Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3-FA: verwachting en risico's

3-FA: verwachting en risico's

66 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#1
En qua risico's...er is wetenschappelijk nog niet veel bekend over de lange termijnrisico's van deze stoffen, er zijn inderdaad hersenbloedingen gerapporteerd, maar zoals je zelf al zei heb je wel eens vaker grotere hoeveelheden stimulanten gebruikt zonder er merkbare gezondheidsschade aan over te houden. Maar je bent met dit soort RC's altijd je eigen proefkonijn dus als je geen risico wilt lopen moet je het niet gebruiken.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb zojuist voor het eerst 3-FA besteld. Na hier veel over te hebben gelezen, lijkt het een goede back-up voor als de speedvoorraden in Nederland wat minder zijn. Alles wat ik aan informatie heb kunnen vinden, wijst erop dat dit stofje erg veel op de originele speed lijkt. En zoals sommigen wellicht weten, ben ik een groot fan van speed. Aan jullie de vraag: is het gevoel van speed echt wat ik kan verwachten? Of zijn er toch goed merkbare verschillen?

Daarbij wordt mij vanuit het internet niet echt duidelijk wat nu de mogelijke risico's zijn. Natuurlijk zijn er altijd risico's en een beetje risico is zeker geen probleem. Maar je hebt bijvoorbeeld de bekende verhalen over de risico's op hersenbloedingen etc. omtrent 4-FA, wat best pittig klinkt. Maar om het in perspectief te plaatsen: ik heb ook al zeker een halve kilo speed en een paar ons coke in mijn leven op en dat tot nu toe zonder merkbare gezondheidsschade. Dus ik ben voornamelijk benieuwd naar welke directe, bijzondere risico's ik loop met dit goedje.

Ik hoop dat jullie ervaringen mij verder kunnen helpen!
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb qua gebruik geen ervaring met de fluoramfetaminen, wat ik wel weet is dat deze derivaten op een andere manier binden aan onze receptoren dan bijvoorbeeld amfetamine (speed) of MDMA, fluoramfetaminen stimuleren bijvoorbeeld in een grotere mate de afgifte van serotonine in vergelijking met speed, maar weer in mindere mate vergeleken met MDMA, ik denk dat het qua effect op 4-FA lijkt, lichtelijk de euforie van xtc en verder het 'speed gevoel'. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Poederpret zei:
Ik heb qua gebruik geen ervaring met de fluoramfetaminen, wat ik wel weet is dat deze derivaten op een andere manier binden aan onze receptoren dan bijvoorbeeld amfetamine (speed) of MDMA, fluoramfetaminen stimuleren bijvoorbeeld in een grotere mate de afgifte van serotonine in vergelijking met speed, maar weer in mindere mate vergeleken met MDMA, ik denk dat het qua effect op 4-FA lijkt, lichtelijk de euforie van xtc en verder het 'speed gevoel'. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Klik om te vergroten...
3-fa heeft weinig effect op serotonine en is vrij selectief voor dopamine
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Over de risico's van 3-FA is nagenoeg niks bekend. Ik heb zelfs moeite om binding-assay studies te vinden. Dus dan kan je niet eens aannames maken over welke receptoren 3-FA activeert, en hoe sterk dan.

Ik heb het zelf wel eens geprobeerd. Destijds werd nog wel eens online geclaimd dat het dezelfde dopamine-activiteit zou hebben als methamfetamine. Nou, ik kan je vertellen dat je die verwachting in ieder geval niet moet hebben. Ik denk dat je ook teleurgesteld raakt als je een speed-vervanger verwacht. 3-FA is heel mild en haast onmerkbaar stimulerend. Dus het lijkt best wel wat op 4-FA.

Qua risico's kun je verwachten dat die soortgelijk zijn als bij 4-FA of speed: kans op hart- en vaatproblemen zoals een hersenbloeding, ernstige migraine, oververhitting.

Zeker met dit soort nieuwe stoffen is het belangrijk om heel voorzichtig te zijn. Dus een lage dosis nemen, niet herdoseren en ook niet combineren met andere drugs.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Over de risico's van 3-FA is nagenoeg niks bekend. Ik heb zelfs moeite om binding-assay studies te vinden. Dus dan kan je niet eens aannames maken over welke receptoren 3-FA activeert, en hoe sterk dan.

Ik heb het zelf wel eens geprobeerd. Destijds werd nog wel eens online geclaimd dat het dezelfde dopamine-activiteit zou hebben als methamfetamine. Nou, ik kan je vertellen dat je die verwachting in ieder geval niet moet hebben. Ik denk dat je ook teleurgesteld raakt als je een speed-vervanger verwacht. 3-FA is heel mild en haast onmerkbaar stimulerend. Dus het lijkt best wel wat op 4-FA.

Qua risico's kun je verwachten dat die soortgelijk zijn als bij 4-FA of speed: kans op hart- en vaatproblemen zoals een hersenbloeding, ernstige migraine, oververhitting.

Zeker met dit soort nieuwe stoffen is het belangrijk om heel voorzichtig te zijn. Dus een lage dosis nemen, niet herdoseren en ook niet combineren met andere drugs.
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie en ik ga zeker voorzichtig doen!
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd. Destijds werd nog wel eens online geclaimd dat het dezelfde dopamine-activiteit zou hebben als methamfetamine. Nou, ik kan je vertellen dat je die verwachting in ieder geval niet moet hebben. Ik denk dat je ook teleurgesteld raakt als je een speed-vervanger verwacht. 3-FA is heel mild en haast onmerkbaar stimulerend. Dus het lijkt best wel wat op 4-FA.

Qua risico's kun je verwachten dat die soortgelijk zijn als bij 4-FA of speed: kans op hart- en vaatproblemen zoals een hersenbloeding, ernstige migraine, oververhitting.

Zeker met dit soort nieuwe stoffen is het belangrijk om heel voorzichtig te zijn. Dus een lage dosis nemen, niet herdoseren en ook niet combineren met andere drugs.
Klik om te vergroten...
Je pakt verstandig. Heel goed van je inzake je gezondheid maar begin dan niet dat je niet de dopamine rush krijgt van meth of goede speed. Ik kan uit ervaring vertellen dat je dit wel degelijk krijgt. Pak is een halve gram gedoseerd in pellets. Verdeeld over enkele uren dus 2 of 3 van 50 mg tegelijk. Alleen als je dat zelf wil natuurlijk. En vertel dan je ervaringen. Weet zeker dat je er dan stuk anders over praat. Maar wat jij doet is nu de richtlijnen volgen die op die voorlichtingssites staan. Ja dan snap ik dat het heel mild voelt en je teleurgesteld raakt
 Die richtlijnen zijn extreem voorzichtig ingesteld omdat het ook rc’s zijn dus kan je de instanties niet kwalijk nemen. Maar als je een bommetje speed pakt pak je toch ook geen 50 mg?? Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer. En dan praat je nog altijd maar over nog geen halve gram in speed
 De chemische structuur is nagenoeg hetzelfde dus vindt het niet zo gek dat je dan ook ongeveer hetzelfde moet pakken om hetzelfde te kunnen voelen.

Nogmaals goed dat je voorzichtigheid in acht neemt (alleen maar respect voor) maar je kunt zo geen goede ervaring delen en schrijven in deze dat is wel duidelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
PsyTekz zei:
Op welk tijdstip had je genomen?
Dit lijkt me toch meer de functionele dag stimulant.
Klik om te vergroten...
In de vroege middag ingenomen.
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Apotheker zei:
Ik heb zowel meth-amfetamine als 3-fa een aantal keer gebruikt (toevallig rond dezelfde periode)
3-fa is soms bijna niet te onderscheiden van de euforie die meth geeft en hierdoor lijken ze bijna identiek. Het grootste verschil is de aanzienlijke adrenaline grotere boost die meth wel geeft.

Er is een onderzoek geweest naar 3-fa waarbij ze hebben getest op muizen. Uit dit onderzoek bleek 3-fa meer dopamine af te geven als meth-amfetamine, dit hoeft uiteraard niet zeker bij mensen te zijn maar geeft wel een indicatie.

Grappig dat je het zegt want op 3-fa kon ik goed eten of zelfs echte honger hebben, dit had ik met meth-amfetamine de eerste 2 uur ook na inname.
Klik om te vergroten...
Jij snapt als geen ander hoe drugs binnen komt. Elke keer als ik je posts lees denk ik die gast kan echt perfect omschrijven hoe een bepaalde drugs werkt. Chapeau man, keep up the good (advising) work! 👌
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Krinus zei:
Die richtlijnen zijn extreem voorzichtig ingesteld omdat het ook rc’s zijn dus kan je de instanties niet kwalijk nemen. Maar als je een bommetje speed pakt pak je toch ook geen 50 mg?? Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer.
Klik om te vergroten...
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast
) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt
 Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you
 Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid

C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flualhamdulillam zei:
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast
) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt
 Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you
 Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid

Klik om te vergroten...
Ben helemaal niet op mijn pik getrapt. Hoe kom je daarbij? Sorry als dat zo over gekomen is. Ik zeg toch meerdere keren toe dat ik daar alleen maar respect voor heb dat hij zich aan de voorschriften wil houden. Alleen dat het gelul is zo een goede stelling te kunnen nemen in bijv “lijkt niet eens op speed”. Zo werkt het toch met alles. Als je niet in de rush komt omdat je bijv hogere tolerantie hebt kun je echt alle drugs wel als “slap en mild” afstempelen toch. Ervaring is dus gebaseerd op niks. Feit is gewoon dat als je zo weinig pakt dat je praktisch niks voelt je ook geen realistische ervaring op kan sommen. Verder no hard feelings. En hij moet absoluut niet meer gebruiken als hij dat niet wil. Denk alleen dat hij er heel anders over zou praten als hij wel in de “flow” zou komen zeg maar.

Daarnaast is 3fa is alles speed qua chemische structuur op 1 molecuul na. Dus denk dat je wel degelijk een beetje daarna kunt kijken qua hoeveelheid pakken om een goed beeld van de rc te kunnen krijgen. Maar nee ben idd geen dokter. Feit is dat voorlichtingsinstanties heeeel voorzichtig zijn met de doseringen. Wat alleen maar goed is natuurlijk.

fijne avond! Gr
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Krinus zei:
Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer.
Klik om te vergroten...
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
Klik om te vergroten...
Gelukkig ben jij het “geweten” of niet.

Pannekoek!
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flualhamdulillam zei:
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast
) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt
 Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you
 Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid

Klik om te vergroten...
Ik heb de tekst al wat aangepast heren. Was geenszins mijn bedoeling hem aan hogere doseringen te helpen of uit te kafferen. Zie je wel dat berichten in context heel anders over kunnen komen dan je ze soms bedoelt. Heb alleen maar respect voor mensen die altijd hun gezondheid in acht nemen met dit soort zaken. Alleen laten we eerlijk als je altijd de doseringen aan houdt die psychonautwiki aangeeft zul je soms niet veel voelen door tolerantie lichaamsbouw, gewicht enz. Lijkt allemaal wel gebaseerd op een volwassen vrouw van 40 kg met anorexia is mijn ervaring. 😐 Maar ook aangezien het rc’s zijn zullen instanties daarin gewoon extreem voorzichtig zijn (wat alleen maar goed is).
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
Klik om te vergroten...
Bullshit, je lult maar wat. 😠
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flualhamdulillam zei:
Bullshit, je lult maar wat. 😠
Klik om te vergroten...
Was het maar zo. 😱
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een discussie op het scherp van een scheermes, dat nog ongebruikt is...
Bij ieder rc gebruik heb ik zoiets van: begin met laag.
Verhogen kan altijd, terugnemen dus niet.
Wat staat er in zowat iedere tabel over de dosering?
Daar staat datgene, wat ik hierboven geschreven heb.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Gewoon 500 mg erin knallen en geen kleuterporties.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hardcore_frk zei:
Inderdaad. Gewoon 500 mg erin knallen en geen kleuterporties.
Klik om te vergroten...
Wat zit je nou weer sad te doen, Dirkjan!

Oh, ik snap het al. Ik ben de (S) vergeten!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."