuk of 7 keer truffels en paddenstoelen in verschillende doseringen genomen.

Mijn eerste trip op 17gram truffels en een hoge dosis wiet heeft mij zo hard op mijn ego getrapt dat ik echt doods bang en tegelijkertijd totaal verlieft was geworden op het effect.

Ik heb toen mijzelf vermant en ben over een periode van een jaar langzaam steeds meer psilo gaan nemen zonder wiet (wiet er bij durf ik nog steeds niet)
5 gram truffels. 10 gram truffels. 2 gram paddo's, 3 gram paddo's, 3 gram paddo thee, 4 gram paddo's

Ik ben steeds meer gaan leven naar wat ik wil en heb een groot deel van mijn gevoelens van angst en schuld weten los te laten.
Hoe? Ik heb geen idee. Ik zou het zo niet in een zin kunnen samenvatten. En zulke hoge dosis heb ik niet eens genomen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
Martinus zei:
Ik zou het je graag uitleggen. Maar hoe? Voor mij was het niet zo simpel als ik neem een paddenstoel en de dag er na ben ik genezen. Ik heb toch wel een jaar of langer er op zitten brouwen en een stuk of 7 keer truffels en paddenstoelen in verschillende doseringen genomen.

Mijn eerste trip op 17gram truffels en een hoge dosis wiet heeft mij zo hard op mijn ego getrapt dat ik echt doods bang en tegelijkertijd totaal verlieft was geworden op het effect.

Ik heb toen mijzelf vermant en ben over een periode van een jaar langzaam steeds meer psilo gaan nemen zonder wiet (wiet er bij durf ik nog steeds niet)
5 gram truffels. 10 gram truffels. 2 gram paddo's, 3 gram paddo's, 3 gram paddo thee, 4 gram paddo's

Ik ben steeds meer gaan leven naar wat ik wil en heb een groot deel van mijn gevoelens van angst en schuld weten los te laten.
Hoe? Ik heb geen idee. Ik zou het zo niet in een zin kunnen samenvatten. En zulke hoge dosis heb ik niet eens genomen. 4 gram was al zo absurd dat ik niet eens weet of ik 5 gram wel aan durf.
Klik om te vergroten...
Het is een vaststaand feit dat psychedelica een positief effect heeft op mentale issues. Ik heb het echter over een extreem hoge dosis LSD/paddenstoelen/n,n-DMT welke via één dosering mentale issues geheel kan oplossen. (Ik weet dat het natuurlijke 5-meO-DMT dat kan, maar ben dus geïnteresseerd of je hetzelfde kan bereiken op een ander middel, maar dan zeer hoog gedoseerd)
Alhoewel 4 gram hoog is, heb ik het over een dosis welke voor ego-oplossing zorgt. Dus een veel hogere dosis. Bijvoorbeeld 550 keer hoger, zoals in het artikel beschreven.
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe psychedelica een positief effect heeft op bijv. depressie of angst of bovengenoemde problemen. De uitkomst was positief op langere termijn. Zo kan er ook onderzoek gedaan worden naar extreem hoge dosering van LSD, paddenstoelen e.d. en wat het effect daarvan is, accuut en op langere termijn.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is er niet een limiet aan hoe ego dood en vormloos je kan worden? Het idee dat je de dosis eindeloos kan opschroeven en dat de na effecten ook steeds positiever worden lijkt me een beetje raar. Er zal toch ook een limiet in je brein zitten aan hoe veel psychedelics je kan absorberen.

Ik heb ook wel eens horen zeggen dat het niet de dosis is die heelt maar de "mystical experience"
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Is er niet een limiet aan hoe ego dood en vormloos je kan worden? Het idee dat je de dosis eindeloos kan opschroeven en dat de na effecten ook steeds positiever worden lijkt me een beetje raar. Er zal toch ook een limiet in je brein zitten aan hoe veel psychedelics je kan absorberen.

Ik heb ook wel eens horen zeggen dat het niet de dosis is die heelt maar de "mystical experience"
Klik om te vergroten...
Dat vraag ik mij dus juist af. Mijn initiële gedachte was ook dat dat soort dosissen een enkeltje ziekenhuis of erger betekent. Maar in het artikel wordt oa beschreven hoe een persoon van lichamelijke pijn is afgeraakt en bij een ander haar mentale problemen zijn afgenomen. Dus vraag ik mij af of die mensen uitzonderingen zijn of dat het voor alle mensen geldt.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb ook wel eens een vice video gezien en daar in had een vent een fles lsd over zichzelf heen laten vallen. Hij had maar 40x dosis binnen gekregen en hij was er niet zo positief over.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Ik heb ook wel eens een vice video gezien en daar in had een vent een fles lsd over zichzelf heen laten vallen. Hij had maar 40x dosis binnen gekregen en hij was er niet zo positief over.
Klik om te vergroten...
Ben wel benieuwd naar die vid. Heb je daar een link van? Vraag me ook af hoeveel je eigenlijk minimaal nodig hebt om ego-death te ervaren op LSD.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
שמש zei:
Ben wel benieuwd naar die vid. Heb je daar een link van? Vraag me ook af hoeveel je eigenlijk minimaal nodig hebt om ego-death te ervaren op LSD.
Klik om te vergroten...
In theorie kun je nuchter samadhi hebben vanuit het niets, dus het lijkt me niet dat er een minimale dosering LSD aan is te wijzen vanaf waar het mogelijk is.

Ik heb wel ego-oplossingen gehad op LSD op normale doseringen, maar was me daarbij nog bewust van mijn omgeving. Dat kwam niet in de buurt van wat ik op psilo op hoge en later ook normale doseringen heb ervaren. Daar was ik compleet weg.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
De vraag of dergelijke dosering helend kan werken mag absurd lijken, maar als het voor mensen positief uit kan pakken lijkt het mij bruikbaar voor in een eventuele medische behandeling. Bijvoorbeeld voor mensen die een einde aan hun leven willen maken vanwege ondraaglijk mentaal lijden kan het een laatste hoop op verbetering van levenskwaliteit zijn.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#14
transformated zei:
Ja dat klopt wel maar dan denk ik soms dat ik mezelf zou veranderen op 1 of andere manier. Slecht of goed dat weet ik niet maar ik denk dat ik blunt zou zijn dan met sommige uitspraken.
Ik ben al veranderd vergeleken met vroeger maar toch niet zoveel en nu ik ook redelijk zwaar verslaafd ben geweest voor een goeie 4 jaar. Nu ben ik al +3maand nuchter voel ik ook alles weer aan en laat ik het niet over me heen stampen dan toen ik high was. Maar toch blijf ik op 1 of andere manier nog altijd die jongen van 14 jaar.
Klik om te vergroten...

Je ben bang dat je bot over komt als je niet eerst heel goed na denkt over wat je wil zeggen? Om eerlijk te zijn, ik ben nu bijna 32 en diep van binnen is er niks veranderd sins ik 6 was. Mijn hart legt nog steeds op de zelfde plaatsen. Het leven is alleen onnodig ingewikkeld geworden door de wereld om mij heen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Martinus zei:
Naja wat ik dus denk is dat als je een sterke ego heb dan ben je meer bestendig tegen het doden van je ego.
Als je een zwakke ego heb dan zou je door een goede shock van een levenservaring of een psychedelic misschien wel metaal geheel instorten.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp dat jij het ego als iets goeds beschouwt. Maar ik vermoed dat je een paar dingen door elkaar haalt. Het zelf en het ego. Je kan sterk in je schoenen staan en toch geen sterk ego hebben. Het ego wordt geassocieerd met geconditioneerdheid- hoe je bent geconditioneerd door persoonlijke ervaringen. Zoals @Mindless al zei, wordt het ook sterk geassocieerd met eigenschappen als willen overheersen, controle uitoefenen, vasthouden. Dit zijn eigenschappen die handig zijn in een door ego gestuurde maatschappij waarin je moet presteren. Echter wanneer het ego te sterk wordt leidt dat tot allerlei negatief gedrag. Bovendien werkt het ego sterk kleurend op je perceptie. Je bekijkt alles vanuit je eigen door ervaringen gekleurde bril, wat je ervan weerhoudt de werkelijkheid te zien. Het is niet voor niets dat in het boedhisme en sommige andere religieuze en spirituele stromingen wordt gestreefd naar ego-dissolutie.
Wanneer er gesproken wordt over ego dissolutie gaat het dus om het oplossen van die laag van geconditioneerdheid die ligt over je werkelijke Zelf, zodat je in diep contact komt met je diepste Zelf = (staat gelijk aan) de meest pure werkelijkheid.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Martinus re: psychose
Voordat je moet willen streven naar ‘het meest hoge in jezelf’ moet je eerst met beide benen stevig op de grond staan. Ge-aard zijn. Wanneer iemand geestelijk labiel is moet die persoon nooit aan psychedelica beginnen. Laat staan extreme dosissen. Voor die personen is het veel beter om zich weer te verbinden met hun menselijke natuur. Sporten, wandelen in de natuur, yoga, goed leren ademen, meditatie, gezond eten, stoppen met verslavingen. Dat soort dingen. Je gewoon fijn en veilig voelen bij je zelf. Werkelijk zelf-vertrouwen. Voor veel mensen die zo diep zitten dat ze aan psychoses lijden geldt dat ze ver weg moeten blijven van alles wat hen ont-aardt. Alle drugs zijn dan al een no go eigenlijk. Alhoewel medicatie wel weer goed kan zijn onder strikte doktersvoorschriften, beslist geen zelfmedicatie.

Verder geloof ik ook sterk in het accepteren van alles in jezelf, inclusief je eigen vreemde kanten. Wanneer je dat accepteert is eigenlijk niets vreemd. Totale zelf acceptatie leidt uiteindelijk tot heling.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ego vs Zelf:
Wanneer je het onderscheid leert zien tussen deze twee kan je leren meer vanuit het Zelf te handelen- en handelen vanuit je ego te vermijden. Wanneer je handelt vanuit je Zelf komt dat letterlijk voort uit jezelf- het geeft innerlijke bevrediging en werkt voedend. Handelen vanuit ego streelt het ego. Je bekijkt jezelf vanuit de ogen van een ander, doet dingen om in een goed blaadje te komen bij anderen. Handelen vanuit het ego wordt bepaald door je in je leven opgedane (meestal negatieve) ervaringen. Waardoor je in hetzelfde kringetje blijft lopen. Daaruit breken geeft bevrijding. Het oplossen van het ego betekent bijvoorbeeld niet dat je passief wordt en geen enkele activiteit onderneemt. Dat denken mensen vaak. Maar het betekent juist dat je veel daadkrachtiger wordt. De onzin van de zin onderscheidt. Alles wordt in één klap helder wat voor jou echt waardevol is en wat je doet vanuit de conditie van je ego of vanuit je Zelf.

Ego dissolutie tijdens psychedelische / entheogene ervaringen duurt relatief kort, maar is zo krachtig dat het wel degelijk de zware muren van je ego sloopt. Zodat je daar in het dagelijkse leven profijt van hebt. Maar het vraagt wel veel integratiewerk, omdat dat soort transformaties veel losmaken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#18
שמש zei:
Ego vs Zelf:
Wanneer je het onderscheid leert zien tussen deze twee kan je leren meer vanuit het Zelf te handelen- en handelen vanuit je ego te vermijden. Wanneer je handelt vanuit je Zelf komt dat letterlijk voort uit jezelf- het geeft innerlijke bevrediging en werkt voedend. Handelen vanuit ego streelt het ego. Je bekijkt jezelf vanuit de ogen van een ander, doet dingen om in een goed blaadje te komen bij anderen. Handelen vanuit het ego wordt bepaald door je in je leven opgedane (meestal negatieve) ervaringen. Waardoor je in hetzelfde kringetje blijft lopen. Daaruit breken geeft bevrijding. Het oplossen van het ego betekent bijvoorbeeld niet dat je passief wordt en geen enkele activiteit onderneemt. Dat denken mensen vaak. Maar het betekent juist dat je veel daadkrachtiger wordt. De onzin van de zin onderscheidt. Alles wordt in één klap helder wat voor jou echt waardevol is en wat je doet vanuit de conditie van je ego of vanuit je Zelf.

Ego dissolutie tijdens psychedelische / entheogene ervaringen duurt relatief kort, maar is zo krachtig dat het wel degelijk de zware muren van je ego sloopt. Zodat je daar in het dagelijkse leven profijt van hebt. Maar het vraagt wel veel integratiewerk, omdat dat soort transformaties veel losmaken.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat bij mij de verwarring legt omdat ik mezelf misschien niet zo heel bewust ben van waar de grens tussen mijn ego en mijn ware zelf legt.
Op een wiet ervaring had ik een keer een behoorlijke inzinker omdat ik me toen even besefte dat ik mijn buitenste schil had gemaakt als muur tegen de samenleving. En ik brak toen in tranen uit. Ik heb mij toen misschien niet helemaal beseft dat ik me toen bewust was geworden van mijn ego. En in mijn hooft was de ego misschien een groter deel van mijzelf dan dat het werkelijk is.

Ik moet zeggen dat als ik lees wat jullie beschrijven dat mijn ego misschien wel niet zo heel krachtig meer is. Ik ben absurd open geworden en ik heb voor een groot deel al mijn materialistische dromen op gegeven. Ik denk alleen nog maar aan over de wereld rond zwerven en kampvuurtjes maken. Ik heb werken opgegeven en doe nu vooral vrijwilligerswerk. Als de samenleving mij ooit verstoot word ik waarschijnlijk een bosjesman.

En ik had er niet eens een hele fles LSD voor nodig. Ik denk dat ik op lage dosis psilo's waarschijnlijk al behoorlijk ego vrij ben. Ik loop dan door het park brandnetels te aaien en zie ze dan als lieve wezens omdat ze alleen uit zelfverdediging je pijn doen..... Alleen ik hallucineer dan eigenlijk niet echt en de realiteit is gewoon nog daar. Mijn perceptie is alleen zeer zuiver en liefdevol.

Ik noem het altijd dat ik al mijn neuroses kwijt ben.


Ik denk dat gesprekken voeren zoals deze ook wel iets waardevols hebben! Vind het altijd leuk om te horen wat jullie te zeggen hebben.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Maar egoloosheid betekent tegelijkertijd dat gerealiseerd wordt dat er geen enkele houvast meer is aan de wereld. Dat zelfs de letterlijke wereld niet meer de 'rock of ages' was die ik dacht dat het was, maar in feite een projectie van licht. Dat familie en vrienden 'daar' niet zijn en slechts onderdeel zijn van dit magistrale kosmische toneelstuk. Dat er überhaupt geen "anderen" zijn en ik in de kern helemaal alleen ben, voor altijd... En dat heeft mij op momenten dat er geen sprake was van volledige ego-oplossing een paar keer ongelofelijk laten schrikken. Wanneer dat besef echt goed doordrong was er diepe existentiële angst.
Klik om te vergroten...

Ik herken dit thema wel van uit de moeilijke momenten in mijn trips. Mag ik weten hoe je daar mee omgegaan hebt / hoe je dat opgelost hebt? Want ik heb recent de indruk dat die ideeën ook in mijn nuchtere staat overdag mijn gedachten binnenglippen. Alsof mijn onderbewustzijn er sinds die trips zonder dat ik er veel van weet mee bezig is, en als ik eens kopzorgen heb zoals de laatste tijd, mijn onderbewustzijn er van gebruik maakt deze gedachten ook naar de voorgrond te brengen. En dan worden mijn zorgen erger.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dank, heel interessant!
Uiteraard, met een ter zake kundige sjamaan. Dit lijkt mij een heel bijzondere ervaring!
Maar, Van vele middelen bestaan er grote risico's, met de dood als risico...
Hoe lang duurde deze ervaring?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."