Zou het kunnen dat coke en speed veel gemakkelijker te produceren zijn dan 4-MMC of 3-MMC?
Neem aan dat ze een eeuw later ontdekt zijn, dus dan zal productie misschien ook lastiger zijn?
Coke is niet per sé makkelijker te maken. Misschien wel als je kijkt naar het chemische proces. Maar tel je de landbouw, de weg die het af moet leggen en alles erbij op. Dan is het zeker niet makkelijk. Maar de infrastructuur hiervoor ligt er al jarenlang en valt de ene weg, vult een ander het gat wel weer.
Speed daarintegen... Veel makkelijker wordt het niet om drugs te maken. (Behalve alcohol en ghb dan misschien).
Ik weet niet wat het proces is om zulke cathinonen te maken, maar ik ga er vanuit dat het niet eenvoudig is. Maar MDMA is ook niet eenvoudig en wordt in massas geproduceerd.
Wat denk ik de grootste factor is in deze, is dat RC's vooral nog in Nederland legaal zijn/waren. (In Polen misschien ook nog?) Maar in veel EU landen, de UK en US zijn deze stoffen al een tijd verboden. Dus ik kan me voorstellen dat de wereldwijde vraag een stuk lager is dan de traditionele middelen.
Dealers kopen het spul aan in grote hoeveelheden die meestal in India of China in bulk geproduceerd word voor europese vendors.
En dit speelt ook mee denk ik. De mensen die weten hoe je het moet maken, zitten niet hier lokaal in het criminele circuit. Misschien heb je er ook heel andere apparatuur voor nodig (ik hen geen idee). En kan je niet even je mdma lab ombouwen naar een x-mmc lab.
Tegelijkertijd zou het naïef zijn om te denken dat er nergens RC labs zijn in Nederland. Die zijn, of in elk geval waren er wel degelijk (in elk geval tot de raid). Alleen zaten zij meer op lysergamiden en tryptaminen dan cathinonen.
Maargoed, die laboranten zouden dan van grijs gebied ineens echt in zwart gebied moeten gaan werken. Je moet er maar zin in hebben... 😅