Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3-FA: verwachting en risico's

3-FA: verwachting en risico's

66 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd. Destijds werd nog wel eens online geclaimd dat het dezelfde dopamine-activiteit zou hebben als methamfetamine. Nou, ik kan je vertellen dat je die verwachting in ieder geval niet moet hebben. Ik denk dat je ook teleurgesteld raakt als je een speed-vervanger verwacht. 3-FA is heel mild en haast onmerkbaar stimulerend. Dus het lijkt best wel wat op 4-FA.

Qua risico's kun je verwachten dat die soortgelijk zijn als bij 4-FA of speed: kans op hart- en vaatproblemen zoals een hersenbloeding, ernstige migraine, oververhitting.

Zeker met dit soort nieuwe stoffen is het belangrijk om heel voorzichtig te zijn. Dus een lage dosis nemen, niet herdoseren en ook niet combineren met andere drugs.
Klik om te vergroten...
Je pakt verstandig. Heel goed van je inzake je gezondheid maar begin dan niet dat je niet de dopamine rush krijgt van meth of goede speed. Ik kan uit ervaring vertellen dat je dit wel degelijk krijgt. Pak is een halve gram gedoseerd in pellets. Verdeeld over enkele uren dus 2 of 3 van 50 mg tegelijk. Alleen als je dat zelf wil natuurlijk. En vertel dan je ervaringen. Weet zeker dat je er dan stuk anders over praat. Maar wat jij doet is nu de richtlijnen volgen die op die voorlichtingssites staan. Ja dan snap ik dat het heel mild voelt en je teleurgesteld raakt… Die richtlijnen zijn extreem voorzichtig ingesteld omdat het ook rc’s zijn dus kan je de instanties niet kwalijk nemen. Maar als je een bommetje speed pakt pak je toch ook geen 50 mg?? Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer. En dan praat je nog altijd maar over nog geen halve gram in speed… De chemische structuur is nagenoeg hetzelfde dus vindt het niet zo gek dat je dan ook ongeveer hetzelfde moet pakken om hetzelfde te kunnen voelen.

Nogmaals goed dat je voorzichtigheid in acht neemt (alleen maar respect voor) maar je kunt zo geen goede ervaring delen en schrijven in deze dat is wel duidelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
PsyTekz zei:
Op welk tijdstip had je genomen?
Dit lijkt me toch meer de functionele dag stimulant.
Klik om te vergroten...
In de vroege middag ingenomen.
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Apotheker zei:
Ik heb zowel meth-amfetamine als 3-fa een aantal keer gebruikt (toevallig rond dezelfde periode)
3-fa is soms bijna niet te onderscheiden van de euforie die meth geeft en hierdoor lijken ze bijna identiek. Het grootste verschil is de aanzienlijke adrenaline grotere boost die meth wel geeft.

Er is een onderzoek geweest naar 3-fa waarbij ze hebben getest op muizen. Uit dit onderzoek bleek 3-fa meer dopamine af te geven als meth-amfetamine, dit hoeft uiteraard niet zeker bij mensen te zijn maar geeft wel een indicatie.

Grappig dat je het zegt want op 3-fa kon ik goed eten of zelfs echte honger hebben, dit had ik met meth-amfetamine de eerste 2 uur ook na inname.
Klik om te vergroten...
Jij snapt als geen ander hoe drugs binnen komt. Elke keer als ik je posts lees denk ik die gast kan echt perfect omschrijven hoe een bepaalde drugs werkt. Chapeau man, keep up the good (advising) work! 👌
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Krinus zei:
Die richtlijnen zijn extreem voorzichtig ingesteld omdat het ook rc’s zijn dus kan je de instanties niet kwalijk nemen. Maar als je een bommetje speed pakt pak je toch ook geen 50 mg?? Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer.
Klik om te vergroten...
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast…) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt… Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you… Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid…
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flualhamdulillam zei:
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast…) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt… Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you… Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid…
Klik om te vergroten...
Ben helemaal niet op mijn pik getrapt. Hoe kom je daarbij? Sorry als dat zo over gekomen is. Ik zeg toch meerdere keren toe dat ik daar alleen maar respect voor heb dat hij zich aan de voorschriften wil houden. Alleen dat het gelul is zo een goede stelling te kunnen nemen in bijv “lijkt niet eens op speed”. Zo werkt het toch met alles. Als je niet in de rush komt omdat je bijv hogere tolerantie hebt kun je echt alle drugs wel als “slap en mild” afstempelen toch. Ervaring is dus gebaseerd op niks. Feit is gewoon dat als je zo weinig pakt dat je praktisch niks voelt je ook geen realistische ervaring op kan sommen. Verder no hard feelings. En hij moet absoluut niet meer gebruiken als hij dat niet wil. Denk alleen dat hij er heel anders over zou praten als hij wel in de “flow” zou komen zeg maar.

Daarnaast is 3fa is alles speed qua chemische structuur op 1 molecuul na. Dus denk dat je wel degelijk een beetje daarna kunt kijken qua hoeveelheid pakken om een goed beeld van de rc te kunnen krijgen. Maar nee ben idd geen dokter. Feit is dat voorlichtingsinstanties heeeel voorzichtig zijn met de doseringen. Wat alleen maar goed is natuurlijk.

fijne avond! Gr
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Krinus zei:
Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer.
Klik om te vergroten...
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
Klik om te vergroten...
Gelukkig ben jij het “geweten” of niet.

Pannekoek!
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flualhamdulillam zei:
Feit is: je weet geen mallemoer van de risico’s die je loopt met 3-FA. En om dan te verwachten (alhoewel: jij eist het haast…) dat iedereen gewoon een veelvoud van de maximale dosering op PsychonautWiki tot zich neemt om een beetje lekker high te fijn? Ik snap niet waarom je zo op je pik getrapt hebt… Als je je aan de aanbevolen dosering houdt mag je je ervaring niet delen? Jij bent degene die aannames doet die niet alleen klakkeloos zijn, maar ook het risico op nadelige effecten en (permanente) schade verhogen. Moreel gezien niets mis mee, you do you… Deel ook vooral jouw ervaring, daar leren mensen wat van. Maar iemand anders zijn ervaring af doen als flauwekul omdat hij mogelijk niet even hoog heeft gedoseerd als jij? That’s stupid…
Klik om te vergroten...
Ik heb de tekst al wat aangepast heren. Was geenszins mijn bedoeling hem aan hogere doseringen te helpen of uit te kafferen. Zie je wel dat berichten in context heel anders over kunnen komen dan je ze soms bedoelt. Heb alleen maar respect voor mensen die altijd hun gezondheid in acht nemen met dit soort zaken. Alleen laten we eerlijk als je altijd de doseringen aan houdt die psychonautwiki aangeeft zul je soms niet veel voelen door tolerantie lichaamsbouw, gewicht enz. Lijkt allemaal wel gebaseerd op een volwassen vrouw van 40 kg met anorexia is mijn ervaring. 😐 Maar ook aangezien het rc’s zijn zullen instanties daarin gewoon extreem voorzichtig zijn (wat alleen maar goed is).
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
Klik om te vergroten...
Bullshit, je lult maar wat. 😠
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flualhamdulillam zei:
Bullshit, je lult maar wat. 😠
Klik om te vergroten...
Was het maar zo. 😢
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een discussie op het scherp van een scheermes, dat nog ongebruikt is...
Bij ieder rc gebruik heb ik zoiets van: begin met laag.
Verhogen kan altijd, terugnemen dus niet.
Wat staat er in zowat iedere tabel over de dosering?
Daar staat datgene, wat ik hierboven geschreven heb.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Flapdrol. Je praat erover alsof je een kleuter bent.
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Gewoon 500 mg erin knallen en geen kleuterporties.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hardcore_frk zei:
Inderdaad. Gewoon 500 mg erin knallen en geen kleuterporties.
Klik om te vergroten...
Wat zit je nou weer sad te doen, Dirkjan!

Oh, ik snap het al. Ik ben de (S) vergeten!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Krinus zei:
Nogmaals goed dat je voorzichtigheid in acht neemt (alleen maar respect voor) maar je kunt zo geen goede ervaring delen en schrijven in deze dat is wel duidelijk.
Klik om te vergroten...
Tja het hangt er dan nogal van af wat je 'goede' ervaringen vindt.
Krinus zei:
Maar als je een bommetje speed pakt pak je toch ook geen 50 mg?? Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer. En dan praat je nog altijd maar over nog geen halve gram in speed…
Klik om te vergroten...

Ik ben inderdaad niet iemand die een bommetje van 50 milligram amfetamine neemt, maar meestal tussen de 60 - 80 milligram. Dat is meer dan genoeg om een hele nacht wakker te blijven en een recreatieve dosering te ervaren. Een paar gram per dag lijkt me nogal risicovol. Maar goed, als je vindt dat dat de echte ervaring is, ja, dan zijn mijn ervaringen wat lastiger te vergelijken.

Krinus zei:
De chemische structuur is nagenoeg hetzelfde dus vindt het niet zo gek dat je dan ook ongeveer hetzelfde moet pakken om hetzelfde te kunnen voelen.
Klik om te vergroten...
De chemische structuur kan wel iets zeggen over de te verwachten effecten van een drug, maar je moet daar heel voorzichtig mee zijn, met dat soort voorspellingen. Je weet niet hoe een nieuwe stof gemetaboliseerd wordt; wat uiteindelijk een wereld van verschil maakt. Zo verschilt methanol maar één koolstofje in de keten met alcohol, maar van methanol word je wel blind en kreupel en van alcohol niet. Eenzelfde verschil zit er ook tussen bijvoorbeeld 4-FA en 4-CA (de fluor-atoom vervangen door een chloor-atoom). 4-CA wordt gebruikt in farmacologische dierproeven om serotonin knock-out mice te maken. 4-CA is namelijk zo neurotoxisch dat wetenschappers het gebruiken om alle serotonine-receptoren in muizen om zeep te helpen, zodat ze die muizen kunnen gebruiken in controle-groepen bij medisch-wetenschappelijke experimenten.

Een atoompje verschil kan soms enorme verschillen betekenen in vivo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Krinus zei:
Gewoon paar 100 mg erin knallen verdeeld over de avond en je gaat ECHTTT als een speer. En dan praat je nog altijd maar over nog geen halve gram in speed…
Klik om te vergroten...
Even ter vergelijking: ik heb wel eens met een hoogleraar toxicologie staan babbelen over recreatieve doseringen amfetamine. Hij was totaal flabbergasted dat er (kennelijk) mensen waren die het 100- tot 200-voudige van een therapeutische dosering amfetamine namen. Hij kon het zich lastig voorstellen dat die mensen het idee hadden daar meestal 'goed' op te gaan.

Zeg maar even vanuit het andere perspectief.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
Klik om te vergroten...
Wss ging veel rond
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Spyro zei:
Ik heb denk ik echt bunk gehad. Ik vind er niks aan
Klik om te vergroten...
Idem. Verschillende batches geprobeerd, op lage en hoge doseringen, oraal en nasaal.
Merk amper iets. Ofwel bunk ofwel een saai stofje.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Er gaat in wezen niets boven het originele middel.
De rc's verschillen een heel klein beetje, de werking is totaal anders.
De originele middelen zijn verboden, dus men zoekt naar een afgeleide stof, die min of meer hetzelfde effect heeft als het origineel.
Dit lukt maar ten dele.
En ook nog eens de totaal onbekende wetenschap over schade aan je lijf..
Maar ja. Je moet toch iets, nietwaar.
Typisch vind ik wel, dat er mensen zijn die grote kritiek hebben op het roken van een gewone sigaret, en wel stevig de rook van de wiet naar binnen zuigen...
Laten we wel wezen.
Mij is ooit door een arts verteld dat er in 1 joint net zoveel rotzooi zit, als een heel pakje sigaretten!!
C
CervenezvireLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Tja het hangt er dan nogal van af wat je 'goede' ervaringen vindt.


Ik ben inderdaad niet iemand die een bommetje van 50 milligram amfetamine neemt, maar meestal tussen de 60 - 80 milligram. Dat is meer dan genoeg om een hele nacht wakker te blijven en een recreatieve dosering te ervaren. Een paar gram per dag lijkt me nogal risicovol. Maar goed, als je vindt dat dat de echte ervaring is, ja, dan zijn mijn ervaringen wat lastiger te vergelijken.


De chemische structuur kan wel iets zeggen over de te verwachten effecten van een drug, maar je moet daar heel voorzichtig mee zijn, met dat soort voorspellingen. Je weet niet hoe een nieuwe stof gemetaboliseerd wordt; wat uiteindelijk een wereld van verschil maakt. Zo verschilt methanol maar één koolstofje in de keten met alcohol, maar van methanol word je wel blind en kreupel en van alcohol niet. Eenzelfde verschil zit er ook tussen bijvoorbeeld 4-FA en 4-CA (de fluor-atoom vervangen door een chloor-atoom). 4-CA wordt gebruikt in farmacologische dierproeven om serotonin knock-out mice te maken. 4-CA is namelijk zo neurotoxisch dat wetenschappers het gebruiken om alle serotonine-receptoren in muizen om zeep te helpen, zodat ze die muizen kunnen gebruiken in controle-groepen bij medisch-wetenschappelijke experimenten.

Een atoompje verschil kan soms enorme verschillen betekenen in vivo.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor de info man! Hier kan ik wat mee. Nogmaals alleen maar respect voor dat jij (zeker met rc’s) zo verstandig om gaat. Zo hoort het ook gewoon. Eigenlijk met alle drugs. Ik zou willen dat ik zelf is wat voorzichtiger zou zijn met dit soort dingen. Maar als ik in zo’n euphorie en dopamine rush van bijv deze stof of goede coke kom kan ik simpelweg niet stoppen. Stom natuurlijk en kan mezelf achteraf altijd wel voor mijn kop slaan. Dat je misschien wel je leven voor alleen dat heerlijke gevoel en een paar lekkere uren op het spel wil zetten. Terwijl het je leven op de lange termijn helemaal niks brengt natuurlijk. Maar probeer je zelf dat maar eens te beseffen onder invloed met een gruwelijk FTW gevoel. Op zo’n moment denk ik simpelweg dat er niks of iig niet veel mis kan gaan. En spijt… ja die komt bij mij gewoon altijd achteraf.

ps: heb het overigens alleen met de uppers. Vind sommige benzo’s ook heerlijk maar daar kan ik dan weer prima maat mee houden altijd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."