#1
Niet niet proberen te denken, dat werkt juist averechts. Gewoon alles laten zijn hoe het is: gedachten, gevoelens, etc. en dat neutraal observeren.Ik heb dit wel al eens geprobeerd maar is effe geleden. Het spreekt me wel echt aan, ik luister wel vaak meditatie muziek zonder te mediteren. En dit geeft me ook een bepaalde rust. Dus ik wil het nog een kans geven. Maar is dat dan gewoon je ogen toedoen en niks proberen te denken, maar juist gewoon te voelen? Want dat is mijn probleem ergens: ik ben een enorme piekeraar 24/24 mijn gedachten staan niet stil eigenlijk. Dus als ik die loslaat en mn focus leg op het “voelen” merk ik dat ik panikeer. Precies of de controle over mijn lichaam verdwijnt en dat maakt me angstig.
Ik ben ook altijd een enorme piekeraar geweest. Trust me: meditatie is mogelijk voor iedereen. Het is alleen een kwestie van: zit je door het ongemakkelijke heen, of laat je je erdoor overweldigen en geef je op? Je geest is erop gemaakt om je bij meditatie (Zen) weg te houden, het is daar meesterlijk in. Dus voel je niet zwak als je daar in trapt. Het is eigenlijk je eigen slimheid waar je dan tegen vecht, dat kun je niet winnen. Tenminste, niet op die manier. Je kunt ervan winnen door neutraal naar elke gedachte, elk gevoel te kijken en simpelweg dat spelletje niet meer mee te spelen.
Kom er gewoon steeds weer naar terug, al neemt dat honderden duizenden keren, het is het waard. Peace of mind is mogelijk.
