#1
Ja, mannen voeden ook hun kinderen op. Het leek alleen de reactie van VROUW leuk om er een artikel over te publiceren, dus komt dat er boven te staan. :')
ooscaar zei:Punt was meer dat ik denk dat je een kind van 14/15 beter niet over je eigen vroegere drugsgebruik kunt vertellen, aangezien iemand van 14/15 dan misschien denkt dat ook hij/zij het wel kan doen en nog eens goed terecht kan komen.
Daar zijn we het inderdaad over eens danAls je kind met vragen komt, kun je best wel voorlichting geven inderdaad,
ik zou er pas over beginnen als het mij werd gevraagd, om geen interesse te wekken in drugs die er (nog) niet is bij mijn kinderen.
Denk ik ook, en daar is ook wel een goede reden voor. Alcohol is nu eenmaal aantoonbaar een stuk slechter voor je wanneer je 14 bent, dan wanneer je 21 bent. Wat dat betreft is die puberleeftijd toch lastig wat dat betreft, omdat je zoveel wilt uitproberen juist wat niet mag. Ik hoop dat een genuanceerd beeld een kind dan helpt om goede keuzes te maken. Hoe bepaal je eigenlijk of iets slecht voor je is? Daar hebben genoeg mensen helemaal geen idee van. Ik heb dan liever dat mijn kind, als hij dan toch iets wil proberen van drugs, weet welke afweging hij maakt. Ik zou liever hebben dat mijn kind als puber wat blowt, dan dat hij alcohol drinkt bijvoorbeeld.Alleen je kinderen aanraden om nog even met drugs (en alcohol) te wachten vind ik wel erg belangrijk.
mijn mening erg belangrijk om ook de negatieve kanten van drugs erg goed uit te leggen. En vooral dat je er niet te vroeg mee moet beginnen.Ik vind, net zoals jij Cheiron, dat je als ouder ook zeker niet overspannen moet reageren, want dat resulteert er alleen maar in dat kinderen hun drugsgebruik geheim gaan houden. Je moet als ouders een vertrouwensband creëren zodat het onderwerp drugs bespreekbaar is én je moet proberen je kinderen te ontmoedigen drugs te gebruiken op een te jonge leeftijd.
Zijn ze al oud genoeg om uberhaupt met zaken als roken, drinken en blowen te beginnen?darkbull zei:nu vind ik mijn kinderen wat betreft drugs, erg intolerant. Sigaretten vinden ze smerig. Ik zal ze dus niet vertellen dat ik wel es blow bijv.
Narayani zei:Zijn vader weet redelijk wat wij doen wat drugs betreft en vindt dat helemaal prima mits de frequentie en hoeveelheid binnen de perken blijft. Zelf is ie er ook niet vies van, het is wel echt iemand die er van kan genieten om de psychonaut uit te hangen en hij is een groot voorstander van therapeutisch gebruik van MDMA, maar ook een keurige meneer met een fulltime baan. Ik vind dat geweldig zo iemandHet is momenteel zelfs zo dat we nog wat M en acid voor 'm hebben liggen
![]()

Leonina zei:Recent hebben mijn ouders zak met wietbong, zakje SALVIA en jonko's gevonden.. Ze dachten eerst dat het van mij was of van een familie lid die ooit bij ons een jaar heeft gewoont..
Blijkt van mijn 14-jarige broertje te zijn. Hij heeft het toegegeven..
Mijn vader was echt teleurgesteld. En mijn moeder erg verdrietig. Gelukkig lieten mijn ouders hem uitpraten, en mijn broertje heeft echt alles rustig en duidelijk kunnen uitleggen..
Toch kan mijn vader het niet accepteren en heeft het weggegooid. Snap ik ook wel.
Hij heeft gezegd dat het bij 1x moet blijven en ehm.. ja.. het komt gewoon erop neer dat als iemand in huis verslaafd is aan drugs dat diegene het huis uit moet. Of mijn pa zelf uit huis. Want hij kan niet met dat soort mensen leven. Geldt zelfde voor zijn eigen kinderen.
Ik ga vanaf nu ook echt alles geheim houden. Met tegenzin. Denk dat ze om wiet al para gaat worden.. want ze dachten eerst dat het zakje WIET was, en geen salvia. En om dat waren ze al geshockeerd......
Ik heb serieus zitten nadenken, om te stoppen/minderen. Maar als het feestje al bijna is, dan krijg ik toch de kriebels om weer xtc/4fmp/2cb te gebruiken.. Dat zijn ook zowat de enige wat ik gebruik.. Tis niet zo dat als mijn geld op is, dat ik spullen ga verkopen om drugs te kopen
Voel me behoorlijk kut erover, want ik hou ontzettend veel van mn pa. En doet wel elke keer pijn als ik tegen hem moet liegen. Toch WIL ik niet meteen stoppen met drugs gebruiken. Wil of Kan? Ik KAN wel een feestje nuchter pakken.
ooscaar zei:Ik vind dat ouders nooit zelf moeten vertellen over hun eigen gebruik en het hun kinderen gewoon ten zeerste af moeten raden.
Ik ben zelf ook 14, 15, 16 geweest. Ik weet gewoon dat wanneer mijn ouders mij op die leeftijd hadden verteld over drugs en dat bepaalde dingen wel kunnen, dat ik drugs dan als een stuk minder gevaarlijk had gezien. Op een leeftijd waarop je al vrij impulsief kunt zijn, lijkt het me toch niet handig om ook nog eens van je ouders te horen dat zij het vroeger ook hebben gedaan. De logsiche conclusie die een puber dan kan trekken is dat zij goed terecht zijn gekomen en dat je dus zelf ook best op je 14e drugs kunt proberen en goed terecht kunt komen. Wanneer je hoort dat je vader iets geprobeerd heeft op, laten we zeggen, zijn 18e, ziet de gemiddelde puber misschien ook wel niet het probleem om iets te proberen op 14/15-jarige leeftijd.Uiteraard werkt het niet voor elke puber zo, maar er zijn genoeg pubers die zo denken.cheiron zei:ooscaar zei:Ik vind dat ouders nooit zelf moeten vertellen over hun eigen gebruik en het hun kinderen gewoon ten zeerste af moeten raden.
Nogal hypocriet, vind ik.
Ik probeer mijn kinderen vooral op te voeden zodat ze een goed beeld hebben van drugs, en niet het achterlijke beeld zonder meer overnemen dat over het algemeen heerst. Algemene acceptatie van een drug (koffie, sigaretten, alcohol) zegt echt heel weinig over de schadelijkheid ervan. De meeste mensen vinden dat soort dingen niet eens drugs.
Ik leg ze helder uit wat de gevaren zijn van verschillende soorten drugs, en natuurlijk probeer ik ze uit te leggen waarom je sommige dingen ver moet blijven. Maar dat zijn middelen die ik zelf ook niet gebruik. De middelen die ik wel gebruik, hebben voor mij een acceptabel risico. Ik zou er dan ook weinig bezwaar in zien als mijn kinderen daar (op een gepaste leeftijd natuurlijk) mee gaan experimenteren. Niet alles wat verboden is, is slecht en niet alles wat toegestaan is, is goed. Leren voor jezelf te denken lijkt me een veel beter verdedigbare opvoeding dan hypocriet geheim houden en afraden wat je schijnbaar voor jezelf wel ok vindt...
ooscaar zei:Ik ben zelf ook 14, 15, 16 geweest. Ik weet gewoon dat wanneer mijn ouders mij op die leeftijd hadden verteld over drugs en dat bepaalde dingen wel kunnen, dat ik drugs dan als een stuk minder gevaarlijk had gezien.
Maar als een kind jong is, kun je deze informatie naar mijn idee toch beter nog even niet geven, want je weet niet wat iemand van 14 of 15 of zo met deze informatie doet. Net zoals je je kind van 10 geen erg gewelddadige film laat zien en dat je je kind van 6 niet vertelt dat Sinterklaas niet bestaat.
Ik zelf ben in ieder geval blij dat mijn ouders mij niet op mijn 14e, 15e of 16e vertelden dat drugs niet zo veel kwaad kunnen.
ik denk toch dat als ik zou horen van mijn ouders dat een jointje niet zo veel kwaad zou kunnen, dat ik destijds een stuk vaker had geblowd. Misschien had ik zelfs een keer xtc geprobeerd toen,
Leonina zei:het komt gewoon erop neer dat als iemand in huis verslaafd is aan drugs dat diegene het huis uit moet. Of mijn pa zelf uit huis. Want hij kan niet met dat soort mensen leven. Geldt zelfde voor zijn eigen kinderen.Ik ga vanaf nu ook echt alles geheim houden. Met tegenzin. Denk dat ze om wiet al para gaat worden.. want ze dachten eerst dat het zakje WIET was, en geen salvia. En om dat waren ze al geshockeerd......
Echt ernstig zoiets. Helaas denken zoveel mensen dat alcohol maar moet kunnen omdat het legaal is. Uberhaupt altijd maar het moeten benoemen van alcohol en drugs, op de dag dat je gewoon drugs kunt zeggen en alcohol daarbij wordt gerekend doe ik een vreugde dansje.cheiron zei:Zelf meegemaakt dat een moeder van mijn vriend tegen hem zei dat ze liever had dat hij 'gewoon alcohol dronk'. Zij was ervan overtuigd dat hij naar een afkickkliniek moest omdat hij wiet rookte.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."