Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsopvoeding en drugs

opvoeding en drugs

47 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Bij de verjaardagen waar ik kom zuipt ook niet iedereen zich klem als er kinderen bij zijn hoor. :P
Klik om te vergroten...

Saaie verjaardagen beleef jij dan :tongueout:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nouja, de andere verjaardagen heeft gewoon niemand kinderen. :P
B
BezorgdiemandLid
01-01-2024, 00:00
#3
Toen ik (44) nog op school zat kregen we naast seksuele voorlichting ook weleens voorlichting over drugs. We leerden op school al dat drugs, en met name heroïne je leven totaal verwoest. Mijn jongste zus wordt volgende week 36 en heeft nooit iets over drugs op school geleerd. Terwijl we allebei op de zelfde school hebben gezeten. Met andere woorden: dat stukje voorlichting dat ik dus wel nog heb gehad is wegbezuinigd.

Helaas is mijn zus wel aan het bruin en wit geraakt met alle gevolgen van dien. Mijn zoon is nu 13 en mijn dochter is 11. Kennen mij zus dus ook. Ze hebben gelukkig nog nooit vragen gesteld waarom tante zo "raar" doet. Maar ben ik hun een streep voor geweest. Ik heb mijn zoon en dochter uitgelegd dat tante ziek is, en nog zieker is geworden van de medicijnen die ze hiervoor moet gebruiken. Ik weet dat het liegen is, maar ga kinderen van 11 en 13 eens uitleggen dat hun tante een junkie is die zowat de hele familie op d'r kop heeft gezet, en nog steeds zet.

Hoewel het aantal mensen dat met heroïne begint de laatste jaren afneemt. Is er naar XTC en andere smartdrugs de laatste jaren weer meer vraag naar. Daarom ben ik fel voorstander van de terugkeer van voorlichting op de lagere school en de eerste klassen in het voortgezet onderwijs. Dat we op school wel leren dat we een condoom moeten gebruiken als we naar bed willen gaan met ons vriendje of vriendinnetje is algemeen bekend. Dat roepen ouders ook steeds tegen hun kinderen (tenminste mijn ouders deden dat). Maar over drugs, en de gevaren ervan weten ouders niks. Tenminste 99,9% van de ouders, de ouders met een verslaafde in hun midden daargelaten. Tegenwoordig leren ze op scholen wel over de gevaren van roken en alcohol, maar daar horen zeer zeker ook heroïne, cocaïne, XTC en de rest bij.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb ook drugsvoorlichting gehad op school hoor, ik ben nu 21. Niet dat het iets heeft geholpen want dat bestond uit: het is slecht, niet doen!

Je zult altijd mensen hebben die vanaf een bepaalde leeftijd met drugs gaan experimenteren. Ipv deze mensen te blijven verkondigen dat het slecht is en dat je het niet moet doen kun je ze beter uitleggen op wat voor manier je veilig kan gebruiken.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
keihard verbieden werkt niet. zolangs ze eerlijk blijven kun je er ook over praten. als ze willen doen ze het toch wel, en dan kun je beter hebben dat ze erover praten, of eerlijk zijn als je ernaar vraagt wanneer je een verandering in hun gedrag ziet.

slechte voorbeelden geven helpt ook niet, want voor een puber is iemand anders zn verslaving en de strijdt daarvanaf te komen te ver van zn bed.

ze zich thuis helemaal ziek laten blowen heb ik wel eens van gehoord, maar ik twijfel aan het nut daarvan.

ik denk dat het beste werkt dat je laat doorschemeren dat je zelf wel wat ervaring hebt, en dat ze altijd bij je terechtkunnen.

heb je die ervaring niet dan is kennis uit boekjes en folders niet voldoende interessant op die leeftijd. jaag ze in elk geval niet je huis uit, dat heeft bij mij niet goed gewerkt.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Praat jij met je kind over drugs ?

Wel een interessante vraag! Zie ook dit topic viewtopic.php?f=44&t=54916 , daar hadden al een aantal antwoord gegeven :wink:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb dit er maar achter geplakt :)
Was dit topic vergeten.

Leuke toevoeging
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Het filmpje werkt niet. Waarom is dit een onderdeel van VROUW? Mannen hebben toch ook kinderen?
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Het filmpje werkt niet. Waarom is dit een onderdeel van VROUW? Mannen hebben toch ook kinderen?
Klik om te vergroten...

Bij mij deed het filmpje het wel prima. Vind het ook jammer dat ze alleen vrouwen interviewen, die staan vaak toch al te trappelen als ze hun mening mogen verkondigen. Ben juist benieuwd wat de papa's ervan denken!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
Het filmpje werkt niet. Waarom is dit een onderdeel van VROUW? Mannen hebben toch ook kinderen?
Klik om te vergroten...
Hoho rustig, waarschijnlijk gewoon omdat de redactie van VROUW bedacht dat het een geld verdienend artikel zou zijn. Het is en blijft wel de Telegraaf hé.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mss ivm buitenlands IP. En Fool, ja weet ik, maar toch! Kom op zeg. Het is bijna 2016.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, mannen voeden ook hun kinderen op. Het leek alleen de reactie van VROUW leuk om er een artikel over te publiceren, dus komt dat er boven te staan. :')
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Praat jij met je kind over drugs ?

Kwam net dit tegen , een aantal hebben er wel een 'goed' beeld van is mijn mening.

Wat zouden jullie doen (als je kinderen hebt of zou hebben nu)?
http://www.telegraaf.nl/tv/vrouw/straat ... gs___.html
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#14
wat vertel je je kinderen over drugs?

ik ben daar wel benieuwd naar, als je kinderen hebt wat vertel je ze dan over drugs en als je nog geen kinderen hebt... hoe zou jij dat aanpakken dan?

wat vertel je ze, vertel je ze wat?
vertel je ze over je eigen drugsgebruik? (lijkt mij niet echt verstandig).

wie heeft hierover een gedachte?
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind dat ouders nooit zelf moeten vertellen over hun eigen gebruik en het hun kinderen gewoon ten zeerste af moeten raden. Doen hun kinderen het dan toch, dan zal het wel zijn omdat de kinderen het echt willen. Ouders moeten het juiste voorbeeld geven. Pas vanaf een jaar of 21 of als je verstandige kinderen hebt vanaf een jaar of 18 vind ik dat ouders wel kunnen vertellen dat ze zelf ook wel eens wat gebruiken of hebben gebruikt. Als je het eerder vertelt als ouder geef je je kind het idee dat iedereen wel eens drugs gebruikt ofzo en dat de risico's dus heel erg meevallen. Ik denk dat de kans dat je kind zelf dan ook wat gaat proberen een stuk hoger gaat liggen.

Aan de andere kant, als je merkt dat je kind gebruikt maar het niet wilt toegeven, vind ik dat een goede ouder een gesprek gaat voeren met zijn of haar kind over het drugsgebruik. Door aan te geven dat je zelf ooit gebruikt hebt voelt je kind zich niet aangevallen en kun je samen beslissen hoe je kind verantwoordelijk moet gebruiken. Blijft een lastig onderwerp natuurlijk :rolleyes:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik zou ze er niks over vertellen tenzij ze er naar vragen of zelf over drugs beginnen. Maar ik wil niet degene zijn die hen laat denken dat het normaal is of op ideeën brengen. Dus alleen als ze het gericht vragen of als het gesprek zo loopt dat ze toch drugs willen gaan gebruiken, dan begin ik liever met informeren over verantwoord drugsgebruik. En daar mag best uiteindelijk uit naar voren komen dat ik zelf wel eens drugs heb gedaan, want dat maakt wel denk ik, als ze het dan toch willen doen, dat je een betrouwbare bron voor ze kunt zijn. Maar dan zeg ik liever wel nog dat ik het 'wel eens' gedaan heb en niet vaak. :tongueout:

Het is denk ik wel een voordeel idat als je vermoed dat je kind drugs gebruikt of verslaafd raakt dat je voor die symptomen eerder oog hebt omdat je ze gemakkelijker kunt herkennen uit ervaring. En dat je weet hoe je wil dat er wel/niet tegen je gesproken wordt als drugsgebruiker, dat kun je inzetten tijdens het in gesprek gaan met je kind.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je komt die ZERO tegenwoordig ook in elk forum tegen. :grin:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zou mn kinderen het pas vertellen als ze ernaar vragen. En dan zou ik zoals hierboven ook al staat vermeld zeggen dat ik 'wel eens' wat gebruikt heb.

Ik denk dat het belangrijk is dat ze zien dat je het niet veroordeelt. Op het moment dat ze dat aan je merken klappen ze namelijk dicht en zullen ze altijd tegen je ontkennen dat ze iets gebruiken.

Toevallig kwam het gister thuis bij ons ter sprake omdat er een nieuwsfragment op tv kwam over het toenemend aantal doden als gevolg van xtc gebruik. Mn moeder heeft weer eens "subtiel" laten blijken dat ze werkelijk geen idee heeft van wat het is en wat het doet. Ze begon allemaal vragen te stellen die dit maar weer eens duidelijk lieten blijken. Tegelijkertijd merkte ik dat ze ontzettend anti is en drugagebruik dus volledig veroordeelt.

Ik heb dus glashard zitten liegen, dat is het resultaat. Never nooit zal ik tegen mijn ouders iets loslaten over mijn drugsgebruik en daar hebben ze helemaal zelf voor gezorgd. Nooit veroordelen dus, openstaan voor de redenen van gebruik en je proberen in te leven. Dan heb je kans dat je kind je eerlijk zal vertellen wat hij/zij gebruikt, hoe vaak en waarom.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Inderdaad MusicIsLife, gister was er op de radio een onderwerp over xtc en het aantal ongevallen dat erbij kwamen kijken... Kwam pap dus aan met een verhaal waarbij iemand door vier agenten/beveiligers/EHBO medewerkers in bedwang moest worden gehouden en zeer agressief was. Ik proberen te zeggen dat het waarschijnlijk niet alleen door de xtc zou komen maar daar was hij zeker van. Toen ik door liet schemeren dat er op de festivals waar ik naartoe ga ook wel eens mensen niet zo helder rondlopen moest ik uit hun buurt blijven :\\

Ik hoef ook niet te proberen om ook maar iets erover te zeggen want dan kom ik tot m'n 25e het huis niet meer uit.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
^Ik zou daar echt ontzettend wild van kunnen worden. Dat je van te voren al weet dat ze niet naar je zullen luisteren. Dat je je niet gehoord voelt.. Ik zie mezelf al staan schreeuwen en met deuren smijten. Het is maar goed dat ik niet nog thuis woon anders was ik er allang uit geschopt :mrgreen:
Hoewel m'n eigen moedertje wel weet dat ik af en toe drugs neem. Ze vindt het niet leuk maar ze weet dat ze toch geen controle meer over me heeft.. Ze heeft wel gevraagd of ik het dan altijd laat testen en dat heb ik beloofd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."