Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums30+ zijn die er eigenlijk?

30+ zijn die er eigenlijk?

97 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
z
zesjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook zeer ruim de 30 gepasseerd en na wat blowen in mijn twenties en wat xtc in mijn thirties de laatste paar jaar pas aan t experimenteren geslagen. Why not
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd? Is iemand met diabetes die moet spuiten, die door omstandigheden geen insuline kan krijgen verslaafd aan insuline?

zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?

Mijn mening is dat je afhankelijk bent als je gezondheid gevaar loopt als je iets niet hebt, en verslaafd als je iets niet kan laten. In veel gevallen vind ik de termen beide van toepassing, maar dekt de ene vaak beter de lading dan de andere.

Je kan afhankelijk zijn maar niet verslaafd. Je kan ook verslaafd zijn maar niet afhankelijk. Of allebei wel of niet. Je kan drugs misbruiken zonder verslaafd te zijn, etc, etc.

Beetje flauw misschien, maar woorden hebben een gevoelswaarde en een betekenis. DIe gevoelswaarde verschilt per persoon en is niet altijd rationeel, de betekenis staat gewoon in alle woordenboeken hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#3
zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?
Klik om te vergroten...

Kort door de bocht:
- Je moet stoffen waarvan je lijf afhankelijk is in dat lijf stoppen, anders gaat het stuk
- Je moet stoffen waaraan je verslaafd bent er meestal juist uit laten , anders gaat het ook stuk. Maar dat lukt dan niet.

Maar we zouden eens kunnen proberen om ervan af te kicken.

Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd?
Klik om te vergroten...

Ja goeie. Da's het treurige geval van de crossover. Je gaat hartstikke kapot, maar kan ook niet zomaar stoppen. Maar laten we wel wezen, zo snel mogelijk afbouwen.

Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.

Alles met mate dus. Maar die waarschuwing is voor zuurstof en water niet zo vaak nodig. Het zijn ook geen psychotrope stoffen. Al is die definitie ook weer niet sluitend, want mensen zijn aan de gekste dingen verslaafd. Zeep vreten bijvoorbeeld, of op YouTube van die akelige ASMR-filmpjes luisteren.

Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?
Klik om te vergroten...

Betekenis enkelvoud staat er. Dus een woord staat bij iedereen hetzelfde in het woordenboek ( = feiten veranderen niet door de meningen die mensen over die feiten hebben).

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.
Klik om te vergroten...

Geldt dat niet voor de meeste gassen, ofwel de afwezigheid van bloed?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?
Klik om te vergroten...

Die zijn er wel op dit forum hoor.

Maar met dit soort dingen is het handiger als je zelf eens topics ging openen, dat je graag reageert is me wel duidelijk, daar ben ik zelf ook schuldig aan.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je hebt gelijk.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Er zijn er meer dan je denkt, maar het merendeel van de psychonauten praat daar niet open over als ze 25+ zijn. Het blijft toch een taboe, ken er wel een hoop.. maar die zijn gewoon huisje boompje beestje.. undercover begaaiers
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rowan0162 zei:
Er zijn er meer dan je denkt, maar het merendeel van de psychonauten praat daar niet open over als ze 25+ zijn. Het blijft toch een taboe, ken er wel een hoop.. maar die zijn gewoon huisje boompje beestje.. undercover begaaiers
Klik om te vergroten...

True true. Hier ook een...

Peace
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rowan0162 zei:
begaaiers
Klik om te vergroten...

Whooa, te gek. Ik dacht dat mijn maffe pa dat woord had bedacht. Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen.

Ken je toevallig ook het woord "daaps"? Voor versuft / hersenloos / katerig of anderszins brimstig?

Mooi. Mijn ouwe gebruikt het woord als ik met mijn broers al zes porties friet geleden de mayo hebben moeten vervangen door slasaus (dunne mayo) en dat je dan nog een zevende portie friet in het vet staat te schudden en gelijktijdig eens langs je neus weg informeert of er ook nog kazen van Kef in huis zijn gehaald. Oftewel gezelligheid, daar associeer ik het mee.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tommie_K zei:
[...]Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen. [...]
Klik om te vergroten...

Da's pas begaaid. Volgens mij toont deze thread aan dat de meeste mensen hier destijds onder de 30 waren, of dat dat toen zo overkwam.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#10
MeejheM zei:
Tommie_K zei:
[...]Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen. [...]
Klik om te vergroten...

Da's pas begaaid. Volgens mij toont deze thread aan dat de meeste mensen hier destijds onder de 30 waren, of dat dat toen zo overkwam.
Klik om te vergroten...
Zie je helemaal geen spoor van ironie in mijn opmerking?

Oprechte vraag. Ik maak het online wel vaker mee, dus het kan goed aan mij liggen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ironie is bijna niet uit enkel tekst te herkennen, alleen in bepaalde context.

In veel gevallen is het niet te onderscheiden van andere intenties van de zelfde zin.
d
da_pjLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn vriendin is dit jaar 30 geworden in Maart, ikzelf ben nu 29 maar word er ook 30 in 02/2017...Nog eventjes en ook ik stap over naar tram 3 :P :)

:wave:
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
Ironie is bijna niet uit enkel tekst te herkennen, alleen in bepaalde context.

In veel gevallen is het niet te onderscheiden van andere intenties van de zelfde zin.
Klik om te vergroten...

Wat een merkwaardige constatering. Lees je wel eens iets van Reve of Elsschot? Bomans? Carmiggelt? Proust,Tsjechov, Nietschze? Of een column van Sylvia Witteman, om het wat dichter bij huis te houden?
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#14
da_pj zei:
Mijn vriendin is dit jaar 30 geworden in Maart, ikzelf ben nu 29 maar word er ook 30 in 02/2017...Nog eventjes en ook ik stap over naar tram 3 :P :)

:wave:
Klik om te vergroten...

Hola PJ, tram 4 moet je hebben, lijn 3 zit vol met blije twintigers die bij Haarlemmerplein denken: "oh gezellig, maar de Zoutkeetsgracht is waarschijnlijk pas echt the place to be..." :grin:
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
33 jaar..
d
dacideLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hier 34 jaar... af en toe genieten van truffels en ald-52. En daarnaast soms ayahuasca groepsceremonie voor het therapeutische effect :)
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#17
40 hier, volop aan het experimenteren. Soul searching, gemiste mogelijkheden in jeugd, mid-life crisis, "wat is er nog meer", nu kan het nog, why the hell not? Elke van deze kunnen het "waarom" verklaren. Ik heb er vooral een hoop plezier aan en denk dat dat het belangrijkste is. :grin:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hier eentje tussen de 45 en de 50. Ik durf het niet precies te zeggen, ik wordt veel te oud.. :tonguewink::tonguewink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."