Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

Het grote HPPD TOPIC (oogruis,bewegend beeld etc)

371 antwoorden
82 weergaven
18-5-2026
T
TimeKillerLid
01-01-2024, 00:00
#1
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
mdma, speed, datura, wiet, coke

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
4 jaar, heb het gekregen na een zware datura badtrip in combinatie met speed.
heb ook visual snow, after images, kleuren vlekken en ook kunnen dingen lichtelijke bewegen etc. maar mijn voornaamste klacht is niet HPPD, maar chronische depersonalisatie/derealisatie, maar dit schijnt ook vaak voor te komen samen met HPPD.

3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?

Risperdal gebruikt (anti psychoticum) hielp niet, verder de anti depressiva: seroxat en zoloft.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?

Ik gebruik alleen nog wiet en alcohol. Ik ben al 2 maanden gestopt met alle harddrugs en hou dit ook zo.
(depersonalisatie klachten & HPPD klachten namen dan inderdaad toe)

5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
denk voornamelijk de datura, maar gebruikte in die tijd ook veel mdma/xtc, zal er vast ook wel aan bijgedragen hebben.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb zelf dus schijnbaar een lichte versie, al sinds ik me kan herinneren. Ik gebruik pas vanaf m'n 22ste drugs, dus daar kan het niet aan liggen. Ik wil het ook geen klachten noemen, want het komt en het gaat en het is vaak zo mild dat ik het gewoon vergeet. Ik ben er ook aan gewend, zeg maar. Drugs hebben verschillende effects. Na langdurig gebruik kan het ietswat intenser worden, maar ik heb ook wel eens gehad dat het dan compleet wegviel. Ik zal wel gewoon een of andere rare kronkel in m'n hoofd hebben. :mrgreen:
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#3
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Japi-10 zei:
3x trippen in de week op xtc bedoel je ?
Of zijn er nog andere tripmiddelen die wat met je serotientje doen ?
Klik om te vergroten...

Volgensmij vreet cocaine ook wat serotonine maar lang niet zoveel als mdma doet. Drie keer in de week trippen is ook wel erg veel, je hersenen moeten na een trip weer f aan de werkelijkheid wennen, als je vaak trips is de kans dat je hppd oploopt dus groter (logisch natuurlijk) dan datje maar heel af en toe tript.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#5
dirtbag zei:
heb vooral als ik me ogen dicht doe echt zicht alsof ik naar een ruisende tv kijk. en als ik heel lang naar een object kijk zie ik langzaam een patroon zich vormen. lijkt wel een trip die aan het uitwerken is.
Klik om te vergroten...

Hmm ruisende tv? zie je dit bv ook als je naar de lucht kijkt? of naar een witte muur.. Anders hebje misschien visual snow opgelopen die shit gaat niet meer weg.
d
dirtbagLid
01-01-2024, 00:00
#6
euh, paddos, lsd etc gaan ook op je serotonine.
nee ik heb et niet als ik naar de lucht kijk.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#7
shit foutje, deze post kan verwijderd worden admin :)
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hm je hebt idd gelijk ja, maar het werkt omgekeerd dan bij mdma. serotonine bij lsd zorgt er iig niet voor dat je super euforisch wordt, het kan natuurlijk wel maar niet het gevoel dat je bij mdma krijgt.

Bron:

http://www.bomi-1-gezondheid.com/Lichaam_en_geest/prozac_lsd_extacy_ecstacy_xtc.htm
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ook :)
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Beste HPPD'ers,

Er zijn wel degelijk medicijen ik weet niet de naam.
Dit kreeg ik als reactie ;

Hoi, Wat kan ik doen tegen hppd ? Hoorde eerst iets van medicijnen,maar hoe heete die ? Kan het nog helemaal normaal worden / herstellen ? Gr

Beste vraagsteller

Vraag of je arts contact opneemt met de verslavingsarts Roelof de Wit 023-5307400. Groet Martin Sijes
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#11
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
Ik heb een tijd geblowd, daarna heb ik in 1 jaar rond de 10 a 15 keer op paddo;s getript.

2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Ik loop nu al iets van 2 en een half jaar met klachten rond.


3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Ik heb de volledige versie van HPPD gekregen. Zowat alle klachten. Ik heb toch zeker een jaar lang de volgende klachten gehad die allemaal onderdeel zijn van HPPD, allereerst de klachten met betrekking tot mijn (pseudo)hallucinaties:

- het niet goed kunnen onderscheiden van kleuren (zwarte van blauwe sokken bv)
- slechte concentratie bij het lezen. Veel afterimages van de zinnen en letters en ook bewogen de plaatjes op de pagina, waardoor ik enorm werd afgeleid.
- Ik zag, als ik wilde gaan slapen, enorm veel kleuren en structuren. Ook had ik vaak het gevoel dat m'n bewustzijn ergens anders was. Ik kon dan m'n ogen dicht doen en meteen in een soort droom zijn, terwijl ik nog niet sliep en eigenlijk wakker was (ok, klinkt heel vaag). In zo'n droom gingen mensen echt tegen me praten en deed ik m'n ogen weer verschrikt open omdat ik dacht dat het uit dezelfde ruimte kwam.
- Als ik wakker was, zag ik vaak objecten bewegen, terwijl ze dus niet bewogen. Als ik naar de muur keek zag ik de tv met kast en al zo'n 30 cm naar rechts of naar links bewegen. Dit was eigenlijk met alles het geval. Schilderijen aan de muur bewogen, dingen op tafel, de knopjes op m'n mobiel, treinen die stil stonden bewogen, ook leken muren te 'ademen' of te golven, op school gingen de zinnen van een powerpointpresentatie langs elkaar heen schuiven, noem maar op.
- Macropsia en micropsia: voorwerpen die ineens groter dan dan weer kleiner worden dan ze eigenlijk zijn.
- Ook zag ik regelmatig gezichten in muren en vloeren (in badtegels bv)
- Als ik naar foto's keek van mensen, dan veranderde de uitdrukking van de gezichten binnen een seconden. Iemand kon dan bijvoorbeeld op een foto heel blij kijken, maar na een seconde te hebben gestaard, werd het ineens een boze uitdrukking of een angstige.

Ook heb ik nog andere psychische problemen gehad die ook deel uitmaken van HPPD. Zoals:
- Zware depressie: ik voelde me zo enorm klote, maar niet klote in de zin van: 'wat een rotdag'. Maar meer van: 'Als dit nooit overgaat dan maak ik er een einde aan'. Ik heb ook suicidale gedachten gehad, nooit concrete plannen of gedachten. Bij deze depressie zaten ook lichamelijk klachten (psychosomatische klachten): Ik had een enorme pijn in mijn borstkas en het leek vaak of mijn hart het begaf. Dit leverde mij paniekaanvallen. Ik heb 5 maanden zowat dagelijks paniekaanvallen gehad. Ook heb ik zeker een jaar enorme maagpijn gehad. Ook cognitief (gedachten) heb ik veel rare dingen doorgemaakt: ik dacht regelmatig dat ik in de matrix zat (terwijl ik wel wist dat dit niet zo was, maar toch dacht ik het), dwanggedachten zoals: 'bij de volgende trein spring je ervoor'. Ik kon niets aan deze gedachten doen en ze leken ook niet van mij te komen. Niet dat iemand anders ze 'erin stopte', want dat is schizofrenie, maar meer dat ze er gewoon kwamen. Ik schrok me altijd kapot van die gedachten, maar heb er nooit naar gehandeld.
- Depersonalisatie stoornis: Ik heb een aantal weken gehad dat ik niet wist wie ik was. Ik wist m'n naam, maar dat was het. Ik was het gevoel wat jou tot jou maakt, kwijt. Ook leek het vaak dat ik ver verwijderd was van de situatie waar ik in zat. dan zei ik iets en leek alsof iemand anders het zei. Ik was ver verwijderd van m'n lichaam. Het leek ook wel of mijn omgeving heel raar was. dan was ik in m'n kamer waar ik al 20 jaar in woonde en dan dacht ik 'is dit nu mijn kamer?'
Je zou kunnen zeggen dat het een soort droom was, waar ik in zat.
- Angststoornissen: Ik was eigenlijk bang voor alles. Ik durfde niet meer alleen te zijn. Grote ruimtes waren zwaar eng, en kleine ruimtes waren weer heel beklemmend. Ik was bang voor mijn vrienden en durfde niet meer met hun om te gaan. Ik durfde eigenlijk niet meer naar school (deed het toch, ik wilde me niet laten beperken door angst), op school heb ik ook regelmatig paniekaanvallen gehad. Ook vond ik het doodeng om in de bus te zitten (maarja, als ik naar school wilde, moest ik wel). Ook de muziek waar we in trips naar luisterden kon ik niet meer aan en kon een paniekaanval uitlokken. Ook tv kijken ging niet meer, alles was supereng. Zelfs de meest simpele films waren verschrikkelijk en kon het gewoonweg nog geen 5 minuten volhouden om te kijken.
- Slaapproblemen: elke nacht nachtmerries hebben. Ik durfde eigenlijk bijna niet meer te gaan slapen en kon ook bijna niet slapen. Ik sliep de eerste 3 a 4 maanden slechts iets van 3 of 4 uur per nacht.

Er komen nog veel meer verschrikkelijke helse dingen bij, maar die kan ik niet allemaal opnoemen of herinneren. Nu eindelijk het antwoord op de vraag wat ik er aan gedaan heb :) : Ik heb 3 a 4 maanden met deze klachten rondgelopen en toen werd het te erg (een intense bad trip van 3 a 4 maanden, word je niet vrolijk van). Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb het hem met tranen in de ogen verteld. Ik kreeg melatonine mee en die moest ik elke avond innemen (5mg). Nu is dat al bijna weer 2 jaar geleden. Nog steeds slik ik die pilletjes. Ik ben bijna weer 'normaal'. Bijna elke symptoom is verdwenen of sterk verminderd. Waar ik nu nog wel eens last van heb is een lichte beweging in voorwerpen als ik lang staar of me concentreer, maar hier stoor ik me niet meer aan. Ik heb nog wel een verhoogde spierspanning van die depressie, maar daar doe ik ontspanningsoefeningen voor en die werken ook goed. Wel heb ik nog wel eens last van lusteloosheid en enkele symptomen van depressie, maar niet genoeg symtomen en duur voor de DSM-IV criteria voor depressie. Eigenlijk gaat het wel goed.

4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Nee, helemaal niet meer. Ik heb zelfs een jaar lang geen druppel alcohol gedronken. Zo erg was ik er aan toe. De klachten zijn, zoals al gezegd, bijna helemaal verdwenen. Dit mag ik een klein wonder noemen, want ik wens niemand dit toe.

5) Heb je enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
Nou, ik weet ZEKER dat paddo's bij mij de oorzaak waren. Na 6 of 7 trips begonnen de eerste symptomen en ik negeerde die eigenlijk. Tot het punt dat ik brak en de HPPD in alle hevigheid begon. Het leek wel of de serotonine en dopamine stroom helemaal stil lag. Paddo's hebben een effect op de serotonine en dopamine huishouding, maar eigenlijk weet men het nog niet precies. Vanwege het taboe en andere tegenwerkingen worden paddo's en zijn werking niet of nauwelijks onderzocht. Men weet niet goed wat het effect is van psylocine en psylocybine op de neurotransmitters en neurotransmitterstoffen (serotonine en dopamine en wellicht ook andere zoals adrenaline en noradrenaline).

Of er dus medicijnen zijn tegen HPPD: die zijn er. Ik heb dus van m'n huisarts melatonine gehad en dit heeft goed gewerkt. Ik weet niet of het ook wetenschappelijk ondersteund wordt, maarja, boeien, bij mij heeft het gewerkt :)

Check deze sites over HPPD en zijn symptomen:
http://nodid.org/dynamic/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Hppd

Pfff, wat een verhaal zeg! Veel leesplezier :)
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#12
Japi-10 zei:
Beste HPPD'ers,

Er zijn wel degelijk medicijen ik weet niet de naam.
Dit kreeg ik als reactie ;

Hoi, Wat kan ik doen tegen hppd ? Hoorde eerst iets van medicijnen,maar hoe heete die ? Kan het nog helemaal normaal worden / herstellen ? Gr

Beste vraagsteller

Vraag of je arts contact opneemt met de verslavingsarts Roelof de Wit 023-5307400. Groet Martin Sijes
Klik om te vergroten...

Tuurlijk zijn er medicijnen, bezos maar besef goed dat benzo's misschien problemen oplossen, maar tegelijk weer nieuwe problemen veroorzaken.

Mijn advies is dan ook als je nog normaal functioneerd, gebruik dan geen bezos. Mocht het zo zijn datje beeld zo hard fucked is datje et niet meer trekt, dan kan je iets gaan proberen (via de dokter).
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#13
@extripper, dat zal zeker een helse ervaring geweest zijn. Erg goed dat je je niet hebt laten gek maken door de HPPD en toch gewoon je ding bent blijven doen. Wel ziek dat je zulke symptonen hebt gekregen na een aantal keren paddo's gebruiken. Het negeren van de symptomen ken ik, in het begin denkje 'ach het zal niks bijzonders zijn, trekt wel weer weg' en ondertussen ga je verder met gebruiken en wordt het erger en erger. Ik besef nu gelukkig dat HPPD en zeer ernstige kwestie kan zijn, en daarom raak ik sowieso geen psychedelics meer aan en doe ik ook rustig met bv alcohol. Alcohol lijkt misschien onschuldig maar de schade van deze drug is niet te onderschatten, zeker niet voor een HPPD'er.

Welke symptomen zijn er nog overgebleven? Mijn symptomen zijn 'static vision', alles lijkt statisch dit word veroorzaakt door de visual snow die ik 24/7 zie. Foto's enz alles lijkt net iets meer diepte te hebben dan normaal en ik heb last van druk in mn hoofd.

Ik denk zelf dat mijn questie nog redelijk mild maar daarom kijk ik wel uit met drugs dat het niet erger word.
T
ToolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wow.. Na dit topic gelezen te hebben, heb ik ineens een stuk minder zin om mijn drugs-expeditie te vervolgen..
Tot nu toe alleen hasj, redelijk wat wiet en 2x paddo's gedaan, maar was van plan om binnenkort LSD te gaan proberen. Weet niet of ik daar nu nog wel zo'n zin in heb. :confused:

Eerste reactie op dit forum trouwens. :)
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je krijgt het nooit ineens, dan moet je echt al wel vaker drugs gebruikt hebben.

Gave naam btw, een van m'n favoriete bands ^^
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha, Flut, een helse ervaring was het zeker ja. Het zat waarschijnlijk tegen een psychose aan. Ik geloof dat HPPD vroeger gedefinieerd werd als Psychotic episode not otherwise specified. Tenminste, zoiets. Dat ik mijn ding ben blijven doen hield mij wel op de been. Ik heb me toen op mijn studie gestort (psychologie, komt wel mooi uit dus :) ). Hoewel het vaak wel een hel was om naar school te gaan.
Je hebt gelijk dat je voorlopig geen drugs meer gebruikt. Ik denk dat een paar biertjes niet echt uitmaken en dit zal denk ik de zaak niet verergeren, je moet je misschien niet wekelijks klemzuipen. Je zou misschien naar de huisarts kunnen gaan en om melatonine vragen (5mg). Ikzelf ken niet de wetenschappelijke basis hiervoor, maar het heeft mij voor 98% genezen. Misschien dat het bij jou ook goed werkt. Ga iig niet door met gebruiken.
De symptomen die ik nu nog heb zijn de volgende. Als ik moe ben, dan willen sommige voorwerpen of wat dan ook wel eens lichtelijk bewegen. Hier stoor ik me helemaal niet aan en ik schenk er dan ook bijna geen aandacht aan. Wel heb ik nog regelmatig last van lusteloosheid, dit is nog steeds een overblijfsel van die depressie. Gelukkig wordt dit ook steeds minder.

Ik probeer deze ervaring gewoon in een soort leerzaam perspectief te zien. Ik heb denk ik nu wel een beter idee van hoe het is schizofreen te zijn of paniekaanvallen te hebben en depressie dan de gemiddelde psychologie student.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ex tripper ben jij toevallig de gene die op http://forum.dokter.nl/ iets had gepost over melatonine?

Want daar gaf ook iemand aan die met 5mg melatonine bijna al z'n symptomen weg had gekregen. Ik ben toevallig laatst naar de winkel geweest om te kijken of ik het kon krijgen maar daar werd het alleen maar verkocht in doseringen van 0.1mg. De dokter zal hier dan wel een sterkere variant van hebben.

Misschien ga ik binnenkort ook wel naar de dokter, ik ben er alleen bang voor dat mijn dokter misschien niks over HPPD weet. Ik weet niet of veel dokters bekend zijn met HPPD?
E
Ex-tripperLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hey Flut, dat ben ik inderdaad geweest. Toen was duidelijk aan het genezen. Ik dacht toen dat het al goed ging, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds vooruit ga.

Aan de andere kant is het jammer dat ik dat ook ben op die site, anders waren er 2 mensen die er met melatonine van af zijn gekomen. Melatonine is inderdaad niet over de toonbank te koop, dit moet je echt via je huisarts krijgen. Het is goed mogelijk dat je huisarts niets van HPPD afweet. Mijn huisarts had al 3 of 4 mensen vóór mij met HPPD genezen of waren genezende. Omdat je duidelijk aan het zoeken bent naar informatie merk ik dat het bij jou misschien wel serieuze vormen aan het aannemen is. En dat je er misschien er ook echt last van begint te krijgen. Klopt dit? Wat ik je aanraad is dat je je er niet te druk over maakt. Als je je er namelijk op fixeert dan nemen de symtomen toe. Probeer er dus een beetje van te genieten :wink:

Ik merk dat er op internet heel weinig informatie is te vinden hoe je er van af kunt komen. Ik heb verhalen gelezen van mensen met HPPD die er in dezelfde mate last van hadden als ik en met een aantal van hen is het slecht afgelopen. Daarom heb ik zo af en toe op forums mijn ervaringen opgeschreven en over melatonine verteld.

Ik was zelf benieuwd hoe mijn huisarts wist dat melatonine HPPD kon verminderen of genezen. Ik heb het hem toen ook een keer gevraagd en hij zei toen dat hij dat wist omdat hij op een Amerikaanse huisartsen site, wetenschappelijke artikelen had gelezen. Wat ik best zou willen is het volgende. Ik wil aan hem vragen of hij die wetenschappelijke artikelen aan mij door wil mailen. Dan kan ik ze doorsturen naar je en zou jou huisarts ze ook kunnen lezen. Op deze manier is het namelijk meer verantwoord dat ik jou (en anderen misschien) melatonine aanraad. Binnen een maand ga ik weer naar de huisarts voor controle en dan zal ik het er met hem eens over hebben.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#19
:wave:
I
IntoxicationLid
01-01-2024, 00:00
#20
wat ik soms heb, als ik wakker word en direct recht sta en van de trap wil lopen als k me bvb overslapen heb, dat het ineens heel mn zicht vol zwarte en blauwe vlekken komt te staan waardoor ik bijna niks kan zien?
iemand???

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."