#1
ooscaar zei:Punt was meer dat ik denk dat je een kind van 14/15 beter niet over je eigen vroegere drugsgebruik kunt vertellen, aangezien iemand van 14/15 dan misschien denkt dat ook hij/zij het wel kan doen en nog eens goed terecht kan komen.
Als je eigen vroegere drugsgebruik nogal roekeloos was, is dat misschien wel beter ja
Daar zijn we het inderdaad over eens danAls je kind met vragen komt, kun je best wel voorlichting geven inderdaad,
Ik heb het vroeger als puber wel storend gevonden dat er zoveel waanideeen waren over drugs. Toch echt een groep volwassenen die heel erg denkt "drugs is alles wat verboden is en dus slecht, alles wat legaal is, is niet zo erg". Dus als je kind van 16 flink bier drinkt, niks aan de hand, maar een jointje maakt hem ineens een junkie. Zelf meegemaakt dat een moeder van mijn vriend tegen hem zei dat ze liever had dat hij 'gewoon alcohol dronk'. Zij was ervan overtuigd dat hij naar een afkickkliniek moest omdat hij wiet rookte. Gelukkig is niet iedereen zo hysterisch, maar toch....
Reeele voorlichting werkt veel beter, dan kun je tenminste een gesprek hebben. Hoe zit het nu eigenlijk precies met verslaafd raken, bijvoorbeeld? Toen ik er achter kwam dat je na 1x een sigaret roken echt niet meteen verslaafd was, leek me dat risico toch best mee te vallen. Maar na een jaar kwam ik erachter dat er toch langzaam een verslaving was ingeslopen.
ik zou er pas over beginnen als het mij werd gevraagd, om geen interesse te wekken in drugs die er (nog) niet is bij mijn kinderen.
kinderen hebben toch al best vroeg vragen over dingen die ze om zich heen zien, zoals alcohol, sigaretten en koffie. Niet te vergeten de ritalin. Hoe zit dat eigenlijk, wanneer en waarom is iets slecht, wat is dat dan verslaafd zijn.
Denk ik ook, en daar is ook wel een goede reden voor. Alcohol is nu eenmaal aantoonbaar een stuk slechter voor je wanneer je 14 bent, dan wanneer je 21 bent. Wat dat betreft is die puberleeftijd toch lastig wat dat betreft, omdat je zoveel wilt uitproberen juist wat niet mag. Ik hoop dat een genuanceerd beeld een kind dan helpt om goede keuzes te maken. Hoe bepaal je eigenlijk of iets slecht voor je is? Daar hebben genoeg mensen helemaal geen idee van. Ik heb dan liever dat mijn kind, als hij dan toch iets wil proberen van drugs, weet welke afweging hij maakt. Ik zou liever hebben dat mijn kind als puber wat blowt, dan dat hij alcohol drinkt bijvoorbeeld.Alleen je kinderen aanraden om nog even met drugs (en alcohol) te wachten vind ik wel erg belangrijk.
mijn mening erg belangrijk om ook de negatieve kanten van drugs erg goed uit te leggen. En vooral dat je er niet te vroeg mee moet beginnen.Ik vind, net zoals jij Cheiron, dat je als ouder ook zeker niet overspannen moet reageren, want dat resulteert er alleen maar in dat kinderen hun drugsgebruik geheim gaan houden. Je moet als ouders een vertrouwensband creëren zodat het onderwerp drugs bespreekbaar is én je moet proberen je kinderen te ontmoedigen drugs te gebruiken op een te jonge leeftijd.
We zijn het inderdaad meer eens dan ik eerder dacht
Blijft denk ik toch altijd een spannend onderwerp, kinderen doen nu eenmaal op een bepaalde leeftijd niet meer zonder meer wat je als ouder zegt...


