Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums30+ zijn die er eigenlijk?

30+ zijn die er eigenlijk?

97 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
m
meneertrippyLid
01-01-2024, 00:00
#1
present 31jr vraag me af of ik ooit nog volwassen gedrag ga vertonen
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bbcarla zei:
Hoe bedoel je dat ? Volwassen gedrag in welk opzicht.?. maar om terug te komen op het onderwerp. Weet je dat verslaafden al bij 55 jaar naar zo'n bejaardenhuis kan.
Klik om te vergroten...

Leg "verslaafden" even uit :wink:
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben 21 en moet drugs nu al vaarwel zeggen. Een nogal trieste conclusie omdat ik tot m'n 25e ongeveer wou gebruiken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn vriend is laatst 31 geworden en die heeft pas 1,5 jaar terug voor t eerst eens drugs gebruikt, ook even de jeugd aan het herleven haha.
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#5
31 word ik er.

En nog steeds op zoek naar de ultieme liefdes/sexervaring met dr. :)
c
curiouscoupleLid
01-01-2024, 00:00
#6
42 & 43,stil curious........

We zijn pas gestart toen we echt verstandig en volwassen waren...... een jaar of 4 geleden :grin:
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#7
curiouscouple zei:
42 & 43,stil curious........

We zijn pas gestart toen we echt verstandig en volwassen waren...... een jaar of 4 geleden :grin:
Klik om te vergroten...


Das toevallig, ik ben toen begonnen met "spul", 11 maart 2011. :grin:
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Leg "verslaafden" even uit :wink:[/quote]
Mensen die geen controle over hun gebruik hebben.Afhankelijk ervan zijn om te functioneren in het dagelijks leven.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bbcarla zei:
Skirre zei:
Leg "verslaafden" even uit :wink:
Klik om te vergroten...
Mensen die geen controle over hun gebruik hebben.Afhankelijk ervan zijn om te functioneren in het dagelijks leven.
Klik om te vergroten...
Op één of andere manier vind ik het woord "verslaafd(en)" altijd zo'n naar woord. Maar goed, los daarvan: verslaafd betekent niet dat je er geen controle (meer) over hebt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat vind jij dan het verschil tussen verslaafd en afhankelijk?
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Afhankelijkheid is een beter woord ervoor.
Ik heb meer moeite als mensen het woord junk gebruiken bij drugs verslaafden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Nouja, officieel heb je middelenmisbruik en middelenafhankelijkheid en dat is wel een duidelijk verschil.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bbcarla zei:
Afhankelijkheid is een beter woord ervoor.
Ik heb meer moeite als mensen het woord junk gebruiken bij drugs verslaafden.
Klik om te vergroten...

Je kan afhankelijk zijn maar niet verslaafd. Je kan ook verslaafd zijn maar niet afhankelijk. Of allebei wel of niet. Je kan drugs misbruiken zonder verslaafd te zijn, etc, etc.

Beetje flauw misschien, maar woorden hebben een gevoelswaarde en een betekenis. DIe gevoelswaarde verschilt per persoon en is niet altijd rationeel, de betekenis staat gewoon in alle woordenboeken hetzelfde.

Dus als je moeite hebt met het woord junk (moet junkie zijn, die junk/rommel gebruikt) als dat wordt gebruikt om drugsverslaafden mee aan te duiden, dan kan dat wel voor jou zo zijn, maar in feite is de betekenis van junkie "drugsverslaafde" of "heroineverslaafde" en het is daarom in feite niet nodig dat je er moeite mee hebt.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp het wel volkomen :)

Al zal nooit iemand van zichzelf zeggen: ik ben een adrenalineverslaafde, maar er zijn er zat die zichzelf een adrenalinejunkie noemen. Want dat klinkt stoerder...

Dus. Dit kan ook wel eventjes copy paste naar de afdeling "Lekker Belangrijk".
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#14
Check. Maar ik vermoed dat de OP inmiddels veertiger is of bijna :)

Ik getuig overigens bij deze van het feit dat veel van mijn leeftijdgenoten nog wel eens wat nemen, maar dat wordt een stuk minder vaak gedaan en een stuk minder openlijk zodra de mensen kinderen krijgen, gelukkig. Maar een keer een weekendje weg boeken en dan aan de kinderloos gebleven figuren de opdracht geven effe wat te regelen... Want die hebben tenslotte nog wel de nummers van vroeger, nietwaar? Als je dan uitlegt dat alles tegenwoordig met de post wordt bezorgd...
z
zesjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook zeer ruim de 30 gepasseerd en na wat blowen in mijn twenties en wat xtc in mijn thirties de laatste paar jaar pas aan t experimenteren geslagen. Why not
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd? Is iemand met diabetes die moet spuiten, die door omstandigheden geen insuline kan krijgen verslaafd aan insuline?

zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?

Mijn mening is dat je afhankelijk bent als je gezondheid gevaar loopt als je iets niet hebt, en verslaafd als je iets niet kan laten. In veel gevallen vind ik de termen beide van toepassing, maar dekt de ene vaak beter de lading dan de andere.

Je kan afhankelijk zijn maar niet verslaafd. Je kan ook verslaafd zijn maar niet afhankelijk. Of allebei wel of niet. Je kan drugs misbruiken zonder verslaafd te zijn, etc, etc.

Beetje flauw misschien, maar woorden hebben een gevoelswaarde en een betekenis. DIe gevoelswaarde verschilt per persoon en is niet altijd rationeel, de betekenis staat gewoon in alle woordenboeken hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#17
zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?
Klik om te vergroten...

Kort door de bocht:
- Je moet stoffen waarvan je lijf afhankelijk is in dat lijf stoppen, anders gaat het stuk
- Je moet stoffen waaraan je verslaafd bent er meestal juist uit laten , anders gaat het ook stuk. Maar dat lukt dan niet.

Maar we zouden eens kunnen proberen om ervan af te kicken.

Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd?
Klik om te vergroten...

Ja goeie. Da's het treurige geval van de crossover. Je gaat hartstikke kapot, maar kan ook niet zomaar stoppen. Maar laten we wel wezen, zo snel mogelijk afbouwen.

Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.

Alles met mate dus. Maar die waarschuwing is voor zuurstof en water niet zo vaak nodig. Het zijn ook geen psychotrope stoffen. Al is die definitie ook weer niet sluitend, want mensen zijn aan de gekste dingen verslaafd. Zeep vreten bijvoorbeeld, of op YouTube van die akelige ASMR-filmpjes luisteren.

Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?
Klik om te vergroten...

Betekenis enkelvoud staat er. Dus een woord staat bij iedereen hetzelfde in het woordenboek ( = feiten veranderen niet door de meningen die mensen over die feiten hebben).

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.
Klik om te vergroten...

Geldt dat niet voor de meeste gassen, ofwel de afwezigheid van bloed?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?
Klik om te vergroten...

Die zijn er wel op dit forum hoor.

Maar met dit soort dingen is het handiger als je zelf eens topics ging openen, dat je graag reageert is me wel duidelijk, daar ben ik zelf ook schuldig aan.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je hebt gelijk.
R
Rowan0162Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Er zijn er meer dan je denkt, maar het merendeel van de psychonauten praat daar niet open over als ze 25+ zijn. Het blijft toch een taboe, ken er wel een hoop.. maar die zijn gewoon huisje boompje beestje.. undercover begaaiers

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."