Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsopvoeding en drugs

opvoeding en drugs

47 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, mannen voeden ook hun kinderen op. Het leek alleen de reactie van VROUW leuk om er een artikel over te publiceren, dus komt dat er boven te staan. :')
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#2
ooscaar zei:
Punt was meer dat ik denk dat je een kind van 14/15 beter niet over je eigen vroegere drugsgebruik kunt vertellen, aangezien iemand van 14/15 dan misschien denkt dat ook hij/zij het wel kan doen en nog eens goed terecht kan komen.
Klik om te vergroten...

Als je eigen vroegere drugsgebruik nogal roekeloos was, is dat misschien wel beter ja :)

Als je kind met vragen komt, kun je best wel voorlichting geven inderdaad,
Klik om te vergroten...
Daar zijn we het inderdaad over eens dan :)

Ik heb het vroeger als puber wel storend gevonden dat er zoveel waanideeen waren over drugs. Toch echt een groep volwassenen die heel erg denkt "drugs is alles wat verboden is en dus slecht, alles wat legaal is, is niet zo erg". Dus als je kind van 16 flink bier drinkt, niks aan de hand, maar een jointje maakt hem ineens een junkie. Zelf meegemaakt dat een moeder van mijn vriend tegen hem zei dat ze liever had dat hij 'gewoon alcohol dronk'. Zij was ervan overtuigd dat hij naar een afkickkliniek moest omdat hij wiet rookte. Gelukkig is niet iedereen zo hysterisch, maar toch....

Reeele voorlichting werkt veel beter, dan kun je tenminste een gesprek hebben. Hoe zit het nu eigenlijk precies met verslaafd raken, bijvoorbeeld? Toen ik er achter kwam dat je na 1x een sigaret roken echt niet meteen verslaafd was, leek me dat risico toch best mee te vallen. Maar na een jaar kwam ik erachter dat er toch langzaam een verslaving was ingeslopen.

ik zou er pas over beginnen als het mij werd gevraagd, om geen interesse te wekken in drugs die er (nog) niet is bij mijn kinderen.
Klik om te vergroten...

kinderen hebben toch al best vroeg vragen over dingen die ze om zich heen zien, zoals alcohol, sigaretten en koffie. Niet te vergeten de ritalin. Hoe zit dat eigenlijk, wanneer en waarom is iets slecht, wat is dat dan verslaafd zijn.

Alleen je kinderen aanraden om nog even met drugs (en alcohol) te wachten vind ik wel erg belangrijk.
Klik om te vergroten...
Denk ik ook, en daar is ook wel een goede reden voor. Alcohol is nu eenmaal aantoonbaar een stuk slechter voor je wanneer je 14 bent, dan wanneer je 21 bent. Wat dat betreft is die puberleeftijd toch lastig wat dat betreft, omdat je zoveel wilt uitproberen juist wat niet mag. Ik hoop dat een genuanceerd beeld een kind dan helpt om goede keuzes te maken. Hoe bepaal je eigenlijk of iets slecht voor je is? Daar hebben genoeg mensen helemaal geen idee van. Ik heb dan liever dat mijn kind, als hij dan toch iets wil proberen van drugs, weet welke afweging hij maakt. Ik zou liever hebben dat mijn kind als puber wat blowt, dan dat hij alcohol drinkt bijvoorbeeld.

mijn mening erg belangrijk om ook de negatieve kanten van drugs erg goed uit te leggen. En vooral dat je er niet te vroeg mee moet beginnen.Ik vind, net zoals jij Cheiron, dat je als ouder ook zeker niet overspannen moet reageren, want dat resulteert er alleen maar in dat kinderen hun drugsgebruik geheim gaan houden. Je moet als ouders een vertrouwensband creëren zodat het onderwerp drugs bespreekbaar is én je moet proberen je kinderen te ontmoedigen drugs te gebruiken op een te jonge leeftijd.
Klik om te vergroten...

We zijn het inderdaad meer eens dan ik eerder dacht :) Kan ik me helemaal in vinden.
Blijft denk ik toch altijd een spannend onderwerp, kinderen doen nu eenmaal op een bepaalde leeftijd niet meer zonder meer wat je als ouder zegt...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Praat jij met je kind over drugs ?

Kwam net dit tegen , een aantal hebben er wel een 'goed' beeld van is mijn mening.

Wat zouden jullie doen (als je kinderen hebt of zou hebben nu)?
http://www.telegraaf.nl/tv/vrouw/straat ... gs___.html
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik ben dus wel ouder (en ouder).

ben niet van plan mijn kroost te vertellen dat ik zelf wel es drugs gebruik,denk wel dat het een voordeel is want ik ben wel op mijn hoede, ik ken de symptomen :).

nu vind ik mijn kinderen wat betreft drugs, erg intolerant. Sigaretten vinden ze smerig. Ik zal ze dus niet vertellen dat ik wel es blow bijv.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
darkbull zei:
nu vind ik mijn kinderen wat betreft drugs, erg intolerant. Sigaretten vinden ze smerig. Ik zal ze dus niet vertellen dat ik wel es blow bijv.
Klik om te vergroten...
Zijn ze al oud genoeg om uberhaupt met zaken als roken, drinken en blowen te beginnen?

Mijn neefjes vinden nu ook nog alles vies en stom, maar de oudste is pas 10. Mijn zus en zwager zijn er behoorlijk open over en ik heb laatst wel samen met mijn zwager aan ze uitgelegd dat er een duidelijk verschil is tussen roken en blowen. Dat je je van blowen toch ook echt anders gaat voelen en van sigaretten niet.
T
Timmie94Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Gelukkig heerst het taboe van drugs een stuk minder in mijn familie. Mijn ouders weten van mij dat ik wel is wat gebruik en eerlijk gezegd vind ik het best fijn dat ze het weten. Of in ieder geval dat ik er niet over hoef te liegen.
Ze weten natuurlijk lang niet alles, en dat is misschien maar beter ook haha.

Mijn ouders hebben mij laten weten dat ze er natuurlijk niet achter staan, maar ze wisten jaren geleden waarschijnlijk al wel dat ik er niet vies van ben n wel nieuwsgierig ben naar drugs.

Als ik later kinderen heb zou ik het denk ik wel op een gegeven moment (jaar of 17) ter sprake laten komen, maar het ze dan wel ook afraden.
Maar liever heb ik dat ik het later weet van mn kinderen en hun drugsgebruik/gedrag nog enigzins kan sturen dan dat ze het keihard ontkennen en hun vrije gang ermee gaan.
Zo ben ik ook wel redelijk opgevoed, als jongste van 5 kinderen. Mijn ouders wouden liever beperken als verbieden omdat dat toch averechts werkt.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#7
Narayani zei:
Zijn vader weet redelijk wat wij doen wat drugs betreft en vindt dat helemaal prima mits de frequentie en hoeveelheid binnen de perken blijft. Zelf is ie er ook niet vies van, het is wel echt iemand die er van kan genieten om de psychonaut uit te hangen en hij is een groot voorstander van therapeutisch gebruik van MDMA, maar ook een keurige meneer met een fulltime baan. Ik vind dat geweldig zo iemand :grin: Het is momenteel zelfs zo dat we nog wat M en acid voor 'm hebben liggen :wink:
Klik om te vergroten...

Kijk zo kan het natuurlijk ook. Volwassen omgang met geestverruimende middelen en volwassen met elkaar omgaan.
D
Demo PsychoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zou mijn kinderen niet vertellen over mijn eigen drugsgebruik, maar als ze zelf willen experimenteren zou ik daar niet heel moeilijk over doen. Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van de kinderen.

Als je er vanaf het begin af aan te kwaad over word, of alles afkeurt gaat het achter je rug om gebeuren. Dat wil je natuurlijk niet.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb altijd open kaart gespeeld met mijn ouders over wat ik gebruik en hoeveel, erg prettig dat dat gewoon kan als je het mij vraagt en heeft naar mijn gevoel ook zeer positief uitgepakt.

Mijn vader die zelf nooit drugs heeft aangeraakt heeft er volledig vrede mee, het enige wat hij er standaard aan toe voegt "zolang je er maar verstandig en verantwoord mee omgaat". En zo is het ook gelopen, ik behandel psychoactieve substanties met respect en veel voorzichtigheid.

Mijn vriendin idem, die accepteert dat ik af en toe een beetje experimenteer zolang ik dit met beleid doe. Zo zou het voor iedereen moeten wezen, de vrijheid om eigen keuzes te maken zolang je voor jezelf je keuzes op verantwoorde wijze kunt relativeren.

Als ik kinderen zou hebben zou ik er niet over beginnen voordat zij er zelf over beginnen, ze weten zelf het beste wanneer dit een rol in hun leven gaat spelen, als je open kaart met ze speelt zullen ze hun eventuele nieuwsgierigheid ook niet verzwijgen.
Als ze er naar vragen zou ik ze vertellen dat drugs krachtige geestverruimende middelen zijn die enorm veel teweeg kunnen brengen, die met respect behandeld moeten worden en nooit als speelgoed. En als ze ooit besluiten om iets uit te proberen dat ze zich van tevoren goed moeten informeren, dit in een veilige omgeving moeten doen en altijd een B plan hebben mochten dingen anders uitpakken dan verwacht.
Dezelfde verwachtingen die ik mezelf stel dus. :rock:
L
LeoninaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Recent hebben mijn ouders zak met wietbong, zakje SALVIA en jonko's gevonden.. Ze dachten eerst dat het van mij was of van een familie lid die ooit bij ons een jaar heeft gewoont..
Blijkt van mijn 14-jarige broertje te zijn. Hij heeft het toegegeven..

Mijn vader was echt teleurgesteld. En mijn moeder erg verdrietig. Gelukkig lieten mijn ouders hem uitpraten, en mijn broertje heeft echt alles rustig en duidelijk kunnen uitleggen..

Toch kan mijn vader het niet accepteren en heeft het weggegooid. Snap ik ook wel.
Hij heeft gezegd dat het bij 1x moet blijven en ehm.. ja.. het komt gewoon erop neer dat als iemand in huis verslaafd is aan drugs dat diegene het huis uit moet. Of mijn pa zelf uit huis. Want hij kan niet met dat soort mensen leven. Geldt zelfde voor zijn eigen kinderen.

Ik ga vanaf nu ook echt alles geheim houden. Met tegenzin. Denk dat ze om wiet al para gaat worden.. want ze dachten eerst dat het zakje WIET was, en geen salvia. En om dat waren ze al geshockeerd......

Ik heb serieus zitten nadenken, om te stoppen/minderen. Maar als het feestje al bijna is, dan krijg ik toch de kriebels om weer xtc/4fmp/2cb te gebruiken.. Dat zijn ook zowat de enige wat ik gebruik.. Tis niet zo dat als mijn geld op is, dat ik spullen ga verkopen om drugs te kopen :confused:
Voel me behoorlijk kut erover, want ik hou ontzettend veel van mn pa. En doet wel elke keer pijn als ik tegen hem moet liegen. Toch WIL ik niet meteen stoppen met drugs gebruiken. Wil of Kan? Ik KAN wel een feestje nuchter pakken.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leonina zei:
Recent hebben mijn ouders zak met wietbong, zakje SALVIA en jonko's gevonden.. Ze dachten eerst dat het van mij was of van een familie lid die ooit bij ons een jaar heeft gewoont..
Blijkt van mijn 14-jarige broertje te zijn. Hij heeft het toegegeven..

Mijn vader was echt teleurgesteld. En mijn moeder erg verdrietig. Gelukkig lieten mijn ouders hem uitpraten, en mijn broertje heeft echt alles rustig en duidelijk kunnen uitleggen..

Toch kan mijn vader het niet accepteren en heeft het weggegooid. Snap ik ook wel.
Hij heeft gezegd dat het bij 1x moet blijven en ehm.. ja.. het komt gewoon erop neer dat als iemand in huis verslaafd is aan drugs dat diegene het huis uit moet. Of mijn pa zelf uit huis. Want hij kan niet met dat soort mensen leven. Geldt zelfde voor zijn eigen kinderen.

Ik ga vanaf nu ook echt alles geheim houden. Met tegenzin. Denk dat ze om wiet al para gaat worden.. want ze dachten eerst dat het zakje WIET was, en geen salvia. En om dat waren ze al geshockeerd......

Ik heb serieus zitten nadenken, om te stoppen/minderen. Maar als het feestje al bijna is, dan krijg ik toch de kriebels om weer xtc/4fmp/2cb te gebruiken.. Dat zijn ook zowat de enige wat ik gebruik.. Tis niet zo dat als mijn geld op is, dat ik spullen ga verkopen om drugs te kopen :confused:
Voel me behoorlijk kut erover, want ik hou ontzettend veel van mn pa. En doet wel elke keer pijn als ik tegen hem moet liegen. Toch WIL ik niet meteen stoppen met drugs gebruiken. Wil of Kan? Ik KAN wel een feestje nuchter pakken.
Klik om te vergroten...


Ik ben best wel flexibel al zeg ik het zelf maar als ik een zoon had van 14 met een flinke verborgen stash aan wiet compleet met bong er bij zou ik waarschijnlijk ook niet zo chill reageren.
En slavia, wat de fuck moet een kindje van 14 met slavia, dat kan echt niet gezond wezen voor een knullie van 14.
Van de mensen die ik ken die verneukt zijn door drugs is het overgrote deel toch wel verneukt door cannabis naar mijn gevoel. Ze zullen er wellicht niet dood aan gaan maar het zijn wel stuk voor stuk mensen die elke dag blowen omdat het zo toegankelijk en geaccepteerd is met als gevolgd dat ze vrijwel niets meer ondernemen met hun leven, ik heb me hier in het verleden ook wel pissig over gemaakt tegenover goede vrienden. Ik heb haast liever had ze dagelijks aan de amfetamine zitten dan aan wiet, dan voeren ze tenminste nog iets uit met hun leven.

Je broertje is 14, die is in de groei van zijn leven, dit moment van zijn leven zal erg bepalend wezen voor met wat voor mindset hij de rest van zijn leven verder zal gaan. Als je op je 14de al met aanzienlijke hoeveelheden wiet begint geef ik het eerlijk gezegd weinig hoop.

Ik heb dit al 2x eerder vermeld op deze site maar als ik mijn psychologie lesboeken moet geloven is de kans dat je op de 14de verslaafd raakt aan een substantie al snel 20x zo groot als wanneer je er op je 21e mee begint. Jonge pubers zijn net dieren, die reageren nog voor een groot deel op instinct en hebben weinig impulscontrole. Kut voor je broertje dat ik en anderen hem niet als 'volwaardig' mens zien maar hij is op zijn 14de nog niet volwassen genoeg om drugs als warme broodjes naar binnen te werken.

Ik denk dat vrijwel iedereen met volledig volgroeid brein (die heb je ongeveer vanaf je 22e) het hier wel met je vader eens is dat een 14jarige knul niet dagelijks wiet hoort te gebruiken laat staan salvia, een zwaar potent psychedelisch middel, en een soortgelijke reactie had gegeven als je vader.

Als je broertje 18 was geweest afgaand op de reactie die ze gaven die jij beschrijft ben ik er vrijwel zeker van dat ze niet hetzelfde hadden gereageerd.
Ik weet niet hoe je vader normaal gesproken handelt maar in deze situatie is het weinig verbazingwekkend, misschien wil hij wel gewoon angst inwerken voornamelijk omdat hij zo bezorgd is vanwege de leeftijd van je broertje. Je pa komt nog best relaxed over, misschien had hij wel volledig anders gereageerd als hij bij jou een pilletje had ontdekt.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#12
ooscaar zei:
Ik vind dat ouders nooit zelf moeten vertellen over hun eigen gebruik en het hun kinderen gewoon ten zeerste af moeten raden.
Klik om te vergroten...

Nogal hypocriet, vind ik.

Ik probeer mijn kinderen vooral op te voeden zodat ze een goed beeld hebben van drugs, en niet het achterlijke beeld zonder meer overnemen dat over het algemeen heerst. Algemene acceptatie van een drug (koffie, sigaretten, alcohol) zegt echt heel weinig over de schadelijkheid ervan. De meeste mensen vinden dat soort dingen niet eens drugs.

Ik leg ze helder uit wat de gevaren zijn van verschillende soorten drugs, en natuurlijk probeer ik ze uit te leggen waarom je sommige dingen ver moet blijven. Maar dat zijn middelen die ik zelf ook niet gebruik. De middelen die ik wel gebruik, hebben voor mij een acceptabel risico. Ik zou er dan ook weinig bezwaar in zien als mijn kinderen daar (op een gepaste leeftijd natuurlijk) mee gaan experimenteren. Niet alles wat verboden is, is slecht en niet alles wat toegestaan is, is goed. Leren voor jezelf te denken lijkt me een veel beter verdedigbare opvoeding dan hypocriet geheim houden en afraden wat je schijnbaar voor jezelf wel ok vindt...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
cheiron zei:
ooscaar zei:
Ik vind dat ouders nooit zelf moeten vertellen over hun eigen gebruik en het hun kinderen gewoon ten zeerste af moeten raden.
Klik om te vergroten...

Nogal hypocriet, vind ik.

Ik probeer mijn kinderen vooral op te voeden zodat ze een goed beeld hebben van drugs, en niet het achterlijke beeld zonder meer overnemen dat over het algemeen heerst. Algemene acceptatie van een drug (koffie, sigaretten, alcohol) zegt echt heel weinig over de schadelijkheid ervan. De meeste mensen vinden dat soort dingen niet eens drugs.

Ik leg ze helder uit wat de gevaren zijn van verschillende soorten drugs, en natuurlijk probeer ik ze uit te leggen waarom je sommige dingen ver moet blijven. Maar dat zijn middelen die ik zelf ook niet gebruik. De middelen die ik wel gebruik, hebben voor mij een acceptabel risico. Ik zou er dan ook weinig bezwaar in zien als mijn kinderen daar (op een gepaste leeftijd natuurlijk) mee gaan experimenteren. Niet alles wat verboden is, is slecht en niet alles wat toegestaan is, is goed. Leren voor jezelf te denken lijkt me een veel beter verdedigbare opvoeding dan hypocriet geheim houden en afraden wat je schijnbaar voor jezelf wel ok vindt...
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf ook 14, 15, 16 geweest. Ik weet gewoon dat wanneer mijn ouders mij op die leeftijd hadden verteld over drugs en dat bepaalde dingen wel kunnen, dat ik drugs dan als een stuk minder gevaarlijk had gezien. Op een leeftijd waarop je al vrij impulsief kunt zijn, lijkt het me toch niet handig om ook nog eens van je ouders te horen dat zij het vroeger ook hebben gedaan. De logsiche conclusie die een puber dan kan trekken is dat zij goed terecht zijn gekomen en dat je dus zelf ook best op je 14e drugs kunt proberen en goed terecht kunt komen. Wanneer je hoort dat je vader iets geprobeerd heeft op, laten we zeggen, zijn 18e, ziet de gemiddelde puber misschien ook wel niet het probleem om iets te proberen op 14/15-jarige leeftijd.Uiteraard werkt het niet voor elke puber zo, maar er zijn genoeg pubers die zo denken.

Voor de duidelijkheid: ik vind niet dat je altijd op deze manier hoeft te blijven liegen over drugs tegen je kinderen. Zodra je kinderen ouder zijn, weet je dat ze beter in staat zijn om goed doordachte keuzes te maken. Je kunt best tegen je kind van 17/18 vertellen over drugs. Ook als je merkt dat je kinderen iets gebruiken kun je naar mijn idee best een open gesprek over drugs met ze hebben. Maar als een kind jong is, kun je deze informatie naar mijn idee toch beter nog even niet geven, want je weet niet wat iemand van 14 of 15 of zo met deze informatie doet. Net zoals je je kind van 10 geen erg gewelddadige film laat zien en dat je je kind van 6 niet vertelt dat Sinterklaas niet bestaat.

Soms moet je als ouder nou eenmaal een beetje acteren, een leugentje voor eigen bestwil kan dan niet veel kwaad. Ik zelf ben in ieder geval blij dat mijn ouders mij niet op mijn 14e, 15e of 16e vertelden dat drugs niet zo veel kwaad kunnen. Volgens mij was ik destijds nog best een verstandige jongen, maar ik denk toch dat als ik zou horen van mijn ouders dat een jointje niet zo veel kwaad zou kunnen, dat ik destijds een stuk vaker had geblowd. Misschien had ik zelfs een keer xtc geprobeerd toen, want ja, dat wilde ik ook heel graag toen ik die leeftijd had. Iemand van 14/15 ziet drugs denk ik ook een stuk sneller als een oplossing dan iemand die wat ouder is. Dan is het toch beter als je ouders dat even ontmoedigen voor je.

En uiteraard werkt dat met andere harddrugs net zo. Ook goed dus dat de alcoholgrens naar 18 jaar is, want een kind van 14 die een fles mixdrank van zijn 16-jarige vriendjes heeft gekregen kan hier mogelijk niet zo heel verstandig mee omgaan.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vannacht gedroomd dat mijn vader erachter kwam dat ik drugs gebruik en in die droom zieke ruzies gehad met mn vader die me uiteindelijk besloot te gaan negeren.

Denk dat dit wel mooi laat zien hoe mijn ouders tegenover drugs staan en niet zo raar dus dat ik alles voor ze verzwijg.

Verbieden is gewoon zo'n slechte oplossing.......
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#15
ooscaar zei:
Ik ben zelf ook 14, 15, 16 geweest. Ik weet gewoon dat wanneer mijn ouders mij op die leeftijd hadden verteld over drugs en dat bepaalde dingen wel kunnen, dat ik drugs dan als een stuk minder gevaarlijk had gezien.
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook niet dat je moet vertellen dat 'alle drugs best kunnen'. Dat is evenmin waar. Ik denk dat je best aan een kind kunt uitleggen waarom sommige dingen gevaarlijker zijn als je jonger bent (bv alcohol drinken op jongere leeftijd beschadigd het zich nog ontwikkelende brein) terwijl je als je ouder bent best een glas kunt drinken.

Het lijkt wel alsof je vindt dat je als ouder maar moet vertellen dat 'alle drugs heel gevaarlijk zijn' zodat ze er niet aan beginnen. Zo'n standpunt is natuurlijk onzin. Het enige dat dan gebeurt is dat je kinderen je niet meer serieus nemen wanneer ze voor zichzelf kunnen denken. Ik denk juist dat dat bij heel veel jongeren gebeurt: ze hebben altijd gehoord 'oh drugs is zo slecht' en komen er dan zelf achter dat je helemaal niet direct verslaafd bent als je een keer een jointje rookt. Conclusie: ouders weten er niks van.

Maar als een kind jong is, kun je deze informatie naar mijn idee toch beter nog even niet geven, want je weet niet wat iemand van 14 of 15 of zo met deze informatie doet. Net zoals je je kind van 10 geen erg gewelddadige film laat zien en dat je je kind van 6 niet vertelt dat Sinterklaas niet bestaat.
Klik om te vergroten...

Je moet informatie natuurlijk afstemmen op het niveau van een kind. Maar het idee dat je iemand van 14/15 geen reeele voorlichting kunt geven, maar in plaats daarvan dom moet houden, vind ik niet echt slim. Iemand van 14/15 wil gewoon weten hoe het zit. Bovendien, kinderen hebben al vanaf veel jonger vragen over dingen als alcohol, koffie, roken. Dat zijn ook drugs, dus waarom niet op hun niveau uitleggen hoe dat zit.

Ik zelf ben in ieder geval blij dat mijn ouders mij niet op mijn 14e, 15e of 16e vertelden dat drugs niet zo veel kwaad kunnen.
Klik om te vergroten...

Dat zouden ze ook niet moeten vertellen, want het is niet waar. Sommige drugs kunnen heel veel kwaad, zeker op jonge leeftijd. Andere drugs zijn een stuk minder gevaarlijk.

ik denk toch dat als ik zou horen van mijn ouders dat een jointje niet zo veel kwaad zou kunnen, dat ik destijds een stuk vaker had geblowd. Misschien had ik zelfs een keer xtc geprobeerd toen,
Klik om te vergroten...

Ik denk dat hier het hele punt zit. Alsof je zegt: ofwel vertel je je kind dat 'alle drugs best kunnen' ofwel vertel je ze dat 'alle drugs gevaarlijk is'. Beide is dom, beide is niet waar. Een jointje heeft ook risicos. XTC nog veel meer. Je moet je kind goede voorlichting geven, zodat ze zelf kunnen leren nadenken en zelf beslissingen kunnen maken.

Dan ga je dus reageren zoals deze vader:

Leonina zei:
het komt gewoon erop neer dat als iemand in huis verslaafd is aan drugs dat diegene het huis uit moet. Of mijn pa zelf uit huis. Want hij kan niet met dat soort mensen leven. Geldt zelfde voor zijn eigen kinderen.Ik ga vanaf nu ook echt alles geheim houden. Met tegenzin. Denk dat ze om wiet al para gaat worden.. want ze dachten eerst dat het zakje WIET was, en geen salvia. En om dat waren ze al geshockeerd......
Klik om te vergroten...

Iemand die zich zo druk maakt om wat wiet, die weet gewoon niet waar hij het over heeft. Ik zeg niet dat ik blij zou zijn als mijn zoon van 14 zou blowen, maar dit is nogal een overtrokken reactie. Gevolg: ze houden het gewoon geheim. Wat moet je anders, met iemand waar je geen behoorlijk gesprek mee kunt voeren en die niet naar de feiten wil luisteren...
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij druk ik me niet helemaal handig uit, want ik ben het best wel met je eens Cheiron!

Punt was meer dat ik denk dat je een kind van 14/15 beter niet over je eigen vroegere drugsgebruik kunt vertellen, aangezien iemand van 14/15 dan misschien denkt dat ook hij/zij het wel kan doen en nog eens goed terecht kan komen. Als je kind met vragen komt, kun je best wel voorlichting geven inderdaad, met ook duidelijke uitleg over de negatieve kanten en gevaren van drugs. Net zoals kinderen ook seksuele voorlichtingen krijgen en te horen krijgen over SOA's. Alleen anders dan bij seksuele voorlichting zou ik als ouder zelf niet met de informatie over drugs komen, ik zou er pas over beginnen als het mij werd gevraagd, om geen interesse te wekken in drugs die er (nog) niet is bij mijn kinderen.

Ik ben dus zeker niet van mening dat het is 'alle drugs zijn slecht' vs. 'alle drugs kunnen geen kwaad'. Informatie geven als je kinderen ernaar vragen kan inderdaad geen kwaad. Alleen je kinderen aanraden om nog even met drugs (en alcohol) te wachten vind ik wel erg belangrijk. Wat ik ook erg bedoelde met vorige posts was dat je als ouder ook je best moet doen om je kinderen niet een te positief beeld van drugs te geven. Aangezien sommige kinderen van 14/15 al een te positief beeld hebben van drugs is het naar mijn mening erg belangrijk om ook de negatieve kanten van drugs erg goed uit te leggen. En vooral dat je er niet te vroeg mee moet beginnen.

Ik vind, net zoals jij Cheiron, dat je als ouder ook zeker niet overspannen moet reageren, want dat resulteert er alleen maar in dat kinderen hun drugsgebruik geheim gaan houden. Je moet als ouders een vertrouwensband creëren zodat het onderwerp drugs bespreekbaar is én je moet proberen je kinderen te ontmoedigen drugs te gebruiken op een te jonge leeftijd. Misschien een moeilijke opgave, maar het is denk ik te doen. Het belangrijkste hierbij is denk ik dat je kinderen je vertrouwen als je aangeeft dat drugs gewoon bespreekbaar zijn.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tja, ik vind het toch onvoorstelbaar dat mensen die toch prima in staat zijn zelfstandig na te denken hun hele leven lang over bepaalde onderwerpen, waaronder drugs dus, maar blijven geloven wat een ander hun zegt, zonder er zelf over na te denken. Dit wordt vooral duidelijk als je zelfs slimme mensen dingen hoort zeggen als 'alcohol is helemaal geen drug' ('want het is legaal').
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
cheiron zei:
Zelf meegemaakt dat een moeder van mijn vriend tegen hem zei dat ze liever had dat hij 'gewoon alcohol dronk'. Zij was ervan overtuigd dat hij naar een afkickkliniek moest omdat hij wiet rookte.
Klik om te vergroten...
Echt ernstig zoiets. Helaas denken zoveel mensen dat alcohol maar moet kunnen omdat het legaal is. Uberhaupt altijd maar het moeten benoemen van alcohol en drugs, op de dag dat je gewoon drugs kunt zeggen en alcohol daarbij wordt gerekend doe ik een vreugde dansje.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vind het vreemd dat als je zou zeggen, ik heb pep gebruikt waar mijn kind bij is, dan all hell breaks loose en zo. Maar iedereen zuipt zich gewoon dronken op verjaardagen waar kinderen bij zijn.

Dat is dus iets wat ik nou echt niet begrijp.
T
Timmie94Lid
01-01-2024, 00:00
#20
dat komt gewoon omdat alcohol zo ingeburgerd/geaccepteerd is als iets 'redelijk onschuldigs' denk ik...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."